اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

کالا چیست؟

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

کالا چیست ؟

کالا چیست؟ یک راکت تنیس با علامت تجاری خاص، خدمات آرایشگاهی، یک نمایش تئاتر، گذراندن تعطیلات، یک کامیون و یک دست وسایل اسکی همه نمونه هایی از کالا هستند. بنابراین، مفهوم کالا چیست را به عنوان هر آن چیزی تعریف می کنیم که بتوان در بازار برای جلب توجه، مالک شدن، استفاده یا مصرف عرضه کرد و احتمالا توان رفع یک نیاز یا خواسته را نیز داشته باشد.

اکثر کالاها، کالاهای فیزیکی اند، کالاهایی نظیر اتومبیل، نان توست کن، کفش، تخم مرغ و کتاب. ولی خدماتی نظیر آرایشگری، ارائه کنسرت و خدمات مسافرتی نیز کالا هستند. اشخاص نیز به شکلی کالا هستند. برای مفهوم بهتر کالا چیست مکانی را می توان در بازار به عنوان کالا عرضه داشت. به این معنا که ما احتمالا در این محل زمینی را می خریم، یا اینکه این محل را برای گذراندن تعطیلات خود انتخاب می کنیم. حتی یک ایده نیز کالا تلقی می شود. فکر رانندگی با رعایت اصول ایمنی و پیروی از رژیم غذایی برای سلامتی، نمونه هایی از این ایده ها هستند. بازاریابی ایده ها از آن جهت معنا دارد که ما با این ایده ها رفتار مناسبی در پیش می گیریم و این رفتار سرانجام به دیگران نیز سرایت می کند.

بدین ترتیب، در یک مفهوم کلی تر از کالا چیست میرسیم آن هم این است که هر چیزی، از کالای فیزیکی گرفته تا خدمات، اشخاص، مکان ها، سازمان ها و عقایدی را که بتوانیم در بازار عرضه کنیم، کالا می نامیم. کسانی که درباره کالاها برنامه ریزی می کنند باید سه جنبه آن را در نظر داشته باشند. که در ادامه آن را توضیح می دهیم.

تعریف کالا و خدمات چیست و مهم‌ترین تفاوت‌های کالا و خدمت در کجاست؟

  • تفاوت در ملموس بودن
  • قابل‌انباشت بودن و امکان ذخیره‌سازی
  • تولید و استفاده‌ی هم‌زمان
  • همکاری عرضه‌کننده و مصرف‌کننده در خلق خدمت

جنبه های مختلف کالا چیست؟

اولین و مهمترین جنبه کالا اساس آن است اساس کالا این پرسش را مطرح می کند: خریدار واقعا چه چیزی را می خرد؟  اساس کالا در مرکز تمامیت کالا قرار دارد. اساس کالا همان خدمات مشکل گشاینده کالا یا فواید اساسی آن است که مصرف کنندگان هنگام خرید انتظار آن را دارند. خانمی که یک رژ لب می خرد، فقط مقداری رنگ برای لب های خود نمی خرد. آقای چارلز روسون یکی از مدیران ارشد رولون اظهار کرده است که ما در کارخانه خود، لوازم آرایش تولید می کنیم، اما در فروشگاه های خود، امید می فروشیم. بنابراین، هنگام طراحی کالا بازاریابان باید ابتدا در فکر مزایا و فواید اساس آن باشند که کالا برای مصرف کنندگان به ارمغان می آورد.

در مرحله بعد، طراحان کالا بر مبنای اساس کالا، یک کالای واقعی را بوجود آورند. کالاهای واقعی خود دارای پنج ویژگی اند حال سوال اینجاست که پنج ویژگی واقعی بودن کالا چیست ؟

  1. سطح کیفی
  2. ویژگی های منحصر بفرد
  3. طرح
  4. نام تجاری
  5. بسته بندی

طبقه بندی خدمات و کالا چیست؟

کالا و خدمات بر اساس نوع مصرف کننده گان آنها به دو طبقه کالاهای مصرفی و کالاهای صنعتی تقسیم می‌شوند.کالا به معنای وسیع کلمه سایر اقلام قابل عرضه در بازار نظیر تجارب ،سازمان‌ها ،اشخاص و نظرها را نیز در برمی‌گیرد.

