اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در مدیریت / توسط

زنجیره ارزش چیست؟

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

زنجیره ارزش چیست؟ ، اگر به دنبال راهی هستید که بر رقبایتان پیروز شوید، یکی از ارزشمندترین ابزارها در جهان کسب‌وکار را در نظر بگیرید: تحلیل زنجیره ارزش. تحلیل زنجیره ارزش بر پایه‌ی اصل اقتصادی «مزیت» استوار است. یعنی شرکت‌ها بهترین عملیات را در بخش‌هایی دارند که از مزیت تولید نسبی در مقایسه با رقبای خود برخوردارند. به طور هم‌زمان، شرکت‌ها باید از خودشان بپرسند که در کجا می‌توانند بهترین ارزش را به مشتریان‌شان برسانند.

برای انجام یک تحلیل زنجیره ارزش، شرکت ابتدا باید هر بخش از فرآیند تولید خود را مشخص کند و بخش‌هایی را شناسایی کند که در آنها می‌تواند گام‌هایی را حذف کند یا بهبود ببخشد. این اصلاحات می‌تواند باعث کاهش هزینه‌ها یا ظرفیت تولید بهتر شود. نتیجه‌ی نهایی این است که مشتریان با قیمت کمتر، سود بیشتری از محصول می‌برند که باعث پیشرفت شرکت در طولانی‌مدت می‌شود.

زنجیره ارزش چیست؟

یک زنجیره ارزش ، طیف گسترده ای از فعالیت ها از جمله – طراحی، تولید، بازاریابی و توزیع است – انجام کسب و کار برای به دست آوردن یک محصول یا خدمات از تصور به تحویل است. برای شرکت هایی که کالاها را تولید می کنند، زنجیره ارزش با مواد خام مورد استفاده برای تولید محصولات خود شروع می شود و از همه چیز قبل از فروختن محصول به مصرف کنندگان تشکیل شده است.

مدیریت زنجیره ارزش، فرایند سازماندهی این فعالیت ها است تا آنها را به درستی تجزیه و تحلیل کنند. هدف ایجاد برقراری ارتباط بین رهبران هر مرحله برای اطمینان از این است که محصول در دست مشتریان به عنوان یکپارچه قرار داده می شود.

مدل زنجیره ارزش پورتر

یکی از مدل‌هایی که برای ارزیابی و تعیین حوزه‌های کسب و کار در شرکت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد مدل زنجیره ارزش پورتر است. این مدل به شما کمک می‌کند تا تحلیل دقیق‌تری از کسب ‌و کار به‌دست آورده و قابلیت آن برای ایجاد ارزش و مزیت رقابتی را به درستی تحلیل کنید. طبق این مدل حوزه‌های کاری مختلف کسب و کار شناسایی و طبقه‌بندی می‌شود. این طبقه‌بندی به تحلیل دقیق‌تر روابط میان بخش‌های مختلف کمک می‌کند. هدف زنجیره ارزش ایجاد بیشترین سود برای افراد مرتبط با زنجیره است.

این مجموعه‌ها با ارتباط با یکدیگر برای ایجاد محصولات و خدمات فعالیت می‌کنند. این ارزش تنها ارزش اقتصاد و مالی نیست که به صورت پول محاسبه شود بلکه می‌تواند در شکل ارزش‌های غیرفیزیکی نیز ظاهر شود. نگاه به کسب‌ و کار با استفاده از ابزار زنجیره ارزش به شکل‌گیری نگاه یکپارچه در شرکت کمک می‌کند. این رویکرد جامع امکان برخورد دقیق‌تر با بخش‌های مختلف شرکت را فراهم کرده و با استفاده از آن می‌توان منابع را در جهت مزیت‌های کسب ‌و کار مورد توجه و ارزیابی قرار داد.

زنجیره ارزش برای هر کسب وکاری متفاوت است، بنابراین مجموعه حوزه‌های کاری تشکیل‌دهنده زنجیره ارزش در شرکت‌های مختلف تاثیرات متفاوتی بر ارزش و توان رقابتی و اجرایی ایجاد شده به‌جا می‌گذارند. حوزه‌های کاری یک کسب‌ و کار به دو گروه تقسیم می‌شود. بخش اول ماموریت‌های اصلی شرکت و حوزه دیگر مربوط به ماموریت‌های پشتیبانی است. این دو حوزه همراه با یکدیگر فعالیت می‌کنند و از طریق آن کسب ‌و کار ارزش اقتصادی ایجاد می‌کند؛ به همین دلیل به آن زنجیره ارزش گفته می‌شود. برای موفقیت باید این دو حوزه هماهنگ با هم و در چارچوب ماموریت و استراتژی‌های کسب ‌و کار فعالیت کنند تا از این طریق، ارزش اقتصادی برای مشتریان، جامعه، کارکنان و صاحب کسب ‌و کار ایجاد شود.

زنجیره ارزش چیست؟

زنجیره ارزش چیست؟ – کالج مدیریت

 

مراحل تحلیل زنجیره ارزش

  1. فعالیت‌های اصلی و پشتیبانی کسب و کار را تعیین کنید.

فعالیت‌های اولیه و پشتیبانی، زنجیره ارزش را تشکیل می‌دهند. آنها شامل هر اقدام مورد نیاز در توسعه محصول یا خدمات ، از مواد اولیه تا محصول نهایی هستند.

  1. ارزش و هزینه فعالیت‌ها را تجزیه و تحلیل کنید.

تیمی که وظیفه ایجاد تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش را بر عهده دارد باید طرحی را در نظر بگیرد که هر فعالیت برای مشتریان و کسب و کار به عنوان یک کل ارزش قائل است. فعالیت را با مزیت رقابتی که می‌خواهید به آن برسید (رهبری هزینه یا تمایز) مقایسه کنید و ببینید که آیا این هدف را پشتیبانی می‌کند یا خیر.

پس از اتمام تجزیه و تحلیل ارزش ، به هزینه‌های فعالیت‌ها توجه کنید. آیا فعالیت کار فشرده است؟ هزینه مواد اولیه X چقدر است؟ پرسیدن سؤالات مشابه با اینها به شناسایی اینکه کدام فعالیت‌ها مقرون به صرفه هستند و کدام یک نیست، کمک می‌کند. این جایی است که زمینه‌هایی برای بهبود قابل شناسایی است.

  1. فرصت‌ها را برای به دست آوردن مزیت رقابتی مشخص کنید.

پس از اتمام تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش ، ذینفعان اصلی در کسب و کارها می‌توانند یک نمای کلی از تعالی کسب و کار را ببینند و این چشم‌انداز را داشته باشند که پیشرفت‌های عملیاتی را در کجا می‌توان مشاهده کرد.

با تغییرات جزئی که پیشرفت‌هایی را ایجاد می‌کنند و نتایج با تأثیر بالایی را ارائه می‌دهند شروع کنید. بعد از مشخص شدن و اقدام آسان، شما و تیمتان می‌توانید با چالش‌های بزرگتری که ممکن است مانع بهره‌وری باشد مقابله کنید.

تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش به کسب و کارها ایده واضح می‌دهد که چگونه می‌توانند اقدامات و فرآیندهای خود را تنظیم کنند تا بیشترین ارزش را در بازار هدف خود داشته باشند و حاشیه سود را برای شرکت افزایش دهند.

تفاوت بین زنجیره تامین با زنجیره ارزش

زنجیره های تأمین و زنجیره های ارزش هر دو شبکه شرکت ها / فرایندهایی هستند که جمع می شوند تا محصولی با کیفیت مناسب و با هزینه کم و به موقع ارائه دهند. هر دو زنجیره تامین و زنجیره های ارزش از یک انتخاب کاملاً یکپارچه از فرایندهایی تشکیل شده اند که برای دستیابی به بالاترین رضایت مشتری باید به صورت استراتژیک مدیریت شوند. با این حال ، تمرکز هر یک متفاوت است. زنجیره تأمین بر عرضه محصول از تولید تا تحویل متمرکز است ، در حالی که زنجیره ارزش در تنظیم فرایندهای تجاری برای به دست آوردن بالاترین ارزش متمرکز است.

جمع بندی -زنجیره ارزش چیست؟

تحلیل زنجیره ارزش به شما در شناسایی نواحی که نیاز به بهبود دارند و فعالیت‌هایی که بیشترین ارزش را برای مشتری و کسب و کار به عنوان یک کل خلق می‌کند، کمک می‌کند. حذف کردن فعالیت‌های ناکارآمد کسب و کار سرعت تولید، مزایای رقابتی و حاشیه سود را افزایش می‌دهد.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

زنجیره تامین سرد

زنجیره تامین سرد ، در چرخه عمر محصولات فاسدشدنی پـس از طـی مراحل مختلف تولید تا توزیع و رسیدن به…

کسب و کار اجتماعی

کسب و کار اجتماعی چیست؟ کسب ‌و‌ کار اجتماعی ، فعالیتی است که آرمان مهم و اولیه راه اندازی آن، مسئله…