اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در طراحی سایت / توسط

مفاهیم طراحی سایت

زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه
  1. درگیرسازی مشتری -مفاهیم طراحی سایت

مفاهیم طراحی سایت ، تعامل های پیاپی که احساس و سرمایه فیزیکی یا روانی مشتری را قوت می بخشد. برای فهم میزان گیرایی وب سایت از پارامترهایی استفاده می شود، از جمله؛ درصد مرور صفحات دیگر غیر از صفحه اصلی، نرخ پرش، مدت زمان، درآمد یا نتایج نهایی بازاریابی، ترخ تبدیل، سطح فعالیت، پاسخ احساسی.

نرخ تبدیل- درصدی از بازدیدکنندگان سایت که یک کار خاص مانند خرید یک محصول را انجام می دهند.

نرخ پرش- نسبت بازدیدکنندگان یک سایت که با فاصله سایت را ترک می کنند.

مدت زمان- مدت زمانی که صفحات در هر بازدید، توسط بازدیدکننده دیده می شوند.

قسمت مهم سایت (رفتار هدف)- قسمتی از سایت که جهت تبین هدف مدیر سایت است، مانند ماژول سفارش.

سایت های تجاری- وب سایتی که کالاها یا خدماتی برای فروش یا عرضه دارد، اما کالاهای آن بر خلاف فروشگاه اینترنتی، از تنوع کمی برخوردار است. معمولاً تراکنش مالی در این وب سایت ها مطرح نیست و موضوعات اعتمادسازی مالی تراکنش و قیمت گذاری در آن به میان نمی آید. در واقع، همان سایت های شرکتی هستند که با کاربرد تعامل برخط دارند.

نقشه گرمایشی- یکی از ابداعات اخیر در حوزه تحلیل وب سایت برای نمایش حوزه هایی از صفحه که کاربر بیشتر کلیک را در آنجا وارد نموده، بیشترین حرکات موس را در آنجا داشته، بیشترین زمان را با ماوس در آنجا گذرانده و اسکرول مرورگر را بیشتر در آن قسمت نگه داشته است. نقشه گرمایشی تنها برای گزارشات سطح بالا هستند و در تحلیل گرهای معمولی به کاربرده نمی شوند. تهیه این نقشه ها از آنجا شروع شد که پژوهشگرها متوجه ارتباط میان حرکت چشم و حرکت ماوس شدند. آن ها در لابراتوار با استفاده از دستگاه ردیابی چشم، حرکات چشم را بررسی کردند و همزمان حرکات ماوس را پیگیری نمودند و مطابقت مناسبی میان آن ها یافتند. تطابق میان حرکات چشم و ماوس حدود ۸۴ درصد است. به طور دقیق تر ۸۴ درصد قسمت هایی از صفحه که بازدیدکننده به آن نگاه می کند، ماوس هم در همان قسمت قرار می گیرد و حرکت می کند و ۸۸ درصد قسمت هایی که ماوس در آن ها حرکت نمی کند، چشم نیز به آن نگاه نمی کند. این مهم نشان می دهد که استفاده از ردیابی چشم به وسیله ردیابی ماوس، ابزاری ارزان جهت جایگزینی ابزار پیچیده و تخصصی مانند عینک ردیابی چشم است که در مطالعات عصب پایه استفاده می شود. از مزایای دیگر آن، این است که کاربران در محیط واقعی ردیابی می شوند و شرایط آزمایشگاهی مانند استفاده از کلاه، عینک و دستگاه های مخصوص ردیابی چشم و همچنین مولفه آگاهی از تحت نظر بودن حذف شده و داده ها دقیق تر و واقعی تر به دست خواهند آمد.

  1. جو فروشگاه اینترنتی -مفاهیم طراحی سایت

انگیزاننده های محیطی، از طریق تحریک و کاهش خودکنترلی مشتریان، سبب افزایش خرید آنی می شوند. بازاریابان برای تلاش به منظور اغوا کردن مصرف کنندگان در رفتار خریدشان، نشانه ها یا محرک های بازاریابی را به کار گرفته و کنترل می کنند، و جو فروشگاه اینترنتی را نیز از طریق توصیف محصول، تصاویر، ظاهر بصری، رنگ، انیمیشن، موسیقی افزایش می دهند. اطلاعات یک فروشگاه اینترنتی همه موارد قابل مشاهده را در بر می گیرد و شامل ویژگی های محصول، قیمت ارائه شده، سیاست های بازگشت، اطلاعات کاربران و غیره می شود.

  1. طراحی چیدمان -مفاهیم طراحی سایت

در مراجعه به وب سایت های ارائه کننده کالا و خدمات، مشتریان حتما در کنار خرید، به اطلاعات جانبی سایت های الکترونیکی توجه کرده و به سوی ان ها جذب می شوند. این پیام ها، اغلب نیاز به کالا یا خدمات را به مشتریان یادآوری می کنند. طراحی چیدمان وب سایت ها از دو جنبه زیر قابل بررسی است:

  • ابزارهای عملگرا یا ابزارهای کمکی و تسهیل گرا، مانند سرعت و ایمنی در استفاده از شبکه های الکترونیکی
  • جنبه های اطلاع رسانی سایت های الکترونیکی.

مصرف کنندگانی که نسبت به یک تبلیغ نگرش مثبتی دارند، نسبت به مصرف کنندگانی که نگرش مثبتی ندارند، بیشتر قادر به یادآوری نام تجاری هستند.

  1. لذت خرید -مفاهیم طراحی سایت

لذت خرید اشاره به لذتی دارد که مشتری طی خرید تجربه می کند و به طور مستقیم روی خلق و خوی او تاثیر می گذارد. با وجود این، مفهوم اصلی آن نوعی متغیر تفاوت فردی است که بر اساس پژوهش های اخیر، ساختار مناسبی را برای پیش بینی رفتار مشتریان در روش های مختلف ایجاد می کند. لذت خرید با دو رویکرد متفاوت همراه است؛ رفتار عجولانه و رفتار مرورگرانه.

۴-۱٫ رفتار عجولانه- رفتار عجولانه، تمایل به خرید آنی است و ما را به خریدی وادار می کند که قبلاً قصد آن را نداشتیم. در واقع یک تمایل آنی است که از لذت خرید نشئت می گیرد و ما را به خرید آنی وادار می کند. از لحاظ تئوری، این معیار متکی بر صفات عمومی انسانی است و رفتار ناگهانی را پیش بینی می کند. رفتار عجولانه نوعی صفت عمومی در نظر گرفته می شود و معیار رضایت بخشی را برای اندازه گیری کیفیت مشخص می کند.

 

۴-۲٫ رفتار مرورگرانه- مرور یا رفتار مرورگرانه کمتر متمرکز بوده، معمولاً بدون جهت و محرک آنی است. مرور، همیشه منجر به خرید نمی شود. مشتریانی که به دنبال فعالیت های اکتشافی هستند، معمولا درباره هدف و ارضای نیاز برای تامین هدف پژوهش می کنند. افراد معمولاً تمایل دارند از خرید خود تجربه ای کسب کنند.

۴-۳٫ رفتار خرید آنی-تعاریف متعددی از رفتار خرید آنی ارائه شده است که برخی از آن ها اشاره می شود. خریدی که با قصد قبلی یا با هدف بر طرف کردن مشکلی در گذشته، صورت نمی گیرد. رفتار خرید آنی، رفتار خرید پیچیده مبتنی بر لذت است که در آن سرعت فرایند تصمیم گیری خرید، مانع ارزیابی دقیق و سنجیده گزینه های جایگزین می شود.

  1. طراحی وب سایت -مفاهیم طراحی سایت

گراندون و دیگران (۲۰۰۳)، طراحی وب سایت با کیفیت برای فروشگاه های مجازی بسیار حیاتی است. چو و پارک (۲۰۰۱) با انجام پژوهش های تجربی از کاربران اینترنت برای بررسی تجارت الکترونیک کاربر شاخص رضایت مصرف کننده بر روی خرید اینترنتی دریافتند که رضایت مشتری با استفاده از ارزیابی وب سایت می باشد. ولفینبارگر و گیلی (۲۰۰۳) دریافتند که عوامل طراحی وب سایت سهم قوی از قضاوت مشتریان برای کیفیت، رضایت و وفاداری برای خرده فروشی اینترنتی دارد.

۵-۱٫قابلیت اطمینان- پارسورامان و دیگران (۱۹۹۸)؛ جاندا و دیگران (۲۰۰۲)؛ کیم و لی (۲۰۰۱) قابلیت اطمینان را توانایی یک سایت برای به انجام رساندن درست سفارشات، تحویل فوری و امن نگه داشتن اطلاعات شخصی می دانند. زهو و همکاران (۲۰۰۲) استدلال کردند که ابعاد قابلیت اطمینان اثر مثبت مستقیمی بر کیفیت خدمات درک شده و رضایت مشتری از سیستم بانکداری دارد. فروشگاه های به هنگام باید خدمات رایگان و امن به هنگام برای معاملات مشتریان ایجاد کنند تا آن ها احساس راحتی برای خرید به هنگام داشته باشند.

۵-۲٫ پاسخ دهی- لیاو و چیونگ (۲۰۰۲)بیان می کنند که مشتریان از فروشگاه های به هنگام انتظار دارند که به هر گونه پرسش خود فوری پاسخ دهند. یانگ و جان (۲۰۰۲)، زهو و دیگران (۲۰۰۲) بررسی پاسخ مبتنی بر ارائه خدمات وب سایت تاکید بر اهمیت کیفیت درک شده خدمات و رضایت مشتری دارد.

 

  1. اعتماد -مفاهیم طراحی سایت

کیمری و مک کارد (۲۰۰۲) معتقدند که اعتماد تمایل مشتری به پذیرفتن آسیب پذیری در معاملات به هنگام که بر اساس آن ها انتظارات مثبتی در مورد رفتار آینده فروشگاه به هنگام، تعریف می شود. به این معنا که اعتماد مشتری را تشویق به خرید به هنگام و تغییر نگرش مشتری نسبت به خرید از یک فروشگاه به هنگام  می کند.

  1. شخصی سازی -مفاهیم طراحی سایت

یانگ و جان (۲۰۰۳) معتقدند کمبود اثر متقابل زمان حقیقی متمایل به جلوگیری از پتانسیل مشتریان از خرید از طریق فروشگاه های به هنگام می شود. شخصی سازی شامل توجه افراد مختلف، پیام های شخصی تشکر از فروشگاه های به هنگام، دسترسی به فضای پیام برای سوالات و نظارت مشتری بوده. مطالعات قبلی تاثیر بهبود خدمات مشتری توسط خرده فروشان اینترنتی روی ادراک مشتری از کیفیت خدمات و رضایتمندی از خدمات امتحان کرده بود.

 

مفاهیم طراحی سایت

مفاهیم طراحی سایت – کالج مدیریت

 

  1. نیت خرید -مفاهیم طراحی سایت

مطالعات قبلی ثابت کرده است که ارائه خدمات تابعی است از کیفیت درک شده از خدمات و رضایت مشتری از خدمات فنی. تئوری عمل استدلال شده پیشنهاد می کند که رفتار می تواند پیش بینی شود از نیاتی که مستقیماً مطابق (هدف، عمل ، چارچوب) رفتارند.

  1. چارچوب ها و مدل های طراحی سنتی وب سایت

اولین پژوهش های در زمینه طراحی وب سایت و جذابیت آن را کالینز در سال ۱۹۹۵ مطرح کرد. در این مدل جذابیت بر اساس ۶ متغیر محتوی، اعتبار، سازماندهی، قابلیت جستجو، طراحی و گرافیک و نوآوری تبیین می شد. ارزیابی اثربخشی وب سایت بر اساس مدل AIPD -که توسط سیمئون در ۴ گروه در سال ۱۹۹۹ ارائه شد- شامل ۱) جذابیت وب سایت (نشان تجاری سایت- استفاده از بنرهای تبلیغاتی- احساس تعلق و وابستگی به سایت)؛ ۲) کیفیت ارائه خدمات سایت (خدمات پس از فروش- روش های پرداخت- امنیت سیستم)؛ ۳) جایگاه یابی سایت (ارائه تخفیف در قیمت- آسودگی معامله- معامله بی نظیر- تنوع محصول) و ۴) اطلاع رسانی سایت (استفاده آسان از سایت- مشخصه های گرافیکی سایت- استفاده از رسانه های سنتی).

مدل Cs۷- از دیدگاه جاورسکی و رایپورت، برای تعامل اثربخش یک وب سایت با مشتریان شرکت نیازمند توجه به هفت معیار اساسی است که عبارتند از:

۱) بافت سایت؛ ۲) محتوای سایت؛ ۳) امکان معامله  و تجارت در سایت؛ ۴) امکان سفارشی کردن سایت؛ ۵) امکان تعامل با سایت؛ ۶) میزان ارتباط با دیگر وب سایت ها؛ ۷) وجود گروه ها و جوامع مشتریان.

پارک و کیم در یک مدل در سال ۲۰۰۳، عواملی را به ۴ گروه طبقه بندی کردند که در رفتار خرید اینترنتی مشتریان تاثیر گذاشتند و شامل: ۱) نمای سایت؛ ۲) اطلاعات کالا و خدمات؛ ۳) امنیت و ۴) اطلاع رسانی می شد.

بیشتر مطالعات انجام شده در مورد کیفیت وب سایت ها بر ابعاد آن متمرکز شده اند؛ برای مثال، ابزار اندازه گیری وب کوال (کیفیت وب سایت) دارای ۱۲ بعد است که شامل ۱) اطلاعات متناسب با کار؛ ۲) تعامل؛ ۳) اعتماد؛ ۴) زمان پاسخگویی؛ ۵) طراحی؛ ۶) حدسی بودن؛ ۷) ظاهر؛ ۸) ابتکاری بودن؛ ۹) جریان؛ ۱۰) جریان ارتباطات منسجم؛ ۱۱) فرآیند کسب و کار و ۱۲) قابلیت جایگزینی می شود.

انجمن استانداردهای وب سایت متشکل از گروهی از افراد حرفه ای است که برای ایجاد و توسعه استانداردهای ارتقای کیفیت وب سایت های تجاری گردهم آمده اند. هدف این انجمن، ارائه راهکارهایی است که به افراد و سازمان ها در ایجاد وب سایت های قابل استفاده و موفق کمک می کند. فاکتورهای اصلی که این انجمن در طراحی وب سایت به آن ها اشاره می کند و برای آن دستورالعمل هایی ارائه می دهد، شامل: ۱) استانداردهای راه اندازی؛ ۲) ابزارهای جهت یابی در وب سایت؛ ۳) نوارهای جهت یابی ثانویه؛ ۴) پانویس؛ ۵) لینک؛ ۶) تصاویر و صفحه آرایی؛۷) محتوا؛ ۸) علامت تجاری؛ ۹) امکان کنترل کاربر بر حرکات و صدا؛۱۰) بازخورد؛ ۱۱) انسجام صفحه آرایی؛ ۱۲) استفاده از تصاویر و عکس ها؛ ۱۳) ویژگی های کلی وب سایت؛ ۱۴) صفجه تماس با ما؛ ۱۵) جستجوگر؛ ۱۶) محتوا و ۱۷) فرم می باشد.

  1. طراحی بر اساس سلسله نیازهای مازلو

شامل یک تقسیم بندی پنج قسمتی از طراحی وب سایت بر مبنای سلسله نیازهای مازلو می باشد که توسط اندرو مایر در سال ۲۰۱۲ انجام شده است و به قرار زیر است:

الف) عملکرد- یک طراحی قبل هر چیز دیگری باید بتواند کار کند. در واقع مشخصه هایی که یک وب سایت باید به طور پایه ای داشته باشد، برای مثال صفحاتی که در مقدار زمان منطقی بالا آورده شود.

ب) قابلیت استفاده- کاربر باید در سایت به راحتی از امکانات آن استفاده کند و دچار سردرگمی نشود. یک وب سایت کارآمد دارای سیستم راهنمایی است که فهمیدن و درک و استفاده از آن راحت باشد.

د) کارایی- یک وب سایت کارا دارای یک گزینه جستجوی پیشرفته است که توانایی ترکیب منابع مختلف اطلاعاتی را دارد.

و) خلاقیت طراحان یک پایگاه، طرفداران وفادار را گسترش و توسعه می دهند. همچنین یک وب سایت باید ویژگی زیبایی شناختی داشته باشد.

  1. روش های متقاعدسازی در طراحی سایت

۷ ابزار تاثیرگذار از دید رابرت سیالدینی برای معماری یک وب سایت می باشد که رفتار ما را تحت تاثیر قرار می دهد.

  • عمل متقابل- وقتی احساس می کنید که به شما لطفی صورت گرفته است، احتمال این که مجدداً به سمت آن شخص برگردید، بسیار زیاد است. بسیاری از طراحان وب سایت ها این روش را با دادن هدیه ای کوچک مثل یک فصل از کتاب، چند صفحه ای از یک مقاله و غیره به صورت مجانی انجام می دهند.
  • تعهد_ الزام- ما دوست داریم که باور کنیم رفتارمان با عقایدمان سازگاری دارد، برای مثال، وقتی که شرکتی از شما می خواهد تا محصول خود را در صفحه فیس بوکش لایک کنید، وقتی که برای اولین بار در خوراک خبری ظاهر می شود، شما یک تعهد عمومی به محصول پیدا کرده و بیشتر تمایل به حمایت از آن می کنید.
  • دلیل و گواه اجتماعی- ما تمایل داریم که رفتارهای مردم را مشاهده کرده و ببینیم که چه چیزی عادی و نرمال است تا ماهم یک کپی برداری از آن ها داشته باشیم، برای مثال محققان در سایت دانشگاه کلمبیا از مردم خواستند تا به تعدادی از موزیک ها گوش داده و به آن رتبه داده و دانلود کنند، در این حالت بعضی از افراد بدون گوش دادن به آن ها و تحت تاثیر رتبه ای که دیگران به آن داده اند، به دانلود و رتبه بندی آن پرداختند که در این صورت موزیک های معروف بسیار معروف تر گردیده و بالعکس.
  • اعتماد- مردم بیشتر تمایل به اقدام در جهتی را دارند که توسط یک مرجع تخصصی و مطمئن تایید شده باشد.

  • کمیابی- اگر محصولی کمیاب باشد و در حال خارج شدن از دسترس باشد و یا ممنوعیتی برای آن وجود داشته باشد، تقاضا برای آن بیشتر خواهد شد.
  • چارچوب بندی کردن- مردم در تضمین ارزش مطلق چیزی که می خرند، خیلی خوب نیستند. در واقع یعنی این که مردم در هر صورت مقایسات را انجام می دهند؛ حتی وقتی که شما گزینه های دیگری را به آن ها نشان دهید.
  • برتری- این اصل به ما می گوید که مردم احتمالاً بیشتر تمایل به توجه به کالاهای نو و بدیعی را که از جانب ما معرفی می شوند و مناسب نیازهای آن ها در آن لحظه از زمان هستند، دارند. طراحان وب سایت در تلاش برای شناسایی این لحظات خاص برای پیشنهاد محصول خود به مشتریان هستند.

  1. اصول طراحی مایر

پژوهش های انجام شده توسط اندرو مایر در سال ۲۰۱۲، در کتابی با عنوان «روانشناسی وب» به چاپ رسیده است که در آغاز این سوال را مطرح می کند که آیا شما می دانید که چه چیزی باعث خوب و بهتر شدن یک طراحی می شود. در این بخش ما تعدادی از اصولی که از دیدگاه مایر باعث زیبا شدن طراحی و جلب توجه مردم می شود را مورد بررسی قرار می دهیم. اصول زیر بر مبنای مطالعات انجام شده بر روی ذهن و پژوهش های  عصب شناسی ارائه شده که در اینجا تلاش بر این بوده که با توجه به ارتباط و وابستگی آن ها به طراحی به طور تیتروار مورد بخش بندی قرار گیرند.

  • گروه بندی؛ ۲) تقارن و تعادل؛ ۳) انزوا؛ ۴) حل مسائل ادراکات؛ ۵) مغایرت؛ ۶) تغییر مکان رئوس؛ ۷) نقطه نظر عمومی و ۸) استعاره

  1. تئوری رنگ

اندرو مایر در بخش تئوری رنگ های خود در کتاب روانشناسی طراحی وب سایت اهمیت رنگ ها را مطرح کرده و آن ها را در وب سایت های مختلف مورد آزمایش و بررسی قرار داده است و چنین اشاره می کند که رنگ در طراحی اهمیت زیادی دارد. رنگی که در یک فرد باعث ایجاد عکس العمل خاصی شود، در فرد دیگر ممکن است عکس العمل دیگری را در پی داشته باشد. در کاربرد رنگ های مختلف هفت تکنیک در طراحی  وجود دارد که باعث تاثیرگذاری بهتر و یک طراحی کاربرپسندتر می شود که به شرح زیر آورده شده است:

  • خود رنگ: منظور هر رنگی از رنگ های اصلی است.
  • خلوص رنگ: میزان خلوص یک رنگ (یک خلوص بالا دارای رنگ سیاه، سفید یا خاکستری اضافه شده نمی باشد). هر چه قدر که خلوص یک رنگ بالاتر باشد، اثربخشی بیشتری بر افراد دارد.
  • اشباع: به این بر می گردد که یک رنگ چه قدر قوی یا ضعیف است (اشباع بالا باعث قوی تر شدن می شود و تاثیرگذارتر است).
  • مقدار: به این بر می گردد که یک رنگ چه قدر روشن یا تاریک است (روشن دارای ارزش بیشتری است)
  • درجه: به وسیله اضافه کردن رنگ خاکستری به یک رنگ به وجود می آید و آن ها کدرتر از رنگ اصلی می کند و استفاده از این رنگ ها در پس زمینه وب سایت توصیه می شود.
  • سایه: به وسیله اضافه کردن رنگ مشکی به یک رنگ به وجود می آید و آن ها را تاریک تر از رنگ اصلی می کند.
  • رنگ مختصر (ته رنگ-سایه رنگ): به وسیله اضافه کردن رنگ سفید به یک رنگ به وجود می آید و آن ها را روشن تر از رنگ اصلی می کند.

  1. دستورالعمل های طراحی عصبی وینسچنک

شامل یک مجموعه دستورالعمل هایی است که سوزان وینچنک (۲۰۰۹) در کتاب خود با عنوان «طراحی وب سایت عصبی»، چه چیزی آن ها را وادار به کلیک کردن می کند برای مورد پسند کردن یک وب سایت به آن ها اشاره می کند که شامل استفاده از تصاویر زیاد، ارائه کالاها جدید و پرفروش در وهله اول، ایجاد تغییرات مناسب، محدودیت در ارائه کالا و خدمات، استفاده از تشابهات در وب سایت، استفاده از تصاویر مشاهیر، ارائه اطلاعات مجانی و غیره می باشد.

 

منبع: کتاب مبانی تجارت الکترونیکی ابراهیم پور. قندور، رضوانی نژاد

نوشته های مشابه

مفاهیم امنیت

حریم خصوصی -مفاهیم امنیت مفاهیم امنیت ، موضوع حریم خصوصی با مفهوم ریسک اطلاعاتی مرتبط است. حریم خصوصی به عنوان…

بازاریابی پست الکترونیکی

بازاریابی ایمیل -بازاریابی پست الکترونیکی بازاریابی پست الکترونیکی ، ایمیل مارکتینگ، نوعی بازاریابی مستقیم است که به واسطه رایانامه (ایمیل)…