لینک فعالسازی به ایمیل شما ارسال می شود . لطفا از صحت آن مطمئن شوید .

چگونه ایده کسب و کار جدیدمون رو آزمایش کنیم ؟

آیا ایده ای بزرگی دارید؟ آیا آزمایش ایده را برایش انجام داده اید ؟ ممکن است فکر کنید ایده شما در حال حاضر کامل است، اما عاقلانه است که آن را قبل از اینکه زمان و پول زیادی را صرف توسعه یک تجارت یا محصولی کنید که بازاری برای آن وجود ندارد، آزمایش کنید. اطمینان از اینکه ایده شما چیزی است که جهان می خواهد قبل از اینکه آن را راه اندازی کنید برای موفقیت کسب و کار حیاتی است.

چگونه ایده کسب و کار خود را آزمایش کنیم

در اینجا هشت مرحله برای آزمایش ایده کسب و کار و تعیین ارزش پیشنهادی آن وجود دارد.

1. ایده خود را در نظر بگیرید.

تصویر شخصی که با یک لامپ بالای سرش فکر می کند

عکس وکتور دختری که دارد فکر میکند و ایده ای به سرش زده

گرگ ایزنبرگ، مدیر عامل آژانس طراحی محصول Late Checkout میگه: اگرچه شما بدون شک درباره ایده کسب و کار جدید خود هیجان زده هستید، ممکن است بخواهید قبل از معرفی یک شرکت بالقوه کمی صبر کنید. 

ایزنبرگ میگه: «پس از اینکه مراحل نوشتن یکسری ایده ها را طی کردم، دوست ندارم برای ساختن یک طرح تجاری یا استخدام تیم عجله کنم. “من دوست دارم چند هفته صبر کنم تا ببینم کدام ایده واقعاً به من می ماند.”

ایزنبرگ تنها در صورتی به جلو می رود که احساس سوزش و شوق درونی داشته باشد که جهان واقعاً به ایده او نیاز دارد.

او میگه: “وقتی این کار را انجام دادم ، فهمیدم بهترین راه برای آزمایش یک ایده تجاری ساختن نمونه اولیه و نشان دادن آن به مردم برای دریافت بازخورد صادقانه و معتبر است.” 

2. حداقل محصول قابل پذیرش ( MVP ) بسازید.

مدل استارتاپ ناب یک راه عالی برای توسعه کسب و کار یا یک محصول خاص قبل از رفتن به بازار ارائه می دهد. مهمترین بخش آن مدل ساختن یک محصول حداقل قابل پذیرش (MVP) است.

اریک ریس، کارآفرین مستقر در سیلیکون ولی و نویسنده کتاب  استارت‌آپ ناب ، تعریف میکنه : MVP ساده‌ترین شکل ایده شماست که می‌توانید آن را به عنوان محصول بفروشید . 

با استفاده از اصول شش گانه لین ، کتاب اریک ریس از داشتن نسخه‌ای از محصول خود برای آزمایش و بازاریابی در مراحل اولیه توسعه دفاع می‌کند تا بتوانید هر گونه تغییراتی را در پاسخ به بازخورد واقعی مخاطبان هدف خود انجام دهید.

3. MVP خود را توسط گروهی از منتقدان تست کنید .

تصویر شخصی با یک لامپ در دست که با گروهی از همکاران خود صحبت می کند

عکس وکتوری از افرادی که هم افزایی می کنند و ایده ای به آن رسیده است

وقتی اولین نمونه اولیه یا سرویس آزمایشی شما آماده شد، آن را به مشتریان هدف بالقوه ارائه دهید.

واید گیلچریست ، مدیر فنی ارشد آمازون، میگه: «باید با حداقل 50 مشتری بالقوه صحبت کنید و یا نظرسنجی کنید تا ببینید آیا آنها نیز مانند شما مشکل را شناسایی می کنند یا خیر. به عبارت دیگر، شما باید دریابید که آیا این یک مشکل واقعی برای اکثریت بازار هدف شما است یا فقط تعداد کمی.

با این حال، برای اینکه ایده کسب و کار جدید خود را واقعاً آزمایش کنید، 50 مشتری بالفعل یا مشتری بالقوه خود را با دقت انتخاب کنید.

چیپ بل، مؤسس شرکت مشاوره کسب و کار The Chip Bell Group، نظرش اینه که: «افرادی را در جامعه هدف [مخاطبان] که می‌دانید شک و انتقاد دارند، شناسایی کنید. این افراد ممکن است مشتریان خشمگین از برخوردهای قبلی یا دوستانی باشند که همیشه دیدگاهشان نیمه خالی لیوان را می بیند . اینجوری شما با سخت ترین انتقاد ها محصول خود را می سنجید .

4. MVP خود را متناسب با بازار آزمایشی خود تنظیم کنید.

هنگامی که ایزنبرگ محصول خود را که 5by هست را آزمایش کرد ،5by یک برنامه جستجوی ویدیوی اینترنتیه که او توسعه داده و از آن زمان به بعد فروخته شده است، او و تیمش به محوطه دانشگاه ها رفتند و ماکت هایی از ظاهر محصول را نشان دادند. بازخورد دانشجویان در تنظیم دقیق ایده اولیه بسیار ارزشمند بود.

او یاد میکنه: “ما توانستیم به سرعت تشخیص دهیم که مردم … از اینکه نمی توانند یک برنامه را باز کنند و فقط می توانند بهترین ویدیوهای اینترنتی را در هر زمینه ای که به آن علاقه دارند با یک ضربه زدن یک دکمه پیدا کنند، ناامید شده اند.”

ایزنبرگ متوجه شد که اگرچه ایده اولیه کسب و کار و ماکت او شروع خوبی بود، اما آنها نیاز به تغییراتی داشتند. بر اساس بازخوردی که او دریافت کرد، تیم او تنظیمات مفیدی انجام داد.

او میگه: “ما به سرعت متوجه شدیم که در حال انجام چیزی هستیم و سپس روی ساخت محصول، جمع آوری پول و غیره تمرکز کردیم.”

5. یک وب سایت آزمایشی با لینک رسانه های اجتماعی ایجاد کنید.

تصویر یک تاجر در کنار صفحه نمایش با لامپ روی آن

عکس وکتوری شخصی که دارد با لپ تاپ خود به دنبال ایده محصولش می گردد

هنگامی که کلمه ای در مورد محصول یا کسب و کار شما به گوش می رسد، بازار هدف شما به مکانی نیاز دارد تا مخاطبینتان اطلاعات بیشتری در مورد آن به دست آورند یا به دوستان خود نشان دهند. ساختن یک وب سایت ساده با صفحه فرود به طور خاص برای محصول و تبلیغ آن در رسانه های اجتماعی راه های عالی برای ارائه اطلاعات و نظارت بر تعداد افراد علاقه مند به چیزی است که قصد فروش آن را دارید.

مطمئن شوید که سایت شما فرصت هایی برای افراد علاقه مند دارد تا به لیست خبرنامه بپیوندند تا به روز رسانی های تاریخ عرضه محصول را دریافت کنند یا برای پیش سفارش ثبت نام کنند.

گیلکریست نظرش اینه که: “شما می توانید تشخیص دهید که آیا این ایده ، از روی تعداد کلیک روی تبلیغات و تعداد افرادی که فرم شما را پر می کنند، مورد توجه قرار می گیرد یا خیر.”

6. یک برنامه بازاریابی ایجاد کنید و از آن استفاده کنید.

اگر نتوانید پاسخی از مشتریان احتمالی دریافت کنید، تمام کارهای مقدماتی شما هیچ معنایی ندارد. هنگامی که یک محصول اولیه دارید، باید بر اساس علاقه به آن عمل کنید. اما در حالی که ممکن است در این مرحله مخاطبان هدف خود را بشناسید، بعید است بدانید که کدام استراتژی های بازاریابی بیشترین شانس را برای تبدیل علاقه آنها به فروش آینده دارند. به همین دلیل، برنامه بازاریابی اولیه شما باید یک شبکه گسترده ایجاد کند.

استراتژی هایی برای استفاده از کانال های تبلیغاتی، بازاریابی و روابط عمومی مختلف در رسانه ها ایجاد کنید. همانطور که استراتژی‌ها را اجرا می‌کنید و نتایج را در طول زمان نظارت می‌کنید، می‌توانید برنامه بازاریابی خود را بر اساس کارهایی که انجام داده‌اند و چه کاری انجام نداده‌اند، تیز کنید. این همچنین فرصت دیگری برای به دست آوردن بازخورد در مورد آنچه که قصد فروش آن را دارید است.

