اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در طراحی سایت / توسط
آخرین زمان ویرایش:

ساب دامین چیست؟

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

ساب دامین چیست؟ ، همه ما به عنوان کاربر اینترنت روزانه سراغ سایت‌های زیادی می‌رویم. برای خیلی از کاربران محتوای سایت مهم است و توجهی به آدرس دامنه آن ندارند. صرفا سایت را باز کرده و بعد از مطالعه محتوای مورد نظر سایت را می‌بندند.

اما دامنه دنیایی دارد پر از نکات ریز که دانستن هرکدام از آنها به شما کمک می‌کند تا در روند موفقیت کسب و کار خود راحت‌تر قدم بردارید.

دامنه‌ها از بخش‌های مختلفی تشکیل شده‌اند. ساب دامین (یا ساب دامنه، یا زیر دامنه)، ساب فولدر، ادان دامین و… .

ساب دامین چیست؟

همان طور که از اسم آن نیز مشخص است sub domain در واقع بخشی از دامنه اصلی شما می باشد و به همین دلیل نیز به آن دامنه فرعی و یا زیر دامنه گفته می شود. در واقع زیر دامنه برای کمک به سازماندهی و حرکت بخشیدن به بخش های مختلف وب سایت اصلی مورد استفاده واقع می شود. برای این که بهتر کاربرد زیر دامنه را درک کنید بهتر است که مثال بزنیم. تصور کنید که در یک وب سایت اصلی شما به فروش یخچال می پردازید.

اگر بخواهید که کولر های خود را نیز به صورت آنلاین بفروشید باید بخشی از وب سایت را به آن اختصاص دهید و در این جا به ساب دامین نیاز دارید. در آدرس سایت نیز زیر دامنه در کنار دامنه اصلی نوشته می شود و .com نیز دامنه سطح برتر محسوب خواهد شد. شما می توانید برای زیر دامنه از متن و کلمه ای که دوست دارید استفاده کنید اما بهتر است که این کلمه به کار شما نیز مرتبط باشد و به راحتی نیز بتوان آن را تایپ کرد زیرا بدین صورت بهتر در خاطر افراد باقی می ماند.

تفاوت دامنه و ساب دامنه

ساب دامین و دامنه به‌ لحاظ مفهومی قرابت زیادی دارند؛ به لحاظ ساختاری نیز وجه تشابه آن‌ها در استفاده از نام دامنه اصلی است اما فراموش نکنید که ساب دامین، دامنه اصلی نیست و این دو به ‌لحاظ فنی از یکدیگر مجزا تلقی می‌شوند. دامنه اصلی به‌عنوان یک دامنه سطح دوم کاملاً منحصر‌به‌ فرد است ولی همین دامنه اصلی می‌تواند بی‌نهایت دامنه سطح سوم یا ساب دامین داشته باشد به شرط آنکه هاست شما از ایجاد ساب دامین‌های متعدد پشتیبانی کند.

اگر به دنبال طراحی سایت هستید کلینیک کسب و کار را امتحان کنید.

 

ساب دامین چیست؟

ساب دامین چیست؟ – کالج مدیریت

 

دلیل استفاده از ساب دامین چیست؟

ساب دامین قسمتی از سایت اصلی است اما توسط موتورهای جستجو به عنوان یک جزء جداگانه شناخته می شود. عمومأ از ساب دامین ها برای اهداف سازمانی و یا حتی برای بهبود سئوی سایت استفاده می شود.
گاهی اوقات کاربران تمایلی به ایجاد کردن و ایندکس شدن صفحات خاص و یا صفحات جدید در سایت اصلی خود ندارند که با توجه به شرایط منحصر بفرد هر سایت ، این کار می تواند دلیل خاصی و متنوعی داشته باشد و بهترین راه حل برای این کار ، ایجاد یک ساب دامنه مجزا می باشد. در ادامه به بررسی عمده ترین و اصلی ترین دلایل عدم تمایل کاربران به ایجاد صفحات جدید در سایت اصلی و ایجاد یک ساب دامنه پرداخته ایم:

۱٫ میزبانی وبلاگ یا فروشگاه

برخی از شرکت ها و کسب و کارها تمایل دارند که میزبانی وبلاگ یا فروشگاه خود را بدلایل خاص به صورت جداگانه انجام دهند. عمده ترین دلیل آن اختصاص طراحی و ساختار مجزا برای وبلاگ و فروشگاه نسبت به سایت اصلی و یا تمایل به ایجاد تفاوت بین محتوای اصلی و محتوای وبلاگ یا فروشگاه می باشد.
در صورتیکه قصد راه اندازی وبلاگ یا فروشگاهی با حجم مطالب زیاد و سنگین را دارید و این کار می تواند بر روی عملکرد سایت اصلی شما تأثیر منفی بگذارد ، استفاده از ساب دامین برای راه اندازی وبلاگ و فروشگاه با توجه به انعطاف پذیری آن می تواند ایده بسیار مناسبی باشد.
برخی از وبمسترها نیز از ساب دامین جهت اهداف تحقیقاتی و آزمایشی استفاده می کنند که از این طریق تغییرات مدنظر خود را ابتدا بر روی ساب دامین تست کرده و در صورت ایجاد نشدن مشکل خاص ، آن را بر روی سایت اصلی خود اعمال می کنند.

۲٫ اختصاص دادن محتوا برای منطقه جغرافیایی خاص

برخی اوقات یک سایت با توجه به محتوا ، موضوع و شرایط ویژه ای که دارا است ، تمایل دارد اطلاعات و محتوای ویژه ای را برای هر منطقه جغرافیایی نمایش دهد. به عنوان مثال تمایل دارید محتوایی که برای کاربران غیرایرانی نمایش داده می شود، با محتوای اصلی سایت که برای کاربران ایرانی نمایش دارد متفاوت باشد. یکی از راه حل های مناسب برای انجام این کار، ایجاد یک ساب دامین جدید و محدود کردن IP کاربران می باشد. به عنوان یک مثال واضح برای این کار می توان به یک سایت رزور بلیت هواپیما اشاره کرد.

۳٫ تنوع در محصولات و سرویس های سایت

ممکن است موضوع محصولات و یا سرویس های ارائه شده در یک سایت به قدری زیاد، متنوع یا نامرتبط باشند که قراردادن و دسته بندی همه ی این موارد در یک سایت ، امری سخت ، زمانبر باشد. همچنین ممکن است قراردادن همه ی این موارد در یک سایت ، سبب سردرگمی کاربران و دریافت بازخورد منفی برای شما شود.
دسته بندی این محصولات یا سرویس های مرتبط در ساب دامنه های جدا می تواند ایده مناسبی برای این گونه سایت ها باشد.

۴٫ راه اندازی نسخه موبایل

برخی از سایت ها به دلیل ریسپانسیو نبودن ساختارشان و با توجه به زمانبر بودن تغییر کدهای قالب اصلی ، نسخه موبایل سایت را بر روی ساب دامین ایجاد می کنند.

چه زمانی از ساب دامین استفاده کنیم؟

۱) ایجاد بخش پشتیبانی و مستندات

ساب دامین چیست؟ ، اگر کسب ‌و کارتان طوری است که نیاز دارید توضیحات زیادی درباره پشتیبانی بنویسید و همینطور، لازم است برخی مستندات و آموزش‌های فنی را در سایت‌تان قرار دهید، بهتر است به فکر ایجاد زیردامنه باشید.

۲) ایجاد یک بخش مستقل برای وبلاگ

بعضی شرکت‌ها ترجیح می‌دهند بخش مستقلی از سایت‌شان را به وبلاگ و انتشار مقاله‌های مختلف اختصاص دهند. این اتفاق معمولاً زمانی می‌افتد که وبلاگ از نظر ساختاری فرق زیادی با سایت اصلی دارد؛ یا اینکه برای مدیریت وبلاگ نیاز به ابزارها و پلاگین‌های خاصی است. اینجور مواقع با یک طراحی مستقل، یک وبلاگ در ساب دامنه ایجاد می‌شود.

۳) ایجاد یک بخش مجزا در پرتال برای کاربران

اگر در سایت‌تان یک ابزار خاص ارائه می‌کنید که کاربران برای استفاده از آن باید ثبت‌نام کرده و با پرداخت هزینه دسترسی دریافت کنند، بهتر است یک ساب دامین برای پنل کاربران داشته باشید. این ساب دامین، همان ابزار شما است و میتواند طراحی مستقلی از سایت‌تان داشته باشد.

۴) طراحی دوباره سایت

وقتی که می‌خواهید تغییراتی در سایت ایجاد کنید (اصطلاحاً سایت‌تان را ریدیزاین کنید)، با ایجاد یک ساب دامین می‌توانید تغییرات را به‌صورت زنده مشاهده کنید. اینطوری دیگر نیازی به خرید هاست جدید و بالا آوردن سایت روی آن ندارید. بعد از اینکه طراحی تمام شد و تست‌های لازم را انجام دادید، می‌توانید سایت را از روی زیردامنه، به دامنه اصلی انتقال دهید.

۵) اضافه کردن فروشگاه اینترنتی به سایت

بعضی وقت‌ها هم هست که ما یک سایت داریم و می‌خواهیم یک فروشگاه اینترنتی را به آن اضافه کنیم. قالب این فروشگاه اینترنتی زمین تا آسمان با قالب سایت فرق می‌کند و از طرفی، مقررات سختگیرانه‌تری برای امنیت نیاز دارد؛ در این شرایط هم بهتر است که از یک ساب دامنه برای ارتقاء سایت و افزودن بخش فروشگاه اینترنتی استفاده کنیم.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

رضایت شغلی

رضایت شغلی ، سازمان, اجتماعی است که حیات و پایداری آن به وجود پیوندی قوی بین اجزا و عوامل تشکیل…

اسپم اسکور چیست؟

اسپم اسکور چیست؟ ، اگر به صورت ساده بخواهیم بیان کنیم این است که : شرکت moz با آنالیز کردن…