اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در استارت آپ / توسط
آخرین زمان ویرایش:

طرح کسب و کار چیست؟

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

طرح کسب و کار چیست؟ ، طرح کسب و کار یک نقشه راه برای استفاده از فرصت ها و مقابله با موانع است. این طرح برای ایجاد، توسعه و اجرای یک پروژه بزرگ و یا ایجاد یک کسب و کار مورد استفاده قرار می گیرد. طبیعی است که هر یک از این کاربردها می‌تواند شکل طرح و کسب و کار را تغییر دهد. برای مثال نباید توقع داشت طرح کسب و کاری که برای تاسیس یک شرکت کوچک نگاشته شده با طرح کسب و کار یک شرکت بزرگ چند ملیتی که قصد ایجاد یک بخش جدید را دارد یکسان باشد، ضمن اینکه مخاطبان متفاوت، نیازمند اطلاعات متفاوتی هستند. لذا در طرح کسب و کار باید بیشتر به نیاز اطلاعاتی مخاطبان توجه کرد. مثلا توجه بانک ها بیشتر به عملکرد کوتاه مدت است و سرمایه گذارانی که قصد تملک بخشی از یک کسب و کار نوپا را دارند بیشتر به پتانسیل‌های بلند مدت شرکت توجه دارند.

طرح کسب و کار چیست؟

طرح کسب و کار سندی مکتوب است که ضمن تشریح موقعیت کنونی و آتی، چگونگی حرکت، منابع مورد نیاز، وضعیت رقبا و وضعیت بازار را نیز شرح دهد. با استفاده از طرح کسب و کار می‌توان نقاط ضعف و قوت سازمان را شناسایی کرد. وجود یک طرح کسب و کار‌، نه تنها برای راه‌اندازی مهم است بلکه برای توسعه کسب و کار نیز ضروری است.

به علت وجود ریسک سرمایه، نیروی کار و زمان، سرمایه‌گذار به طرح کسب و کار نیاز دارد. این نیاز به ویژه زمانی که سازمان بخواهد در کسب و کار خود پیشرفتی حاصل نماید بیشتر احساس می‌شود.

انواع طرح کسب و کار

۱- طرح‌های مقدماتی

این نوع نگارش بسیار مختصر است، در حدود ۱۰ صفحه تنظیم می‌شود و تنها یک تصویر کلی از کسب و کاری که می‌خواهید راه‌اندازی کنید در ذهن شما ایجاد می‌کند. برای امکان سنجی اولیه، معرفی و جلب نظر مخاطب (سرمایه گذار) مناسب است. این پلن به بیان کار اصلی شرکت، اهداف آن، محصول، مشتریان، بازار هدف، استراتژی بازاریابی، برنامه اجرایی و موضوعات مالی در حد پیش بینی یک سال آینده می‌پردازد.

۲- طرح‌های کامل

این طرح شامل ۲۰ تا ۴۰ صفحه است و علاوه بر اجزایی که طرح مقدماتی دارد به پیش بینی وضعیت مالی کسب و کار در ۳ تا ۵ سال آینده می‌پردازد، شرح دقیقتری از وضعیت مدیران، کارکنان و تیم اجرایی طرح ارائه می‌کند، همچنین تهدید‌ها و فرصت‌ها، ضعف‌ها و قوت‌ها، وضعیت رقابت، کانال‌های توزیع و فروش شرکت، ترازنامه، برنامه اجرایی و زمان‌بندی آن را بررسی می‌کند. این طرح بسیار حرفه‌ای تنظیم می‌شود، با استفاده از نمودارها، جدول ها و اشکال بسیار گویا و روی برگه های با کیفیت به صورت رنگی چاپ می شود و در نهایت صحافی می‌گردد.

۳- طرح‌های اداری

این نوع از طرح برای جلب نظر اعضاء و ذینفعان داخل شرکت نوشته می‌شود و هدف آن برنامه‌ریزی برای رشد و توسعه بیشتر و به روزسازی کار در یک قسمت و بخش خاص است. تعداد صفحات آن بسته به اهداف شما می‌تواند کمتر از ۲۰ یا بیش از ۴۰ صفحه باشد. در این طرح دیگر نیازی به بررسی پیشینه شرکت و تیم اجرایی طرح نیست و دقت در سایر موضوعات غیر از موضوع مورد نظر طرح، به اندازه طرح کسب و کار کامل، نیست.