کالاهای مصرفی در کالا چیست؟

 کالاهای مصرفی

 کالاها و خدماتی هستند که آنها را مصرف کننده ی نهایی برای مصارف شخصی خریداری می‌کند. بازاریابان ،اینگونه کالاها و خدمات را ،بسته به نحوه خرید مصرف‌کنندگان، طبقه بندی می کنند .کالاهای مصرفی شامل کالاهای راحتی ،کالا های مقایسه ای، کالاهای اختصاصی و کالاهای ناخواسته است .این کالاها از نظر نحوه ی خرید مصرف‌کنندگان و نیز نحوه ی عرضه شان به بازار با همدیگر فرق دارند.

کالا چیست؟

کالا چیست؟- کالج مدیریت

 کالاهای راحتی

 کالاها و خدماتی مصرفی هستند که مشتری آنها را به دفعات و به سرعت و با حداقل مقایسه و تلاش می خرد .صابون ،شکلات ،روزنامه و غذای آماده از جمله کالاهای راحتی به شمار می‌روند کالاهای راحتی معمولاً ارزان قیمت هستند و بازاریابان اغلب این گونه کالا ها را برای آن که مشتریان هنگام نیاز به آنها راحت دسترسی داشته باشند در مکان های زیادی عرضه می کنند.

 کالای مقایسه ای

 از جمله کالاها و خدمات مصرفی هستند که دفعات خرید کمتری دارند و مشتریان آنها را از نظر مناسب بودن ،کیفیت، قیمت و شکل به دقت با دیگر کالاهای مشابه مقایسه می‌کنند .مصرف کنندگان هنگام خرید کالاها و خدمات مقایسه ای، برای جمع آوری اطلاعات و انجام دادن مقایسه وقت و تلاش زیادی به خرج می‌دهند. اسباب و اثاثیه ی منزل ،پوشاک ،خودروی دسته دوم، لوازم خانگی عمده و خدمات هتلداری و هواپیمایی از جمله کالاهای مقایسه ای به شمار می روند . بازاریابان کالاهای مقایسه ای معمولا برای توزیع کالاهای خود از شبکه های توزیع کمتری استفاده می‌کنند و از مشتریان خود که برای مقایسه تلاش می کنند حمایت های فروش خوبی به عمل می آورند .

کالای اختصاصی 

کالاها و خدمات مصرفی هستند که دارای ویژگی‌های خاص یا شناسه ای منحصر به فرد از نامی تجاری هستند، به طوری که گروه عمده ای از خریداران حاضرند برای خرید آنها تلاش ویژه ای به خرج دهند. خودروهای مختلفی که دارای نام های تجاری خاص هستند تجهیزات عکسبرداری گران قیمت، پوشاک طراحان بزرگ و خدمات متخصصان حقوقی یا پزشکی از جمله ی این کالاها به شمار می‌روند. مثلاً هر دستگاه خودرو لامبورگینی کالایی اختصاصی محسوب میشود، چون معمولا خریداران حاضرند برای خرید آن مسافت زیادی را بپیمایند .خریداران معمولا کالاهای اختصاصی را مقایسه نمی کنند؛ آنها فقط برای رسیدن به فروشندگانی که کالای مورد علاقه شان را دارند وقت می‌گذارند.

 کالای ناخواسته

 کالاهای مصرفی هستند که مصرف کننده یا درباره ی آن اطلاعاتی ندارد یا اگر هم داشته باشد به فکر خرید آن نیست. اکثر نوآوری های جدید مادام که مصرف کنندگان از طریق تبلیغات از وجود آن آگاه نشده‌اند از جمله کالاهای ناخواسته به شمار می روند. بیمه عمر ، خدمات رایگان و اهدای مراسم کفن و دفن و اهدای خون به صلیب سرخ از جمله مثال های قدیمی هستند که می‌توان درباره کالاها و خدمات موجود اما ناخواسته بیان کرد. کالاهای ناخواسته ذاتا به تبلیغات، فروشندگی شخصی و تلاشهای بازاریابی زیادی نیاز دارند.

کالاهای صنعتی

 کالاهای صنعتی اقلامی هستند که فرآوری بیشتر یا استفاده در فرآیند کار خرید می شوند. بدین ترتیب، تفاوت میان کالای مصرفی و کالای صنعتی در هدف از خرید آن نهفته است. اگر مصرف کننده یک دستگاه چمن زن برای استفاده در منزل خود خریداری کند این کالای مصرفی است. اگر همان مصرف کننده چمن زن را برای استفاده در فضای سبز بنگاه بخرد، در این صورت این کالا صنعتی تلقی می شود.

 کالاها و خدمات صنعتی به سه گروه مواد اولیه و قطعات ،کالاهای سرمایه ای، اقلام مصرفی و خدمات تقسیم می شوند .مواد اولیه و قطعات شامل مواد اولیه خام و نیز مواد اولیه و قطعات تولیدی هستند .مواد اولیه خام شامل محصولات کشاورزی (گندم، پنبه، دام زنده ، میوه و تره بار) و محصولات طبیعی (ماهی، الوار ،نفت خام، سنگ آهن) است. مواد اولیه و قطعات تولیدی مشتمل است بر مواد اولیه ترکیبی (آهن، نخ، سیمان، سیم) و قطعات ترکیبی( موتور های کوچک، تایر، قطعات ریخته گری ).مواد اولیه و قطعات تولیدی بیشتر به طور مستقیم به استفاده کنندگان صنعتی فروخته می شود. در اینجا ،قیمت و خدمات عوامل اصلی و مهم بازاریابی و نام تجاری و تبلیغات از جمله عوامل کم اهمیت‌تر به شمار می‌روند.

 اقلام سرمایه ای

 محصولاتی صنعتی که به تولید یا عملیات تولیدی خریدار کمک می‌کنند. تاسیسات و تجهیزات کمک از جمله این اقلام به شمار می‌روند. ساختمان‌ها (تولیدی و اداری) و تجهیزات ثابت (ژنراتورها ،پرس های مته ای، سامانه های بزرگ رایانه ای، بالابر ها) از جمله ی تاسیسات به شمار می‌آیند. تجهیزات کمکی مشتمل است بر تجهیزات و ابزارآلات قابل حمل کارخانه( ابزار های دستی، لیفتراک ها) و تجهیزات اداری (رایانه، دورنگار ،میز و صندلی ). این اقلام در مقایسه با تاسیسات ،عمر مفید کمتری دارند و فقط به فرآیند تولید کمک می کنند.

 آخرین گروه از کالاهای صنعتی اقلام مصرفی و خدمات هستند. اقلام مصرفی مشتمل است بر اقلام عملیاتی (خنک کننده ها، ذغال سنگ ،کاغذ ،مداد و خودکار) و اقلام تعمیر و نگهداری (رنگ ،میخ و جاروب) اقلام مصرفی ،کالا های راحتی حوزه ی صنعت به شمار می روند چرا که هنگام خرید، مقایسه یا زحمت ویژه ای در مورد آن صورت نمی‌گیرد. خدمات تجاری شامل خدمات تعمیر و نگهداری (تمیز کردن درب و پنجره ،تعمیر رایانه) و خدمات مشاوره ی تجاری (حقوقی، مشاوره ی مدیریتی، تبلیغاتی) است. اینگونه خدمات معمولا در چارچوب قرارداد عرضه می‌شود.

مواد اولیه صنعتی و قطعات کالا چیست؟

مواد اولیه صنعتی و قطعات شامل اقلامی است نظیر آهن، الیاف، سیمان، سیم، کابل و قطعات تکمیلی مانند موتورهای کوچک، تایر و قالب. قطعات و مواد اولیه تکمیلی معمولا به بازپروری بیشتری نیاز دارند. برای مثال، شمش آهن به فولاد تبدیل می شود و الیاف به پارچه تغییر شکل می یابد. متحدالشکل بودن مواد اولیه تکمیلی معمولا به این معنا است که قیمت و اعتماد به فروشنده از جمله مهمترین عوامل خرید محسوب می شوند. قطعات تکمیلی کالا چیست قطعات تکمیلی معمولا به طور کامل و بدون هیچ گونه تغییری در کالای ساخته شده به کار می روند. مثلا موتورهای کوچک در جاروی برقی و تایر به عنوان قطعه تکمیلی اتومبیل مورد استفاده قرار میگیرد.

قسمت اعظم مواد اولیه صنعتی و قطعات مستقیم به استفاده کنندگان صنعتی فروخته می شوند. قیمت و خدمات همراه از جمله عوامل بسیار با اهمیت در بازاریابی این گونه کالاها به شمار می روند. در این مورد، علامت تجاری و تبلیغات، در مقایسه با قیمت و خدمات از اهمیت کمتری برخوردارند.

نوشته های مشابه

محیط بازاریابی

همحیط بازاریابی چیست؟ محیط بازاریابی می تواند به عنوان ترکیب همه عوامل موثر بر بازار، سیستم بازاریابی و وظایف مرتبط با…

خرده فروشی

تعریف خرده فروشی خرده فروشی (به انگلیسی: Retailing) مفهوم جدیدی نیست و فرهنگ خرده فروشی با شکل‌گیری نخستین بازارها در…

نظری بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *