اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در استارت آپ / توسط
آخرین زمان ویرایش:

تیم سازی چیست

زمان مطالعه: ۹ دقیقه

تیم سازی

تیم سازی چیست : هر سازمان یا کسب و کاری از نیروهای انسانی کم یا زیاد بر اساس مقیاس آن سازمان تشکیل می شود که به عنوان یک تیم در کنار هم برای نیل به اهداف آن سازمان یا کسب و کار همکاری می کنند. اما برخی کسب و کارهای بزرگ در هر یک از بخش های خود یک تیم مجزا دارند. در هر دو شکل ذکر شده تیم سازی از مهم ترین مسائل در زمینه ایجاد کسب و کار به شمار می رود. در حقیقت در مدیریت کسب و کار از ابتدای امر ایجاد یک تیم مناسب و جمع آوری یک تیم هماهنگ و دارنده روحیه کار تیمی می تواند یک گام اساسی رو به موفقیت باشد. اما بسیاری دقیق نمی دانند فرآیند تیم سازی چیست؟

داستان استارتاپ و تیم سازی چیست ؟

تیم سازی در هر کسب و کاری ، یک اقدام بسیار مهم است. مخصوصا در استارتاپ ها. به این دلیل که معمولا استارتاپی‌ها ، در روز اول همه توانایی ها و دانش کافی برای رشد سریع را ندارند. و گاهی لازم است که به طور همزمان بتوانند در چند تخصص کار کنند. مثلا ممکن است لازم باشد ، که یکی از افراد استارتاپ ، مذاکره را بلد باشد. یا اینکه لازم است فرد دیگری تقسیم بندی کارها را بلد باشد. یا دیگری فروش را بلد باشد. حال اگر بخواهیم که تیم سازی را تبدیل به گروه کنیم یا اینکه اصلا به تیم سازی فکر نکنیم ، باید همه افراد یک استارتاپ (یا لااقل یک نفر) ، بتواند همه کارها را خیلی سریع یاد بگیرد. و همه مسئولیت را به عهده بگیرد.

تعریف تیم سازی یا تیم بیلدینگ

به صورت ساده در بیان تعریف تیم سازی یا به عبارت دیگر تیم بیلدینگ می توان گفت که تشکیل یک گروه ۲ نفره یا بیشتر برای انجام کاری مشخص و نیل به هدفی مشخص را فرآیند تیم سازی گویند. این مورد برای اکثر کسب و کارها یک مساله حیاتی به شمار می رود. اما در مورد استارتاپ ها که معمولا به سرمایه متکی نیستند و بیشتر به دانش اعضای گروه متکی هستند، تیم سازی شاید مهم ترین بخش از کار باشد. تیم سازی صحیح، تشکیل یک تیم متخصص که تمام تخصص های مورد نیاز کسب و کار را داشته باشند و مشارکت دادن اعضای تیم در کارها و تصمیمات است که به تقسیم صحیح وظایف منجر شده و اعضای تیم نیز شوق کار پیدا کرده و دلسرد نمی شوند و کسب و کار به سرعت رو به موفقیت قدم بر می دارد.

مهارت های تیم سازی چیست ؟

تیم سازی صحیح و مشارکت دادن اعضای تیم در تصمیمات و کارهای مختلف ، باعث تقسیم صحیح فعالیت ها و همچنین اصلاح تصمیمات می شود.اما اگر تیم سازی را بلد نباشیم ، خیلی زود اعضای تیم یا از کارشان ، یا از مدیر تیم و یا از کنار هم بودن خسته شده و کار را رها کنند. و حتی ممکن است تا انتهای کار با هم بمانند ولی کارایی لازم را دیگر نداشته باشند.

