اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در استارت آپ / توسط
آخرین زمان ویرایش:

فرق گروه با تیم چیست

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

تیم چیست؟

فرق تیم با گروه چیست: تیم به تعداد کمی از افراد با مهارت های مکمل یکدیگر که متعهد به مقاصد، اهداف و رویکرد مشترک هستند که بر مبنای آنها با مسئولیت و پاسخگویی متقابل به هم پیوند خورده اند.

 

ساده ترین تعریف کار تیمی

مجموعه ای از افراد را تصور کنید که برای انجام کار مشترکی در کنار هم قرار می گیرند. مسئولیت ها به طور دقیق و خط کشی شده، بین شان تقسیم نشده و هر کس، علاوه بر مسئولیت های فردی، مسئولیتی در کار تیمی بر عهده دارد. یک نفر مسئول هماهنگی بین اعضا، اهداف و روند انجام کارها است. چرا که این موضوع، باعث بهتر شدن کیفیت انجام کار و بالا رفتن سطح بهره وری می شود. هیچ کس به تنهایی عمل نکرده و افراد مجموعه، کارها را در تعامل با یکدیگر انجام می دهند. این تعاملات، هم تعاملات اطلاعاتی و هم تعاملات فیزیکی را شامل می شود.

در نهایت، کار توسط مجموعه افرادی انجام خواهد شد که بین شان به شدت، روح گروهی و تعاملات جمعی وجود داشته است. به بیان ساده تر، گویی چند فرد مستقل، در کنار هم، فرد واحد و بزرگی را به وجود آورده اند که بسیار کاراتر از تک تک شان عمل می کند. شما یک تیم را تصور کرده اید.

 

ویجی ورما نویسنده کتب مدیریت

یکی از تعاریف معتبر درباره کار تیمی و گروهی ، مربوط به ویجی ورما نویسنده ی کتاب “مدیریت منابع انسانی: مهارت های لازم برای مدیران پروژه” است. از نظر ورما: کار تیمی، روش مشخصی از کار کردن است که تلاش میکند از مجموع توانمندی‌ها، مهارت‌ها و انرژی افراد،‌ بیشترین استفاده را داشته باشد.

 

عوامل موثر در اثربخشی تیم ها

۱٫     اندازه یا بزرگی تیم

۲٫     توانایی اعضاء

۳٫     تخصیص نقش و بهبود مهارتها

۴٫     تعهد به هدف مشترک

۵٫     تعیین هدفهای خاص

۶٫     رهبری و ساختار

۷٫     نقصان پذیری تیم و حساب پس دهی

۸٫     ارزیابی عملکرد و سیستم پاداش

۹٫     اعتماد متقابل

فرق گروه با تیم چیست

فرق گروه با تیم چیست – کالج مدیریت

گروه چیست؟

تعریف گروه: دو یا چند نفر که رابطه متقابل با یکدیگر دارند گرد هم می ایند تا به هدفهای خاصی دست یابند. گروه به صورت رسمی یا غیر رسمی است.مقصود از گروه رسمی همان ساختار سازمای است که در ان گروههای کاری و نوع کارهایی که باید انجام گردد(شرح وظایف)مشخص شده است.در گروههای رسمی رفتار فرد و گروه مشخص شده و مسیری را که باید برای دستیابی به هدفهای سازمان پیمود تعیین گردیده است.

 

تعریف گروه از دید جامعه شناختی

دو یا چند نفر که به طورآزاد با هم در تعامل بوده، هنجارهای جمعی داشته و در پی کسب هدفهای جمعی بوده و هویت مشترکی دارند.

الگوی پنج مرحله ای

  اسناد و مدارک بسیار مهمی مبنی بر اینکه گروهها از پنج مرحله استاندارد (پیاپی) می گذرند وجود داردکه عبارتند از:

الگوی ۵ مرحله ای تکامل:

۱-شکل گیری

۲- درگیری

۳-انسجام

۴-تکامل

۵-از هم پاشیدن

مقایسه ویژگی های کار تیمی و گروهی

افراد گروه افراد تیم
– مستقل کار می کنند. – وابستگی متقابل نسبت به هم دارند.
– در هدفگذاری ها سهیم نبوده و ممکن است اهدافشان در تضاد با یکدیگر باشد. – در هدفگذاری ها سهیم بوده و اهداف واحد دارند.
– به آن ها گفته می شود دقیقاً چه کار کنند. – در انجام کارها، ابتکار و آزادی عمل دارند.
– بیان عقاید مخالف نوعی دشمنی محسوب می شود. – به بیان عقاید و نظرات مخالف تشویق می شوند.
– به طور جدی در تصمیمات گروه شرکت نمی کنند. – در تصمیم گیری ها شرکت کرده و تلاش می کنند تا هویت و ماهیت تیم را کشف و آشکار کنند.
– همرنگی با جماعت، مهم تر از دستیابی به نتایج مثبت است. – به هم اعتماد و اطمینان داشته و ارتباطات شان باز و صادقانه است.
– معمولاً دارای آرمان مشترک نبوده و ممکن است هریک با انگیزه و دلایل مختلفی به گروه پیوسته باشند. – آرمان مشترک داشته، همه به آن اعتقاد دارند و نسبت به تیم احساس تعلق و تعهد می کنند.
– حاصل کارشان، حاصل جمع کار تک تک افراد یا کمتر از آن است. – خاصیت هم افزاییدر کارشان وجود دارد. به این معنی که حاصل کارشان، بیش از حاصل جمع کار تک تک شان است.

 

تفاوت تیم با گروه 

از مهمترین تفاوتهای تیم با گروه درهم افزایی مثبت تیم نسبت به گروه است هم افزایی مثبت یعنی کار و عملکردی که از طریق تلاش افراد حاصل می شود از مجموع عملکرد اعضا بیشتر است

۱- در گروه اعضا بیشتر به فکر خود هستند اما در تیم اعضا وابستگی متقابل دارند.

۲- در گروه اعضا نسبت به هدف حساس نیستند اما در تیم اعضا هدف را از خود می دانند.

۳- در گروه پیشنهاد تقویت نمی شود اما در تیم برعکس.

۴-درگروه اعتماد بین اعضا کم است اما در تیم اعتماد زیادی بین اعضا حاکم است.

۵- در گروه اعضا مورد حمایت یکدیگر قرار نمی گیرند اما در تیم برعکس.

۶- تعارض در گروه تهدید محسوب می شود اما در تیم فرصت محسوب می شود.

۷- در گروه صداقت بین اعضا زیاد نیست اما در تیم صداقت بین اعضا زیاد است.

۸- در گروه همرنگ جماعت شدن از نتایج مثبت مهمتر است اما در تیم برعکس

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

سازمان های مجازی

سازمان مجازی سازمان های مجازی اشاره به سازمانی دارد که دارای حیطه فیزیکی روشن نیست مانند سازمانی که از نظر…

جذب سرمایه استارت آپ

جذب سرمایه برای استارت آپ  و راه های آن به منظور جذب سرمایه برای استارت آپ راه هایی وجود دارد.…