اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در مدیریت / توسط
آخرین زمان ویرایش:

مدیریت راهبردی چیست

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

مدیریت راهبردی یا مدیریت استراتژیک چیست؟

مدیریت راهبردی چیست : عبارت است از برنامه ریزی، نظارت، تجزیه و تحلیل و ارزیابی مداوم آن چه که یک سازمان برای تحقق اهداف و برنامه های خود لازم دارد. تغییرات در فضای کسب و کار، سازمان ها را ملزم می کند که استراتژی های خود را جهت کسب موفقیت به طور دائم ارزیابی کنند.

فرایند مدیریت استراتژیک به سازمان ها کمک می کند تا وضعیت فعلی خود را مورد بررسی قرار دهند، استراتژی ها را به چالش بکشند، آنها را به مرحله اجرا رسانده و اثربخشی استراتژی های مدیریتی اجرا شده را تحلیل کنند.

مفاهیم مدیریت راهبردی چیست

مدیریت راهبردی یا مدیریت استراتژیک بر درک واضح سازمان از مأموریت خود یا هدف خود تاکید می کند. هم چنین چشم انداز سازمان درباره جایی که می خواهد در آینده باشد را تحلیل می کند و عواملی که سازمان را جهت رسیدن به آن چشم انداز راهنمایی می کند را بررسی می نماید.

این امر هم چنین مستلزم تعهد به برنامه ریزی استراتژیک است، زیر مجموعه مدیریت مشاغل شامل توانایی سازمان برای تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت و برنامه ریزی تصمیمات استراتژیک، فعالیت ها و تخصیص منابع مورد نیاز برای دستیابی به آن اهداف است.

فرایند مدیریت راهبردی نیز به سازمان ها کمک می کند تا تصمیمات منطقی بگیرند و اهداف جدید خود را با سرعت مناسبی توسعه دهند تا که بتوانند در فن آوری، بازار و شرایط تجاری در حال پیشرفت خوبی باشند. بنابراین، مدیریت استراتژیک می تواند که به سازمان کمک کند تا دارای یک مزیت رقابتی باشد، میزان سهم بازار را بهبود ببخشد و برای آینده خود هم برنامه ریزی کند.

پنج مرحله از فرآیند مدیریت راهبردی

بسیاری از مکاتب فکری در مورد چگونگی انجام دادن مدیریت راهبردی وجود دارد، و دانشگاهیان و مدیران مجموعه چارچوب های متعددی را برای هدایت کردن فرایند مدیریت راهبردی یا مدیریت استراتژیک تدوین کرده اند. به طور کلی ، این روند به طور معمول شامل پنج مرحله زیر می باشد:

  1. ارزیابی نمودن جهت استراتژیک حال حاضر سازمان
  2. نقاط قوت و ضعف داخلی و خارجی را شناسایی و تحلیل می کند.
  3. تدوین برنامه های عملیاتی سازمان
  4. اجرای برنامه های عملیاتی سازمان
  5. ارزیابی میزان موفقیت در برنامه های عملیاتی و نتایج در هنگام تولید نتایج مطلوب
مدیریت راهبردی چیست

مدیریت راهبردی چیست – کالج مدیریت

انواع استراتژی های مدیریت راهبردی چیست

نظم و انضباط مدرن مدیریت راهبردی ریشه های خود را در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ نشان داده است. متفکران برجسته در این زمینه عبارتند از: گورو مدیر آمریکایی اتریشی ، پیتر دراکر ، که به عنوان پدر بنیانگذار مطالعات مدیریت نامیده می شود.

در میان بسیاری از فعالیت های او این ایده اصلی بود که هدف از ایجاد کسب و کار ایجاد مشتری است و آنچه مشتری می خواهد تعیین کند این است که یک تجارت چیست. وظیفه اصلی مدیریت این است که منابع را تشدید کرده و کارمندان را قادر می سازد تا به طور مؤثر نیازها و ترجیحات در حال تحقق مشتریان را برطرف کنند.

تمرکز بر روی مشتری

تمرکز روی مشتری که در دهه ۱۹۸۰ توسط استاد تئودور لویت، استاد دانشکده بازرگانی هاروارد ، تقویت شد که با تأکید قبلی بر تولید متفاوت بود زیرا سنگ بنای استراتژی مدیریت یعنی ایجاد یک محصول با کیفیت بالا، موفقیت را تضمین می کرد.

صلاحیت متمایز، اصطلاحی که در سال ۱۹۵۷ توسط جامعه شناس و محقق حقوق فیلیپ سلزنیک معرفی شد، بر ایده صلاحیت های اصلی و مزیت رقابتی در نظریه مدیریت راهبردی تأکید کرد. چارچوب هایی برای ارزیابی نقاط قوت و ضعف یک سازمان در رابطه با تهدیدات و فرصت های موجود در محیط بیرونی آن تهیه شده است.

دانشمند کانادایی رشته مدیریت، هنری مینتزبرگ نتیجه گرفت که فرایند مدیریت راهبردی پویا تر و کم تر از آن چه نظریه پردازان تصور می کردند قابل پیش بینی است.

وی در مقاله خود در سال ۱۹۸۷ با عنوان “مفهوم استراتژی، پنج روان برای استراتژی” گفت: “زمینه مدیریت استراتژیک نمی تواند به یک تعریف واحد از استراتژی اعتماد کند.” در عوض، وی پنج تعریف از استراتژی و روابط متقابل آن ها را تشریح کرد:

  1. برنامه: استراتژی به عنوان یک مسیر عملی آگاهانه برای مقابله با یک وضعیت.
  2. شگرد: استراتژی به عنوان یک مانور برای پیشی گرفتن از رقیب ، که می تواند بخشی از یک طرح نیز باشد.
  3. الگو: استراتژی ناشی از سازگاری در رفتار ، خواه در نظر گرفته شده باشد یا نه و می تواند مستقل از یک برنامه باشد.
  4. موقعیت: استراتژی به عنوان یک نیروی واسطه یا مطابقت بین سازمان و محیط ، که می تواند با هر مدل روانشناسی سازگار باشد.
  5. چشم انداز: استراتژی به عنوان یک مفهوم یا شیوه ای تلخ برای درک جهان که می تواند با هر مدل روانشناسی سازگار باشد.

تجزیه و تحلیل SWOT در مدیریت راهبردی

تجزیه و تحلیل SWOT یکی از انواع چارچوب ها در مدیریت راهبردی است که توسط سازمان ها برای ایجاد و آزمایش استراتژی های تجاری خود استفاده می شود. تجزیه و تحلیل SWOT نقاط قوت و ضعف یک سازمان را با فرصت ها و تهدید های خارجی محیط زیست آن شناسایی و مقایسه می کند.

تجزیه و تحلیل SWOT عوامل داخلی، خارجی و سایر مواردی را که می تواند در اهداف سازمان تأثیر بگذارد ، روشن می کند.

فرایند SWOT به رهبران کمک می کند تا تعیین کنند که آیا منابع و توانایی های سازمان در محیط رقابتی که در آن مجبور است عمل کند و استراتژی های مورد نیاز برای موفقیت در این محیط را بهبود می بخش ، مؤثر است یا خیر.

نوشته های مشابه

پنجره فرصت چیست

پنجره فرصت پنجره فرصت چیست  در  کارآفرینی شامل همه فعالیتها و اقدامات مرتبط با درک و فهم فرصت ها و…

آمیخته (۴s) برای راه اندازی کسب و کارهای نوپا

آکادمی های بازرگانی و مدارس کسب و کار، آمیخته (۴s) علامت های اختصاری، فرمول و مدلها را دوست دارند. اغلب شما…