اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط
آخرین زمان ویرایش:

نرخ پرش چیست؟

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

نرخ پرش چیست؟ ، یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در سئو سایت می باشد. نرخ پرش به تعداد کاربرانی که به سایت شما مراجعه می کنند و بدون اینکه به صفحات دیگر سایت شما بروند، آن را ترک می کنند، گفته می شود. این یعنی سایت شما به اندازه کافی برای کاربر جذاب نبوده تا در سایت شما بماند. هر چقدر نرخ پرش یا Bounce Rate بالاتر رود، تاثیر منفی آن در رتبه سایت بیشتر است.

خارج از چارچوب از بازاریابی، کلمه “پَرش” در واقع نوعی سرگرمی است. این ما را به یاد دوران کودکی می اندازد، زمانی که  ساعت ها در اتاق پرش بادی می گذراندیم، یک بازی بسکتبال، یا شاید حتی یک بازی جک. اما هنگامی که آن را در تجزیه و تحلیل وب سایت بررسی می کنیم، آن بخشی از یک انداه‌گیری است که می تواند واقعا گیج کننده باشد آن هم زمانی که شما برای اولین بار به صورت اتفاقی با ان مواجه می شوید: نرخ پَرش.

نرخ پرش چیست؟

بگذارید همین ابتدا به شما بگوییم که نرخ پرش وبسایت شما ارتباطی با نرخ پرش ایمیل ندارد. به زبان ساده؛ نرخ پرش وبسایت تعداد مردمی هستند که وارد یک صفحه از وبسایت شما می شوند،‌ و سپس آن را ترک می کنند. آنها پس از ورود به صفحه سایت،‌ برروی هیچ چیز دیگری کلیک نمی کنند،‌ آنها فقط وارد سایت می شوند، مدت کوتاهی در همان صفحه می مانند و سپس سایت را ترک می کنند.

به یاد داشته باشید که نرخ پرش با نرخ خروج تفاوت دارد. نرخ پرش فقط میزان بازدیدهای ” ورود و خروج ” را بررسی می کند، کاربر وارد می شود و بدون این که به هیچ قسمت دیگری دست بزند سایت را ترک می کند.

در طرف مقابل نرخ خروج کمی پیچیده تر است. نرخ خروج یعنی وقتی کاربری وارد سایت شما می شود و از صفحه متفاوتی خارج می شود. یعنی کاربر لازم نیست حتماً از همان صفحه ای که وارد شده خارج بشود و ممکن است قبل از خروج صفحات دیگری را نیز بازدید کند. به همین دلیل است که نرخ خروج معمولاً‌ نسبت به نرخ پرش دردسر و نگرانی کمتری دارد.

چگونه نرخ پرش را کاهش دهیم؟ -نرخ پرش چیست؟

۱٫ بهبود و افزایش سرعت وبسایت :

به مقدار زمانی که طول می کشد تا یک صفحه از وبسایت به طور کامل بارگذاری شود، سرعت بارگذاری صفحه (speed page) گفته می شود. زمان بارگذاری به عواملی مانند هاست، طراحی سایت و بهینه بودن سایت بستگی دارد. این مورد هم برای کاربران و هم موتورهای جستجو فوق العاده مهم است. احتمال اینکه کاربران منتظر بارگذاری یک سایت کند بمانند خیلی کم است و از طرفی گوگل به خاطر این موضوع امتیاز منفی برای شما در نظر می گیرد.

۲٫ استفاده از متن واضح و شفاف در دکمه فراخوان :

یکی از تحقیقات SmallBizTrends نشان داده که ۷۰ ٪ کسب و کارهای B2B کوچک به دلیل نداشتن یک دکمه فراخوان مشخص، نرخ پرش بالایی دارند. توجه داشته باشید که همه جزییات دکمه های فراخوان، اهمیت بسیار بالایی دارند و لازم است که به بهترین نحوه ممکن آن را طراحی و در جای مناسب خود قرار دهید.

اگر یک صفحه فرود بلند دارید سعی کنید پیام اصلی و یا دکمه فراخوان را چندین بار تکرار کنید. این مورد به تقویت هدف و ایجاد ارتباط بین محتوا کمک می کند. سعی کنید از کلماتی روشن برای دکمه های فراخوان استفاده کنید. برای مثال اگر قصد دارید یک کتاب را بصورت رایگان ارائه دهید به روشنی بنویسید ”دریافت رایگان کتاب” و از کلماتی شبیه ”دانلود”،”اشتراک” و ”ارسال” استفاده نکنید.

۳٫ تقسیم بندی کاربران و هدایت ترافیک ورودی :

اگر شما با کاربران مختلف از لحاظ جنسیت ، سن، محل زندگی و غیره رو به رو هستید می توانید صفحه های با طراحی و محتوای مناسب برای هریک از این تقسیم بندی ها در نظر بگیرید. اگر قصد پیاده سازی این روش را دارید اطمینان حاصل کنید که از لحاظ فنی قادر به تحلیل و آنالیز هر یک از آنها هستید.

 

نرخ پرش چیست؟

نرخ پرش چیست؟ – کالج مدیریت

 

۴٫ ایجاد وبلاگی جامع بر اساس منابع معتبر :

محتوای مفید، همیشه قابلیت اشتراک گذاری دارد و از همه مهم تر سبب می شود که افراد بیشتر در وبسایت شما جستجو کنند. براساس یک بررسی صورت گرفته، مشخص شده که روزانه حدود ۲۷ میلیون محتوا توسط کل کاربران اینترنت به اشتراک گذاشته می شود.

وبلاگ ها به کسب و کارها کمک می کنند که رابطه قوی تری میان مخاطبان خود و کسب وکارشان بسازند و فقط لازم است که یک استراتژی مشخص و کامل به این منظور آماده گردد.

ایجاد تعامل یکی از اهداف اصلی وبلاگ های کسب وکارهاست و همین محتوای وبلاگ یک کسب و کار است که باعث می شود تا افراد در مورد صنعت و محصولات آن بروز بمانند.

۵٫ سازگاری وبسایت با موبایل :

امروزه استفاده از تلفن های همراه هوشمند و انواع گجت هایی که قابلیت اتصال به اینترنت و مرور صفحات وب را دارند بسیار گسترش یافته است، بنابراین لازم است که سایت خود را برای پذیرایی از این کاربران نیز بهینه و کارآمد کنید. قابلیت نمایش صحیح عناصر و محتوا و همچنین نحوه چیدمان آنها در کنار قابل کلیک بودن (clickable) از مهم ترین مواردی است که باید در این زمینه رعایت شود.

۶٫ کنترل صدا را در نظر بگیرید :

بیشتر کاربران اگر چیزی بشنوند که خوششان نیاید بلافاصله وبسایت شما را ترک می کنند. هر چیزی که صدا می دهد، از قطعات صوتی تا ویدیوهایی که خود به خود پخش می شود را از صفحه حذف کنید. چه موسیقی باشد چه کلام. اگر صفحه فرود نیاز به صدا و موسیقی دارد یا در ویدیو صدا پخش می شود، حتما بررسی کنید که امکان کنترل حجم صدا و قطع کردن آن وجود داشته باشد.

۷٫ تاثیر عنوان جذاب در کاهش نرخ پرش:

عنوانها و سرتیترها علاوه بر مرتبط بودن باید جذاب هم باشد تا مخاطب را به خواندن و در نهایت انجام عملی ترغیب کند. یک عنوان روشن که باعث جلب توجه و البته در بخش مناسبی از صفحه درج شده باشد می تواند تعامل بیشتری را رقم بزند!

۸٫ اطمینان حاصل کنید که وبسایت شما با مرورگر کاربران سازگار است

کاربران شما ممکن است با دستگاه ها و سیستم عامل های مختلف و از طریق مرورگرهای متفاوت به سایت شما وارد شوند. برخی از المانهای سایت ممکن است در هر مرورگر به صورت متفاوتی نمایش داده شده و یا حتی جا به جا شود. بنابراین وضعیت ورودی کاربران از طریق مرورگرها و سیستم عامل های مختلف را بررسی کنید تا نسبت به آن سایت خود را با مرورگرهای کاربران سازگار کنید.

جمع بندی -نرخ پرش چیست؟

به نرخ پرش به عنوان چراغ چک کردن موتور ماشین تان نگاه کنید. اگر چراغ روشن شود،‌ شما می دانید که به احتمال زیاد مشکلی وجود دارد، اما لازم است که تمامی سیستم های ماشین را بررسی کنید تا بفهمید مشکل دقیقاً از کجاست. هیچوقت هیچ راهی نیست که به تنهایی بتواند تمامی مشکلات نرخ پرش را حل کند، اما شناسایی عوامل مختلف و این که چگونه می توانند به نرخ پرش شما کمک کنند می تواند موفقیت وبسایت شما را تضمین کند.

نوشته های مشابه

پورتفولیو چیست؟

پورتفولیو چیست؟ ، مجموعه ایی از پروژه ها و یا برنامه ها و دیگر کارهایی است که در یک مجموعه…

برنامه ریزی عملیاتی چیست؟

برنامه ریزی عملیاتی چیست؟ ، یک نقشه دقیق و حساب شده ای است که اقدامات لازم برای رسیدن به هدف…