اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در پایان نامه / توسط
آخرین زمان ویرایش:

نمونه گیری خوشه ای

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

نمونه گیری خوشه ای چیست؟

نمونه گیری خوشه ای ،  یک روش نمونه گیری احتمالی است که محققان برای تحقیق جمعیت را به چند گروه (خوشه) تقسیم می کنند. محققان سپس گروه های تصادفی را با روش نمونه گیری تصادفی ساده یا سیستماتیک برای جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل داده ها انتخاب می کنند.

این نمونه گیری به عنوان یک روش نمونه گیری تعریف می شود که در آن محققان خوشه های متعددی از مردم را از جمعیتی ایجاد می کند که نشانگر خصوصیات همگن هستند و از شانس برابر بودن در بخشی از نمونه برخوردار هستند.

مثال: یک محقق می خواهد برای قضاوت در مورد تحصیلات دبیرستان در مقطع دبیرستان در سراسر ایالات متحده مطالعه ای انجام دهد انجام یک تحقیق تحقیقاتی که در آن دانشجو در هر دانشگاهی شرکت می کند غیرممکن است. در عوض، با استفاده از این نمونه گیری، محقق می تواند دانشگاه ها را از هر شهر در یک خوشه قرار دهد. این خوشه ها سپس تمام جمعیت دانشجویی سال دوم را در ایالات متحده تعریف می کنند، یا با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده یا نمونه گیری تصادفی منظم و خوشه ها را به طور تصادفی برای مطالعه تحقیق انتخاب می کنند. پس از آن، با استفاده از نمونه گیری ساده یا سیستماتیک، می توان دانش آموزان سال دوم را از هر یک از این خوشه های انتخاب شده انتخاب کرد که چه کسی مطالعه تحقیق را انجام دهد.

در این روش نمونه گیری، محققان نمونه ای را تجزیه و تحلیل می کنند که متشکل از چندین پارامتر نمونه مانند جمعیت شناسی، عادات، پیشینه – یا هر ویژگی دیگر جمعیت است، که ممکن است مرکز تحقیقات انجام شده باشد. این روش معمولاً هنگامی انجام می شود که گروه هایی که از لحاظ داخلی از نظر نظیر مشابه هستند، یک جامعه آماری تشکیل دهند. به جای انتخاب کل جمعیت، نمونه گیری خوشه ای به محققان این امکان را می دهد تا داده ها را با تقسیم بندی داده ها در گروه های کوچک و مولد، جمع آوری کنند.

 

انواع نمونه گیری خوشه ای

برای طبقه بندی این روش نمونه گیری دو روش وجود دارد. روش اول بر اساس تعداد مراحل دنبال شده برای بدست آوردن نمونه خوشه است و راه دوم نمایش گروه ها در کل خوشه است. در بیشتر موارد، نمونه گیری توسط خوشه ها در چندین مرحله اتفاق می افتد. یک مرحله مرحله ای است که برای رسیدن به نمونه مورد نظر برداشته می شود. ما می توانیم این تکنیک را به مراحل تک مرحله ای ، دو مرحله ای و چند مرحله ای تقسیم کنیم.

نمونه گیری خوشه ای تک مرحله ای:

همانطور که از نام آن مشخص است، نمونه برداری فقط یک بار انجام می شود. نمونه ای از این روش نمونه گیری یک مرحله ای – یک سازمان غیردولتی می خواهد نمونه ای از دختران را در پنج شهر همسایه برای ارائه آموزش ایجاد کند. با استفاده از نمونه گیری تک مرحله ای، این سازمان غیردولتی به طور تصادفی شهرها (خوشه ها) را انتخاب می کند تا نمونه ای تشکیل دهد و به دختران محروم از تحصیل در آن شهرها کمک کند.

نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای:

در اینجا، به جای انتخاب تمام عناصر یک خوشه، فقط تعداد محدودی از اعضا از هر گروه با اجرای نمونه گیری تصادفی منظم یا ساده انتخاب می شوند. نمونه ای از این روش نمونه گیری دو مرحله ای – یک صاحب مشاغل می خواهد عملکرد گیاهان خود را که در مناطق مختلف ایالات متحده پخش شده اند کشف کند. وی سپس نمونه های تصادفی از این خوشه ها را برای انجام تحقیقات انتخاب می کند.

نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای:

نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای یک مرحله یا چند قدم جلوتر از نمونه گیری دو مرحله ای می رود.

برای انجام تحقیقات موثر در چندین منطقه جغرافیایی، نیاز به تشکیل خوشه های پیچیده ای است که تنها با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای می توان به دست آورد. نمونه ای از نمونه برداری چند مرحله ای توسط خوشه ها – سازمانی قصد دارد برای تجزیه و تحلیل عملکرد تلفن های هوشمند در سراسر آلمان بررسی کند. آن ها می توانند کل جمعیت کشور را به شهرها (خوشه ها) تقسیم کرده و شهرهایی با بیشترین جمعیت را انتخاب کنند و همچنین شهرهایی را که از دستگاه های تلفن همراه استفاده می کنند فیلتر کنند.

 

مراحل انجام نمونه گیری خوشه ای

۱٫ نمونه: مخاطب هدف و همچنین اندازه نمونه را تعیین کنید.
۲٫ ایجاد و ارزیابی فریم های نمونه برداری: با استفاده از یک چارچوب موجود یا ایجاد یک چارچوب جدید برای مخاطبان هدف، یک قاب نمونه گیری ایجاد کنید. چارچوب ها را بر اساس پوشش و خوشه بندی ارزیابی کنید و متناسب با آن تنظیم کنید. این گروه ها با توجه به جمعیت متنوع و متنوعی وجود خواهد داشت که می تواند بصورت انحصاری و جامع باشد. اعضای یک نمونه به صورت جداگانه انتخاب می شوند.
۳٫ گروهها را تعیین کنید: تعداد گروه ها را با درج میانگین اعضای متوسط در هر گروه تعیین کنید. اطمینان حاصل کنید که هر یک از این گروه ها از یکدیگر متمایز هستند.
۴٫ خوشه ها را انتخاب کنید: خوشه ها را با استفاده از انتخاب تصادفی انتخاب کنید.
۵٫ ایجاد انواع فرعی: این نوع به دو نوع زیر مرحله ای و چند مرحله ای تقسیم می شود که بر اساس تعداد مراحلی است که محققان برای تشکیل خوشه ها دنبال می کنند.

 

نمونه گیری خوشه ای

نمونه گیری خوشه ای – کالج مدیریت

 

کاربردهای نمونه گیری خوشه ای

این روش نمونه گیری در منطقه یا نمونه گیری خوشه ای جغرافیایی برای تحقیقات بازار استفاده می شود. در مقایسه با نظرسنجی هایی که برای خوشه هایی که براساس منطقه تقسیم می شوند، بررسی یک منطقه جغرافیایی گسترده می تواند هزینه بر باشد. برای دستیابی به نتایج دقیق باید تعداد نمونه افزایش یابد، اما صرفه جویی در هزینه های انجام شده باعث می شود این روند افزایش خوشه امکان پذیر باشد.

نمونه گیری خوشه ای در آمار

این روش به طور گسترده ای در آمار استفاده می شود که محقق نمی تواند داده ها را از کل جمعیت به طور کلی جمع آوری کند. این اقتصادی ترین و عملی ترین راه حل برای آماری است که در حال تحقیق هستند. از یک محقق که به دنبال درک میزان استفاده از تلفن های هوشمند در آلمان است، استفاده کنید. در این حالت شهرهای آلمان خوشه ای تشکیل می دهند. این روش نمونه گیری همچنین در مواردی مانند جنگ و بلایای طبیعی برای استنباط از جمعیت، که در آن جمع آوری داده ها از هر فرد ساکن در جمعیت غیرممکن است، استفاده می شود.

 

مزایای نمونه گیری خوشه ای

. زمان و هزینه کمتری مصرف می شود: نمونه برداری از گروه های تقسیم شده از نظر جغرافیایی به کار، زمان و هزینه کمتری نیاز دارد. این یک روش بسیار اقتصادی است که به جای انجام تصادفی انجام آن در یک منطقه خاص با اختصاص تعداد محدودی از منابع به آن خوشه های انتخاب شده، خوشه ها را مشاهده کنید.

. دسترسی راحت: محققان می توانند با استفاده از این روش نمونه گیری ، نمونه های بزرگی را انتخاب کنند و این باعث افزایش دسترسی به خوشه های مختلف می شود.

. صحت داده ها: از آنجا که می تواند در هر خوشه نمونه های بزرگی وجود داشته باشد، از دست دادن دقت در اطلاعات برای هر فرد قابل جبران است.

. سهولت اجرا: نمونه گیری خوشه ای اطلاعات مناطق و گروه های مختلف را تسهیل می کند. محققان می توانند به سرعت آن را در موقعیت های عملی در مقایسه با سایر روش های نمونه گیری احتمال پیاده سازی کنند.

 

نمونه گیری خوشه ای در مقابل نمونه گیری طبقه ای

از آنجا که نمونه گیری خوشه ای و نمونه گیری طبقه ای کاملاً شبیه به هم هستند، در درک ظرافت دقیق تر آن ها می تواند مواردی وجود داشته باشد. از این رو، تفاوت عمده بین نمونه گیری خوشه ای و نمونه گیری طبقه ای:

نمونه گیری خوشه ای

. عناصر یک جمعیت به طور تصادفی برای عضویت در گروه ها (خوشه ها) انتخاب می شوند.

. اعضای خوشه های تصادفی انتخاب شده بخشی از این نمونه هستند.

. محققان همگنی بین خوشه ها را حفظ می کنند.

. محققان این خوشه ها را به طور طبیعی تقسیم می کنند.

. هدف اصلی به حداقل رساندن هزینه در نظر گرفته شده و افزایش صلاحیت است.

نمونه گیری طبقه ای

. محقق کل جمعیت را به بخش های (طبقه) حتی تقسیم می کند.

. محققان اجزای منفرد اقشار را به طور تصادفی بخشی از واحدهای نمونه گیری می دانند.

. محققان همگنی را در بین اقشار حفظ می کنند.

. محققان یا آماری در درجه اول تقسیم اقشار را تعیین می کنند.

. هدف اصلی انجام نمونه گیری دقیق، همراه با جمعیتی است که به درستی نمایندگی می شوند.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

تحقیقات عملیاتی

تحقیقات عملیاتی ، که علم تصمیم یا تجزیه و تحلیل عملیات نیز نامیده می شود، مطالعه کاربرد ریاضیات در سوالات…

نمونه گیری از احتمال

نمونه گیری از احتمال چیست؟ نمونه گیری از احتمال ، نمونه گیری احتمال به عنوان یک روش نمونه گیری تعریف…