اصول مدیریت چیست
اصول مدیریت چیست؟ چرا تبعیت از این اصول لازم و ضروری است؟ فلاسفه علم مدیریت همواره توجه ویژهای به وظایف و نقش مدیریت در سازمان داشتهاند. در مورد وظایف مدیر، عقیده و نظرات مختلفی وجود داشته است. اما تمام فلاسفه و صاحب نظران علم مدیریت بر روی پنج وظیفه اصلی مدیر اتفاق نظر دارند. این پنج وظیفه به عنوان اصول پنجگانه مدیریت نامیده میشوند. با ما در ادامه همراه باشید تا بدانید اصول مدیریت چیست ؟
مدیریت به چه معنا است؟
مدیریت را در یک تعریف کلی و جامع میتوان به کارگیری علم و هنر در کنار یکدیگر برای رسیدن به یک هدف واحد دانست. یعنی مدیریتی را میتوان کامل دانست که در کنار علم، از هنر نیز بهره ببرد. یک مدیر خوب و کارآمد شخصی خواهد بود که بتواند در هر شرایطی و با وجود تمام سختیهای کار اصلی خویش یعنی مدیریت زیردستان و کارکنان را به نحوه احسن انجام دهد. در تعریف مدیریت آماده است که مدیریت یعنی فعالیتی که دارای هدفی خاص و واحد باشد.

اصول مدیریت چیست؟- کالج مدیریت
پنج اصول مدیریت چیست؟
این پنج وظیفه اصلی مدیر که اصول پنجگانه مدیریت هم نامیده می شود در زیر آورده شده اند:
-
برنامه ریزی
-
سازماندهی
-
به کار گماردن
-
رهبری
-
کنترل
اصول مدیریت چیست؟ باید گفت نظرات تکمیلی تری بر این ۵ وظیفه مدیریت نوشته شده است که به جهت تکامل این وظایف مدیریت بوده است که مورد بحث ما در اینجا نیست. من در اینجا قصد ندارم مبانی علمی این موضوعات را مورد بحث و بررسی قرار دهم چرا که یکی از اشکالات مهمی که همواره بر سر راه مدیران و علاقمندان به مدیریت وجود داشته و دارد.
خلاقیت مدیران
هر مدیری باید خلاقیت داشته باشد خلاقیت یعنی به کارگیری توانای های ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید. تداوم حیات سازمان ها به باسازی آنها بستگی دارد باسازی سازمان ها از طریق هماهنگ کردن اهداف با وضعیت روز و اصلاح و بهبود روش های حصول این اهداف انجام می شود. چه کسی خلاقیت و نوآوری می کند ؟ هر انسان مدیر یا غیرمدیری از استعداد خلاقیت برخوردار است بنابرین نباید خلاقیت فقط در انحصار مدیران خاصی باشد زیراآنچه که محکمتر از وجود استعداد خلاقیت است جلوگیری از عوامل بازدارنده ظهور آن است که در صورت آزاد سازی ذهن از پیش فرض ها و الگو های زنجیرهای ذهنی در مدت کوتاهی توان خلاقیت و به کارگیری فکر های نو در عمل را می توان دو برابر افزایش داد.