اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در تبلیغات / توسط
آخرین زمان ویرایش:

تبلیغات چیست

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

 تبلیغات چیست

تبلیغات چیست : هرگونه حرفه یا فعالیت و اقدامی که به وسیله تولید اطلاعات، سعی در افزایش فروش یک کالا یا محصول کنیم. اما در تعریفی جامع‌تر و دقیق تر از تبلیغات می‌خوانیم که: تبلیغات یعنی ابلاغ یک پیام از طریق یک رسانه به گروهی معین، با صرف هزینه و در یک رابطه غیر شخصی.

  1. ابلاغ یک پیام: ممکن است تجاری (مثلا محصول من را بخر، با برند من آشنا شو و…)، سیاسی (از حزب الف دفاع کنید، در انتخابات شرکت کنید و…)، فرهنگی (شهر ما خانه ماست، بین خطوط برانید و…) و یا در دسته‌های دیگر باشد.
  2. از طریق یک رسانه: تلوزیون، یک کانال پربازدید تلگرام، وب سایت‌های پرمخاطب، جشن ها، نمایشگاه‌ها و… که خود بر دو نوع ATL و BTL است (در موردش خواهیم گفت).
  3. به گروهی معین: با چه سنی، چه جنسیتی، چه سطح درآمدی، در کدام شهر یا کشوری و…
  4. با صرف هزینه: تبلیغات هزینه دارد و غالبا زیاد است!!
  5. در یک رابطه غیر شخصی: این که من در چشمان شما نگاه کنم و بگویم “نوشابه کوکا کولا خوب است و حتما استفاده کن! ” تبلیغ نیست! بلکه نوع دیگری از ترویج است.
    از نظر علم تبلیغات، پیام باید در یک رابطه غیر شخصی باشد؛ مثلا تبلیغ در بیلبورد یا یک کانال پربازدید تلگرام در یک رابطه غیر شخصی‌ست، اما تماس تلفنی با مشتریان بالقوه این طور نیست!

هر کدام از این ۵ مورد را که حذف کنید، کار شما دیگر “تبلیغات” نیست.

دسته بندی تبلیغات براساس میزان نفوذپذیری (تبلیغات چیست)

  • ATL = Above The Line همانند تبلیغات تلویزیون، رادیو، روزنامه و…
  • BTL = Below The Line همانند تبلیغات فروشگاه ها، اسپانسرینگ، بیلبورد و ….
  • TTL = Through The Line درواقع همان تبلیغات یکپارچه و ۳۶۰ درجه می باشد. یعنی استفاده همزمان از BTL و ATL.

این قسم از تبلیغات (TTL) بیشتر به منظور برندسازی مورد استفاده قرار می گیرد. برای بخش مشخصی از بازار هدف تعریف می شود و در مقایسه با BTL و ATL بسیار هدفمندتر طراحی و اجرا میشود، و ROI بهتری دارد.

تبلیغات در گذشته به عنوان شکل یک طرفه ارتباطات بازاریابی در نظر گرفته می شد، که دریافت کننده پیام در موقعیتی نبود که فوراً نسبت به پیام واکنش نشان دهد. که این مورد نیز با ظهور و پیشرفت فن آوری اطلاعات در حال تغییر است. برای مثال، امروزه تکنولوژی تا حدی پیشرفته شده که مخاطبان را قادر می سازد با زدن یک دکمه اطلاعات بیشتری در مورد محصول یا برنامه مورد علاقه­ شان به دست آورند. در حقیقت، امروزه تبلیغات از حالت ارتباط یک طرفه خارج شده و به مدلی تبدیل شده که تعاملات برند و مخاطب در آن به شدت بالا است. تعاملات برندها و مخاطبینشان بر روی شبکه های اجتماعی مثالی واضح بر این ادعاست.

ویژگی دیگری که در طول تکامل تبلیغات، به شدت در حال تغییر است، این منظر از تبلیغات است که میتواند بلافاصله برای کالاهایی که تبلیغ می شوند، تقاضا ایجاد کرد. در واقع، مشتری میتواند به محض دیدن تبلیغی، آن محصول را خریداری کند، و هرچه رسانه ها از طریق تبلیغات بیشتر به مخاطبان اجازه تعامل با پیامی که به مخاطبان فرستاده میشود را بدهند، توانایی تبلیغات برای تحریک تقاضا، بهبود خواهد یافت. فروشگاه های اینترنتی و تبلیغات اینترنتی مثالی شفاف در این خصوص است.

شش پرسش مهم از خودتان (۶W)

همیشه یادتان باشد که قبل از هر اقدام عملی در تبلیغات باید این ۶ پرسش مهم را از خودتان بپرسید و بر اساس جواب‌های آن برای تبلیغات‌تان برنامه بریزید.

