اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط
آخرین زمان ویرایش:

پورتفولیو چیست؟

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

پورتفولیو چیست؟ ، مجموعه ایی از پروژه ها و یا برنامه ها و دیگر کارهایی است که در یک مجموعه قرار می گیرند تا مدیریت کارآمد بر آن فعالیت را تسهیل کنند، به گونه ای که هدف های تجاری استراتژیک محقق شود. اجزای یک پرتفولیو، کمیت پذیر هستند، بدین معنی که می توان آن ها را اندازه گیری، دسته بندی و الویت بندی کرد. پروژه ها یا برنامه ها لزوماً وابسته به هم نیستند و این الزام نیز وجود ندارد که به طور مستقیم با یکدیگر مربوط شوند. در هر لحظه، پرتفولیو، شمایی از اجزای منتخب خود را ارائه می کند که این اجزا هدف های استراتژیک سازمان را منعکس می سازند و بر آن ها تأثیر می گذارند. بدین معنی که پرتفولیو، مجموعه ای از برنامه ها، پروژه ها، زیر پرتفولیوها و دیگر موارد فعال سازمان، در یک مقطع زمانی است.

یکی از اصطلاحاتی‌ست که در بازار سهام سرمایه‌گذاران با آن روبه‌رو می‌شوند و در تمام بازارهای جهان یکی از پرکاربردترین اصطلاحات بازار سهام است. اصطلاح پرتفولیو ترکیبی از سهام با سایر دارائی‌ها است که یک سرمایه‌گذار آن‌ها را خریداری کرده است. به عبارت ساده‌تر اصطلاح پرتفولیو یعنی تشکیل سبد سهم‌های مختلف و عدم سرمایه‌گذاری بر روی یک سهم که این خود یکی از اقدامات هوشمندانه برای پایین آوردن ریسک سرمایه‌گذاری در بورس است.

پورتفولیو چیست؟

در واقع یک آلبوم از نمونه کار های یک گرافیست یا تدوینگر است که معمولا همراه با رزومه ارائه می شود. ورود به بازار همیشه برای تازه کارها چالش برانگیز است و اگر رزومه و سابقه کاری ضعیفی داشته باشید اما یک پورتفولیو قوی ارائه کنید، ضعف رزومه شما فراموش می شود. پورتفولیو در واقع نشان دهنده مهارت، سبک کاری و شخصیت طراح یا تدوینگر است و اکثر کارفرمایان از روی پورتفولیو توانایی فرد را قضاوت می کنند.

مدیریت پورتفولیو چیست؟

عبارت است از مدیریت متمرکز یک یا چند پرتفولیو که شامل: شناسایی، الویت بندی، تفویض اختیار، مدیریت و کنترل پروژه ها، برنامه ها و دیگر کارهای مربوطه است تا هدف های تجاری استراتژیک محقق شود. انواع بسیار متعددی از مدیریت پورتفولیو وجود دارد.

۹ روش برای پورتفولیو قوی -پورتفولیو چیست؟

۱٫ وب سایت خود را بسازید

وب سایت ها یکی از پر کاربرد ترین ابزار های در اختیار ما است. اگر پورتفولیو شما به اندازه ی کافی چشمگیر باشد، افراد مختلف از وب سایت شما دیدن می کنند. پس کارفرمای شما می تواند قبل از مصاحبه ی اصلی از طریق وب سایت شما با شما مصاحبه ای داشته باشد. برای طراحی وب سایت خود، از خودتان بپرسید که ” چه چیزی را می خواهید به کارفرمای خود بگویید؟

وقتی پورتفولیو خود را به شکل یک وب سایت ارائه می دهید، یک سادگی آن و جستجو کردن راحت در آن توجه را جلب می کند. دوم، اصالت را نشان می دهد. این به این معنا است که، شما بیش از اندازه برای فروختن خود و ارائه دادن خود تلاش نمی کنید و خب این اصالت کار شما را نشانگر است. وب سایت شما باید فضایی برای نشان دادن شور شما در کار و دیگر خصوصیات شما باشد، بدون آنکه شبیه به یک فروشگاه اینترنتی باشد.

و خب در شرایطی که وب سایت شما بازدید های زیادی داشته باشد، کارفرما آن را به عنوان فضایی برای دنبال کننده های شما می شناسد. این موضوع نه تنها به عنوان امتیاز مثبت حساب می شود، بلکه کارفرمای شما می داند می تواند با استخدام کردن شما از این موضوع که شما وب سایتی با بازدید های فراوان دارید، بهره ببرد.

۲٫ کار کردن

حتی اگر شما مشتری ندارید، باید در حال کار کردن باشید. تولید محتوا کنید تا وب سایت خود را پر کنید، محتوا های خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید، و به زبانی ساده خود را تبلیغ کنید. به عنوان یک هنرمند شما باید همیشه مهارت های خود را ارتقا دهید.

مردم باید فعالیت شما را ببینند، باید ببینند که شما همچنان در حال تمرین هستید و هر مقدار بیشتر “خلق کنید” و به “انتشار” بگذارید، مخاطبان شما بیشتر از توسعه یافتن شما خبر دار می شوند.

 

پورتفولیو چیست؟

پورتفولیو چیست؟ – کالج مدیریت

 

۳٫ جمع آوری منابع

اگر قبلا در جایی مشغول به کار بودید، می دانید که بایستی با مشتری های قدیمی خود ارتباط برقرار کنید تا خدماتی که به آنها ارائه دادید را جمع آوری کنید و پس از آن باید راهی پیدا کنید تا آن محصول یا خدمات را به وب سایت خودتان ارتباط دهید. به این موضوع دقیقا مانند نوشته های آخر یک فیلم نگاه کنید، که شامل اسم شما است و اعتبار آن فیلم نیز مطلق به شما است.

از طرفی دیگر، اگر هنوز شروع به کار نکرده اید، شما نیاز به فضایی برای دیده شدن دارید، برای مثال اگر نویسنده ای هستید که نیاز به دیده شدن دارد، کار های خود را در وب سایت ها به انتشار بذارید – حتی به رایگان – تا دنبال کننده ها و طرفداران خود را پیدا کنید.

این موضوع به شما منبعی از دنبال کننده ها را می دهند و روشی است برای اینکه خودتان و هنر خودتان را میان مردم ترویج دهید.

۴٫ درباره ی هدف خود تحقیق کنید

وقتی برای شغلی اقدام می کنید، باید بدانید که آن کمپانی مورد نظر به دنبال چه کسی است و پس از آنکه اطلاعات کافی درباره ی اینکه آنها چه کسی هستند و به دنبال چه کسی میگردند، کسب کردید، وقت اقدام کردن است.

شما باید پورتفولیو خود را مخصوص با جایی که برای آن اقدام می کنید، آماده کنید. برای مثال اگر قصد دارید در یک کمپانی طراحی لوگو استخدام شوید، اول کار های قبلی آن کمپانی را رصد کنید. بعد از آن می توانید تغییری در پورتفولیو خود ایجاد کنید تا با خواسته ها و کار های پیشین آن کمپانی همسو تر باشد و درصد موفقیت خود را از این طریق بالاتر ببرید.

۵٫ جریان

یک پورتفولیو جدا از بحث آنلاین و آفلاین بودن خود باید جریانی داشته باشد. نباید فقط فضایی باشد پر از کار های شما که خوب بودن شما را به عنوان یک کارمند نشان دهد. بلکه باید جریان و مسیری باشد تا سلیقه و خلاقیت شما را از طریق کار های شما نشانگر باشد. تجربه نشان داده است، موفق ترین پورتفولیو ها آن هایی هستند که از طریق یک جریان خود را به مشتری یا کارفرما معرفی کرده اند.

به پرتفولیو خود به چشم یک آلبوم موسیقی نگاه کنید، نه یک تک اهنگ! به این دلیل که در موسیقی نیز آلبوم هایی که شامل یک داستان یا یک موضوع اصلی مشترک بین تمامی آهنگ ها هستند، موفق تر بوده اند.

۶٫ محتوا

در یک پورتفولیو ایده آل شما باید سعی کنید موفق ترین و با کیفیت ترین کار های خود را به اشتراک بگذارید، نه تمامی آنها را. طبیعتا پیش می آید که به دلیل عجله ی کارفرما یا مسائل دیگر، پروژه ای را به او تحویل دهید که یک نمونه کار خوب تلقی نشود. پس بهتر است، مواردی که از این قبیل هستند را در پورتفولیوی خود لحاظ نکنید.

در زمان نگاه کردن به یک پورتفلیو این تعداد کار ها نیست که بیننده را جذب می کند، بلکه کیفیت آنها است. تعداد بالا ی کار ها فقط سایه ای بر یکدیگر می اندازند و تاثیر مخرب دارند.

۷٫ تدوین، تدوین، تدوین

هیچ وقت پورتفلیو خود را بدون تدوین کردن با توجه خواسته ی مشتری برای کسی ارسال نکنید. این موضوع فقط از اعتبار شما کم می کند و شما را فردی بی تفاوت نسبت به تصویری که از خود به جا می گذارد نشان می دهد.

و خب یک کارفرما چرا باید فردی را استخدام کند که به تصویری که از خود به جای گذاشته است اهمیت نمی دهد؟

۸٫ خودتان را نشان دهید

یک کارفرما می خواهد بداند که شما کیستید و همینطور می خواهد بداند که به عنوان یک کارمند چه مقدار خوب هستید. پس تلاش کنید تا حد امکان خود را نشان دهید، اما نه بیش از حد. به این دلیل که، این یک پورتفولیو حرفه ای است، نه صفحه ای از شبکه ی اجتماعی شما.

۹٫ پورتفولیو خود را به روز نگه دارید

ضروری است که پورتفولیو شما از کار های اخیر و جدید شما تشکیل شده باشد و منابع آن و بلاگ های آن همگی نیاز به به روز رسانی روزانه دارد، پس برای به روز رسانی مرتب آن آماده باشید.

پورتفولیو چه مزایایی دارد؟ -پورتفولیو چیست؟

از آنجا که منابع داخلی و شیوه‌های سرمایه گذاری روی منابع داخلی در اکثر کشورهای در حال توسعه محدود است، بنابراین منابع مالی خارجی بهترین گزینه برای تأمین وجوه مورد نیاز برای سرمایه گذاری است. شیوه های تأمین مالی خارجی، غالباً به دو روش استقراضی و غیراستقراضی انجام می‌گیرد. در روش استقراضیِ تأمین مالی خارجی، طرف خارجی (موسسات مالی بین المللی،) هیچ گونه ریسکی نمی‌پذیرد و ریسک‌های مذکور توسط کشور سرمایه پذیر تقبل می‌گردد. روش‌های تأمین مالی غیراستقراضی خارجی، نیز نوعی سرمایه گذاری خارجی است که تأمین‌کننده منابع مالی با قبول ریسک ناشی از به‌کارگیری منابع مالی خود به طور مستقیم یا غیرمستقیم، در فعالیت یا طرح مورد نظر کشور میزبان مشارکت نموده و انتظار برگشت اصل و سود منابع سرمایه‌گذاری‌شده خود را از عملکرد اقتصادی فعالیت یا طرح مورد سرمایه گذاری دارد.

سخن آخر

در دنیای امروز بازار مالی، که روز به روز گسترده‌تر می‌شود و مرزهای مکانی و زمانی را در می‌نوردد، انتخاب سرمایه‌گذاری پورتفولیو ، برای ماندن در میدان رقابت امری ضروری به نظر می‌رسد. بازار مالی به خصوص بازار سرمایه جایگاه خاص و ویژه‌ای در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته دارد. جهانی شدن بازار مالی یعنی انتقال فعالیت‌های بازار سرمایه از خارج به داخل ممکن است باعث افزایش جریان سرمایه در بین کشورها شود. همچنین جهانی شدن بازار مالی امکان دسترسی بازار داخلی را به سرمایه‌های بازار خارجی فراهم می‌نماید و می‌تواند منجر به تخصیص بهتر منابع و توسعه بازار مالی شود.

نوشته های مشابه

موضوعات پایان نامه رشته مدیریت فناوری اطلاعات

برترین موضوعات پایان نامه رشته مدیریت فناوری اطلاعات ۴۰ موضوع پایان نامه رشته مدیریت فناوری اطلاعات ۱- طراحی مدل بهینه…

نرخ پرش چیست؟

نرخ پرش چیست؟ ، یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در سئو سایت می باشد. نرخ پرش به تعداد کاربرانی که به…