اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

بازاریابی غیر اخلاقی

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

بازاریابی غیر اخلاقی چیست ؟

بازاریابی غیر اخلاقی ، چه شما برای کسب و کار خودتان بازاریابی کنید چه برای کارفرما هایتان باید فرق بین بازاریابی اخلاقی و غیر اخلاقی را بدانید.

بازاریابی اخلاقی شامل گفتن حقایق و براورده کردن نیاز مشتری و افزایش دادن اعتبار کسب و کارتان است.

اما در سوی دیگر بازاریابی غیر اخلاقی را داریم که منحر به نابود کردن کسب و کارتان و ایجاد مشکلات حقوقی می شود.

روش های بازاریابی غیر اخلاقی

۱.استفاده از نامهای جعلی و بسیار پر کاربرد .

استفاده از اسامی جعلی باعث می شود که ردیابی و شناسایی فرد در مراحل اولیه برای تحقیق ساده نباشد . معمولا با کمی تحقیق در مورد نام و سوابقشان می توان جعلی بودن آن ها را کشف کرد.

۲.برزگنمایی و گفتن دروغهای بزرگ

این دسته با بزرگنمایی بسیاری خودشان را معرفی می کنند انقدر که شک کردن به آن ها مشکل تر شود. هر وقت تحت تاثیر قابلیت های عجیب و غریب و تحسین بر انگیز فردی قرار گرفتید ، مراقب باشید که در دام این دسته نیافتاده باشید.

  1. ساختن القاب توجه بر انگیز

استفاده از عنوان های ساختگی مثل :خالق استاندارد ….. ، مخترع و مبتکر ….. ، مدرس و مشاور… وپدر ….. ، نماینده ……. ،بهترین …. ، اولین …. برترین و عنوان هایی از این دست در تبلیغات خوب به شدت می توانند اثرگذار باشند و متاسفانه بسیاری از این ترفند غیر اخلاقی برای معرفی خود یا محصول خود استفاده می کنند.

با جستجوی ساده در اینترنت می توان به میزان راستی یا ناراستی این ادعاهای ساختگی پی برد، البته باید به شدت مراقب تله ی وب سایت ها و منابع مرتبط با خود ایشان باشیم چرا که معمولا این افراد تله های ارتباطی زیادی را برای تایید صحت ادعای دروغین خود در اینترنت از قبل ایجاد کرده اند. معمولا گذاشتن کمی وقت بیشتر شانس یافتن اطلاعات مرتبط را بسیار بیشتر می کند. کلمات کلیدی مختلف مرتبط با آن شخص یا شرکت یا موضوع را برای جتسجو در نظر بگیرید و در آخر اگر هیچ سند قابل قبولی نیافتیم حتما باید، اسنادی معتبر خارج از اینترنت از آن ها تقاضا کنیم .

 

بازاریابی غیر اخلاقی

بازاریابی غیر اخلاقی – کالج مدیریت

 

  1. استفاده از لوگو ها و لیست مشتریان ساختگی

متاسفانه از آنجایی که در ایران عملا کسی برای اینکه اسمش به دروغ در لیست مشتریان جایی ذکر شده است شکایت نمی کند. بسیاری از افراد و شرکت ها به سادگی با کپی کردن لوگوی شرکت های بزرگ نام آن ها را در لیست مشتریان خود ذکر می کنند و به این روش می خواهند با استفاده از اعتبار لوگوی مشتریان به کار مجموعه ی خود نیز اعتبار دهند.

معمولا در مقابل پرسش صریح و آگاهانه درمورد نحوه ی استفاده از سرویس یا محصول با دستپاچگی پاسخ مبهمی می دهند و توانایی معرفی راهی برای بررسی صحت مدعای خود را نخواهند داشت. پیگیری یا حتی صرفا اعلام اینکه می خواهیم رضایت مشتریان قبلی را پیگیری کنیم معمولا در محدود کردن اینگونه دروغ ها می تواند موثر باشد.

  1. رتبه ها ، مقام ها ، افتخارات ساختگی!

این روزها همایش ها و برنامه های زیادی هستند که رتبه، مدال، تندیس و مقام هایی از این دست را صرفا در ازای پول اعطا می کنند. بنابر این در باور کردن القاب، رتبه ها و افتخارات کسب شده حتما باید به میزان اعتبار و شکل کسب اعتبارها توجه داشت.

مدرک های تحصیلی بدون نیاز به درس خواندن هم که بسیاری را دکتر یا با تحصیلات عالی کرده است. مدارک تحصیلی اخذ شده از کشورهای دیگر هم راهی مرسوم و ساده برای اعتبار بخشی به مدارک بی اعتبار است.

۶.بین المللی صحبت کردن!

بسیاری از بازاریابی که به شیوه ی غیر اخلاقی عمل می کنند با استفاده از دایره ی لغات تخصصی، اصطلاحات خاصی که مشتری با آن ها آشنا نیست مساله را برای مخاطب خود پیچیده تر می کنند. گاهی با به میدان آوردن شرکت ها یا افرادی از کشورهای دیگر سطح موضوع را بین المللی می کنند و به شکل ناخودآگاه در ذهن مخاطب اعتباری بیشتر برای خود ایجاد می کنند .

  1. آمار و ارقام بی سند

بسیاری از افراد عادت کرده اند بی سند، آماری یا اطلاعاتی را ارائه دهند که ذهن شنونده ی آن ها به شکلی که می خواهند تحت تاثیر قرار گیرد. شاید بهترین راه فرار از این نوع بازاریابی غیر اخلاقی درخواست سندهای معتبر هنگام دریافت هر نوع اطلاعات و آمار مهم باشد.

  1. رنگ آمیزی نابجا

استفاده از بزرگنمایی و رنگ آمیزی های اغراق آمیز در تبلیغات به هر حال بخشی از فرهنگ تبلیغات شده است اما نه آن اندازه که کلاغی را به جای قناری رنگ کنند و بفروشند. رنگ آمیزی جذاب یکی از هنرهای برخی از بازاریابی های غیر اخلاقی است که بدون هیچ نوع توجهی به تناسب آن با محصول یا سرویسی که ارائه می شوند به کار گرفته می شود .

  1. رعایت نکردن شرایط و زمان مناسب

بی توجهی به منافع طلب مقابل و تبلیغ و اصرار بر بازاریابی در شرایط و موقیت های مختلف یکی دیگر از روشهای بازاریابی غیر حرفه ایست. نمونه های آن را همه ی ما می شناسیم : از صدای بلند بلندگوی وانت های دستفروش و برچسب های تبلیغاتی درب منازل گرفته تا کسانی که در هر کجا بتوانند تبلیغ خودرا درج می کنند، چه کامنت نا مربوطی در اینستاگرام و فیس بوک باشد چه گروه های مختلف در تلگرام و وایبر و امثالهم .

این گروه از بازاریابی های غیر حرفه ای همه را به شکل مشتری بالقوه می ببینید و بدون توجه به اینکه مخاطب آن ها نیاز یا علاقه ای دارد یا خیر با اولین برخورد و باتمام قوا سعی در مجاب کردن او می کنند.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

استراتژی برند

استراتژی برند ، موضوعی کلیدی در حوزه مدیریت بازاریابی، مدیریت استراتژیک و اساس طراحی برند: نام و نشان تجاری و برندسازی شرکت…