اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در استارت آپ / توسط

کسب و کار

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

تعریف کسب و کار

نویسندگان مختلف، تعاریف متفاوتی از کسب و کار دارند. در واژه نامه‌ی آکسفورد کسب و کار به معنی خرید و فروش و تجارت آمده است. در واژه نامه‌ی لانگ من کسب و کار به فعالیت پول در آوردن و تجارتی که از آن پول حاصل شود، گفته می‌شود. به زبان ساده، کسب و کار عبارت است از حالتی از مشغولیت و به طور عام، شامل فعالیت‌هایی است که تولید و خرید کالاها و خدمات با هدف فروش آنها را به منظور کسب سود، در بر می‌گیرد.

  • بر طبق نظر (ارویک و هانت) و کاری که در آن خدمات یا کارهایی که دیگر افراد جامعه به آن نیاز دارند و مایل به خرید آن هستند و توان پرداخت بهای آن را دارند، تولید، توزیع و عرضه می شود. ، کسب و کارها عبارت است از هر نوع کسب
  • (پترسن و پلومن) بر این باورند که هر تبادلی که در آن خرید و فروش صورت گیرد، کسب و کار نیست، بلکه کسب و کار، هر نوع تبادل تکراری و تجدید شونده ی خرید و فروش است.
  • پروفسور (اون) ، کسب و کارها را یک نوع کاسبی می داند که طی آن کالاها یا خدمات برای فروش در بازار تولید و توزیع می شوند.

بنابراین با توجه به تعاریف یاد شده می توان دریافت که کسب وکارها با خرید و فروش کالاها، تولید کالاها یا عرضه ی خدمات، به منظور به دست آوردن سود، سر و کار دارد.

کسب و کار چیست ؟

همه به دنبال فهمیدن این موضوع هستند که واقعا کسب و کار چیست ؟ کسب وکار یا بیزینس ( business ) ، یک سازمان یا تشکیلات سرمایه‌گذاری است که مشغول فعالیت‌های تجاری، صنعتی، یا حرفه‌ای باشد. یک شرکت، فعالیت‌های کسب وکاری را از طریق تولید یک کالا، ارائه‌ی یک خدمت یا خرده‌فروشی محصولاتی که از قبل تولید شده‌اند، به انجام می‌رساند. یک کسب وکار می‌تواند یک نهاد سودده باشد یا یک سازمان غیرانتفاعی (غیر سوده) که برای انجام ماموریت‌های خیرخواهانه ایجاد شده‌ است.

اهداف

  • اقتصادی: کسب و کارها از نظر اقتصادی سود بالایی ببرند.
  • اجتماعی: از نظر اجتماعی در دید مردم کسب و کارهای خوبی بنظر بیایند و روز به روز بر سر زبان ها باشند.
کسب و کار

کسب و کار – کالج مدیریت

ویژگیهای کسب و کار

با توجه به تعاریف کسب و کار، ویژگی‌های کسب و کار، عبارتند از:

  1. فروش یا انتقال کالاها و خدمات برای کسب ارزش
  2. معامله‌ی کالاها و خدمات
  3. تکرار معاملات
  4. انگیزه‌ی سود (مهم‌ترین و قدرتمندترین محرک اداره‌ی امور کسب و کارهاست)
  5. فعالیت توأم با ریسک. کسب و کارها، همیشه بر آینده متمرکز است و عدم اطمینان، ویژگی آینده است. از این رو، همواره کسب و کارها، توأم با ریسک است.

کار آفرین کیست

فردی که کسب وکارهای خودساخته جدید (بدون مشابه) یا بازطراحی شده را به جامعه ارائه می دهد و کسب وکار جدیدی راه اندازی می کند.

کارآفرینی چیست

راه اندازی کسب و کاری جدید ، نوآوری در خلق محصولی جدید و ارائه آن به جامعه.

کارآفرینی فقط به معنای تولید محصول جدید نیست بلکه معنای بسیاری دارد . مثال:

  • خلق روش جدیدی برای تولید محصولات
  • ورود به بازارهای جدید در جوامع مختلف
  • و تولید کالایی قدیمی به سبک جدید و نو

تجزیه و تحلیل کسب و کارها

یک کسب و کار غالبا پس از ایجاد یک طرح شکل می‌گیرد. این طرح، مقاصد استراتژیک و تدارکات و مقدمات رسیدن به این مقاصد را ترسیم می‌کند. نام کسب‌وکار نیز باید از جانب ادارات ذیربط دولتی به ثبت برسد، که معمولا به آن نام تجاری می‌گویند. یک کسب‌وکار می‌تواند تحت شماره‌ی اقتصادی (شماره‌ی شناسایی مالیاتی) و مشمولیت‌ مالیاتی مخصوص به خود، آغاز به کار کند؛ از این رو، یکی از مراحل اساسی در تشکیل یک کسب‌وکار تشخیص ساختار قانونی آن کسب‌وکار و مقررات مالیاتی مربوط به آن است. کسب‌وکارهای مختلف برای آن‌که به صورت قانونی بتوانند به فعالیت بپردازند، نیازمند مجوزها و پروانه‌های مختلفی هستند. به علاوه، یک کسب‌و کار از لحاظ نحوه‌ی برخورد با کارمندان و شرایط کار آنها دارای برخی تکالیف و تعهدات قانونی است. این تکالیف قانونیِ کسب‌ و کار شامل ارزیابی مالیات بر حقوق و دستمزد کارمندان و هم‌چنین مالیات بر درآمد کسب و کار می‌شود.

اندازه‌ی کسب و کارها

یک کسب و کار‌ می‌تواند به اندازه‌ی یک شرکت کوچک شخصی مانند یک رستوران خانوادگی باشد، یا یک شرکت بزرگ چند ملیتی نظیر جنرال الکتریک. کسب‌وکارهای بزرگ‌تر ممکن است برای تامین مالی خود اقدام به صدور سهام کنند. در این موارد، این شرکت‌ها به صورت سهامی عام در می‌آیند و مشمول محدودیت‌های گزارشی و اجرایی می‌شوند. از سویی دیگر، کسب و کار‌های کوچک‌تر می‌توانند کم‌تر در معرض محدودیت‌هایی قرار می‌گیرند که ضابطه‌گذاران اعمال می‌کنند.

استراتژی کسب و کار

کلمه استراتژی تعاریف و مفاهیم بسیار متنوع و متعددی دارد. اما اگر بخواهم تعریف ساده، جمع و جور و و کارایی از استراتژی ارائه دهم به این مورد اشاره کنم که:

تعریف مدیریت: اختصاص منابع محدود به خواسته های نامحدود

تعریف استراتژی : نحوه مدیریت (اختصاص منابع محدود به خواسته های نا محدود ) استراتژی پاسخ سوالات چگونه و چطور در کسب و کار است. می­ توان گفت که کارکرد اصلی استراتژی اول حفظ بقاء کسب و کار و بعد رشد آن از طریق ایجاد تمایز است. به این ترتیب که ما با اتخاذ استراتژی، با اختصاص صحیح منابع محدود، با بالفعل کردن فرصت­ های بالقوه برای خود و مدل کسب و کار خود ارزش، تمایز و مزیت رقابتیخلق می­ کنیم.

انواع کسب کار 

۱- کسب و کارهای خانگی

۲- کسب و کارهای اینترنتی

این نوع کسب وکار جدید بوده و با پیدایش کامپیوتر ، اینترنت، و توسعه جامعه خدماتی به عنوان یکی از سریع ترین کسب وکارها از نظر تعداد، سود و حجم در عرصه تجارت جهانی مطرح هستند.

۳- کسب و کارهای روستایی

۴- کسب و کارهای خانوادگی

۵- کسب و کارهای خانوادگی

 

انواع کسب و کارهای اینترنتی

امروزه، کسب و کارهای اینترنتی بسیار متنوعند. اما به طور کلی آنها را می‌توان آنها به ۱۰ گروه عمده تقسیم بندی کرد:

ایجاد اجتماعات آنلاین

خرید، فروش و حراج کالاهای مختلف

تبلیغات اینترنتی

ارائه خدمات تخصصی به دیگران

ایجاد امپراطوری اطلاعات، اخبار و آموزش

تهیه و ارائه نرم افزارهای مختلف

چند رسانه ای یا مالتی مدیا

پیوستن به شبکه های واسطه گری

خدمات مربوط به ایمیل

سرمایه گذاری مشترک

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

مشتری

اصولاً مشتری کیست ؟ در بازاریابی، ما تمایل داریم تا لغات مشتری و مصرف کننده را به جای هم به…

محیط بازاریابی

همحیط بازاریابی چیست؟ محیط بازاریابی می تواند به عنوان ترکیب همه عوامل موثر بر بازار، سیستم بازاریابی و وظایف مرتبط با…

نظری بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *