اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط
آخرین زمان ویرایش:

بازاریابی تراکنشی

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

بازاریابی تراکنشی چیست؟

بازاریابی تراکنشی ایجاد رونق در فروش می‌تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص برای خرده‌فروشانی که مجبور هستند مدام محصولاتی را در حجم بالا به مشتریان بفروشند. به منظور برآورده کردن خواسته‌های سرمایه‌گذاران، خرده‌فروشان مجبور هستند با استفاده از بازاریابی تراکنشی  (Transactional Marketing)، مشتریان را به خرید با استفاده از کوپن‌ها، تخفیف‌ها، نقدشوندگی‌ها و رویدادهای فروش تشویق کنند. خرده‌فروشان ابرفروشگاه‌های با حجم بالا مثل تارگت مدام در حال انجام رویدادهای انگیزه بخش و تبلیغی هستند تا مشتریان علاقمند را به فروشگاه‌های‌شان بکشانند.

 

ترکیب تراکنشی

فاکتورهایی که بازاریابان قبل از ارائه هر محصولی در نظر می‌گرفتند به شرح زیر است. این فاکتورها توسط جروم مک‌کارتی کنار یکدیگر قرار داده شده و به عنوان ۴Pها در نظر گرفته می‌شود:

  • محصول
  • قیمت
  • ترویج
  • جایگاه

به گفته مک‌کارتی محصول رده اول را در این ترکیب دارد (به همراه تولید و مدیریت آن). رده دوم را قیمت دارد. فرآیند تعیین قیمت درست و قابل پرداخت محصول. بعد از این دو نوبت به تبلیغات، برندسازی و بسته‌بندی محصول است که به عنوان ترویج شناخته می‌شود و در رده سوم قرار دارد. در نهایت و در رده چهارم جایگاه قرار دارد که به در دسترس بودن محصول برای مشتری گفته می‌شود. تمام این اجزا در کنار هم قبل از ارائه یک محصول در ذهن بازاریاب وجود دارد.

 

بازاریابی تراکنشی -کالج مدیریت

بازاریابی تراکنشی

هدف از تعامل و معامله: صرفا اقتصادی
تعداد ارتباطات: شرکت با یک بازار بزرگ
نوع برقراری تماس: از راه دور- غیر شخصی
طول مدت زمان معامله و ارتباط: گسسته
رسمیت در معامله: رسمی
تمایل مدیریت شرکت: رضایت مشتریان
تمرکز مدیریت: محصول یا برند
سرمایه‌گذاری مدیریت: دارایی‌های داخلی (تمرکز بر محصول/خدمات/قیمت/ترویج/ قابلیتهای داخلی)
سطوح مدیریت: لایه‌های مدیریت بازاریابی(مدیر فروش/محصول و …)

اعتبار این بازاریابی در دنیای امروز

با تغییر دنیا، روش‌ها و فرآیندها هم تغییر می‌کنند و خیلی بهتر است که با جریان مدرن همگام شویم. بسیاری از تحلیل‌گران عقیده دارند: «بازاریابی تراکنشی در دنیای امروز کاربرد ندارد.».

فناوری‌های روز دنیا مثل موبایل، اینترنت و دستگا‌ه‌های دیگر بهترین نوآوری‌هایی هستند که در دنیای امروز کاربرد دارند و به عنوان مهم‌ترین نیازهای انسان شمرده می‌شود. این ابزارها به بازاریابان کمک کرده تا بتوانند رابطه خوبی با مشتری برقرار کنند، رابطه‌ای که ساختن آن در گذشته اصلا آسان نبوده است. همچنین نه تنها سازمان‌ها، بلکه مشتریان هم از طریق این ابزارها سعی می‌کنند با سازمان‌هایی که از آن‌ها خرید کرده‌اند ارتباط برقرار کنند و از محصولات خود مراقبت کنند.

تیم کیتچین می‌گوید: «نسل تراکنش رو به پایان است و به زودی نسل ارتباطات جای آن را خواهد گرفت.».

 

مقایسه تراکنشی و بازاریابی ارتباطی

تفاوتهای زیادی میان این دو دیدگاه وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از :

بازاریابی تراکنشی بازاریابی ارتباطی
حرفه ای دوستانه
منفعت خود منافع دو طرفه
درک فرآیندها درک انسانها
پیروزی در اختلافات (win conflicts) رفع اختلافات (resolve conflicts)

البته بدیهی است که شما کسب و کار خود را برای توسعه ارتباطات ایجاد نکرده‌اید و هدف شما سودآوری است. بنابراین با آنکه رویکرد ارتباطی مزایای بسیاری دارد، نباید موجب فراموش شدن هدف نهایی که همان انجام فروش است، گردد.

نوشته های مشابه

بازاریابی فصلی

بازاریابی فصلی چیست؟ بازاریابی فصلی کاملا شبیه چیزی است که از نامش مشخص است: برندها در طول سال استراتژی‌های بازاریابی‌ای را…

بازاریابی پنهان

بازاریابی پنهان یا مخفی چیست؟ بازاریابی پنهان یا مخفی یا Stealth Marketing روشی از بازاریابی است که در آن تبلیغات…