این شش پرسش به عنوان مدل ۶W، یکی از رایج‌ترین و معروف ترین متد‌ها در برنامه‌ریزی اولیه برای تبلیغات است:

  1. مخاطب من چه کسی ست؟ (Who)
  2. مخاطب من کجاست؟ (Where)
  3. چه پیامی را باید به او انتقال دهم؟ (What)
  4. چرا باید این پیام را به او انتقال بدهم؟ (Why)
  5. از طریق کدام رسانه باید به او پیام بدهم؟ (Which)
  6. چه وقت باید با او ارتباط برقرار کنم؟ (When)
تبلیغات چیست

تبلیغات چیست – کالج مدیریت

مدل ۵M برنامه ریزی تبلیغات

Mission (ماموریت) – Money (پول و بودجه) – Message (پیام) – Media (رسانه مورد استفاده) – Measurement (ارزیابی اثربخشی تبلیغات)

  • Mission (هدف) : اهداف کدامند ؟
  • Money (پول) : چه مقدار پول می توان برایاین کاراختصاص داد ؟
  • Message (پیام) : چه پیامی فرستاده شود ؟
  • Media (رسانه) : از چه وسیله ارتباطی استفاده شود ؟
  • Measurement (ارزیابی ) : نتایج را چگونه می توان ارزیابی کرد ؟

اهداف تبلیغات – اطلاع رسانی

  • آگاه کردن مشتری از محصول جدید
  • پیشنهاد استفاده جدید از محصول فعلی (موارد استفاده جدید یک کالا)
  • آگاه کردن مشتری از قیمتهای جدید محصول
  • آگاهی به مشتری درباره طرز کار محصول
  • توصیف و تشریح خدمات موجود برای محصول
  • تصحیح برداشتهای غلط مشتریان
  • کاهش ترس مشتریان
  • ایجاد تصویر مناسب برای شرکت

اهداف تبلیغات – ترغیبی

  • ایجاد ترجیحات نسبت محصولات و خدمات شرکت در نزد مشتریان
  • تشویق و ترغیب مشتری برای خرید محصولات شرکت به جای رقبا
  • تغییر و تصحیح ادراک مشتری نسبت به ویژگی های محصول
  • تشویق مشتری برای اتخاذ تصمیمات فوری در خرید محصول
  • تشویق مشتری برای برقراری تماس تلفنی با بخش فروش و بازاریابی شرکت

اهداف تبلیغات – یادآوری کننده

  • یادآوری کردن به مشتری نسبت به اینکه ممکن است محصول و خدمات در آینده مورد نیاز باشد.
  • یادآوری کردن مشتری نسبت به اینکه محصولات و خدمات را باید از کجا خریداری نماید.
  • یادآوری کردن محصول در ذهن مشتری در زمانی که محصول خارج از فصل استفاده باشد.
  • حفظ و نگهداری جایگاه محصول در ذهن مشتری

دیگر اهداف تبلیغات چیست ؟

  • اهداف برند سازی
  • اهداف فروش
  • اهداف میانی
  • اهداف نهایی
  • دریافت بروشور
  • سواری آزمایشی
  • دیده شدن تعداد ویدئو
  • حضور در محل (پاخور)

بودجه بندی در تبلیغات چیست ؟

یکی از تصمیمات مهم در مدیریت تبلیغات برند، تعیین بودجه و سرمایه ای است که برای تامین هزینه های لازم تخصیص داده می شود. هر تبلیغاتچی باید بداند که بودجه بندی در تبلیغات چیست .

اگرچه از نظر حسابداری در صورت های مالی مخارج تبلیغات به عنوان هزینه دیده می شود اما از نگاه بازاریابی، مخارج تبلیغات نوعی سرمایه گذاری است که به رشد و توسعه شرکت از طریق افزایش اقبال جامعه به محصولات و برند شرکت کمک می کند. برای تعیین بودجه تبلیغات چند روش قابل استفاده استفاده در زیر اشاره می شود.

  • در حد استطاعت
  • درصدی از تولید هر واحد محصول
  • روش درصدی از فروش
  • روش برابری با رقبا
  • روش هدف و انجام کار

نوشته های مشابه

تبلیغات کلیکی

تاریخچه تبلیغات کلیکی(PPC) در جهان اولین مستندات از تبلیغات کلیکی در فضای وب به ماه جولای سال ۱۹۹۶ بر میگردد،…

مدل کسب و کار

بیزنس مدل یا مدل کسب و کار مدل کسب و کار ، یک طرح شرکتی است که به ما چگونگی…

نظری بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *