اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در مدیریت / توسط
آخرین زمان ویرایش:

انواع اختیارات سازمان

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

اختیار چیست؟ -انواع اختیارات سازمان

انواع اختیارات سازمان ، اختیار به زبان ساده به معنای حق انجام کار یا گرفتن تصمیمی است اختیار نوعی نفوذ یا حق انجام کار، هدایت یا هم آهنگ‌سازی اقدامات دیگران، و استفاده از آزادی عمل شغلی – نه آزادی عمل خود شخص می‌باشد تفویض اختیار موجب می‌شود که تصمیمات از سوی کسانی که با مسائل در تماس نردیک تری هستند، سریع تر گرفته شود.

اختیار در سازمان، حقى است که به پستى داده مى‏شود تا فرد بتواند بر مبناى آن، قوه تشخیص خود را براى گرفتن تصمیماتى تأثیر گذار بر دیگران به کار بندد، که به آن، اختیار رسمى نیز مى‏گویند. در واقع، اختیار، حق عمل کردن یا دستور دادن است که به دارنده آن اجازه می ‏دهد که بر اساس روش‏هاى ویژه و معینى عمل کند و به طور مستقیم، بر اقداماتى که دیگران بر اساس دستور انجام مى‏دهند، اثر بگذارد. هم‏چنین به دارنده آن اجازه مى‏دهد که منابع سازمانى را در جهت تحقق هدف‏هاى سازمانى اختصاص دهد.

سازمان چیست؟ -انواع اختیارات سازمان

سازمان، نهادی اجتماعی است که هدفی مشخص را دنبال می‌کند. به عبارت دیگر، سیستمی است با مرزهای معین که به سبب داشتن ساختاری آگاهانه، فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد. یک نهاد مستقل است که ماموریت خاصی دارد و می‌تواند با نیت انتفاعی یا غیرانتفاعی تاسیس شده باشد و یک ماهیت اجتماعی دارد که دارای ساختار، اهداف و مرز مشخصی است.

هر سازمانی، وابسته به اطلاعات است و هدفی مشخص دارد که برای هدفش برنامه‌ریزی و استراتژی‌های خاصی را در نظر می‌گیرد و منابع خود را می‌شناسد و از آن ها به طور بهینه و هماهنگ استفاده می‌کند.

۵ نظریه های اختیار سازمانی

نظریه وبر:

وبر با نگاه جامعه شناسانه به مطالعه تطبیقی سازمان هامی پردازد و ازطریق بررسی مبانی استفاده صحیح از اختیار در سازمان، انواع سازمان را مشخص می کند. سازمان ها روابطی از اختیار به وجود می آورند که اجازه می دهد بعضی از افراد برای دیگران دستور صادر کنند و این بدان معناست که دسته اول صاحب قدرتند.

آنچه وبر بدان علاقه مند است پاسخ به این سؤال می باشد که چرا آن هاکه نقش زیردست دارند اعمال قدرت از جانب بالادستان را مشروع و قانونی می دانند؟تحلیل کلاسیک اختیار به وسیله وبر صورت گرفته و ازنظر او، اختیار سازمانی ناشی از مقام است و حدود اختیارات هر مقام را قوانین تعیین می کنند.

نظریه گولدنر

گولدنر مفاهیم مورد نظر وبر را در مورد سازمان های صنعتی جدید به کار گرفته است.

مفروض وبر چنین است که اعضای سازمان از اصول و قواعد منطقی وعقلانی پیروی می کنند.

وی در چنین زمانی، «اختیار» را معنا دار می داند.

گولدنر با طرح این سؤال که «واضعان مقررات و صادرکنندگان دستوردر سازمان، قدرت قانونی خود را بر چه مبنایی به دست می آورد»، ازوبر انتقاد می کند که هیچ توجهی به مساله به وجود آمدن اختیارات قانونی درسازمان نکرده است.

انواع اختیارات سازمان

انواع اختیارات سازمان – کالج مدیریت

نظریه بارنارد

بارنارد با نگاهی نو به سازمان، آن را «نظام هماهنگی مبتنی برهمکاری » می داند و در تحلیل آن معتقد است نوع بشر به دلیل خصوصیات محیطی که در آن زندگی می کند و محدودیت های ذاتی و زیستی خود، قدرت محدودی برای انجام چند کار مختلف دارد. بنابراین، مؤثرترین روش برای غلبه بر این محدودیتها نظام فعالیت جمعی و همکاری است.

۴٫ارزیابی

با توجه به نظریات مذکور درباره اصل «اختیار» در سازمان، به نظرمی رسد که دو بعد اساسی و زیربنایی در این مبحث قابل تجزیه و تحلیل است:

۱- «اختیار» به عنوان منبع قدرت رسمی در سازمان

۲- اختیار» به عنوان اصلی که نحوه اعمال قدرت در سازمان را تحدیدمی کند «اختیار» واژه ای است که از یک سو، نظر به قدرت دارد و ازسوی دیگر، بیانگر گزینش و پذیرش می باشد.

اگر محور بحث منبع قدرت در سازمان باشد، اصل «اختیار» در سازمان نحوه ارتباط افراد را با یکدیگر در سازمان معین می کند تعریف ما از «سازمان » هرچه باشد و علت به وجود آمدن سازمان راچه محدودیت های زیستی بدانیم و چه گزینش متدبرانه انسان در پرتو حاکمیت عقل، واقعیت آن است که انسان می تواند برای انتظام بخشیدن به حیات طبیعی خود، آن را در مسیر حیات معقول به کار گیرد.

 .۵تبیین نظریه

این نظریه معتقد است یکی از ویژگی ها و شاخص های اسلامی بودن هرسازمان، نحوه اعمال مدیریت در آن سازمان است.

اگر مدیریت برای تحقق آرمان ها و اهداف سازمان از شیوه اجبار و تحمیل استفاده کند، می توان گفت چنین سازمانی از نظر اسلام مورد تایید نیست.

سازمان مطلوب آن است که نیروهای سازمانی با بصیرت و آگاهی حاضر به شرکت و همکاری در نظام شده باشند، همگی در برابر اهداف سازمان خودرا مسوول بدانند، خطوط ارتباطات بر پایه اخوت و برادری طراحی شده باشد، فرد بر این باور باشد که زمان سپری شده در سازمان را برای انجام وظیفه الهی خود گذرانده است و لذا، احساس هیچ گونه بطالت وپوچی نمی کند مدیریت در سازمان باید به گونه ای عمل کند که افرادسازمان در هر موقعیتی که هستند فعالیت های خود را آگاهانه و با آزادی انتخاب کنند اگر از آن ها پرسیده شد با نظر به همه استعدادها و امکانات و با نظر به گذشته و حال، در چه موقعیتی قرار دارید،پاسخ این باشد: «خود را در بهترین موقعیت می یابیم » و اگر مرگ درهمین موقع فرا برسد، با اعتقاد به این که ابدیتی وجود دارد که انسان ها از همه گفتار و کردار و حتی از نیت های خود مورد سؤال قرار خواهند گرفت، با کمال رضایت آماده استقبال از مرگ باشند.

پیش فرض های نظریه -انواع اختیارات سازمان

۱- از دیدگاه قرآن و روایات، مدیریت نقشی اساسی و زیربنایی در اصلاح امت و جامعه بر عهده دارد.

۲- حوزه و دانشگاه خاستگاه مدیریت ها می باشد.

پس برقراری پیوندی سالم میان آن ها از شرایط اساسی اصلاح ساختارهای سازمانی و مدیریت است.

۳- قرآن کریم به عنوان زبان مشترک و عامل وحدت حوزه و دانشگاه،نقش اول را ایفا می کند.

پس گام آغازین را باید با تمسک به کتاب برداریم و دریابیم که پایه های فکری و معنوی مدیریت اسلامی را قرآن تحکیم می بخشداز دیدگاه قرآن، شرط اساسی اصلاح دو چیز است:

اول مسلح بون به فرهنگ قرآنی دوم مصمم بودن به پیاده کردن فرهنگ قرآنی در جامعه «والذین یمسکون بالکتاب و اقاموا الصلوه انا لا نضیع اجرالمصلحین » (اعراف: ۱۷۰)تمسک به کتاب یعنی: قرآن را با تمام قوت در دست گرفتن و این کنایه از درک عمیق قرآن است; زیرا وقتی می توان ادعا کرد قرآن را با تمام قوت به دست گرفته ایم که از مرحله فهم گذشته و به مرحله عمل رسیده باشیم. زمینه تحقق «تمسک » بر این باور است که اصلاح فقط بر محورقرآن می تواند صورت بگیرد.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

ساختار ادهوکراسی

ساختار ادهوکراسی ، ادهوکراسی نوعی از سازمان است که در نقطه مقابل بورکراسی قرار دارد . این واژه برای اولین…

مکاتب مدیریت

مکاتب مدیریت ، گرچه مدیریت به مفهوم کلی آن سابقه ای به قدمت زندگی اجتماعی انسان و حتی بیشتر از…