 

طرح کسب و کار چیست؟

طرح کسب و کار چیست؟ – کالج مدیریت

 

هدف از تهیه طرح کسب و کار -طرح کسب و کار چیست؟

۱٫ جذب سرمایه: برای شروع هر نوع کسب و کاری ابتدا باید سرمایه جذب کرد. معمولا سرمایه گذاران به دنبال طرح ها و نقشه های قابل اجرایی هستند تا دید وسیعی از کسب و کار در اختیار آنها قرار دهد. اصل سرمایه گذاری بر مبنای دریافت سود و کسب درآمد می باشد پس باید در نظر داشت که طرح کسب و کار اطلاعات مهم و پتانسیل های کسب و کار  را به سرمایه گذاران نشان دهد.
۲٫ شناسایی مشکلات قبل از وقوع: می توان با یک طرح کسب و کار خوب؛ آینده، بازار و روندهای موثر در جریان کسب و کار را پیش بینی کرد. تهیه طرح کسب و کار به عارضه یابی مسائلی مانند حسابرسی، بازاریابی، مسائل حقوقی و … کمک می کند تا از اتلاف پول، زمان و یا حتی زیر پا گذاشتن برخی مسائل قانونی که در آینده باعث بروز مشکلات می شوند جلوگیری شود.
۳٫ برنامه ریزی دقیق: طرح کسب و کار به معنی برنامه ریزی برای اجرای کار می باشد. تمام اهداف طبق نیاز های مشتریان و در راستای برطرف کردن آن نیازها تعیین می شوند. به عنوان مثال اگر فرض کنیم، در برنامه تبلیغات شرکت، میزان انتظارات از تبلیغات برای افزایش ۱۰% فروش در سال است؛ در صورتی که شرکت به این مقدار فروش نرسد، می توان با بررسی جنبه های مختلف، اشتباهات در روند کار را پیدا کرد.
۴٫ مدیریت: طرح کسب و کار وظایف افراد و روند نحوه انجام کار را مشخص می کند.
۵٫ بودجه بندی و تامین مالی: همانطور که قبلا به آن اشاره شد، ابتدایی ترین نیاز برای شروع کسب و کار بودجه و تامین مالی می باشد. پس از دست دادن بودجه امری اجتناب ناپذیر است که هر کارفرمایی باید آن را در نظر داشته باشد. یک طرح کسب و کار این اختیار را به کارفرما و تیم اجرایی می دهد تا بتوانند بودجه خود را به بهترین نحو توزیع کرده تا از اتلاف بودجه در کارهای غیر ضروری جلوگیری کنند.
۶٫ شروع، ادامه و یا توقف پروژه: در این مرحله یک طرح کسب و کار می تواند با توجه به اطلاعات موجود این امکان را به سرمایه گذار یا کارفرما بدهد تا بتواند میزان موفقیت و یا عدم موفقیت در شروع، ادامه و یا توقف پروژه را تشخیص دهد.

نتیجه گیری:
طرح کسب و کار، خلاصه ای از اهداف و موقعیت هایی است که کارفرما و یا اشخاص اجرا کننده کار قصد دستیابی به آن را دارند. با تمرکز در تهیه یک طرح کسب و کار می توان آینده یک پروژه را تعیین کرد. باید در نظر داشت که طرح کسب و کار به بروز رسانی احتیاج داشته چرا که با توجه به گذشت زمان و پیشرفت روزمره فناوری، امکان انجام کارهایی که در گذشته غیر ممکن بوده اند، میسر می شود. بنابراین در هر زمانی برای شروع، ادامه و یا توقف کار باید طرح کسب و کار متناسب با زمان تهیه شود.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

شاپیفای چیست؟

شاپیفای چیست؟ ، اگر به تازگی به دنبال پیدا کردن نرم افزار های سبد خرید هستید، بد نیست که نگاهی…

زنجیره تامین چیست؟

زنجیره تامین چیست؟ ، زنجیره تامین شامل شبکه‌ای از افراد، سازمان‌ها، منابع، فعالیت‌ها و فناوری‌ها است که در تولید و…