اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در تبلیغات / توسط

سمپلینگ چیست ؟

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

سمپلینگ چیست ؟

سمپلینگ چیست ؟ ، سمپلینگ یکی از روشهای تبلیغات BTL می باشد که تاثیر پذیری فوق العاده ای در خروج از شلف محصولات بسیاری از برندها در چند سال اخیر داشته است و در حال حاضر یکی از متدهای موفق تبلیغاتی روز دنیا می باشد و توانسته است در دو فاز تاثیر آنی و کوتاه مدت و تاثیربلند مدت در اثر استفاده از محصول و شناخت آن و ایجاد ارتباط  دوطرفه بین مخاطب و برند در ذهن مصرف کننده نفوذ کند.

سمپلینگ را بهتر بشناسیم

سمپلینگ چیست ؟ ، یکی از شیوه های تبلیغات بسیار موثر استفاده از سمپل محصولات است. در حال حاضر این شیوه یکی از تاثیرگذار ترین روش های تبلیغ است. فرق نمی کند محصولات شما چه باشد خوراکی یا آرایشی این شیوه را در ابعاد وسیع نیز به کار می برند.

شرکت های معتبر از این روش تبلیغاتی بسیار استقبال می کنند. عملکرد این شیوه به نحوی است که افراد می توانند با محصولات جدید ارتباط برقرار کنند و نظریات خود را در رابطه با محصول اعمال کنند. البته از سمپل برای اهداف دیگری نیز استفاده می شود.

روش استفاده از سمپل به این صورت است به عنوان مثال پیش از تولید مواد غذایی از سمپل استفاده شده تا سطح رضایت مشتریان ارزیابی شود. این بررسی را از طریق جامعه ی آماری بالا انجام می دهند. پیش از آنکه محصول مواد غذایی را با شکل و طعم جدید تولید کنند میزان علاقه مندی مشتریان را در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار می دهند.

این روش همراه با تست کردن محصولات ، سوال و جواب های مختلف انجام می شود. لازم به ذکر است که بدانید طرز استفاده از سمپلینگ چیست ؟ کاربرد آن در همه ی ابعاد اقتصادی مقرون به صرفه است و اهداف متفاوتی را دنبال می کند.

از این روش جز در محصولات غذایی برای محصولات دیگر هم استفاده می شود. می توانید برای تبلیغ محصولات آرایشی، بهداشتی هم می توانید از روش سمپل استفاده کنید.

تاثیر سمپلینگ در ذهن مخاطب -سمپلینگ چیست ؟

رفتار مصرف­ کنندگان ایرانی نشان داده است که استفاده مستقیم از نمونه محصول می­تواند تصمیم به خرید آنان را تقویت نماید. این موضوعی است که در علم بازاریابی با عنوان سمپلینگ مطرح می­شود.
همچنین شرکتها نیاز دارند ترویج محصولات خود را به افرادی بسپارند که آگاهی علمی و تجربی کافی از محصول را دارند. این موضوع نیز در علم بازاریابی با عنوان پروموشن دنبال می­شود.
به دلیل افزایش رقابت بین تولیدکنندگان و وجود تنوع بسیار زیاد بین محصولات مشابه، نیاز است شرکتهای خدماتی و تولیدی محصولات خود را از طریق افرادی که زمینه علمی و عملی مناسبی در مورد محصول دارند به مشتریان معرفی نمایند. متاسفانه در کشور ما بعلت عدم توجه سازمانها به امر آموزش حتی در پرسنل ثابت سازمانها نیز این تبحر در سطح پایینی مشاهده می­شود.
وتاحد تحقیق و توسعه شرکت نوین سمپلینگ با این نیاز سنجی سعی نموده است با گردهم­ آوری افراد متخصص و متبحر با سابقه در زمینه ­های مختلف در زمینه تامین نیروی زبده سازمانها موثر عمل نماید. این موضوع سازمانها را در سطح قابل توجهی از لزوم درج آگهی استخدام و انجام مصاحبه ­های گزینشی بی­ نیاز نموده است.

 

سمپلینگ چیست ؟

سمپلینگ چیست ؟ – کالج مدیریت

اجرای سیستماتیک سمپلینگ :

مرحله اول : آگاهی و شناخت :

در این مرحله  پس از تعیین هدف ، نیاز به شناخت محصول ، بازار فروش و امکانات مورد نیاز داریم و پس از طی این مراحل می بایست نیروی انسانی مورد نیاز جهت فعالیت در این عرصه را گردآوری نماییم .

مرحله دوم : تدوین استراتژی و برنامه ریزی :

این مرحله شامل آموزش نیروی انسانی ، تیم سازی ، تعیین محل های استقرار سمپلرها با در نظر گرفتن تحقیقات انجام گرفته ، تهیه امکانات مورد نیاز ، تدوین فرم های گزارش دهی و آموزش پرسنل می باشد.

مرحله سوم : اجرا :

برای اجرای بازاریابی سمپلینگ نیاز به هماهنگی و اخذ مجوزهای مربوطه از محل های سمپل و همچنین تعیین بازرس برای هر منطقه و تکمیل گزارشات داریم .

مرحله چهارم : ارزیابی :

مرحله ارزیابی شامل گردآوری گزارشات و تهیه نموداری از عملکرد تیم های سمپلر و همچنین شناسایی نقاط ضعف و قوت می باشد

مرحله پنجم : بازخوردها :

در بازاریابی سمپلینگ نتایج کلی به واحد سفارش دهنده طرح گزارش شده و ثبت و ضبط تمامی مراحل سمپلینگ انجام می شود تا بتوان در آینده برنامه ریزی های بهتری برای طرح های بعدی داشت و نقاط ضعف و قوت را شناسایی نمود و نسبت به آنها عملکرد بهتری نشان داد .

سمپلینگ و کاربرد های آن :

– سمپلینگ محصولات غذایی می تواند ارائه نمونه کوچک شده محصول یا همان سمپل باشد که در این حالت مصرف کننده می تواند نمونه محصول شما را با خود می تواند به منزل ببرد یا همان لحظه استفاده نماید که اصطلاح آن را سمپل همراه می گوییم و حالت دیگر می تواند ایجاد تجربه آنی و لحظه ای سمپل محصول برای مصرف کننده باشد که به عنوان مثال آبمیوه،چای،قهوه،دلستر و … را می شود در شات های کوچک ریخت و ارائه کرد.

– سمپلینگ محصولات آرایشی و بهداشتی نیز دقیقا به هر دو حالت ذکر شده سمپل لحظه ای و سمپل همراه می تواند صورت پذیرد.

– سمپلینگ شرکتهای ارتباطات سیار،اینترنت و … می تواند ارائه سیم کارتهای رایگان،شارژ های سیم کارت و مواردی از این قبیل باشد.

– پروژه های سمپلینگ رستورانها،کافی شاپ ها ،موسسه های آموزشی می تواند ارائه بروشور،CD و کاتالوگ های مربوطه باشد.

مزایای سمپلینگ

سمپلینگ چیست ؟ ، استفاده از سمپلینگ در مغازه مزایای زیادی دارد، مزیت اول این است که مشتری می‌تواند سمپل (کالا) را به‌صورت رایگان امتحان کند و این به آن معنا است که استفاده از آن کالا (ازنظر مالی) بی‌ضرر‌ است. اگر فرد از کالا خوشش نیاید، پشیمان نخواهد شد. اگر هم خوشایند او باشد، می‌تواند آن را به سبد خرید خود اضافه کند و شما هم کالا خود را می‌فروشید؛ به‌علاوه، مشتری باتجربه‌ی بهتری از مغازه خارج می‌شود زیرا کالای با ارزشی به او پیشنهاد داده‌اید.

مزیت دیگر این است که به خریدار فرصت برقراری ارتباط مستقیم با کالا را می‌دهید.

مشتری می‌تواند به کالای شما نزدیک شود و تجربه‌ی شخصی از آن به دست بیاورد، این امر امکان خرید را بالا می‌برد؛ همچنین شما با مشتری ارتباط برقرار می‌کنید و به برند خود هویت و شخصیت می‌بخشید.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

موضوعات پایان نامه رشته مدیریت فرهنگی

موضوعات پایان نامه رشته مدیریت فرهنگی برترین موضوعات پایان نامه رشته مدیریت فرهنگی ۴۰ موضوعات پایان نامه رشته مدریت فرهنگی…

رشد تبلیغات محیطی

رشد تبلیغات محیطی ، تبلیغات محیطی یکی از مهم‌ترین رویکردهای تبلیغ یک برند است که امروزه در گرافیک محیط شهری…