اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در پایان نامه / توسط
آخرین زمان ویرایش:

آزمایش را طراحی کنید

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

راهنمای طراحی آزمایشی

آزمایش را طراحی کنید ، آزمایش نوعی روش تحقیق است که در آن شما یک یا چند متغیر مستقل را دستکاری کرده و تأثیر آن ها را روی یک یا چند متغیر وابسته اندازه گیری می کنید. طراحی آزمایشی به معنای ایجاد مجموعه ای از رویه ها برای آزمایش یک فرضیه است.

یک طراحی آزمایشی خوب مستلزم درک کاملی از سیستمی است که در حال مطالعه آن هستید. با در نظر گرفتن متغیرها و چگونگی ارتباط آن ها با یکدیگر (مرحله ۱)، می توانید پیش بینی های خاص و قابل آزمایش داشته باشید (مرحله ۲).

اینکه متغیر مستقل خود را با چه اندازه گسترده و ریز تغییر دهید (مرحله ۳) سطح جزئیات و اعتبار خارجی نتایج را تعیین می کند. تصمیمات شما در مورد تصادفی سازی، کنترل های آزمایشی و طرح های بین آزمودنی ها (مرحله ۴) اعتبار داخلی آزمایش شما را تعیین می کند.

مرحله ۱: سوال تحقیق و متغیرهای خود را تعریف کنید

شما باید با یک سوال تحقیق خاص در ذهن خود شروع کنید. برای شناسایی خلاء دانش و یافتن سوالاتی که برایتان جالب است، ممکن است لازم باشد وقت خود را صرف مطالعه در مورد رشته تحصیلی خود کنید.

برای تبدیل سوال تحقیق خود به یک فرضیه تجربی، باید متغیرهای اصلی را تعریف کنید و در مورد چگونگی ارتباط آن ها پیش بینی کنید.

در آخر، این متغیرها را در یک نمودار قرار دهید. برای نشان دادن روابط احتمالی بین متغیرها از پیکان ها استفاده کنید و نشانه هایی برای نشان دادن جهت مورد انتظار روابط داشته باشید.

مرحله ۲: فرضیه خود را بنویسید -آزمایش را طراحی کنید

اکنون که به درک مفهومی قوی از سیستمی که در حال مطالعه آن هستید، رسیده اید، باید بتوانید یک فرضیه خاص و قابل آزمایش بنویسید که به سوال تحقیق شما بپردازد.

مراحل بعدی نحوه طراحی یک آزمایش کنترل شده را توصیف می کند. در یک آزمایش کنترل شده، باید بتوانید:

< متغیر (های) مستقل را به طور سیستماتیک و دقیق دستکاری کنید.
< متغیر (های) وابسته را دقیقاً اندازه بگیرید.
< متغیرهای مخدوش کننده بالقوه را کنترل کنید.
اگر سیستم مطالعه شما با این معیارها مطابقت ندارد، تحقیقات دیگری نیز وجود دارد که می توانید برای پاسخ به سوال تحقیق خود استفاده کنید.

مرحله ۳: درمان های آزمایشی خود را طراحی کنید

نحوه دستکاری متغیر مستقل می تواند بر اعتبار خارجی آزمایش تأثیر بگذارد – یعنی میزان تعمیم و کاربرد نتایج در جهان گسترده تر.

در ابتدا، ممکن است لازم باشد تصمیم بگیرید که متغیر مستقل خود را به چه میزان تغییر دهید.

دوم، ممکن است لازم باشد که متغیر مستقل خود را به خوبی تغییر دهید. بعضی اوقات این انتخاب توسط سیستم آزمایشی شما انجام می شود، اما اغلب شما باید تصمیم بگیرید و این در میزان استنتاج شما از نتایج تأثیر خواهد داشت.

 

آزمایش را طراحی کنید

آزمایش را طراحی کنید – کالج مدیریت

 

مرحله ۴: افراد خود را به گروه های درمانی اختصاص دهید

اینکه شما چگونه روش های درمانی آزمایشی خود را بر روی افراد مورد آزمایش خود اعمال می کنید، برای دستیابی به نتایج معتبر و قابل اعتماد بسیار مهم است.

اول، شما باید اندازه مطالعه را در نظر بگیرید: چند نفر در این آزمایش قرار می گیرند؟ به طور کلی، هرچه سوژه های شما بیشتر باشد، قدرت آماری آزمایش شما بیشتر است، که تعیین می کند چه میزان اطمینان می توانید به نتایج خود داشته باشید.

سپس شما باید افراد خود را به طور تصادفی به گروه های درمانی اختصاص دهید. هر گروه سطح متفاوتی از درمان را دریافت می کند (به عنوان مثال عدم استفاده از تلفن، استفاده کم از تلفن، استفاده زیاد از تلفن).

شما همچنین باید یک گروه کنترل داشته باشید که هیچ درمانی دریافت نمی کند. گروه کنترل به ما می گوید که بدون هیچ گونه مداخله آزمایشی چه اتفاقی برای افراد مورد آزمایش شما رخ داده است.

هنگام اختصاص موضوعات خود به گروه ها، دو انتخاب اصلی وجود دارد که باید انجام دهید:

۱٫ یک طرح کاملاً تصادفی در مقابل یک طرح بلوک تصادفی.
۲٫ طراحی بین سوژه ها در مقابل طراحی درون سوژه ها.

تصادفی سازی

یک آزمایش را می توان به طور کامل تصادفی یا تصادفی در داخل بلوک ها (مستعار لایه ها) انجام داد:

در یک طرح کاملاً تصادفی، هر آزمودنی به طور تصادفی به یک گروه درمانی اختصاص می یابد.
در یک طرح بلوک تصادفی (با نام مستعار طرح طبقه ای تصادفی)، افراد ابتدا با توجه به مشخصه ای که به اشتراک می گذارند، گروه بندی می شوند و سپس به طور تصادفی به تیمارهای درون این گروه ها تقسیم می شوند.

گاهی اوقات تصادفی سازی عملی یا اخلاقی نیست، بنابراین محققان طرح هایی را به طور تصادفی یا حتی غیر تصادفی ایجاد می کنند. به یک طرح آزمایشی که در آن درمان ها به طور تصادفی اختصاص داده نمی شود، یک طرح نیمه آزمایشی گفته می شود.

بین سوژه ها در مقابل سوژه ها

در یک طرح بین موضوعی (همچنین به عنوان یک طرح اندازه گیری مستقل یا یک طرح ANOVA کلاسیک شناخته می شود)، افراد فقط یکی از سطوح ممکن یک درمان تجربی را دریافت می کنند.

در تحقیقات پزشکی یا اجتماعی، ممکن است از جفت های همسان در طرح بین موضوعی خود استفاده کنید تا مطمئن شوید که هر گروه درمانی شامل انواع مختلفی از آزمودنی ها به نسبت های مشابه است.

در یک طرح درون موضوعی (که به عنوان طرح اندازه گیری مکرر نیز شناخته می شود)، هر فرد به طور متوالی هر یک از درمان های آزمایشی را دریافت می کند و پاسخ آن ها به هر درمان اندازه گیری می شود.

معیارهای مکرر یا موضوعی نیز می توانند به یک طرح آزمایشی اشاره داشته باشند که در آن اثر با گذشت زمان ظاهر می شود و پاسخ های فردی در طول زمان اندازه گیری می شوند تا این اثر با ظهور اندازه گیری شود.

متعادل سازی (به طور تصادفی یا معکوس کردن ترتیب درمان در بین افراد) اغلب در طرح های درون موضوعی مورد استفاده قرار می گیرد تا اطمینان حاصل شود که ترتیب کاربرد درمان بر نتایج آزمایش تأثیر نمی گذارد.

آزمایشات همیشه وابسته به زمینه هستند و یک طراحی آزمایشی خوب تمام ملاحظات منحصر به فرد سیستم مطالعه شما را برای تولید اطلاعاتی معتبر و مرتبط با سوال تحقیق شما در نظر می گیرد.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

مقیاس لیکرت

طراحی و تحلیل مقیاس های لیکرت مقیاس لیکرت ، یک مقیاس رتبه بندی است که برای ارزیابی نظرات، نگرش ها…

مصاحبه

چگونه می توانید مصاحبه را در پایان نامه بگنجانید؟ مصاحبه ، شما با انجام مصاحبه هایی که اکنون می خواهید…