لینک فعالسازی به ایمیل شما ارسال می شود . لطفا از صحت آن مطمئن شوید .

طرح تجاری کسب و کارت این 6 تست رو پاس میکنه ؟!

یک طرح کسب و کار عملی بسیار مهم است، خواه کسب و کار شما کاملاً جدید باشد یا یک کسب و کاری که قبلا تثبیت شده در حوزه خود. یک طرح کسب و کار به ویژه برای SMB ها ضروری است، که اغلب باید با تشخیص نام پایین تر، مشتریان وفادار کمتر و سایر چالش های تجاری معمولی مقابله کنند. در حالی که موفقیت را تضمین نمی کند، ایجاد یک طرح کسب و کار با تحقیق و دقت می تواند به کسب و کارتان کمک کند تا برای هرگونه عدم قطعیت آینده آماده شود.

کارآفرینان و صاحبان مشاغل کوچک باید اطمینان حاصل کنند که برنامه های تجاری آنها به شش سؤال اصلی پاسخ می دهد. فکر کردن در مورد این سوالات و ایجاد راه حل های بالقوه به موفقیت در سرمایه گذاری شما  کمک می کند. 

طرح کسب و کار چیست و چرا اهمیت دارد؟

طرح کسب و کار یک سند رسمی است که به شما کمک می کند تا اهداف تجاری قابل دستیابی را تعیین کنید و نحوه دستیابی به آنها را مشخص کنید. طرح کسب و کار باید شامل نقشه های راه مختلف باشد که به عناصر عملیاتی زیر اختصاص داده شده است:

  • امور مالی
  • ایجاد محصول
  • بازاریابی
  • اهداف عملیاتی

طرح کسب و کار یک ابزار ارزشمند درونی و بیرونی است.

  • عملکردهای درونی طرح کسب و کار : در درون سازمان، یک طرح کسب و کار کمک می کند تا تصمیمات خود را با یک نقشه راه کلی هماهنگ کند تا به آن کمک کند در مسیر خود باقی بماند. کسب‌وکارها همچنین می‌توانند از نقشه‌های راه برای کمک به فکر کردن در مورد انتخاب‌های دشوار، مانند تصمیم‌گیری تعداد کار، استفاده کنند.
  • عملکردهای بیرونی طرح کسب و کار: از نظر بیرون سازمان ، یک نقشه راه برای تأمین منابع مالی از سرمایه گذاران خارجی حیاتی است . یک کسب و کار باید به سرمایه گذاران نشان دهد که دارای یک طرح تجاری محکم با اهداف قابل دستیابی و نقشه راه موفقیت است. 

نکته

هنگامی که ایده کسب و کار خود را برای سرمایه گذاران مطرح می کنید ، بر این نکته تأکید کنید که چگونه محصول یا خدمات شما یک مشکل را حل می کند و طرح خود را به عنوان یک داستان برای نشان دادن اشتیاق خود در نظر بگیرید.

یک طرح تجاری باید شامل چه مواردی باشد؟

به طور معمول، یک طرح تجاری باید شامل عناصر زیر باشد: 

  • خلاصه اجرایی یک خلاصه اجرایی ، عناصر اساسی یک طرح تجاری را برجسته می کند. خوانندگان باید بتوانند با خواندن خلاصه اجرایی شما، طرح کسب و کار شما را درک کنند، حتی اگر بقیه سند را نخوانند.
  • بودجه. بودجه کسب و کار کوچک باید شامل هزینه های عملیاتی و پرسنلی باشد. بودجه حقوق و دستمزد ، بودجه بازاریابی و سایر بودجه های بخش را در نظر بگیرید .
  • تحلیل بازار. تجزیه و تحلیل بازار باید شامل یک ارزیابی کامل از بازار باشد که رقبا، مشتری هدف شما ، عادات خرید مشتری، جمعیت شناسی بازاریابی و آنچه مشتریان مایل به پرداخت هستند را شناسایی کند. تحلیل بازار ممکن است شامل یک تحلیل رقابتی باشد که عمیق‌تر به رقبای مستقیم و غیرمستقیم می‌پردازد.
  • تجزیه و تحلیل محصول تجزیه و تحلیل محصول تصمیمات مربوط به قیمت گذاری بهینه محصول را مشخص می کند. در حالی که می‌خواهید تا حد ممکن محصولات بیشتری بفروشید، قیمت‌های پایین می‌تواند مشتریان را بترساند و حاشیه سود شما را کاهش دهد، در حالی که قیمت‌های بسیار بالا باعث می‌شود مشتریان به سمت رقبای شما روی بیاورند.
  • استراتژی بازاریابی. برنامه بازاریابی شما باید نحوه بهترین بازاریابی کسب و کار و محصولات یا خدمات آن را مشخص کند. بازاریابی دیجیتال را برای پلتفرم های آنلاین و اجتماعی خاص، بازاریابی ایمیلی و بازاریابی محلی در نظر بگیرید. 

