اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

طراحی تجربه کاربری

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

طراحی تجربه کاربری ، موضوع بحث تمامی سایت ها و اپلیکیشن هاست، چرا که از اهمیت بالایی در میزان بازدید و جذب مخاطبان دارد. برای درک بهتر UX به زمانی فکر کنید که می خواهید با نرم افزار اسنپ و یا دیگر تاکسی های اینترنتی مبدا خود را مشخص کنید، آیا استفاده از اسنپ راحت است و یا سایر اپلیکیشن ها؟ این تجربه ای که از استفاده این برنامه ها بدست آورده اید برای طراحان تجربه کاربری ارزشمند است و این تجربیات را چه خوب و چه بد آنالیز می کنند و در جهت حل تجربیات بد شما یک UX طراحی می کنند.

طراحی تجربه کاربری چیست؟

منظور از UX یا همان User Experience، تجربه کاربر از یک فضای تعاملی می باشد. منظور از فضای تعاملی، فضایی است که یک کاربر در آن با یک سیستم به تبادل اطلاعات می پردازد و درصورت نداشتن رضایت کافی از آن سیستم به سیستم دیگری روی می آورد. البته باید گفت که منظور اصلی از UX، طراحی تجربه کاربری می باشد.

وظایف طراح تجربه کاربری چیست؟

وظایف طراح تجربه کاربری می‌تواند از یک کمپانی به کمپانی دیگر یا حتی از یک پروژه به پروژه دیگر در یک کمپانی واحد متفاوت باشد. البته جدا از متنوع بودن وظایف، برخی عملیات کلی را می‌توان از هر طراح  تجربه کاربری‌ای انتظار داشت، صرف نظر از کمپانی که در آن مشغول به کار است.

۶ وظیفه طراحی تجربه کاربری

  1. جستجوی محصول

جستجوی محصول (که طبیعتا شامل جستجوی بازار و کاربر است)، نقطه شروعی برای هر طراح UX و برای هر پروژه طراحی UX است. این کار زیربنای یک طراحی عالی را می‌سازد زیرا به طراحان اجازه می‌دهد فرضیات را کنار گذاشته و تصمیمات خود را بر اساس اطلاعات واقعی اخذ کنند.

  1. ساخت پرسوناها و سناریوها

براساس نتایج جستجوی محصول، گام بعدی طراح  تجربه کاربری تشخیص گروه‌های کاربری اصلی و ساخت پرسوناهای معرف آنان است. پرسونا، هویتی خیالی است که یکی از گروه‌های کاربری را برای طراحان منعکس کرده و نشان می‌دهد.

پرسوناها، کاربرانی که می‌خواهند نیستند، بلکه کاربرانی هستند که واقعا دارند. با اینکه پرسوناها خیالی و غیرواقعی هستند، اما باید قسمتی از مخاطبین واقعی و رفتارهای آن‌ها را نشان دهند. هدف از ساخت پرسوناها، منعکس کردن الگوهایی است که در کاربران تشخیص داده شده اند.

  1. معماری اطلاعات

وقتی طراح UX تحقیقات خود را انجام داده و پرسوناها را ساخت، زمان تعریف معماری اطلاعات فرا می‌رسد. وظایف طراح تجربه کاربری در محدوده تحقیقاتی پایان یافته و وظایف او در محدوده عملیات شروع می‌شود. معماری اطلاعات، ایجاد ساختاری برای وبسایت، اپلیکیشن یا محصول دیگری است که به کاربران اجازه می‌دهد، بدانند کجا هستند و اطلاعاتی که درباره موقعیت فعلی خود می‌خواهند کجا وجود دارد. معماری اطلاعات منجر به ایجاد مسیریابی، سلسله مراتب و دسته بندی‌ها می‌شود. برای مثال، وقتی یک طراح UX، یک منوی بالای سایت را طراحی می‌کند تا به کاربران کمک کند، بفهمند کجای سایت قرار دارند، همین کار او معماری اطلاعات است.

  1. ساخت قاب

وقتی معماری اطلاعات انجام شد، زمان ساخت قاب فرا می‌رسد. قاب، طرحی است که بیشتر جزئی از وظایف طراح تجربه کاربری است. اساسا، قاب نماینده عیانی از طراحی است. قاب‌ها باید نشان دهنده هر صفحه یا گامی باشد که کاربر در زمان کار با محصول با آن برخورد می‌کند.

  1. پروتوتایپ

بسیاری افراد، اصطلاحات “قاب” و “پروتوتایپ ” را به صورت جا به جا استفاده می‌کنند، در صورتی که تفاوت‌های معناداری بین این دو  وظیفه طراح تجربه کاربری وجود دارد. قاب و پروتوتایپ ، ظاهر متفاوتی دارند، نشان دهنده مسائل متفاوتی هستند و برای اهداف متفاوتی ایجاد شده‌اند. در حالی که قاب‌ها مشابه با طرح‌های معماری‌اند، مثل پلان ساختمانی، پروتوتایپ چیزی است که تا حدود بالایی نشان دهنده محصول نهایی است.

  1. آزمایش محصول

آزمایش به طراحان UX کمک می‌کند بفهمند کاربران در زمان کار با محصول، به چه مشکلاتی بر می‌خورند. یکی از متداول‌ترین روش‌هایی که یک طراح UX برای آزمایش محصول استفاده می‌کند، انجام تست بر روی شخص واقعی است، تا رفتار شخص به این ترتیب مشاهده شود. بازخوردهای کلامی و غیرکلامی از کاربر به طراحان UX کمک می‌کند تجربه کاربری بهتری بسازند. نیاز به گفتن نیست که وقتی با کاربری که در حال تلاش برای استفاده از محصول شماست در یک مکان قرار دارید، همدلی بهتری با کاربران خواهید داشت.

 

طراحی تجربه کاربری

طراحی تجربه کاربری – کالج مدیریت

چگونه یک تجربه کاربری خوب را ارائه دهیم؟

یک رابط کاربری خوب، تجربه کاربری خوب را نیز به دنبال دارد. در واقع اگر کاربر بتواند با محصول مورد نظر ارتباط خوبی برقرار کند، تجربه خوبی را در استفاده از آن وسیله به دست خواهد آورد. این ارتباط هرچه راحت‌تر و ساده‌تر صورت بگیرد تجربه کاربری به‌دست آمده موفق‌تر خواهد بود. باید این نکته را مدنظر داشته باشید که محصول ارائه شده باید بتواند حداقل یکی از نیازهای کاربر را برطرف کند، قابل اعتماد باشد، مرغوب و مطلوب باشد و در نهایت رضایت مشتری را به دنبال داشته باشد و همچنین ارزش آفرین باشد. این همان نکته ای است که طراحان محصولات و رابط کاربری درگیر آن هستند.

کاربرد طراحی تجربه کاربری

هدف از طراحی تجربه کاربری در تجارت، بهبود رضایت مشتری و وفاداری از طریق ابزار ، سهولت استفاده و لذت ارائه شده در تعامل با یک محصول است. تجربه کاربر از هر چیزی را یوزراکسپرینس گویند. چندین سال پیش را تصور کنید، زمانی که برای پوست کندن یک سیب زمینی یا بادمجان فقط از چاقو باید استفاده می کردیم. بله درست است می خواهیم پوست کن هایی که اختراع شدند را مثال بزنیم، دلیل آن هم این است که طراحان تجربه کاربری، سختی این کار را از تجربه کاربران شناسایی کرده و یک محصول جدید اختراع کرده اند. یا مثلا اگر برای نوشتن مطلبی نیاز دارید تا از خودکار استفاده کنید هنگام استفاده از آن در صورتی که روان نباشد به احتمال زیاد آن را کنار گذاشته به دنبال چیز دیگری برای نوشتن می گردید به دلیل آن که تجربه خوبی از کار کردن با آن خودکار نداشته اید.

چرا تجربه کاربری اهمیت دارد؟

اهمیت تجربه کاربری هنگام طراحی و بهینه سازی وب سایتی برای مخاطبان هدف، مشخص می شود.

اگر وب سایتی طراحی کرده اید که زشت است، استفاده از آن مشکل بوده و به بازدید کنندگان در رسیدن به اهدافشان کمکی نمی کند، آنها ناامید و احتمالاً بسیار عصبانی خواهند شد. چراکه با طراحی یک وب سایت افتضاح، وقت آنها را تلف کرده اید.

از طرف دیگر، یکی دیگر از جنبه های مهم UX در مورد ایجاد یک رابط کاربری است که دقیقاً همانطور که بازدید کنندگان شما انتظار دارند کار می کند. تعاملات موجود در آن قابل درک بوده و چنان طراحی شده اند که کاربران حتی نیازی به فکر کردن ندارند. این همان تعریف طراحی UX وب به شکل خلاصه است.

وقتی صحبت از طراحی وب می شود، بازدید کنندگان همان مشتری های شما هستند. بنابراین، باید مطمئن شوید که وب سایت شما تمام عناصر را نشان داده و سطحی از تعامل را ارائه می دهد که باعث شود بازدید کنندگان شما همیشه برای کسب اطلاعات بیشتر بازگردند.

نوشته های مشابه

لوگوموشن

لوگوموشن ، با استفاده از پروژه های لوگو موشن افتر افکت میتوانید لوگو یا برند خود را بصورت متحرک همراه…