اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در استارت آپ / توسط

مکاتب کارآفرینی چیست؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

مکاتب کارآفرینی چیست؟ ، نظریه‌های اقتصادی با دو سؤال اساسی راجع به جامعه روبرو هستند؛ اول اینکه چگونه یک جامعه ثروت جدید ایجاد  و دوم اینکه چگونه آن را میان اعضای خود توزیع می‌کند. پاسخ به این پرسش در مقوله کارآفرینی است که یکی از سازوکارهایی است برای تضمین ایجاد و توزیع ثروت در جامعه. اولین بار ریچارد کانتیلون، در سال ۱۷۷۵ واژه کارآفرین را به ادبیات اقتصادی معرفی نمود و با گذشت زمان در ارتباط با پارامتر کارآفرینی افراد مختلف، مکاتب گوناگونی ارائه دادند و هر یک اندیشه خاص خود را به گونه‌ای در مورد مسائل اقتصادی بازتاب داده‌اند.

کارآفرینی چیست؟

کارآفرینی فرآیند یا مفهومی است که در طی آن فرد کارآفرین با ایده‌های نو و خلاق و شناسایی فرصتهای جدید، با بسیج منابع به ایجاد کسب و شرکتهای  نو، سازمانهای جدید و نوآوری رشد یابنده مبادرت  می‌ورزد . این امر توام با پذیرش خطرات است ولی اغلب منجر به معرفی محصول یا ارائه خدمت به جامعه  می‌شود. بنابراین «کارآفرینان» عوامل تغییر هستند که گاهی موجب پیشرفتهای حیرت‌انگیز نیز شده‌اند.انگیزه‌های مختلفی در کارآفرین شدن مؤثر می‌باشند که از جمله آنها: نیاز به موفقیت، نیاز به کسب درآمد و ثروت، نیاز به داشتن شهرت، و مهمتر از همه نیازمندی به احساس مفید بودن و استقلال طلبی را می‌توان نام برد.

سایر مکاتب -مکاتب کارآفرینی چیست؟

مکتب نئوکلاسیک‌ها و نهائیون

مدل آنها نشان می‌دهدکه ساز و کارهای بازار به توزیع یکسان درآمد در میان عرضه کنندگان، خریداران، مالکان و کارگران منجر می‌شود؛ عرضه کنندگان به منظور تامین تقاضای جدید و بدست آورن سود بیشتر تولید را افزایش می‌دهند، افزایش تقاضا به افزایش عملیات تولید محصول منجر می‌شود و چنانچه میزان درآمد و سود عرضه کنندگان افزایش یابد، آنها کارگران بیشتری را به کار می‌گیرند که به موجب آن سطح اشتغال عمومی و میزان کلی دستمزد پرداختی افزایش می‌یابد.

دستمزدهای افزایش یافته خود را خرج  می‌کنند و صاحبان شرکت‌ها نیز سودهای افزایش یافته خود را به مصرف می‌رسانند. نتیجه این است که افزایش فروش محصول سبب افزایش درآمد عرضه‌کنندگان و کارگران می‌شود. بنابراین، سطح کلی فعالیت اقتصادی به دلیل افزایش تقاضا برای کالاها و خدمات که افزایش مخارج کارگران و عرضه کنندگان را به دنبال دارد، بالا می‌رود. بسیاری از اقتصاددانان، بزرگترین ضعف نظریه نئوکلاسیک را فقدان ساز و کارهای خاص برای ایجاد تقاضای جدید می‌دانند.

مکتب سنتی اتریش – آلمان

مکاتب کارآفرینی چیست؟ ، ژوزف شومپیتر از سال ۱۹۲۵ تا سال ۱۹۳۲ استاد اقتصاد دانشگاه بُن بود و از سال ۱۹۳۲ تا سال۱۹۵۰ در دانشگاه هاروارد تدریس کرد. استدلال او این بود که نوآوری در نتیجه کارآفرینی به وجود می‌آید و به فردی نیاز دارد که ویژگی‌های غیرعادی داشته باشد، درصدد بنا نهادن یک قلمرو خصوصی باشد، برای رفع موانع، انگیزه داشته باشد و از ایجاد مهارت و به کار بستن آن در جهت کارآفرین شدن، لذت ببرد و خشنود شود.