طول طرح های تجاری بسته به اندازه، صنعت و دامنه کسب و کار شما متفاوت است. یک SMB معمولاً دارای یک طرح کسب و کار کوتاهتر و مختصرتر از یک کسب و کار بزرگتر است که در صنایع مختلف فعالیت می کند. 

 
 

نکته

با انجام نظرسنجی از مشتریان و تحقیق در مورد معیارهای رسانه های اجتماعی، فروش رقبا و داده های مشتری هدف، اطلاعات بازار را برای طرح کسب و کار خود جمع آوری کنید .

سوالاتی که هر طرح تجاری باید به آنها پاسخ دهد

با شش رهبر تجاری مصحبه شد که نظرات خود را در مورد سؤالات مهمی که یک طرح تجاری باید به آنها پاسخ دهد، به اشتراک بگذارند. این شش سوال ضروری را برای بهینه سازی طرح کسب و کار خود در نظر بگیرید.

1. مزیت رقابتی چیست؟

اسکات لاک، رئیس بخش مالکیت معنوی در Dorf and Nelson LLP، توصیه می‌کند هنگام تعیین مزیت رقابتی خود، درباره مسائل مربوط  به نقض حق چاپ تحقیق کنید.

لاک توضیح داد: “من همیشه به دنبال چیزی هستم که به کسب و کار مزیت رقابتی نسبت به مشاغلی که می خواهند کالاها و خدمات مشابه یا مشابه و تجزیه و تحلیل چشم انداز رقابتی ارائه دهند، بدهد.” “من توجه ویژه ای به این موضوع دارم که آیا مالکیت معنوی ارزشمندی وجود دارد، اعم از اختراع، علائم تجاری، حق چاپ یا اسرار تجاری، که به عنوان موانعی برای ورود رقبا عمل می کند. به طور مشابه، من دوست دارم بحثی در مورد مالکیت معنوی مستقیم ترین رقبا و چگونگی جلوگیری از نقض آن در تجارت جدید ببینم.

2. آیا کسب و کار در بازار در حال رشد است؟

والتر ریچر، مشاور اصلی در SmallBall Marketing، می‌گوید طرح کسب‌وکار شما باید بر نحوه برنامه‌ریزی برای رشد کسب‌وکارتان تأکید کند . 

کلید هر کسب و کار موفق این است که یک شرکت در حال رشد در یک بازار در حال رشد باشید. ریچر گفت: یک طرح کسب و کار باید نحوه ورود کارآفرینان به بازار را بیان کند، سرمایه گذاری خود را برای آماده کردن آنها برای رشد سریع و مشارکت در گسترش صنعتی که در حال رونق است، با مسیر رشد بهتر از حد متوسط، اعمال کند. “از آنجایی که من کارم را برای شرکت‌های با رشد سریع در بازارهایی که به سرعت در حال گسترش هستند، موسس چندین کسب‌وکار کوچک و استاد کمکی دوره‌ای در زمینه کارآفرینی گذرانده‌ام، این وجه مشترک بوده است.”

3. آیا مشتریان هزینه آن را پرداخت خواهند کرد؟

اندی گری، بنیانگذار و رئیس استراتژی رهبران، توصیه می کند که خطرات کارآفرینی را بررسی کنید و تعیین کنید که مشتریان برای محصولات و خدمات خود چه چیزی و چگونه پرداخت می کنند. 

گری توصیه می‌کند: «هنگامی که به طرح‌های کسب‌وکار نگاه می‌کنم، همیشه می‌خواهم بدانم مالکان چگونه برنامه‌ریزی می‌کنند که مشتریان پولی را با هزینه و مقداری جذب کنند که به آنها اجازه می‌دهد تا به عنوان مالک، در تجارت باشند و خودشان را حفظ کنند. “سوال متداول من این است، “چگونه برنامه ریزی می کنید که به خودتان غذا بدهید و لباس بپوشید، و در حالی که در حال انجام این سرمایه گذاری هستید کجا می خواهید بخوابید؟” امید من این است که باعث شود دانش آموزان به این فکر کنند که چرا قصد دارند ریسک کارآفرینی را بپذیرند. 

4. کارکنان کسب و کار چگونه خواهد بود؟

لری هولفلدر، مشاور ارشد در DJL Insurance Services Inc.، بر اهمیت ملاحظات کارکنان تاکید می کند. 

