اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

بازاریابی با کاتالوگ

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

بازاریابی با کاتالوگ ، کاتالوگ ها عضوی مهم از بازار یابی هستند که به نحوی هم به مشتری کمک می کنند و هم به فروشنده. ابزاری تبلیغاتی کوچک با طول عمر طولانی، که انواعی از کالا را درون خود با توضیحات کامل جای می دهد. کاتالوگ ها تمام توجه مشتری را به شما و کالای شما جلب می کنند. باعث می شوند مشتری به نحوی دیگر به کالای شما نگاه کند و همچنین اطلاعات کاملی از کالای شما بیابد. به دید دیگری به محصول شما نگاه کند. متفاوت از فروشگاه های اینترنتی و…

کاتالوگ ها یکی از محبوب ترین روش های خرید در دنیا  برای بیش از ۲۰۰ سال بوده اند . در واقع، کاتالوگها به صورت پیوسته ای از تولید کننده به مصرف کننده قبل از جنگ جهانی مورد استفاده قرار میگرفتند.

در دهه ۸۰ میلادی ، مردم بیشتر خرید کالاهای مصرفی از طریق کاتالوگ را با انتخاب های محدودی از فروشگاه های محلی تجربه می کردند . در اوایل دهه ۹۰ ، بعضی از کسب و کارهای الکترونیکی با استفاده از کاتالوگ برای رسیدن به مشتریان در سراسر آمریکا راه اندازی شدند .

بازاریابی کاتالوگی یک فرم تخصصی بازاریابی مستقیم است که هنوز هم در میان استراتژی های بازاریابی مختلفی که امروزه استفاده می شود، از جمله رسانه های اجتماعی و تبلیغات اینترنتی اهمیت و کاربرد دارد . حتی از دید افرادی که اغلب کالاهای آنلاین را خریداری می کنند، بسیاری از کاتالوگ ها به عنوان منبع ترجیحی اطلاعات در مورد محصولات و خدمات شرکت استفاده می شوند.

کاتالوگ چیست؟

کاتالوگ به دفترچه یا کتابچه کاملی گفته می شود که به معرفی شرکت یا سازمان یا کارخانه ای که محصولی یا خدمتی را به مشتریان خود ارائه میدهد، می پردازد. کاتالوگ ها برای ایجاد رابطه بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان تولید می شود. هر چه کاتالوگ بهتر طراحی و چاپ شده باشد مصرف کنندگان تصمیم راحت تری برای انتخاب کالای مورد نطر خود خواهند داشت پس طراحی کاتالوگ و چاپ کاتالوگ نقش بسزایی در انتخاب مشتریان خواهد داشت.

کاتالوگ یک راهنمای جامع برای محصولات و خدمات است که تمامی گزینه‌های موجود را به شکلی سازمان‌دهی شده به مشتری نشان می‌دهد. حتی در عصر کنونی که تبلیغات الکترونیکی و موتورهای جستجو گستردگی فراوانی پیدا کرده‎اند، باز هم هر کسب‌ و کار می‌تواند از کاتالوگ بهره بگیرد. گاهی اوقات مشتریان نمی‌دانند که چه می‌خواهند بخرند و دوست دارند تمامی گزینه‌های ممکن را پیش روی خود ببینند تا تصمیم بگیرند. به همین دلیل ما همواره به مشتریان توصیه می‌کنیم که یک چاپ کاتالوگ با کیفیت زیبا برای محصولات و خدماتشان داشته باشند.

فواید بازاریابی کاتالوگ:

  1. بازاریابی از طریق کاتالوگ تضمین می‌کند که تنها مشتریان علاقه مند به پیشنهاد شرکت پاسخ می‌ دهند، یا از خروجی ‌های خرده‌ فروشی شما بازدید می ‌کنند.
  2. کاتالوگ ها مشتریان جدید را با پیشنهاد ها و محتوا برای کسب و کار به ارمغان می آورد.
  3. اگر مشتری به محصول علاقمند باشد، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که او این فهرست را برای استفاده در آینده حفظ کند، بنابراین، این فهرست به عنوان یک راه ارتباطی ثابت بین شرکت و مصرف‌کننده عمل می‌کند.
  4. کاتالوگ ها می‌توانند برای شرکت‌ های نوپا و شرکت ‌های کوچک نیز مفید باشند، چون شامل ایجاد زیر ساخت گران ‌قیمت برای بازاریابی و فروش نیست.

معایب بازاریابی کاتالوگ:

  1. تهیه کاتالوگ بسیار گران است.
  2. درجه موفقیت بازاریابی از طریق کاتالوگ بر صحت پایگاه‌ داده استوار است، این پایگاه ‌داده شامل توصیفی در مورد مشتریان هدف است و جمع ‌آوری این اطلاعات یک کار دشوار و زمان ‌بر است.
  3. کاتالوگ تنها اولین قدم در فروش محصول به مشتری است، شرکت ‌ها ممکن است در کسب اطمینان از تحویل به موقع محصولات به مشتری شکست بخورند و یا ممکن است محصول سفارش داده ‌شده موجود نباشد.
  4. محصولات ممکن است به راحتی توسط رقبا کپی شوند.

 

بازاریابی با کاتالوگ

بازاریابی با کاتالوگ – کالج مدیریت

۵ نوع طراحی کاتالوگ برای بازاریابی

۱/ کاتالوگ ارسال مستقیم

همان طور که از نام آن مشخص است این کاتالوگ برای مشتری یا مخاطب هدف ارسال می‌شود. از آنجا که گیرنده کاتالوگ آن را درخواست نکرده، ممکن است برای آن زمان زیادی نگذارد و آن‌گونه که باید به آن توجه نکند، بنابراین نباید این کاتالوگ شامل مطالب تخصصی و پیچیده باشد و در عوض باید بر جذابیت، سرگرم کننده بودن و call to action مشخص، تمرکز شود.

۲/ کاتالوگ خدمات فروش

کاتالوگ‌های خدمات فروش همانند ابزاری برای تیم فروش عمل می‌کند، که آن‌ها را قادر می‌سازد تا مزیت‌های رقابتی مجموعه خود را برجسته نمایند و در جلسات بازاریابی، موفق‌تر عمل کنند. این مدل از کاتالوگ‌ها، زمانی که شما طیف وسیعی از محصولات یا خدمات را عرضه می‌کنید یا باید اطلاعات زیادی را در طول جلسه بازاریابی منتقل کنید، خیلی کارآمد هستند.

۳/ کاتالوگ پاسخ قیمت گیری

کاتالوگ پاسخ قیمت گیری برای مشتریان بالقوه‌ای ارسال می‌شود که از شما درخواست جزییات بیشتر برای خرید یا نحوه همکاری کرده‌اند. از آنجا که این دسته از مخاطبین از شما تقاضای جزییات کرده‌اند، نیازی نیست که کلیات کسب و کار خود را برای آن‌ها تشریح نمایید و در عوض باید بر موضوع نحوه جذب و برجسته سازی خدمات خود نسبت به سایر رقبا اقدام کنید.

۴/ کاتالوگ یادآوری

کاتالوگ یادآوری توسط تیم فروش به کار گرفته می‌شود تا در محل مشتری بعد از ارائه و توضیح خدمات و کالا باقی بماند. اگر یک مشتری احتمالی با تیم فروش شما دیدار کند، همواره این احتمال وجود دارد تا با تیم فروش رقبای شما نیز دیدار داشته باشد. این نکته می تواند دلیل خوبی برای اینکه عامل یادآوری برای برند خود در نظر بگیرید و بخشی از ذهن مشتری احتمالی را درگیر خود کنید.

برای تهیه کاتالوگ یادآوری از تصاویر قانع کننده، داستان موفقی مشتریان خود و رضایت نامه مشتریان استفاده کنید. اگر خواستار این هستید که مشتری احتمالی کاتالوگ شما را به جای دور انداختن، نگه دارد باید زیبا باشد و اطلاعات سودمندی در زمینه تصمیم نهایی مشتری، در اختیار قرار دهد مواردی نظیر لیست قیمت، گارانتی و خدمات بعد از فروش می‌تواند در این زمینه قرار بگیرد.

۵/ کاتالوگ نقطه فروش

کاتالوگ‌های نقطه فروش معمولاً در محل‌هایی که مشتریان احتمالی امکان رفت و آمد و برداشتن آن را دارند، قرار داده می‌شود. این اتفاق خصوصاً در پروموشن ها، رویدادهای تجاری و نمایشگاه‌ها اتفاق می افتد.

بسته به شرایط نمایشگاه یا مراجعین آن، ممکن است که مشتریان آگاه از وجود کسب و کار شما یا خدمات جدید شما نباشند. به عبارت دیگر مراجعان اطلاع ندارند که شرکت یا محصول شما چه نیازی از آن‌ها را رفع می‌کند.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

بازاریابی مستقیم

بازاریابی مستقیم ، زمانی اتفاق می‌افتد که تولیدکننده مستقیماً با استفاده کننده نهایی محصول در ارتباط باشد. استفاده کننده نهایی…

بازاریابی رابطه ای

بازاریابی رابطه ای ، مشتری تنها منبع سودآوری شرکت‌ها در زمان حال و آینده است. ولی، از آنجایی که رقابت…