اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

هویت بصری

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

هویت بصری ، یکی از نقش‌های اصلی «برند» یا «تأثیر سازمانی» هر شرکتی را هویت آن شرکت بازی می‌کند.در بیشتر موارد، طراحی هویت بر اساس مصالح بصری که در شرکت، کاربرد داخلی دارد به همراه مجموعه‌ای از قواعد (در یک دفترچه‌ی راهنما) انجام می شود. این قواعد که هویت را می‌سازند معمولاً مشخص می‌کنند که هویت شرکت باید چگونه در رسانه‌های گوناگون اجرا شود؛ مثلا از راه تعریف پالت رنگهای تأیید شده، فونتها، لی‌آوت ها، اندازه‌ها و یا مواردی از این دست. این قواعد تضمین‌کننده‌ی پایدار ماندن هویت شرکت است که در عوض، برند را به عنوان کلیتی واحد، قابل بازشناسی می‌کند.
هویت یا «تصویر» شرکت از مواد بصری متعددی ساخته می‌شود:لوگو (نماد کل هویت و برند)، اوراق اداری (سربرگ، کارت ویزیت، پاکت، غیره)، ابزار بازاریابی (بروشور، تراکت، کتاب و وبسایت)، محصول و بسته‌بندی (محصول فروشی و بسته‌بندیای که با محصول ارائه می‌شود)، طراحی پوشاک (لباسهای واقعی که کارمندان به تن می‌کنند)، طراحی تابلوها (برای فضای داخلی و خارجی)، پیامها و اقدامها (پیامهایی که از طریق راههای ارتباطی مستقیم یا غیر مستقیم مخابره می‌شوند)، سایر انواع ارتباطات (صدا، بو، لمس‌کردنی‌ها و …) هر چیز تصویری که در حکم نماینده‌ی شرکت باشد. (مثلاً تقویم، ساعت، قلم و …)
همه‌ی این چیزها هویت را می‌سازند و باید کلیت برند را پشتیبانی کنند. اما لوگو تمام هویت سازمانی و برند را در یک نشانه‌ی قابل تمیز خلاصه می‌کند. این نشانه، چهرک (آواتار) و سمبل تجارت و در حکم کلیت واحد است.

هویت بصری بطور مشخص مربوط به بخش دیداری است که با حس بینایی انسان مرتبط است . در هویت سازی میتوان از هر کدام یک از حواس پنجگانه استفاده کرد. به عنوان مثال هویت سمعی ، به هویتی اطلاق میشود که شما تنها با شنیدن آن را شناسایی میکنید ، مانند ، موزیکی که هنگام روشن شدن یک موبایل میشنوید.

هویت بصری چیست؟

تعریف آن بسیار شبیه هویت شخصیتی ما است. زمانی که در مورد هویت شخصیتی خود صحبت می­ کنیم، هر یک از ما ویژگی ­هایی داریم که ما را از دیگران متمایز می ­کنند. در واقع آن هویت و شخصیت ما است که فردیت خود را از طریق نحوه رفتار، صحبت کردن و حتی ظاهرمان بیان و حفظ می‌کند.

به طور مشابه، هر کسب و کاری نیازمند شخصیتی خاص و متمایزکننده است تا بتواند در ذهن مخاطبان ماندگار شود. اما در دنیایی که کسب و کارهای زیادی وجود دارند که خدمات مشابهی ارائه می دهند، چگونه تصویری منحصر به فرد در ذهن کاربران خود حک کنند؟ پاسخ این سوال استفاده از هویت بصری و سازمانی می باشد.

کسب و کارهای مختلف از طریق طراحی اوراق اداری مانند کارت‌ های تجاری، سربرگ ها، بروشورها و … شخصیت برند خود را به دنیا معرفی می‌کنند. پس می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که هویت سازمانی ابزاری است که یک برند را در ذهن کاربران جاودانه می کند.

این ابزار کاربردی در دنیای کسب و کار باعث تداعی تصویری خاص در ذهن کاربران می شود. در دنیای پرسرعت و رقابتی که مصرف‌کنندگان گزینه‌های بی‌شماری برای استفاده از خدمات و محصولات کسب و کارهای مختلف دارند، باید هوشمندانه عمل کنید و قدم هایتان را بر اساس یک استراتژی مشخص برای حضور دائمی در بازار به پیش بگیرید.

اهمیت هویت بصری

فعالیت هدفمند در اینستاگرام می تواند یک عامل مهم در برند سازی و کسب درآمد کسب و کار شما باشد، چون علاوه بر این که یکی از پر مخاطب ترین شبکه های اجتماعی می باشد می توان با این کار، برند خود را بیشتر به نمایش گذاشت. تنها عاملی که می تواند هویت بصری برند شما را در اینستاگرام بهبود بخشد ایجاد تجربه ای خوب از مشاهده پیج شما برای مخاطبینتان می باشد. برای ایجاد یک تجربه خوب از برندتان باید به تدوین استراتژی محتوا و طراحی های گرافیکی در سایت و یا شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام بپردازید تا بتوانید برند خود را به بهترین شکل در میان مردم معرفی کنید و آن ها را ترغیب به شناختن خود کنید.

 

هویت بصری

هویت بصری – کالج مدیریت

طراحی هویت بصری بر روی چه پایه‌هایی صورت می‌گیرد؟

۱ – بخش مهمی از هویت بصری برند به رنگ سازمانی باز می‌گردد. استفاده از رنگهای مختلف در طراحی هویت بصری باعث می شود یکپارچگی طرح ها از بین برود و بعنوان ضعفی بزرگ در طراحی مشهود باشد.

۲ – نشان تجاری یا لوگو یکی از بخش های هویت بصری است، اما نقش بسیار مهمی در ساختار تمام اجزای هویت بصری برند دارد. نشان تجاری اهمیت بسیاری در برندسازی خواهد داشت چرا که اولین نماد مجموعه و یا برند شما در ذهن مخاطب است.

۳ – هویت سازمانی (ست اوراق اداری) هم یکی دیگر از عناصر در طراحی هویت بصری است که نقش ویژه ای در مکاتبات بین سازمانی دارد.

۴ – بسته بندی محصولات تاثیر گذارترین بخش هویت بصری در برندسازی، بازاریابی و فروش است و لازم است توجه ویژه ای در طراحی بسته بندی محصولات خود داشته باشید.

۵ – وب سایت، فروشگاه آنلاین و شبکه های اجتماعی بعنوان فضای بازاریابی دیجیتال در سالهای گذشته اهمیت بیشتری پیدا کرده .طراحی یکپارچه رابط کاربری سایت هم بخشی از طراحی هویت بصری است که لازم است با توجه به سایر طرح و رنگهای تعریف شده هویت برند طراحی و اجرا شود.

 چه راهکاری برای ارائه بهترین طرح های هویت بصری وجود دارد؟

همه مدیران شرکت‌ها و سازمان‌ها دوست دارند تا در فرآیند برندینگ خود موفق باشند. از این رو انتخاب بهترین مجموعه متخصص در این زمینه به شما بسیار کمک می‌کند. برای برندسازی کسب و کارتان نیازمند طراحی هویت بصری برندتان هستید. برای این هدف باید استراتژی های خود را در زمینه شناخت بازار بالقوه، شناخت مشتریان هدف، تعیین ابزارهای بازاریابی مناسب، شناخت ابزارهای مناسب تبلیغات و نحوه عرضه خدمات و یا محصولات مشخص کنید.

قیمت طراحی هویت بصری چقدر است؟

قیمت طراحی را به صورت دقیق نمی‌توان مشخص کرد. زیرا هزینه‌های مربوط به آن از طراحی به طراح دیگر و بر اساس کیفیتی که ارائه می‌کنند، متفاوت خواهد بود. بسیاری از افراد در زمان شروع کسب و کار خود نگران تعرفه طراحی هویت بصری هستند. زیرا هزینه‌ مربوط به طراحی یک برندبوک کامل که شامل تمام اقلام هویت بصری باشد، ممکن است زیاد باشد. از طرفی دیگر پیدا کردن یک طراح حرفه‌ای کار آسانی نخواهد بود.

اگر شما هم جزو این افراد هستید، اصلا نگران نباشید. زیرا اگر به تازگی کسب و کار خود را شروع کردید، نیازی به داشتن یک برندبوک و هویت بصری کامل نخواهید داشت. بلکه شما می‌توانید به تدریج و بر اساس نیازهای کسب و کارتان اقدام به طراحی هویت بصری کنید. مثلا اگر کسب و کارتان حضوری است و کالای فیزیکی ارائه می‌کنید، طراحی بسته‌بندی و لوگو می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. همچنین اگر دارای خدمات غیرحضوری هستید، طراحی وب سایت و شبکه‌های اجتماعی را در اولویت خود قرار دهید.

نوشته های مشابه

طراحی تجربه کاربری

طراحی تجربه کاربری ، موضوع بحث تمامی سایت ها و اپلیکیشن هاست، چرا که از اهمیت بالایی در میزان بازدید…