اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در مدیریت / توسط
آخرین زمان ویرایش:

بروکراسی چیست

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

بروکراسی

بروکراسی چیست ؟ کلمه “بروکراسی ” ابتداء در قرن هیجدهم توسط اقتصادان فرانسوی به نام “وینست دوگورنی ” مطرح شد. اما در سال ۱۹۱۰ جامعه شناس آلمانی ماکس وبر موضوع و بحث بروکراسی را عنوان و تشریح کرد.
بروکراسی از دو کلمه برو به معنی دفتر کارکنان سازمانهای دولتی و نیز میز تحریر اطلاق می شود. و کراسی که معنای یونانی دارد به مفهوم حکومت و اداره کردن است.
بوروکراسی بصورت یک نظام فوق العاده موفقیت آمیز جهت سازماندهی موسسات اداری و خدماتی ارائه شده است و وبر با توجه به شرایط اقتصادی سیاسی و بی نظمی های اداری  قرن بیستم و ظهور و شروع جنگ بین الملل  اول (۱۹۱۸- ۱۹۱۴) به مطالعه سازمانهای دولتی در اروپا پرداخت و به معرفی چهار چوبی  برای اداره صحیح و اثر بخش سازمانها اقدام نمود. وی در این فکر بود که چگونه می توان به طراحی سازمانها پرداخت تا براساس ویژگیهای تعیین شده ، نقش مثبت و سازنده ای در جوامع داشته باشند.

از نظر وبر  مفهوم بروکراسی چیست

 ماکس وبر با نفوذ ترین طرفدار نظریه “ساختار گرایان” توجهش به توزیع قدرت در بین مقامات سازمانی در ساختار بروکراتیک بود و این نکته نشان دهنده عامل رسمی در کار و نظریه اش است .
ماکس وبر که از لحاظ نگرش و جهت یابی نظریاتش عملا” در چارچوب کلاسیک ها قرار می گیرد معتقد بود که اثربخش و کاراترین سازمانها آنهایی هستند که دارای ساختار مبتنی بر سلسله مراتب هستند. دراین سازمانها ، کارکنان در انجام کارهایشان براساس یک سری مقررات و دستورالعملها هدایت می شوند.

 

از جمله ویژگی های خاص بروکراسی وبر می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

  • تقسیم کار روشن: مشاغل به خوبی تعریف می شوند و کارکنان به خوبی در آن ها مهارت می یابند.
  • سلسله مراتب اختیارات روشن: اختیار و مسئولیت برای هر منصب به خوبی تعریف می شود و هر مقامی به مقام بالاتر از خود گزارش می دهد.
  • قواعد و رویه های رسمی: دستورالعمل های مکتوب رفتارها و تصمیم ها را هدایت می کند و سوابق پرونده ها به طور مکتوب نگهداری می شود.
  • برخورد غیر شخصی: قواعد و رویه ها به طور یکسان و بدون استثناء در مورد همه رعایت می شود و با هیچ کس برخورد ویژه صورت نمی گیرد.
  • مسیر ترقی مبتنی بر شایستگی: انتخاب و ارتقاء کارکنان بر مبنای توانایی عملکرد آن ها صورت می گیرد.

 

بروکراسی چیست

بروکراسی چیست – کالج مدیریت

به طور کلی مفروضات نظریه X عبارتند از :

  • بیشتر انسان ها ذاتاً تنبل و از کار بیزارند.
  • بیشتر انسان ها از قبول مسئولیت گریزانند و ترجیح می دهند تحت هدایت دیگری قرار گیرند.
  • برای انگیزش انسان ها باید از مشوق های مادی و اقتصادی و ایجاد امنیت استفاده کرد.
  • قابلیت نوآوری و خلاقیت برای حل مسائل فقط در تعداد محدودی از افراد یافت می شود که به مشاغل مدیریت و رهبری می پردازند.
  • بیشتر مردم باید تحت کنترل دقیق قرار گیرند؛ زیرا معمولا افراد از علاقه کافی برای انجام کار برخوردار نیستند.

در حالی که مفروضات نظریه Y عبارتند از :

  • کار به طور طبیعی مانند بازی است.
  • معمولا افراد مسئولیت پذیرند و با اشتیاق به دنبال پذیرش مسئولیت هستند.
  • اگر افراد به کار خود علاقمند باشند، به طور مناسبی برانگیخته می شوند.در واقع احساس رضایت درونی بهترین پاداش برای افراد است و شیوه خود کنترلی مؤثر تر از کنترل توسط دیگران است.
  • قابلیت خلاقیت و نوآوری برای حل مسائل، به طور طبیعی بین جمعیت انسان توضیع شده است.
  • کنترل را می توان به خود افراد واگذار کرد.در واقع شیوه خود کنترلی مؤثر تر از کنترل توسط دیگران است.

از دید بی طرفانه بروکراسی چیست

بروکراسی چیست ؟ عقاید مارکس وبر در باره بروکراسی  شاید گویا ترین نظزیاتی باشد که پدیده بروکراسی را با بیطرفی توضیح داده است . برای اینکه عقاید “وبر” را درباره بروکراسی تا حدی عمیق تجزیه وتحلیل کنیم لازم است از نظریات اساسی او در باره تسلط و اعمال قدرت آگاهی داشته باشیم ، زیرا بر مبنای نوع مشروع بودن اعمال قدرت نوع بروکراسی مشخص می شود . منظور از مشروع بودن اعمال قدرت این است که حاکم یا شخصی که نظریات خود را بر دیگران اعمال میکند معتقد باشد که حق این کار را دارد و پیروان او نیز اعتقاد داشته باشند که موظف به فرمانبرداری اجتماعی آن جامعه است.

نوشته های مشابه

قانون پارکینسون

پارکینسون چیست؟ پارکینسون نام یک قانون مهم در روان شناسی و مدیریت است که در سال ۱۹۸۵،توسط نویسنده و تاریخ…

روش apa

روش نوشتن فهرست منابع به روش APA روش APA یک روش استاندارد برای نوشتن فهرست منابع است. روش APA توسط…