7. ذهنیت آزمایشی را بپذیرید.

بسیاری از کسب و کارها از شکست می ترسند، بنابراین خود را در موقعیتی قرار نمی دهند که موفق شوند. اغلب، یا در اجتناب از دنبال کردن ایده‌های جدید یا عدم آزمایش درست یک ایده محصول قبل از راه‌اندازی آن ظاهر می‌شوند.

اگر ذهنیت آزمایشی را در پیش بگیرید، تمایل بیشتری به اشتباه کردن و آزمایش ایده های مختلف خواهید داشت. مدل کسب‌وکار شما ارزش بلندمدت بیشتری را ایجاد می‌کند، زیرا به ایده‌های بیشتری فرصت می‌دهید تا به نتیجه برسند. در این مورد، شکست نیز می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد، زیرا به شما امکان می‌دهد بهتر درک کنید که چه چیزی در دنیای کسب‌وکار در حال تغییر همیشه در حال تغییر است و چه چیزی مفید نیست.

8. تفکر طراحی را پیاده سازی کنید.

تصویر شخصی با لامپ و چرخ دنده بالای سرش

عکس وکتوری دختری که در حال ایده پردازی است

تفکر طراحی شامل فرآیندهای شناختی، استراتژیک و عملی توسعه ایده ها یا محصولات جدید است. این به نوآوران کمک می کند تا مشکلات را دوباره تعریف کنند و راه حل های بهتر و خلاقانه تری ایجاد کنند. به عبارت دیگر، راه را برای اکتشافات و اختراعات پیشگامانه تر باز می کند. 

برای گنجاندن این استراتژی هنگام توسعه کسب و کار بالقوه خود، پنج مرحله تفکر طراحی را دنبال کنید:

  1. همدلی (تحقیق/درک نیازهای مشتریان)
  2. تعریف (مشکلات و نیازهای مشتریان خود را بیان کنید)
  3. ایده پردازی (راه حل های منحصر به فرد برای مشکلات آنها طوفان فکری کنید)
  4. نمونه اولیه (راه حل ها را ایجاد کنید)
  5. از همه مهمتر تست کنید (خودتان آنها را امتحان کنید).

اهمیت آزمایش ایده کسب و کار شما

آزمایش یک ایده تجاری برای موفقیت آن بسیار مهم است. اگر کورکورانه فرض کنید که یک ایده موفقیت بزرگی خواهد داشت، زمان، پول و سایر منابع زیادی را با یک جهش ایمانی کورکورانه به خطر خواهید انداخت. 

کارآفرینان اغلب از آزمایش صرف نظر می کنند زیرا برای راه اندازی عجله دارند. هزینه های انجام این کار می تواند قابل توجه باشد. در زیر چند مورد از اشکالات احتمالی آزمایش قبلی آورده شده است.

  • طرح کسب و کار ضعیف: کارآفرینان ممکن است برای ایجاد یک طرح کسب و کار قوی یا یک نقشه راه مناسب برای رسیدن به سودآوری با مشکل مواجه شوند.
  • بدون داده: فقدان بازخورد قبل از راه اندازی، پاسخگویی به نیازهای مخاطب هدف شما را بسیار دشوارتر می کند.
  • بازاریابی نادرست: تلاش‌های بازاریابی می‌توانند در صورت سوء هدف قرار بگیرند، حتی اگر ایده شما دارای پتانسیل باشد.
  • عیوب محصول: ایرادات محصول ممکن است از تبدیل شدن مشتریان اولیه به مشتریان مکرر جلوگیری کند و سر و صدای بدی ایجاد کند. 
  • روحیه آسیب دیده: شرکای تجاری ممکن است مشکوک شوند و بخواهند سرمایه گذاری خود را در صورت عدم موفقیت محصول انجام دهند.

وقتی نتایج آزمایش ایده کسب و کار شما ضعیفه، چه کاری باید انجام دهید

قرار نیست هر ایده ای حلقه درونی یا گروه های تمرکز اولیه شما را شگفت زده کند. نگران نباشید – این بخشی از فرآیند است. در اینجا دو گزینه وجود دارد که اگر مفهوم شما هنوز به کار نیاز دارد چه کاری انجام دهید.

تکرار کنید تا زمانی که ایده ای را پیدا کنید که به خوبی آزمایش شود.

تجارت یک فرآیند تکرار است. شما متوجه می شوید که چه چیزی کار می کند و سپس به طور مداوم سعی می کنید آن را بهتر کنید. قرار نیست در ابتدا کامل باشد، و مهم است که از ابتدا آن را درک کنید. هدف از آزمایش یک ایده این است که قبل از صرف زمان و منابع قابل توجه برای آن، آن را تا حد امکان خوب کنید. 

فرض کنید می خواهید یک خدمات باغبانی راه اندازی کنید که در زمینه گیاهان وارداتی تخصص دارد. برخی از این گیاهان به مقدار زیادی آب نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر در آب و هوای خشک رشد می کنند. اگر در منطقه ای مستقر هستید که در معرض خطر خشکسالی قرار دارد، ممکن است از آزمایش های اولیه و تحقیقات بازار یاد بگیرید که مشتریان احتمالی شما عمدتاً به گیاهان و علف هایی که به آب زیادی نیاز ندارند علاقه دارند. گیاهان وارداتی که به آب زیادی نیاز دارند، به مشتریان شما خدمت نمی کنند.

با در نظر گرفتن بازخوردی که دریافت کرده‌اید و تطبیق ایده کسب‌وکارتان با شرایط موجود، می‌توانید به سمت کسب‌وکاری بروید که متخصص در گیاهان مورد نظر در منطقه شماست. سپس این امر به تلاش‌های بازاریابی و سفارش شما اطلاع می‌دهد تا بتوانید بر روی تخصصی تمرکز کنید که واقعاً می‌فروشد. 

این یک مثال عالی برای گرفتن ایده ای است که در شکل اصلی خود کار نمی کند و آن را به گونه ای تنظیم می کند که خواهد بود.

چیز جدیدی توسعه دهید.

تصویر شخصی که یک لامپ شکسته را به داخل سطل زباله پرتاب می کند

عکس دختری که ایده اش شکست خورده و دارد آن را تست میکند و در سطل زباله می اندازد ولی امید دارد

البته، هر ایده کسب و کار هر چقدر هم که آن را تغییر دهید، برنده نیست. ایده ها ممکن است به دلایل متعددی کار نکنند. یک محصول یا خدمات ممکن است خیلی گران باشد، با رقابت زیادی روبرو شود یا مشکلی را که مشتریان دارند حل نکند. ایده ای که کار نمی کند بازتاب بدی در شما نیست. بخشی از یک کارآفرین موفق این است که تشخیص دهید چه چیزی موثر نیست و به سرعت به سمت چیزی بهتر حرکت کنید. این بخشی از فرآیند است. 

آزمایش ایده های خود بهترین راه برای اطمینان از اینکه خودتان را روی مفهومی سرمایه گذاری نمی کنید که موفق نخواهد شد، است. با دانش جدید خود در مورد آنچه که کار نمی کند، می توانید از داده هایی که جمع آوری کرده اید برای ایجاد یک ایده جدید استفاده کنید. وقت و تلاشی که صرف کرده اید لازم نیست هدر برود اگر بدانید چگونه از آنچه قبلاً به دست آورده اید سرمایه گذاری کنید.

ازمایش و خطا

یک ایده خوب بخش مهمی از شروع یک کسب و کار است، اما این تازه شروع کار است. پس از آن، باید با تبدیل ایده خود به یک محصول واقعی، آن را اجرا کنید . آزمایش و تکرار ایده شما یک گام مهم در فرآیند ایجاد یک شرکت قابل دوام است. اگر آماده شروع کار هستید، ایده‌های تجاری کم‌هزینه مورد علاقه ما را بررسی کنید و ببینید که آیا می‌توانند در بازار شما کار کنند یا خیر.

فهرست مطالب

این مقاله چقدر برایتان مفید بود؟
علی کارگزار

علی کارگزار

عاشق رهبری کردن تیم های پویا و خلاقم و این هدف منه . تحصیلات عالیه بنده هم در زمینه مدیریته که تکمیل کننده این راه دوست داشتنیه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *