اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

گوگل تگ منیجر چیست؟

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

گوگل تگ منیجر چیست؟ ، هر کسب‌وکاری برای موفقیت در اهداف بازاریابی، فروش و کسب سود، باید نیازها و رفتار مشتریان را مورد توجه قرار دهد. هر اندازه ارتباط نزدیک‌تری با مشتریان برقرار کنیم و از نیازها، علایق، رفتارها و تصمیم‌گیری آن‌ها بیشتر باخبر باشیم، بیشتر و بهتر می‌توانیم نیازها و خواسته‌های آن‌ها را برطرف کنیم. یکی از بهترین ابزارهایی که به شما کمک می‌کند تا بتوانید اطلاعات مفید و کارآمدی از کاربران به‌دست آورید، ابزار Google Tag Manager (گوگل تگ منیجر) است.

گوگل تگ منیجر چیست؟

سرویس Google Tag Manager) GTM) توسط گوگل، برای مدیریت آسان تگ‌ها، ایجاد شده است. در واقع Google Tag Manager به عنوان یک واسط بین سایت (یا اپلیکیشن) شما و تگ‌ها (مثلا تگ گوگل آنالیتیکس) عمل می‌کند. به بیان دیگر، گوگل تگ منیجر، از ابزارهای رایگان گوگل برای مدیریت تگ‌ها در صفحات وب سایت است. با قرار دادن یک سری از کدها، در سایت مبدا، یک سری دیتا را از طریق گوگل آنالیتیکس میتوان آنالیز و بررسی کرد.

با استفاده از این تگ‌ها (که نیازی هم به برنامه‌نویسی ندارند)، اطلاعات جزیی‌تری را از وب‌سایت دریافت می‌کنید. اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم گوگل تگ منیجر چیست، باید آن را ابزاری بدانیم که با قرار دادن چند خط کد در سایت موردنظر، می‌توانیم به‌وسیله گوگل آنالیتیکس، اطلاعات دقیق‌تری از وب‌سایت خود به‌دست آوریم. یکی از نکات مثبت گوگل تگ منیجر (GTM)، این است که هیچ تغییری در کدهای سایت شما ایجاد نمی‌کند، شما نیز برای جمع‌آوری اطلاعات لازم از مشتریان، نیازی به تغییر کدهای وب‌سایت خود ندارید. البته این ابزار مزایای زیادی دارد.

مزایای گوگل تگ منیجر

  • استفاده آسان: همان‌طور که اشاره کردیم استفاده از گوگل تگ منیجر بسیار ساده و راحت است و کاربران به آسانی می‌توانند بدون هرگونه دستکاری یا تغییر در کدهای سایت خود، کدهای تگ منیجر را در صفحات سایت وارد کنند. از سوی دیگر امکان مدیریت این تگ‌ها در گوگل آنالیتیکس نیز کار ساده‌ای است.
  • امکان ویرایش و اصلاح قبل از انتشار: اگر فکر می‌کنید کدهایی که گذاشتید ممکن است درست کار نکند یا اگر می‌خواهید عملکرد دقیق آنها را ببینید، پیش‌نمایش گوگل تگ منیجر به شما کمک می‌کند تا به سادگی عملکرد این کدها را بررسی کرده و هرکدام مشکل داشت پیش از انتشار آن را اصلاح کنید.
  • ساده‌سازی به‌روزرسانی سایت: یکی از بهترین ویژگی‌های گوگل تگ منیجر این است که از سایت و اپلیکیشن شما جداست و هر کاری لازم باشد در محیطی دیگر انجام می‌دهید. به همین دلیل به‌روزرسانی سایت، نصب افزونه‌ها، تغییر رابط کاربری (UI) و موارد دیگر در سایت و اپلیکیشن خیلی سریع اتفاق می‌افتد.
  • مدیریت کاربران و امکان تعیین سطح: یکی دیگر از مزایای گوگل تگ منیجر این است که برای کنترل بهتر می‌توانند اختیارات کاربران را سطح‌بندی کنید و بگویید چه افرادی می‌توانند روی وب‌سایت و تگ‌ منیجرها تغییرات اعمال کرده یا آنها را ایجاد کنند.
  • امکان ذخیره‌سازی: بعد از انتشار گوگل تگ منیجر یک نسخه از تغییرات قبلی ذخیره می‌شود و با مراجعه به آرشیو خود می‌توانید تغییرات جدید را لغو کرده و به نسخه قبلی برگردید. خوبی این قابلیت در این است که هر جایی نیاز به اصلاح یا بازگشت باشد خیلی سریع می‌توانید این کار را انجام دهید.
  • تگ‌های پیش‌فرض: یکی دیگر از مهمترین ویژگی‌های گوگ تگ منیجر این است که بسیاری از تگ‌های مهم به صورت پیش‌فرض در اختیار شما هستند و اگر نتوانید کدنویسی کنید، خیلی راحت می‌توانید سراغ آنها بروید. ضمن اینکه امکان ویرایش و شخصی‌سازی این کدها نیز وجود دارد.
  • امنیت بالا: برخلاف تصور تگ‌ها و کدهایی که در سایت قرار می‌دهید هیچ‌گونه مشکل امنیتی ایجاد نمی‌کنند و تمام امکانات و سطوح امنیتی در اختیار شماست.
  • رایگان بودن: یکی از مزایای مهم گوگل تگ منیجر که شاید کمتر به آن توجه شود رایگان بودن این ابزار است که کمک می‌کند درزمان و هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید.
  • ردیابی رویدادها: اگر دنبال این هستید که در مسیر گردش مشتری ببینید که به کدام صفحات رفته، روی کدام لینک‌ها کلیک کرده، با کدام محتوا تعامل بیشتری داشته، کدام فرم‌ها ارسال شده و… خیلی راحت می‌توانید از ویژگی ردیابی خودکار رویدادها در گوگل تگ منیجر استفاده کنید.
  • نداشتن محدودیت: شما می‌توانید به کمک گوگل تگ منیجر (GTM) به صورت نامحدود در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های اندروید و iOS از تگ‌ها و کدهای مورد نظر استفاده کنید.

گوگل تگ منیجر چیست؟

گوگل تگ منیجر چیست؟ – کالج مدیریت

 

معایب گوگل تگ منیجر

۱-باید دانش فنی داشته باشید، حتی برای تنظیمات ابتدایی!

مستندسازی گوگل درباره راه‌اندازی گوگل تگ منیجر را چک کنید. پس‌ازاینکه از بخش «راهنمای شروع» گذشتید، به راهنمای توسعه دهنگان وارد می‌شوید. اگر یک کاربر دفعه اولی هستید، این اطلاعات کمی نامفهوم خواهند بود.

۲-سرمایه‌گذاری زیادی از زمان شما را نیاز دارد.

اگر یک توسعه‌دهنده وب باتجربه نیستید، باید زمان زیادی صرف تحقیق و تست کنید. حتی اگر در حد خواندن تعدادی پست بلاگ یا گذراندن یک کلاس آنلاین باشد.

۳-باید زمان زیادی برای رفع مشکل کنار بگذارید.

رفع مشکل زیادی برای راه‌اندازی تگ‌ها، تریگرها و متغیرها نیاز دارید. مخصوصاً اگر وقت زیادی را در گوگل تگ منیجر سپری نمی‌کنید، به‌راحتی همه آنچه را تازه یاد گرفته‌اید، فراموش می‌کنید. برای تگ‌های پیچیده، احتمالاً به یک توسعه‌دهنده وب احتیاج دارید که اطلاعات کافی در مورد نحوه ساخت وب‌سایت شما دارد.

اجزاء گوگل تگ منیجر

– کانتینرها: اولین بخشی که در هنگام کار با تگ منیجر مورد استفاده قرار می‌گیرد، کانتینرها هستند. کانتینرها ظروفی هستند که تمامی تگ‌های سایت شما را درون خود جای می‌دهند و در نقش مخزن تگ‌ها ظاهر می‌شوند.

– تریگر: هر یک از تگ‌های سایت شما باید برای منظور خاصی طراحی شده باشند و هریک هدف مشخصی را دنبال کنند. برای مثال شما در این سرویس مشخص می‌کنید که یک تگ برای ارسال اطلاعات پس از دانلود فایلی خاص در نظر گرفته شود، یا تگ‌های دیگری را برای کلیک روی لینک‌های خارجی یا ثبت فرم توسط کاربران تعریف می‌کنید. به این ترتیب هر تگ وظیفه‌ی مشخصی را به عهده خواهد گرفت.

– متغیرها: همانطور که تگ‌های سایت به تریگرها وابسته هستند، تریگرها نیز به متغیرها وابستگی دارند. متغیرها ارزش‌هایی را در اختیار تریگرها قرار می‌دهند که باعث می‌شوند تریگرها، لزوم وجود یا عدم وجود یک تگ را ارزیابی کنند. تگ‌ها ارزش‌های تعریف شده توسط متغیرها را با ارزش‌های تعریف شده در تریگر مقایسه می‌کنند و در صورتی که این ارزش‌ها با یکدیگر همخوانی داشته باشند، تگ‌ها شروع به فعالیت می‌کنند.

– لایه‌های داده: لایه‌های داده، کدهای جاوا اسکریپتی هستند که تگ‌های اطلاعاتی موردنیاز را از باقی کدهای سایت جدا نگه می‌دارند. به این ترتیب دیگر تگ‌ها برای انجام وظیفه‌ی خود در مکان و زمان به‌خصوص، نیاز به گشتن در میان HTML های گوناگون سایت ندارند و می‌توانند سریعا اطلاعات موردنیاز را در زمان درست ارائه دهند.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

۵ بینش روانشناسی در بازاریابی محتوا

۵ بینش روانشناسی در بازاریابی محتوا ، سال‌هاست که بازاریابان برای ایجاد موفقیت‌های بزرگ برای خود از علم روانشناسی در…

استوری اینستاگرام، بازاریابی به سبک نوین!

استوری اینستاگرام، بازاریابی به سبک نوین! ، در سال ۲۰۱۶، یکی از بزرگ‌ترین اتفاقاتی که در شبکه‌های اجتماعی رخ داد،…