اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

بازاریابی گردشگری

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

بازاریابی گردشگری

بازاریابی گردشگری  یا بازاریابی توریسم یا توریسم مارکتینگ (Tourism Marketing) یک اصطلاح است که به فعالیت کسب و کاری که بازدیدکنندگان جذب شده به یک مکان خاص که می تواند یک ایالت، یک شهر، یک میراث مخصوص یا مقصد توریستی، هتل یا مرکز کنفرانس باشد ، را مورد هدف قرار می دهد اشاره دارد.

بازاریابی گردشگری با استراتژی های بازاریابی در زمینه گردشگری همراه است. امروزه بسیاری از کشورهای جهان وجود دارند که گردشگری نقش مهمی در افزایش تولید ناخالص داخلی آنها دارد. بازاریابی گردشگری یا بازاریابی توریسم یکی از شاخه های بازاریابی است که با صنعت گردشگری در ارتباط است. مهم است که بازاریابی گردشگری را به طور کارآمد انجام دهیم .

تعریف بازاریابی گردشگری

بازاریابی گردشگری  یا بازاریابی توریسم یا توریسم مارکتینگ (Tourism Marketing) یک اصطلاح است که به فعالیت کسب و کاری که بازدیدکنندگان جذب شده به یک مکان خاص که می تواند یک ایالت، یک شهر، یک میراث مخصوص یا مقصد توریستی، هتل یا مرکز کنفرانس باشد ، را مورد هدف قرار می دهد اشاره دارد.

این مکان می تواند هر چیزی باشد که دارای پتانسیل برای جذب توریستی است و بازدید یک مکان جدید برای گردشگر باشد.

بازاریابی گردشگری چیست؟

در تعریف بازاریابی گردشگری میتوان به روشهای بازاریابی گردشگر در امارات متحده عربی و ترکیه اشاره کرد. این دو کشور با تنظیم مقرارت خاص برای ورود گردشگران شرایطی را محیا کرده اند که بخش اعظمی از درآمد های کشورهایشان از توریست و گردشگر تامین میشود. امروزه کشور دبی، بعنوان مرکز گردشگری پاییز و زمستان مردم اروپا و آمریکا محسوب میشود و ترکیه نیز بسادگی توانسته است از ایران و کشورهای عربی توریست تفریحی و توریست درمانی جذب کند.

 برخی شرکت ها تعریف بازاریابی گردشگری را به این بخش ها تقسیم کرده اند.

۱_ تعریف بازاریابی گردشگری یک فلسفه اداری ست.

۲_ این نوع بازاریابی روی اطلاعات بازاریابی تاکید دارد.

۳_ شامل کلیه سطوح اداری برای شرکت های گردشگری می باشد

۴_  معنی وسیع آن در بازاریابی، تمرکز داشتن روی توازن بین رضایت مشتری (توریست) و سود شرکت هاست.

بازاریابی گردشگری

بازاریابی گردشگری – کالج مدیریت

چرخه عمر گردشگری

مرحله اکتشاف: یک کشور بعنوان یک مکان گردشگری توسط عده کمی گردشگر مورد بازدید قرار میگیرد. با توجه به تعداد کم گردشگران، مردم محلی بدون توجه به منفعت خود، رفتار مهربانی با گردشگران خواهند داشت. در این مرحله از گردشگری، مراوده میان مردم محلی و گردشگران دوستانه میباشد.

مرحله مشارکت

در این مرحله تعداد گردشگران بیشتر شده و طبیعتا سود ناشی از حضور گردشگران محسوس میشود. در این مرحله مردم محلی برای افزایش سود خود از حضور گردشگران، منازل خود را به آنها اجاره میدهند و یا به عنوان راهنما با توریستها همراه میشوند. در شهرهای غربی ایران اکثر مردم عرب زبان بعنوان راهنمای تور گردشگران عراقی و کویتی با آنها همراه شده و درآمدی برای خود کسب می کنند.

مرحله توسعه

در این مرحله میزان گردشکران به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و سرمایه داران برای جذب سرمایه گردشگران اقدام به ایجاد هتل ها و سایر امکانات رفاهی می کنند. مردم محلی در این مرحله، گردشگر را به عنوان یک منبع اقتصادی نگاه می کنند. اگر به کشور ترکیه سفر کرده باشید، حتما متوجه شده اید که از مهمان نوازی های ما ایرانی ها نسبت به توریست ها در کشور ترکیه خبری نیست. این امر بدلیل توسعه گردشگری در این کشور رخداده است. در مرحله توسعه گردشگری بازار گردشگری یک بازار تخصصی میشود.

مرحله تثبیت

 در این مرحله گردشگران بصورت مرتب و دائمی به کشور مقصد مسافرت می کنند و درآمد سرانه کشور مقصد به صورت مشهودی از حضور گردشگران تاثیر می پذیرد. کشور دبی در حال حاضر به مرحله تثبیت رسیده است و میتوان حجوم توریست ها به این کشور را بصورت سالانه در فصل پاییز و زمستان مشاهده کرد.

رکود

 مقصد گردشگری بعد از مدتی برای توریست ها تکراری و خسته کننده میشود. اختلافات فرهنگی میان توریست ها و مردم محلی با توجه به گسترش ارتباطات و زمان بیشتر این ارتباطات، تبدیل به معضل شده و تورست ها مقصد گردشگری خود را تغییر میدهند.

تجدید حیات

 یک مقصد توریستی باید بتواند بعد از رکود برنامه تجدید حیات تنظیم کند. در غیر این صورت به یک خاطره تبدیل خواهد شد. زمانی مصر مقصد گردشگران اروپایی بود. ولی با عدم توان مدیریت تجدید حیات گردشگری، این موقیعیت را از دست رفت و اکنون تنها در کتاب ها میتوان از شکوه آن زمان مصر تصویری دید و از امکان عبور چهار ارابه در کنار هم از خیابان های شهر سخنی شنید.

 

چهار رکن اصلی بازاریابی گردشگری چیست؟

آمیخته بازاریابی گردشگری

۱) محصول

۲) قیمت

۳) محل

۴) ترفیع

 

ویژگی های بازار یابی گردشگری

محصولات صنعت گردشگری از نوع خدمات هستند و جز تولیدات ملموس سایر صنایع به حساب نمی آیند. بین بازاریابی یک کالا و یک خدمت تقاوت عمده ای وجود دارد و این از ویژگی های منحصر به فرد این صنعت است. در ادامه ویژگی هایی که باعث تمایز بازاریابی در گردشگری می شوند را بررسی می کنیم:

در صنعت گردشگری مشتری در تولید خدمت مشارکت می کند.

تماشای منظره و رفتن به تفریح سازمان یافته نمونه ای بسیار خوب از این مقوله است. تدارک دیدن خدماتی که باید به گردشگر ارائه داد و مصرف کردن این خدمات به صورت همزمان انجام می شود. هر قدر رابطه ی متقابل بین راهنمای گروه و سرپرست آنها، از یک شو و بازدیدکنندگان از سوی دیگر بیشتر و قوی تر باشد، خدمت بهتری ارائه خواهد شد و آنها از این گردش لذت بیشتری خواهند برد.

محصولات صنعت گردشگری قابلیت ذخیره سازی و انبار کردن را ندارند.

هواپیمایی که با چند صندلی خالی فرودگاه را ترک می کند هر گز نمی تواند بلیط های فروش نرفته را ذخیره کند و بعدا به فروش برساند.

در گردشگری، محصولات، درست در جایی که به آنها نیاز است و باید مصرف شوند، قابل ارائه هستند.

مثلا یک خانواده با کودک گرسنه نخستین رستورانی که قیمت مناسبی دارد برای صرف غذا انتخاب می کند و نمی تواند منتظر باز شدن یک رستوران خاص بمانند.

نیاز به نیروی کار فراوان

یکی از ویژگی های مهم و موثر در بازاریابی گردشگری است. به دلیل اینکه بین ارائه کننده ی خدمت و مشتری رابطه ی متقابل وجود دارد باید تعداد بیشتری کارمند و یا کارگز به کار گرفته شوند.

محصولات گردشگری، نامحسوس و ناملموس هستند.

خدمت همانند ماده نیست که بتوان آن را سنجید.  اندازه گیری و مشاهده کرد. که آیا طبق استاندارد هست یا خیر؟ تنها راه سنجش، بررسی انتظارات و نظرات مشتری در مورد خدمات است.اگر دو نفر با انتظارات متفاوت با یک کارمند رو به رو شوند، درباره ی خدمتی که به آنها ارائه می شود قضاوت های متفاوتی را خواهند کرد.به عنوان مثال تاجری که به دلیل پر شدن صندلی های یک پرواز مجبور است در بخش معمولی سفر کند مسلما دچار خستگی و کسالت می شود در حالی که کسی که برای گذراندن چند روز تعطیلات در کنار او نشسته است این سفر را هیجان انگیز توصیف کند.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

وردپرس

وردپرس چیست؟ وردپرس WordPress یک نرم افزار اوپن سورس است که توسط آن می توانید وب سایت، وبلاگ یا اپلیکیشن بسازید.…

گوگل ادسنس

گوگل ادسنس (GOOGLE ADSENSE) چیست؟ گوگل ادسنس برنامه ای است که به وبلاگ نویسان و صاحبان سایت ها اجازه می دهد…

نظری بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *