اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

بازاریابی کلامی

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

بازاریابی کلامی ، از کاراترین انواع بازاریابی است. تحقیقات نشان داده است، مردم به نظرات و توصیه های شفاهی دوستان و آشنایان بیش از تبلیغات تجاری در رسانه ها توجه می کنند. احتمالاً شما هم این حقیقت را تایید خواهید نمود. به هر حال تبلیغات دهان به دهان از چند جهت حائز اهمیت است؛ اول آن که بیشتر مورد توجه مردم و شنونده ی آن قرار می گیرد.

دوم آن که برای انتشار آن صاحب کسب و کار هزینه ای انجام نمی دهد و بدون اطلاع صاحب کسب و کار در حال انتشار است و نکته ی سوم این که سرعت انتشار آن بالا است ! البته باید بدانید که این بازاریابی کلامی می تواند جنبه ی منفی هم داشته باشد! یعنی مشتریانتان از کسب و کار شما بد بگویند، که در آن صورت احتمالاً باید با کسب و کارتان خداحافظی کنید. این نکته را هم فراموش نکنید که مشتریان مهمترین نیروی محرکه ی ایجاد بازاریابی کلامی است.

چهار قانون بازاریابی کلامی چیست؟

قانون اول: جلب توجه کنید.

هیچ کس درباره ی شرکت ها، کالاها، و آگهی های معمولی و کسالت آور حرف نمی زند.

اگر می خواهید مردم راجع به شما حرف بزنند، باید یک کار جالب انجام دهید؛ هر کاری! اگر جالب نباشید

هرگز کسی یک دقیقه هم درباره ی شما مکالمه نخواهد کرد. کلام خود شما هم، برنیامده، خاموش خواهد شد. (در واقع بدون این که اثری از آن باقی بماند، محو خواهد شد.) قبل از این که یک آگهی جدید سفارش دهید، یا یک محصول جدید عرضه کنید و یا یک غذای جدید به لیست غذای رستوران تان اضافه کنید،

از خودتان این سوال جادویی را بپرسید: «آیا کسی در مورد این غذا به دوستانش چیزی خواهد گفت؟»

قانون دوم: آن را آسان کنید.

نقل کلامی، تنبلی است. اگر می خواهید به جایی برسد، باید آن را هل بدهید. برای این منظور، باید دو کار انجام دهید: یکک پیام بسیار ساده پیدا کنید، و در انتشار آن به مردم کمک کنید. با یک جمله ی آسان که همه به راحتی آن را حفظ کنند، شروع کنید؛ مثل: «رایانه ی ما خراب نمی شود.» یا «اینجا نان خامهlی تازہ سرو می شود.»، یا “lسمشں بامزہ است، ولی کارش جدی است.” یا «در زمان انتظارتان برای میز خالی، نوشیدنی و خوراکی سرو می کنیم.».هر چیزی بلندتر از یک جمله، زیاد است. یا از خاطر می رود، یا تحریف می شود.

قانون سوم: مردم را راضی کنید.

مشتریان رضایتمند، بهترین تبلیغ کنندگان برای شما هستند. خوش حالشان کنید. کالاهای جالب و خوش کیفیت درست کنید، و خدمات و سرویس خوب ارائه دهید. برای مشتریان، تجربه ای به یاد ماندنی بیافرینید. مشکلات را حل کنید. در سرویس دهی، سنگ تمام بگذارید، و خلاصه، کاری کنید که مردم را به هیجان بیاورد و به آن ها انرژی دهد. و در آن ها اشتیاق سفارش به دوستانشان را برانگیزد. اگر مردم شما را دوست داشته باشند، با دوستانشان درباره ی شما حرف خواهند زد. آن ها می خواهند به شما کمک کنند، از حرفه یا تجارت شما حمایت کنند و می خواهند که دوستانشان هم از چیزی که شما عرضه می کنید، لذت ببرند. شما از خوشحال کردن مردم، بیشتر از هر روش دیگری، بازاریابی کلامی خواهید گرفت.

قانون چهارم: اعتماد و احترام در بازاریابی کلامی کسب کنید

اگر مورد احترام نباشید، کلام مثبتی به دست نخواهید آورد. هیچ کس درباره ی شرکتی که دوست ندارد یا به آن اعتماد ندارد. سخن خوبی نخواهد گفت. هیچ کس چنین شرکتی را به دوستانش معرفی نخواهد کرد.که مبادا شرمندہ شود ۔ همیشه یک شرکت محترم باقی بمانید. در هر کاری که انجام می دهید، اصول اخلاقی را درنظر بگیرید. با مشتریان خوب رفتار کنید. با آن ها حرف بزنید، و احتیاجاتشان را برآورده کنید. کاری کنید که مردم با غرور، تجربه ی کار یا معامله با شما را برای هر کسی که می شناسند، تعریف کنند.

 

بازاریابی کلامی

بازاریابی کلامی – کالج مدیریت

تکنیک های مهم برای اثر گذاری بازاریابی کلامی

یک) دعوت از مشتریان فعلی

یکی از تکنیک های مهم در بازاریابی کلامی این است که از مشتریان خود به طور واضح و صریح دعوت کنید تا دوباره برای خرید کردن به شما مراجعه کنند. این مراجعه مجدد و دعوت رسمی شما از آن ها موجب احساس نزدیکی و صمیمیت در ذهن آن ها می شود و تصمیم می گیرند دعوت شما را قبول کنند. به مرور این ارتباط نزدیک موجب می شود آن ها خود به خود به تبلیغ برند شما بپردازند و میزان مشتریان شما را افزایش دهند.

دو) انتشار پیام همکاران و شریکان برای مخاطبان

قطعاً در کسب و کاری که مشغول فعالیت در آن هستید تعدادی همکار، شریک و تأمین کننده منابع مالی، افرادی که شناخت خوبی از برند شما دارند، مشتریان و غیره را دارید که برند شما را به خوبی می شناسند. بهتر است نظرات مثبتی که آن ها درباره شما دارند را در صفحات اجتماعی خود منتشر کنید تا مخاطب هایتان در جریان نظر افرادی که با شما در ارتباط هستند قرار بگیرند. تجربه نشان داده است نظر آن ها تأثیر زیادی در تصمیم مشتریان و مخاطبان شما خواهد گذاشت.

سه) مشتریان فعلی را دریابید

صرف انرژی زیاد برای یافتن مشتری های جدید و پیشنهادهای خوبی که برای جلب رضایت آن ها می شود ممکن است توجه شما را از مشتریان فعلی تان منحرف کند. همیشه این نکته مهم را در خاطر داشته باشید که سرمایه اصلی شما مشتریان کنونی تان هستند. این خطا در بسیاری از اوقات برای شرکت ها و برندها گران تمام می شود. چرا که توجه زیاد برای یافتن مشتری های جدید و غفلت از مشتریان کنونی برای آن ها خسارت های جبران ناپذیر به بار خواهد آورد. سعی کنید همیشه در قدم اول مشتری های فعلی خود را راضی نگه دارید، فرصت های ویژه برای آن ها فراهم کنید و در درجه بعدی به دنبال یافتن مشتری های جدید بروید. زیرا در صورتی که مشتری های فعلی شما راضی باشند خودشان عامل اصلی بازاریابی کلامی شما هستند و این رضایت خود را به اطلاع سایر افراد خواهند رساند. مشتری های هر کسب  و کاری را می توان مهره اصلی آن کسب و کار دانست.

چهار) خلاقیت در جلب رضایت مشتریان فعلی

اینکه بتوانید خدمات خلاقانه و جدیدی برای مشتریان فعلی خود فراهم کنید بسیار مهم است. برخی از شرکت ها به خوبی می دانند که خدمات جذاب و خلاقانه برای مشتری ها می تواند آن ها را بر سر زبان ها بیاندازد و افراد زیادی به سوی کسب و کار آن ها سوق دهد. به عنوان مثال، رستورانی که بعد از صرف غذا از مشتریان خود به صورت رایگان با سرو چای پذیرایی می کند، می تواند به قدری برای مشتریان جذاب باشد که دیگران را نیز در جریان این پذیرایی قرار دهند و آن ها را ترغیب کنند تا به رستوران شما بروند.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

بازاریابی شخصی سازی شده

بازاریابی شخصی سازی شده ، یک استراتژی بازاریابی است که بر روی هدف قرار دادن افراد خلاق در حوزه بازاریابی…