شومپیتر معتقد است که کارآفرینان، ساز و کارهای ایجاد و توزیع ثروت در نظام سرمایه داری هستند. او این  فرآیند را ”تخریب خلاق“ می‌نامد، چرا که کارآفرینان ثروت جدید را از طریق تخریب ساختارهای موجود بازار ایجاد می‌کنند. کارآفرینان مدیران مالک شرکت‌های جدید و مستقلی هستند که نوآوری‌ها را وارد بازارهای موجود می‌کنند. چنانچه نوآوری‌های آنها تقاضا را افزایش دهد و ثروت جدید ایجاد کند، بازارهای موجود را از بین می‌برد. هنگامی‌که این گروه جدید از سهامداران، کارگران و عرضه کنندگان افزایش درآمدها را تجربه می‌کنند و گروه‌های قدیمی‌تر شاهد کاهش درآمد خود می‌شـونـد، کـارآفـرینـان ثـروت را توزیـع می‌کنند و به محض اینکه شرکت‌های کارآفرین، بزرگ و ثروتمند می‌شوند، به طعمه‌ای برای کارآفرینان جدید تبدیل می‌شوند.

 

مکاتب کارآفرینی چیست؟

مکاتب کارآفرینی چیست؟ – کالج مدیریت

ویژگی‌های کارآفرین‌ها

خلاقیت

کارآفرین، باید درجه اول خلاق باشد. خلاقیت عنصری برای مقایسه بین یک فرد عادی و یک فرد کارآفرین است.

پیشرو بودن

کارآفرین باید پیشرو باشد. افراد کارآفرین همیشه در کاری پیشرو بوده‌اند. آن‌ها از پیشرو بودن نترسیده‌اند و جسارت نوآوری داشته‌اند. لابد بیل گیتس را می‌شناسید. لزومی ندارد بگوییم پیشرو بودن او چه تحول عظیم و عجیب و غریبی در دنیا به وجود آورده است. فقط تصور کنید که قبل و بعد از نوآوری های او چه تفاوت‌هایی در دنیا رقم خورده است.
کارآفرین‌ها معمولاً آینده نگرند. آن‌ها آینده را زودتر از بقیه می‌بینند. مثل ایلان ماسک نابغه‌ای که مشکلات حمل و نقل جهان را زودتر از همه دید و برایش دست به کار شد.

آینده نگاری یا ساختن آینده

کارآفرینان بزرگ منتظر نمی‌مانند تا دنیا تغییر کند. آن‌ها آینده را می‌سازند…! درست مثل آقای استیو جابز که آینده را با دستان خودش ساخت و رقم زد…

جرات ریسک کردن

راستش را بخواهید کارآفرینی بدون ریسک امکان پذیر نیست. کارآفرینان بزرگ همواره آدم‌های ریسک پذیری بوده‌اند.

ارزش آفرینی

 کارآفرینان به پول فکر نمی‌کنند. لااقل در مراحل اولیه کارشان به پول فکر نمی‌کنند. پول همیشه به دنبال آن‌ها خواهد رفت. آن‌ها هرگز به دنبال پول نمی‌دوند! بلکه دنیا را تغییر می‌دهند و پول به دنبالشان خواهد رفت.

ایجاد اشتغال

یکی از اصول کارآفرینی ایجاد اشتغال برای افراد دیگر است. کارآفرینان با کارآفرین‌هایشان برای عده کم یا زیادی از مردم شغل ایجاد می‌کنند.

خلق ثروت

کارآفرینی در صورتی که درست و اصولی به منصه ظهور برسد، اغلب ثروت آفرین است. ثروتمندترین افراد دنیا، اغلب کارآفرینان بزرگی هم هستند.

ویژگی‌های رهبری

علاوه بر موارد بالا، کارآفرین‌ها معمولاً «رهبران» خوبی هستند. آن‌ها مهارت‌های مدیریتی و سازمانی بسیار خوبی دارند. او باید سازمان یا شرکت سرمایه‌گذاری را از نو بسازد و با سایر ذینفعان برای تضمین موفقیت کسب ‌و کار ارتباط برقرار کند. علاوه بر این، کارآفرین باید یک رهبر، یک فرد بلندپرواز و یک فرد با یک حس مأموریت الهام‌بخش باشد. چون مهم است که کارآفرین انگیزه خود را تحریک کرده و هدایت کند. این به این معنی است که رهبری، ارزش‌ها، مهارت‌های ساخت تیم و توانایی‌های مدیریتی مختلفی دارند.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

موضوعات پایان نامه رشته مدیریت ورزشی

برترین موضوعات پایان نامه رشته مدیریت ورزشی ۴۰ موضوعات پایان نامه رشته مدیریت ورزشی ۱- تاثیر فعالیتهای بدنی منظم بر…

گروه مشاورین بوستون

گروه مشاورین بوستون ، مستقر در بوستون، ماساچوست، ایالات‌متحده آمریکا یکی از مؤثرترین مؤسسات مشاوره استراتژی تجاری در جهان است.…