چرا تیم سازی کنیم

فعالیت های تیم سازی بسیار مهم هستند زیرا که به توسعه کلی تک تک اعضای تیم کمک می کنند و به نوبه خود موجب بهبود عملکرد تیم نیز می شوند. این همبستگی بین کارکنان را تقویت می کند و احساس می شود انگیزه ای برای کار و دستیابی به اهداف وجود دارد. انجام فعالیت های تیم سازی موقت و یکبار نیست بلکه تا زمانی که تیم در حال کار است، انواع فعالیت های تیم سازی می بایست به صورت هدفمند انتخاب و انجام شود، تا اعضای تیم را تشویق کند که سخت کار کنند و رویاهای خود را تحقق بخشند.

شش ویژگی کلیدی تیم سازی چیست

بر اساس یک مطالعه موردی توسط P. Tarricone و J. Luca از دانشگاه Edith Cowan، شش ویژگی اصلی برای کار تیمی موفق وجود دارد:

تعهد به موفقیت تیم

اعضای تیم باید اهداف، ارزش ها و باور‌های مشترک داشته باشند؛ همچنین باید برای موفقیت، تعهد و انگیزه تلاش کنند؛ برای مثال، هر عضو تیم باید برای رسیدن به کمال تلاش کند – یعنی اگر توسعه دهندگان عملکرد فوق العاده ای داشته باشند، طراحان نیز باید همان طور باشند و بالعکس.

وابستگی متقابل

اگر تیم شکست بخورد، برای هیچ فردی از گروه، موفقیتی وجود نخواهد داشت. برای مثال، مهم نیست که کار طراحی، عالی باشد، اگر وب سایت با هر کلیک سقوط کند، همه چیز از بین می رود.

مهارت‌ های بین فردی

احترام، حمایت و انتظارات متقابل واقع بینانه در میان اعضای تیم، ضروری است؛ مثلا، یک تیم نمی تواند از یک توسعه ‌دهنده جوان کم تجربه انتظار داشته باشد به اندازه یک توسعه‌ دهنده ارشد توانایی و بازدهی داشته باشد.

ارتباطات باز در تیم سازی چیست

تمرین روحیه تیمی در برابر انتقاد سازنده، بسیار مهم است. برای مثال، اگر یک طراح جوان، نصیحت ‌های همکاران متخصص خود را مشتاقانه قبول کند، می تواند عملکرد کلی خود را بهبود بخشد و این موضوع در نهایت به تیم کمک خواهد کرد و سود نهایی نصیب کل تیم خواهد شد.

ترکیب مناسب تیم

وظایف خاص توسط نقش ‌های خاص انجام می ‌شوند، و نقش ‌های خاص نیاز به مجموعه ‌ای از استعدادها و مهارت ‌های خاص دارد. برای مثال، یک تیم که تنها از تعدادی توسعه دهنده تشکیل شده است یک برنامه کاربردی می ‌سازد. با این حال، احتمالا کار طراحی، بسیار پایین تر از حد استاندارد خواهد بود.

تعهد به رهبری تیم و مسئولیت پذیری

از آنجا که اعضای تیم انتظار دارند برای تصمیم‌ گیری آزاد باشند، احتمال بیشتری وجود دارد که افراد برای اقدامات خود پاسخگو و مسئولیت پذیر باشند. برای مثال، در حالی که رهبری تیم به افراد مختلف تیم وظایفی واگذار می کند و پیشرفت کار را دنبال می کند، طراحان و توسعه دهندگان با استفاده از مهارت های خود به ارائه محصول نهایی می ‌پردازند.

تیم سازی

تیم سازی- کالج مدیریت

مزایای کار تیم سازی چیست؟

از آنجا که کار تیمی، حمایت اخلاقی متقابلی را فراهم می کند و بیشتر از حالت انفرادی، حس پیشرفت و کمال، به افراد منتقل می کند، واضح است که بسیار سودمند است.

افزایش کارایی

گاهی اوقات، شما پروژه هایی را در اختیار خواهید داشت که مهلت انجام آن ها غیر منطقی و غیر قابل مذاکره است. در چنین موقعیتی کافی نیست که همه توان خود را به کار ببرید، بلکه باید کار‌ها را به درستی تقسیم و مدیریت کنید. وقتی اعضا از تجربه خود، تخصص و مجموعه مهارت‌ هایشان استفاده می کنند، اهداف مورد نظر به دست می‌ آیند و وظایف در زمان مقرر و با حداقل اشتباه انجام می ‌شوند.

تکمیل نقاط قوت یکدیگر

حالتی را در نظر بگیرید که شرکت شما یک طراح حرفه ای، با توانایی ‌های فوق العاده دارد، اما او در زمان مقرر کارش را به سرانجام نمی رساند! از طرف دیگر، شرکت شما طراح دیگری نیز دارد که اگرچه خیلی خارق العاده نیست، اما همیشه کارها را در زمان تعیین شده تحویل می ‌دهد. شما می توانید با ترکیب این دو نفر در یک گروه، مطمئن شوید که علاوه بر داشتن یک نتیجه عالی و بی عیب و نقص، کار در زمان مقرر هم تحویل داده می‌ شود.

نوآوری از طریق درگیری سازنده

نیاز به یک راه حل فوری برای مشکلی دارید که همه را درگیر کرده است؟ یک برگ برنده به تیم نشان دهید. برخورد شخصیت ‌ها می تواند منجر به سازگاری و ایجاد راه حل ‌هایی شود که دیگران حتی در نظر نگرفته اند؛ چون “گروهی فکر می کنند”. با این حال، در مورد عواقب دراز مدت هوشیار باشید: درگیری سازنده می تواند به راحتی به چیزی مخرب تبدیل شود، بنابراین استفاده از برگ برنده باید فقط به عنوان یک راه حل کوتاه مدت در نظر گرفته شود.

تعویض کمتر کارکنان

یک تیم خوب، متعادل و آزاد شبیه به پاتوق مورد علاقه شما است – دوستانه، گرم و صمیمی. تنها تفاوت این است که مهمانان (یا اعضا) مشغول تفریح نیستند و به دلایل کاری و برای اهداف شرکت، با هم همکاری می کنند. با حفظ کارآیی تیمی و فضای مثبت، شما می توانید تعویض کارکنان را کاهش دهید و از صرف هزینه برای از دست دادن کارکنان و جذب کارمند جدید اجتناب کنید.

انعطاف پذیری نیروی کار

به جای داشتن کمپین همیشگی استخدام، شما می توانید کارکنان خود را برای نقش ‌هایی خارج از مسئولیت‌ های فعلی تمرین دهید. به عنوان مثال، اگر طراح وب شما مهارت ‌های اولیه توسعه وب را بدست آورد، او قادر خواهد بود برخی از وظایف همکاران وب را در مواقع اضطراری بر عهده بگیرد و در صورت غیبت او از قرار گرفتن شرکت در تنگنا جلوگیری کند.

معایب کار تیم سازی چیست

در حالی که کار تیمی مزایای بسیاری دارد، معایبی نیز دارد که باید از آن آگاه باشید:

تفکر گروهی

هر چند که اعضای تیم به کار تیمی و تصمیم ‌گیری گروهی تشویق می شوند، گاهی اوقات ممکن است خیلی چیزها فراموش شوند. اگر متوجه شدید که تیم شما گزینه ‌های جایگزین را نادیده می گیرد و یا اقدامات نامعقولی دارد، می تواند نشانه ای از آن باشد که از Groupthink یا تفکر گروهی رنج می ‌برند. روانشناس اجتماعی، ایروینگ جانیس، ۸ علامت تفکر گروهی را تعریف کرده و مشخص کرده است که پیشینه مشابه، انزوا در برابر نظرات بیرونی و فقدان قواعد تصمیم گیری، با ظهور این پدیده مرتبط است.

انتخاب اعضای تیم : فرآیندی پیچیده

کار تیمی تنها در صورتی انجام می شود که هر یک از اعضا، یک نقش خاص به دست آورند، مجموعه ‌ای از مهارت ‌های خاص داشته باشند و با بقیه تیم سازگار باشند. اما پیدا کردن تمام قطعات پازل و اتصالات آنها با هم دشوار، پر هزینه و وقت گیر است. در هنگام انتخاب بازیکنان تیم خود، بهترین توصیه این است که در گام اول، از استخدام افرادی که نسبت به آن ها مطمئن نیستید، اجتناب کنید.

مناقشه

اگر تفاوت‌ های زیادی در ایده‌ ها و روش‌ های کار در میان اعضای تیم وجود داشته باشد، تیم شکست خواهد خورد. دو طراح با توانایی ‌های متفاوت که مکمل یکدیگرند، نتیجه می ‌گیرند. با این حال، اگر خواسته ‌ها، ترجیحات و سبک ‌های رفتاری آنها خیلی دور از هم باشد، ارتباطات به طور مداوم ضعیف است و در هنگام همکاری، عدم اطمینان زیادی وجود دارد، و سرانجام این تیم، شکست است!

تیم سازی چیست

تیم سازی چیست – کالج مدیریت

خطا در ارزیابی مشارکت فرد

از آنجایی که تیم، مسئولیت ‌ها را به اشتراک می‌ گذارد، تعیین اینکه آیا یک فرد بالاتر یا کمتر از انتظارات است، دشوار است. گاهی اوقات این مسئله می تواند نارضایتی کارکنان را به دنبال داشته باشد: اگر فردی بیش از حد موفق باشد، ناراحت خواهد شد زیرا به او به درستی پاداش داده نمی شود. اگر او ضعیف عمل کند، هم تیمی ‌هایش ناراضی خواهند بود و ممکن است برای جبران کاستی ‌های او، متحمل زحمت و نیز اضافه کار شوند.

 

دیدگاه های اشتباه در مورد تیم سازی

متاسفانه برخی به ویژه در کشور خودمان دیدگاه های سنتی اشتباهی در مورد کار گروهی دارند. به عنوان مقال می گویند شریک اگر خوب بود خدا برای خودش شریک می گرفت. این یک دید فوق العاده غلط است. خدا ذاتی یگانه است و بالعکس وی انسان ها موجوداتی اجتماعی هستند. حتی همین نظام خانوادگی انسان ها که خداوند زن و مرد را برای تکمیل هم آفریده نشان می دهد برای تکامل در زندگی بدون دیگر انسان ها ممکن نیست. برای انجام کارهای بزرگ هم توانایی یک گروه از یک نفر بیشتر است. پس اگر یاد بگیریم که با کنار هم قرارگرفتن توانایی هایمان، بتوانیم کارآمدی را بالا برده و بهترین نتیجه را حاصل کنیم ، می توانیم بگوییم که تیم سازی بسیار مقوله مفیدی به حساب می آید.

بهترین زمان تیم سازی چیست ؟

زمان شروع تیم سازی دقیقا بلافاصله بعداز دو نفر یا بیشتر شدن است. یعنی دقیقا در زمانی که حتی با یک نفر دیگر فعالیت های لازم برای رسیدن به ایده تان را شروع می کنید. (حتی جلسه های دوستانه ای که برای بررسی و پرورش ایده تان دارید.) و زمان پایان کار یک تیم ، زمانی است که به هدف های تعیین شده رسیده اید.

نوشته های مشابه

فریلنسر

مفهوم فریلنسر ساده‌ترین تعریف فریلنسر (Freelancer) این است که: یک نفر، بدون اینکه به یک سازمان یا کسب و کار و…

MBA

MBA چیست؟ مدیریت ارشد کسب و کار ((MBA) مخفف عبارت Master of Business Administration) درجهٔ کارشناسی ارشد در رشته مدیریت و اعلی درجه علمی (مدرک) حرفه‌ای در…

نظری بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *