اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در مدیریت / توسط

مدیریت علمی

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

مکتب مدیریت علمی (یا مکتب تیلوریسم)

مکتب مدیریت علمی که به نام بنیانگذار آن فردریک وینسلوتیلور معروف شد اولین حرکت مشخص در زمینه تدوین پایه‌هاى تئورى مدیریت علمى در آمریکا و جهان غرب به‌حساب مى‌آید. فلسفه تیلوریسم یا مکتب کلاسیک سازمان و مدیریت بر پایه نگرشى تک‌بعدى به انسان به‌عنوان موجودى اقتصادى استوار است. تئورى‌هاى مکتب مکانیکى تیلور که مبتنى بر تجارب کمى و محدود در فعالیت‌هاى تولیدى و بازرگانى بود، انگیزهٔ انسان به حرکت و فعالیت را صرفاً در امور مادى و اقتصادى جستجو مى‌‌کرد.

مدیریت تیلور

در اواخر قرن بیستم، فردریک وینسلو تیلور، بکارگیری شیوه های علمی در مدیریت کارآمد فنون کارگری را پیشنهاد کرد. تیلور رویکرد خود را مدیریت علمی (Scientific Management) نامید. وی معتقد بود از طریق نظارت دقیق میتوان کارائی را افزایش داد.

 تیلور کیست؟(پدر مدیریت علمی)

«فردریک وینسلو تیلور» در سال ۱۸۵۶ در ژرمانتان، پنسیلوانیا در یک خانواده موفق پوریتانس، چشم به جهان گشود. والدین وی دوست داشتند او نیز مانند پدرش، یک وکیل شود.تیلور هر گونه اندیشه تناقض و کشمکش همه‌گیر بین سرمایه و کارگر را قبیح و زشت و ناپسند می‌دانست و رابطه آنها را برعکس یک رابطه‌ای با سود و بهره دو طرفه میدانست. بنظر او همکاری مدیران و کارگان، موفقیت شرکت را تضمین می‌کرد و رشد اقتصادی را ببار می‌آورد که سودش نصیب همه میشد. وقتی وی حمله مقتدرانه و آمرانه خودش را راجع به مدیریت علمی در سال ۱۹۱۱ مطرح ساخت، سیستم خودش را اینطور تعریف کرد که: کلیدی می‌دهد برای موفقیت و پیشرفت ملی آتی.

اعتقادات تیلور

۱ ـ اگر درباره شغل ، دانش بیشتری کسب شود تولید افزایش می یابد .

۲ ـ از طریق بررسی های علمی بهترین شیوه انجام کار بدست می آید .

۳ ـ هماهنگی در مراحل انجام کار تولید را بیشتر می کند .

۴ ـ تولید بیشتر پرداخت بالاتری را برای کارگران بوجود می آورد و به دنبال آن سطح کارآیی سازمان را بالا می برد.

 

روش های اجرای اصول مدیریت علمی تیلور

۱- زمان سنجی با استفاده از روشها و ابزارهای مناسب به منظور صرفه جویی در زمان انجام کار

۲- اعمال سرپرستی چند جانبه ( بر اساس تخصص) به جای روش سنتی سرپرستی فردی

۳- استاندارد کردن کلیه وسایل و ابزار کار و اعمال و حرکات کارکنان در انجام کار

۴- اختصاص دادن یک واحد سازمانی برای برنامه ریزی

۵- کاربرد اصل استثناء در مدیریت (که به موجب آن کارکنانی که بیشتر از استاندارد تعیین شده برای تولید بازده داشته باشند، دستمزد تشویقی دریافت و کسانی که تولیدشان ازاستاندارد مزبور کمتر باشد دستمزد کمتری دریافت می کنند )

۶- استفاده از دستور العمل و شرح وظایف برای انجام کار و تدابیر تشویقی برای انجام درست وظایف

۷- به کار گرفت نظام نرخ دستمزد متفاوت ( پرداخت دستمزد بر مبنای قطعه یا پیمانکاری)

۸- استفاده از سیستمهای راهنما برای طبقه بندی کردن محصولات تولیدی و ابزارهای به کار رفته در تولید

۹- استفاده از یک نظام کار ساده و تکراری

۱۰- به کار گرفتن روش حسابداری بهای تمام شده

 اولین مطالعه او در حمل آهن قراضه ها از انبار به کوره ذوب انجام شد . او با استفاده از روش تقسیم کار و مطالعه علمی توانست میزان حمل آهن را به ازاء هر کارگر از ۱۲٫۵ تن به ۴۷٫۵ تن افزایش دهد.

مدیریت علمی

مدیریت علمی – کالج مدیریت

مدیریت علمی چگونه بوجود آمد و چیست؟

در منابع مختلف تعاریف تعاریف زیادی وجود دارد برخی از آنها در زیر آورده شده مثلا:

مدیریت علمی عبارتست از تجزیه و تحلیل دقیق داده ها و ستاده ها و هزینه ها در مدیریت علمی حدس و گمان و یا حساب سرانگشتی جایی ندارد ، بلکه مستلزم برنامه ریزی دقیق و اجرای سیستماتیک است .

همچنین  علمی از نظر تیلور یعنی انجام وظیفه به شیوه ی هر چه فوری تر و هر چه کامل تر . وقتی بهترین شیوه پیدا می شد ، آن وقت بود که می شد افراد را برای به کارگیری آن گمارد ، آن هم فی الفور و منطبق بر قواعد و شرایطی که نسخه آن از قبل پیچیده شده بود . اساس تیلوریسم بر این بود که برای تحقق هر کار خاصی تنها ” یک راه بهترین ” وجود دارد ، و این که بعد از آن می بایست افراد را برای انجام وظیفه تعیین شده به کار گمارد و بر آنها نظارت کرد و نسبت به عملکردشان آنها را تشویق یا تنبیه نمود . وظیفه مدیریت طراحی کار و کنترل آن بود.

نوشته های مشابه

کامپوننت چیست؟

کامپوننت جوملا چیست ؟ کامپوننت چیست؟ کامپوننت‌ها در جوملا افزونه‌هایی هستند که همانند نرم‌افزارهایی مجزا به شمار می‌روند. هر کامپوننت…

نظریه x و g

تشریح تئوری "X"& "Y": نظریه x و g : این تئوری نظریه‌ای است دوساحتی در مورد انسان که داگلاس مک‎گریگور…

نظری بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *