اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در استارت آپ / توسط
آخرین زمان ویرایش:

سئو

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

سئو چیست

سئو (SEO) برگرفته از کلمه Search Engine Optimization یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو ، به منظور بهبود عملکرد سایت شما براساس استاندارهای موتورهای جستجو و جذب بازدیدکنندگان بیشتر از این طریق انجام میگیرد. سئو در واقع یک نوع بازاریابی است. فاکتورهای زیادی در سئو سایت شما تاثیرگذارند، از کلمات بکار رفته در متن و محتوا تا لینک‌های ورودی به سایت شما از سایت‌های دیگر، گاهی اوقات حصول اطمینان از ساختار مناسب سایت شما برای موتورهای جستجو را سئو می نامیم.

آن چیزی که در استارت آپ ها اهمیت دارد آن است که تعریف دقیق SEO چیست. سئو مجموعه فعالیت هایی است که در طراحی سایت، تعیین استراتژی محتوایی و تولید محتوا انجام میدهیم تا جایگاه بهتری در نتایج جستجوی گوگل کسب کرده و بازدیدکننده بیشتری برای سایت جذب کنیم.

چرا سئو اهمیت دارد

کاربران صفحات مورد نظر خود را با استفاده از کلمات کلیدی از موتورهای جستجوی اصلی مانند گوگل، بینگ و یاهو پیدا می کنند. از این‌رو بهینه سازی مناسب کلید شما برای رسیدن به بازدید بیشتر است. در واقع این کار اثربخشی مدیریت بازاریابی را نشان می دهد. علاوه براین موتورهای جستجو همان چیزی را در اختیار کاربران قرار می دهند که آنها بدنبالش هستند، به همین دلیل در مقایسه با تبلیغات اینترنتی مشتریان اعتماد بیشتری به سایت شما خواهند داشت و این امر نشان میدهد که ارزش SEO چیست و چرا باید به آن توجه کرد.

 کلمات جستجو شده توسط کاربران در موتورهای جستجو اهمیت بالایی دارند، تجربه نشان داده است که جذب بازدیدکننده زیاد از طریق گوگل میتواند موفقیت هر شرکتی را تضمین کند. بازدید بدست آمده از روش های سئو بر هر نوع تبلیغ برتری داشته و در دراز مدت هزینه کمتری را نیز به شما تحمیل خواهد کرد.

سئو

سئو – کالج مدیریت

مبانی موتورهای جستجو

موتورهای جستجو به مانند ماشین های پاسخگویی هستند. آنها در بین میلیارد ها محتوا به جستجو پرداخته و با ارزیابی هزاران فاکتور تشخیص می دهند که کدام  مدیریت محتوا بیشترین نزدیکی را به پاسخ سوال شما دارد. موتورهای جستجو تمام این کارها را ابتدا به واسطه کشف و فهرست بندی محتوا تحت عنوان پایش و ایندکس انجام می دهند. سپس این نتایج را تحت فرایند دیگری با نام رتبه بندی، برای کاربران مرتب می کنند. ما در کتاب مبانی تجارت الکترونیکی تالیف امیر ابراهیم پور آزادبنی، مریم قندور و سید مسعود رضوانی نژاد در فصل ۵ این کتاب در این مورد صحبت کرده ایم.

 

مهمترین مراحل سئو سایت چیست؟

سئو و بهینه سازی یک سایت فرآیندی زمانبر و مستمر است. تکنیک ها و روش های زیادی برای کسب جایگاه بهتر در نتایج گوگل وجود دارد که هر کدام میتوانند تاثیر مثبتی در این فرآیند داشته باشند. برای موفقیت در بهینه سازی هر سایت نیازمند ۳ بازوی اصلی هستیم که عبارتند از:

۱- سئو تکنیکال

استانداردسازی کدنویسی سایت، رعایت اصول سئو در طراحی، نشانه گذاری استاندارد، بهینه سازی سرعت سایت، طراحی نسخه ریسپانسیو و مواردی از این دست را سئو تکنیکال می نامیم. برای شروع فعالیت های مرتبط با بازاریابی محتوا پیش از هر چیز به یک بستر قدرتمند و سایت استاندارد نیاز خواهیم داشت.

۲- بازاریابی محتوا

فعالیت هایی شامل شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند، آنالیز رقبا، تدوین استراتژی محتوایی، تولید محتوای ارزشمند، برچسب گذاری و دسته بندی، لینک سازی داخلی و … را میتوان بخشی از فرآیند بازاریابی محتوا دانست. موفقیت در بهینه سازی بدون محتوا تقریبا غیرممکن است.

۳- لینک سازی هدفمند

رعایت استانداردهای بهینه سازی تکنیکال و تولید محتوای ارزشمند می تواند شما را به صفحه اول نتایج گوگل برساند ولی برای کسب رتبه ۱ و رقابت با سایت های قدیمی تر شما نیازمند لینک سازی خارجی برای سایت خود هستید. فعالیت در شبکه های اجتماعی، فروم های تخصصی، کامنت مارکتینگ، خرید بک لینک، خرید رپورتاژ آگهی و … را اصطلاحا SEO Off-page می نامیم.

سئو و بهینه سازی سایت

سئو و بهینه سازی سایت – کالج مدیریت

سئو کلاه سفید در برابر سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سفید به تکنیک هایی اطلاق می شود که شامل استراتژی ها و راهکارهاییست که از قوانین موتورهای جستجو پیروی می کنند. تمرکز اصلی این راهکارها، ارائه محتوایی ارزشمند به کاربران است.

سئو کلاه سیاه به تکنیک هایی اطلاق می شود که سعی در فریب موتورهای جسنجو دارند. با اینکه ممکن است سئو کلاه سیاه موجب افزایش رتبه سایت گردد اما، ریسک پنالتی شدن و خارج شدن از نتایج جستجو را افزایش می دهد. وب سایت های پنالتی شده به مانند شرکت های ورشکسته هستند. این موضوع نیز دلیلی برای دقت بیشتر در هنگام انتخاب متخصص سئو می باشد.

سئو کلاه خاکستری ترکیبی از کلاه سفید و سیاه سوپی به نام بهینه سازی کلاه خاکستری می پزد. کلاه خاکستری به معنای بهره گیری از هر دو روش بالاست اما به نوعی که گوگل متوجه رفتار غلط نشود، شما می توانید به این تکنیک همانند استفاده از چاقوی آشپزی نگاه کنید!

 

دستورالعمل وبمستر گوگل

قوانین بنیادی:

  • صفحات وب سایت را برای کاربران و نه موتورهای جستجو بسازید.
  • کاربران خود را فریب ندهید.
  • از انجام ترفندهای غیر معمول با هدف ارتقا رتبه سایت خودداری کنید. برای شناسایی این گونه ترفندها قبل از اجرای آنها همیشه از خود بپرسید که “آیا انجام این کار به کاربران من کمک می کند؟” یا “در صورت عدم وجود موتورهای جستجو من دست به چنین کاری می زدم؟”
  • همیشه در فکر انجام کارهایی باشید که موجب خاصتر شدن وب سایت شما، ارزشمند تر شدن و جذاب تر شدن آن می شود.

از چه چیزهایی اجتناب کنیم؟

  • تولید محتوای اتوماتیک و ماشینی
  • لینک سازی غیر طبیعی
  • ساخت صفحات بدون محتوای اورجینال
  • مخفی کاری (Cloaking) – نمایش نسخه متفاوتی از صفحه به موتورهای جستجو
  • مخفی کردن متن و لینک ها
  • صفحات Doorway – صفحاتی که باهدف کسب رتبه و انتقال کاربران به وب سایتی دیگر ساخته می شوند

نوشته های مشابه

استراتژی STP

استراتژی بازاریابی STP چیست؟ این اصطلاح به چه معنی است. استراتژی بازاریابی STP مخفف سه کلمۀ زیر است: Segmentation -…

بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال چیست؟ بازاریابی دیجیتال نوعی از بازاریابی است که از طریق کانال‌های  چه آنلاین و چه غیرآنلاین انجام می‌شود.…

نظری بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *