اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

بازاریابی مستقیم

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

بازاریابی مستقیم ، زمانی اتفاق می‌افتد که تولیدکننده مستقیماً با استفاده کننده نهایی محصول در ارتباط باشد. استفاده کننده نهایی می‌تواند یک مصرف کننده یا یک کسب و کار باشد.

بازاریابی مستقیم در رابطه با کسب و کارهای تولید کالا یا خدمت و سازمان‌های غیرانتفاعی اعمال می‌شود. در هیچ کدام از این موقعیت‌ها هیچ گونه واسطه‌ای وجود نخواهد داشت. بازاریابی مستقیم در واقع ارتباطات تعاملی با استفاده کننده محصول را شرح می‌دهد.

بازایابی مستقیم چیست؟

بازاریابی مستقیم  Direct Marketing دقیقا همان چیزی است که از اسمش به نظر می رسد. یک متخصص بازاریابی مستقیما در حال دستیابی به یک پایه بازار (نظیر مشتریان و مشتریان بالقوه) در سطح فردی (نظیر تماس تلفنی یا از طریق پیام ایمیلی شخصی) یا به واسطه یک رسانه انبوه (تبلیغات مجلات و…) است.

بازاریابی مستقیم (غالبا بخاطر تاکتیک های تهاجمی اش شناخته میشود، که تلاش می کند به مشتریان جدید دست پیدا کند، البته آن هم با استفاده از ابزارهای ارتباطات مستقیم ناخواسته) اغلب مورد استفاده قرار می گیرد تا بازاریابان به مشتریان موجود و یا قبلی دسترسی پیدا کنند. عامل کلیدی برای موفقیت هر کمپین بازاریابی مستقیم آن چیزی است که خبرگان صنعت از آن به عنوان Call to Action یاد می کنند. آنچه مشخص است این است که، کمپین های بازاریابی مستقیم باید یک پیام مشوق یا تحریک کننده ارائه دهند تا بتوانند پاسخی از مصرف کننده دریافت کنند (به این معنا که اقدامی از طرف مصرف کننده صورت گیرد). به عبارت دیگر، به عنوان یک بازاریاب مستقیم، شما باید به افراد یک منفعت را پیشنهاد دهید، حتی اگر شامل تخفیف پولی در خرید بعدی، کوپن هزینه دارای محدودیت زمانی یا حتی برای نهادهای غیر انتفاعی، دعوت به یک رویداد یا کاهش هزینه عضویت باشد.

انواع بازاریابی مستقیم:

بازاریابی اینترنتی

اینترنت و شبکه‌های مجازی در حوزه بازاریابی مستقیم جهت ترویج فروش کالاها و خدمات برای مخاطب هدف انقلاب جدیدی به پا کرده‌اند. دسترسی به اینترنت برای مصرف کنندگان در ۴ زمینه اساسی خدماتی را فراهم می‌کند:

  • اطلاعات
  • تفریح و سرگرمی
  • خرید
  • ارتباطات فردی و گروهی

کانال‌های آنلاین می‌توانند محدودیت‌های جغرافیایی را برطرف سازند و مردم سراسر جهان بتوانند دسترسی یکسانی به مقاصد خود داشته باشند. بسیاری از کسب و کارها که می‌توانند محصولات خود را به واسطه اینترنت یا دانلود به دست مصرف کننده برسانند، روش کاملاً جدیدی را برای بازاریابی به برکت وجود اینترنت، کشف کرده‌اند.

اینترنت بازاریابی مستقیم را آسان‌تر، هدف‌مندتر، انعطاف پذیرتر، پاسخگوتر، در دسترس‌تر و پر سودتر از هر زمان دیگری ساخته است. امروزه عملاً هر کسب و کاری بایستی اینترنت را بخشی از آمیخته بازاریابی خود تصور کند.

فروش رو در رو

سنتی‌ترین نوع بازاریابی از انواع بازاریابی مستقیم، ارتباط مستقیم فردی با مصرف کنندگان بالقوه را پیشنهاد می‌کند.

نامه مستقیم

روش ارسال نامه مستقیم به صورت ارسال اطلاعاتی در رابطه با آفرهای ویژه، محصول یا آگهی فروش به شخصی که در یک آدرس اینترنتی یا پستی خاص زندگی می‌کند، تعریف شده است. در گذشته روش نامه مستقیم تنها به واسطه پرینت متن یا تصاویر امکان پذیر بوده ولی امروزه با وجود سی‌ دی‌ها، کاست‌ها یا نوارهای ضبطی، نوارهای ویدیوئی، فاکس، ایمیل یا پیام‌های صوتی، این روش بازاریابی وارد مرحله جدیدی شده است. به عنوان مثال American Online توانست با ارسال سی دی به مشتریان بالقوه، روش موفقی را در بازاریابی تجربه کند. روش نامه مستقیم انتخاب جامعه هدف وسیع‌تر را میسر می‌سازد. یک لیست دقیق و درست از مشتریان بالقوه برای ارسال نامه مستقیم می‌تواند به مثابه یک موفقیت در روش نامه مستقیم برای افزایش سرعت پاسخ‌گویی و هزینه‌های کنترلی به حساب آید.

کاتالوگ‌ها

در شرایطی که کاتالوگ محصولات ابزار ارتباطی شرکت با مصرف کنندگان باشد، ارسال کاتالوگ محصولات نوع دیگری از روش نامه مستقیم به شمار می‌رود. رایج‌ترین استفاده از رویکرد مختص زمانی است که قصد داریم با نمایش محصولات مخاطبانی را که عادت به خرید محصول از روی کاتالوگ دارند، وادار به خرید سازیم. امروزه تعداد بسیار زیادی از بازاریابان B to B از روش ارسال سی دی کاتالوگ برای مشتریان بهره می‌برند. به طور میانگین هر خانوار آمریکایی به تعداد ۵۰ کاتالوگ در هر سال دریافت می‌کند که از کالاهای تجاری عمومی تا کالاهای خاص را شامل می‌شود.

 

بازاریابی مستقیم

بازاریابی مستقیم – کالج مدیریت

 

بازاریابی تلفنی

فرآیند بازاریابی تلفنی و داشتن یک لیست از افراد واجد شرایط برای خرید محصولات سازمان، تا جایی پیشرفت کرده است که امروزه به طور میانگین هر خانوار آمریکایی سالیانه به تعداد ۱۹ تماس تلفنی جهت بازاریابی محصولات مختلف دریافت می‌کند. یک کمپین موفق بازاریابی تلفنی وابسته به داشتن یک لیست مناسب از مشتریان هدف، یک نوشته و ساختار تماس مناسب و افراد آموزش دیده جهت انجام بازاریابی تلفنی است.

تبلیغات پاسخ مستقیم

بازاریابی پاسخ مستقیم شامل برقراری ارتباط با خریداران بالقوه به واسطه تلویزیون، رادیو، مجلات و روزنامه‌ها می‌شود. مصرف کننده بالقوه پیام‌های مربوط به محصول مورد علاقه خود را می‌بیند، می‌شنود و در رابطه با آن مطالعه می‌کند و برای سفارش محصول یاد شده با شماره تلفن‌های اعلام شده تماس می‌گیرد. به عنوان مثال تلویزیون رنج وسیعی از تبلیغات پاسخ مستقیم را از ۳۰ ثانیه تا ۶۰ دقیقه در بر می‌گیرد.

بازاریابی دکه‌ای

ماشین‌های سفارش گیرنده از مشتری و یا محصولات سفارشی در مقابل ماشین‌های فروش، نوع دیگری از انواع بازاریابی مستقیم است.

مزیت های بازاریابی مستقیم :

در روش بازاریابی مستقیم فروشندگان فرصت بسیار مناسبی برای معرفی و توضیح محصولات به مشتریان خود دارند و می توانند به شیوه ای مناسب و هماهنگ با آنچه مصرف کنندگان نیاز دارند به معرفی محصولات بپردازند ، همچنین استفاده از روش فروش مستقیم در سازمان ها باعث می شود هزینه های استخدام پرسنل فروش و بازاریابی جهت دستیابی به بعضی از بازارهای خاص نیر کاسته شود بدین ترتیب که سازمان ها می توانند از طریق رسانه های تبلیغاتی کم هزینه مانند ارسال بروشور ها از طریق پست برای مشتریان ، قبل از اینکه با آن ها تماس گرفته شود و هزینه های زیادی به سازمان تحمیل گردد به شناسایی و تماس با مشتریان بپردازند و از میان آنها انتخاب نمایند.

روش بازاریابی مستقیم مزایای بسیار زیادی برای سازمان ها در بر دارد. تمامی افرادی که از طریق تلفن و پست کالای مورد نیازشان را سفارش داده و دریافت می کنند اذعان دارند این روش خرید بسیار راحت می باشد و اضطراب خرید حضوری نیز از بین می برد ، علاوه بر تمام مسائلی که مطرح شد روش های گوناگون فروش مستقیم مصرف کنندگان را با سبک نوینی از زندگی آشنا ساخته است و برای آن ها حق انتخاب های بیشتری برای بررسی محصولات گوناگون قائل می شود.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

تبلیغات پیشبرد فروش

تبلیغات پیشبرد فروش ، این تبلیغات محرکهای کوتاه مدتی هستند که برای تشویق خریداران مورد استفاده قرار میگیرد. در تبلیغات…

بازاریابی با کاتالوگ

بازاریابی با کاتالوگ ، کاتالوگ ها عضوی مهم از بازار یابی هستند که به نحوی هم به مشتری کمک می کنند و هم…