در هر طرح تجاری، من دوست دارم نیاز به پوشش و کارکنان بخش های تولید، فروش و تامین مالی کسب و کار را ببینم. هولفلدر توصیه می‌کند که نقش‌هایی برای آن نهاد مشخص شود که انگار بالغ و موفق است. «در صورت لزوم، ابتدا باید چند نقش اختصاص داده شود و با رشد نهاد و زمان مناسب، با افراد مناسب پر شود.» 

هولفلدر می گوید پوشش کارکنان متفکر نشان می دهد که صاحبان مشاغل واقع بین هستند. هولفلدر گفت: “من دوست دارم این نوع فرآیند فکری را ببینم زیرا به من نشان می دهد که آنها متوجه می شوند که نمی توانند همه این کارها را خودشان انجام دهند و موفقیت تجاری حول همکاری و مدیریت می چرخد.” همچنین نشان می‌دهد که آن‌ها محدودیت‌های خود، توانایی خود را برای تمرکز بر نقاط قوت خود و نیاز به آوردن دیگرانی که نمی‌دانند برای رسیدن به اهدافی که در نظر دارند، می‌شناسند.»

5. آیا محصول نوآورانه است؟

ایروین گلن، دانشمند ارشد هویت در Hunova، بر اهمیت نوآوری و اختراع و همچنین سطح الهام تیم تاکید می کند. 

«آیا ایده محصول یا خدمات نوآورانه است، یک اختراع منحصر به فرد است، یا رویا واقعاً الهام گرفته شده است؟ گلن پرسید. «با نوآوری، می‌خواهم بفهمم که آیا طرح کسب‌وکار حول یک چرخش جدید در فناوری موجود یا خدمات ارائه‌شده به شیوه‌ای جدید و قانع‌کننده است. در صورت خلاقیت، آیا می توان از ایده در برابر رقابت جدید یا موجود محافظت کرد؟ در نهایت، آیا تیمی که جمع آوری شده است، یک گروه عالی است که نمی توان جلوی موفقیت آن را گرفت؟ آیا آنها برای من، یکدیگر و بازارشان الهام بخش هستند؟»

6. آیا برنامه ها و اهداف واقع بینانه هستند؟

چارلز نورث، رئیس سابق و مدیر عامل اتاق بازرگانی منطقه ای شهرستان داچس، یک طرح تجاری واقع بینانه با انتظارات معقول را در اولویت قرار می دهد. 

من به دنبال این هستم که این یک طرح تجاری واقع بینانه باشد، نه چیزی که در آسمان باشد. نورث توضیح داد که می‌خواهم انتظارات معقولی را ببینم. من تمایل دارم بیشتر به سمت محافظه کار نگاه کنم، زیرا احساس می کنم این امن ترین راه است. این ایده نباید معقول باشد. طرح انجام می دهد. ایده می تواند هر چیزی باشد.»

نورث همچنین بر اهمیت پیش بینی فروش تاکید می کند . من همیشه به دنبال پیش‌بینی‌هایی در مورد اینکه کسب‌وکار در سال اول، سال دوم، سال سوم و سال چهارم چه کاری انجام می‌دهد، می‌گردم که فروش، هزینه‌ها [و] نتیجه را با پیشرفت کسب‌وکار نشان می‌دهد. این فرضیات باید معقول باشند.»

چگونه برنامه ریزی برای موفقیت نتیجه می دهد

یک ایده تجاری عالی تضمینی برای موفقیت نیست، اما یک طرح کسب و کار محکم راهی برای شروع یک کسب و کار جدید و آماده کردن سرمایه گذاری شما برای آینده ای سودآور است. 

طرح های کسب و کار یک منبع حیاتی برای کسب و کار در هر اندازه است. در حالی که برنامه های کسب و کار حداقل باید مجموعه ای از اهداف و نقشه راه را برای دستیابی به آنها ترسیم کنند، یک طرح تجاری باید به سوالاتی از تجزیه و تحلیل مزیت های رقابتی یک کسب و کار تا در نظر گرفتن واقعی بودن اهداف آن نیز پاسخ دهد. 

اگر در هنگام ایجاد طرح کسب و کار خود به این سؤالات فکر کنید، کسب و کار شما در موقعیت بهتری برای دستیابی به اهداف خود و مقابله با هر چالشی که ممکن است با آن مواجه شود، خواهد بود. 

فهرست مطالب

این مقاله چقدر برایتان مفید بود؟
علی کارگزار

علی کارگزار

عاشق رهبری کردن تیم های پویا و خلاقم و این هدف منه . تحصیلات عالیه بنده هم در زمینه مدیریته که تکمیل کننده این راه دوست داشتنیه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *