اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در پایان نامه / توسط
آخرین زمان ویرایش:

ساختار پایان نامه

زمان مطالعه: ۹ دقیقه

ساختار پایان نامه ، پایان نامه یا پایان نامه یک مقاله طولانی علمی است که بر اساس تحقیقات اصلی ساخته شده است. معمولاً به عنوان بخشی از دکترا یا کارشناسی ارشد و گاهی نیز به عنوان بخشی از دوره کارشناسی ارائه می شود. رساله شما احتمالاً طولانی ترین نوشته ای است که تاکنون انجام داده اید و دانستن اینکه از کجا شروع کنید می تواند ترسناک باشد. این مقاله به شما کمک می کند دقیقاً آنچه را باید در آن بگنجانید و کجا را بگنجانید.

 

تصمیم گیری در مورد ساختار پایان نامه شما

همه پایان نامه ها دقیقاً یکسان ساخته نشده اند – شکلی که تحقیقات شما در پیش می گیرد به محل، رشته، موضوع و روش شما بستگی دارد.

به عنوان مثال، رساله ها در علوم انسانی اغلب بیشتر شبیه یک مقاله طولانی هستند، و یک بحث کلی را برای حمایت از یک پایان نامه مرکزی، با فصل هایی تنظیم شده در اطراف موضوعات مختلف یا مطالعات موردی، ایجاد می کنند.

اما اگر در علوم یا علوم اجتماعی تحقیقات تجربی انجام می دهید، رساله شما باید به طور کلی شامل تمام عناصر زیر باشد. در بسیاری از موارد، هر یک فصل جداگانه ای است، اما گاهی اوقات ممکن است آن ها را ترکیب کنید. به عنوان مثال، در انواع خاصی از علوم اجتماعی کیفی، نتایج و بحث به جای تفکیک با یکدیگر بافته می شود.

ترتیب بخش ها نیز می تواند بین رشته ها و کشورها متفاوت باشد. به عنوان مثال، برخی از دانشگاه ها توصیه می کنند که نتیجه گیری همیشه باید قبل از بحث باشد. اگر در نحوه ساختار پایان نامه یا پایان نامه خود شک دارید، همیشه دستورالعمل های گروه خود را بررسی کنید و با استاد راهنمای خود مشورت کنید.

صفحه عنوان

صفحه اول سند شما حاوی عنوان پایان نامه، نام، گروه، موسسه، دوره تحصیلات و تاریخ ارسال شما است. گاهی اوقات همچنین شامل شماره دانشجویی شما، نام استاد راهنما و آرم دانشگاه است. بسیاری از برنامه ها شرایط سختگیری برای قالب بندی صفحه عنوان پایان نامه دارند.

سپاسگزاری ها

بخش تقدیرنامه ها معمولاً اختیاری است و به شما فرصتی می دهد تا از همه کسانی که در نوشتن پایان نامه به شما کمک کردند تشکر کنید. این ممکن است شامل سرپرستان، شرکت کنندگان در تحقیقات شما و دوستان یا خانواده ای باشد که از شما حمایت می کنند.

چکیده

چکیده خلاصه ای از پایان نامه شماست که معمولاً حدود ۱۵۰-۳۰۰ کلمه است. وقتی بقیه پایان نامه را تمام کردید، باید آن را در انتها بنویسید. در چکیده، مطمئن شوید که:

< موضوع اصلی و اهداف تحقیق خود را بیان کنید
< روش هایی را که استفاده کردید شرح دهید
< خلاصه نتایج اصلی
< نتیجه گیری خود را بیان کنید

اگرچه خلاصه مقاله بسیار کوتاه است، اما این اولین قسمت (و گاهی اوقات تنها قسمت) پایان نامه شما است که مردم می خوانند، بنابراین مهم است که آن را درست انجام دهید. اگر در تلاش برای نوشتن یک چکیده قوی هستید، راهنمای ما در مورد چگونگی نوشتن چکیده را بخوانید.

فهرست مطالب

در فهرست مطالب، تمام فصل ها و زیرعنوان های خود و شماره صفحه آن ها را لیست کنید. صفحه محتویات پایان نامه، نمای کلی از ساختار شما را به خواننده ارائه می دهد و به شما کمک می کند تا به راحتی سند را مرور کنید.

تمام قسمت های پایان نامه شما باید در فهرست مطالب، از جمله ضمائم باشد. اگر از سبک های عنوان استفاده می کنید می توانید به صورت خودکار در محتویات جدول ایجاد کنید.

لیست ارقام و جداول

اگر در پایان نامه خود از جداول و شکل های زیادی استفاده کرده اید، باید آن ها را در یک لیست شماره گذاری شده قرار دهید. با استفاده از ویژگی Insert Caption در Word می توانید به صورت خودکار این لیست را ایجاد کنید.

لیست اختصارات

اگر در پایان نامه خود از اختصارات زیادی استفاده کرده اید، می توانید آن ها را در یک لیست مخفف شده با الفبا قرار دهید تا خواننده بتواند به راحتی معانی آن ها را جستجو کند.

واژه نامه

اگر از اصطلاحات کاملاً تخصصی زیادی استفاده کرده اید که برای خواننده شما آشنایی ندارند، بهتر است یک واژه نامه نیز در آن بگنجانید. اصطلاحات را به ترتیب حروف الفبا لیست کنید و هر اصطلاح را با شرح مختصر یا تعریف توضیح دهید.

معرفی

در مقدمه، موضوع، هدف و ارتباط پایان نامه خود را تنظیم می کنید و به خواننده می گویید که در بقیه پایان نامه چه انتظاراتی دارد. مقدمه باید:

< موضوع تحقیق خود را تعیین کنید، و اطلاعات لازم را برای زمینه سازی کار خود ارائه دهید
< تمرکز را کم کنید و دامنه تحقیق را مشخص کنید
< در مورد وضعیت تحقیقات موجود در مورد موضوع بحث کنید، و نشان دهید ارتباط کار شما با یک مسئله یا بحث گسترده تر است
< سوالات و اهداف تحقیق خود را به روشنی بیان کنید
< یک نمای کلی از ساختار پایان نامه خود ارائه دهید

همه چیز در مقدمه باید واضح، جذاب و مرتبط با تحقیقات شما باشد. در پایان، خواننده باید درک کند که چرا، چرا و چگونه تحقیقات شما. اگر به کمک بیشتری نیاز دارید، راهنمای ما در مورد نحوه نوشتن مقدمه پایان نامه را بخوانید.

 

ساختار پایان نامه

ساختار پایان نامه – کالج مدیریت

 

بررسی ادبیات / چارچوب نظری

قبل از شروع تحقیق، باید یک بررسی ادبیات انجام می دادید تا درک کاملی از کار دانشگاهی که قبلاً در مورد موضوع شما وجود دارد، بدست آورید. این یعنی:

< جمع آوری منابع (به عنوان مثال کتاب ها و مقالات مجله) و انتخاب مناسب ترین آن ها
< ارزیابی و تحلیل انتقادی هر منبع
< ترسیم ارتباطات بین آن ها (به عنوان مثال مضامین، الگوها، درگیری ها، شکاف ها) برای بیان یک نکته کلی

در فصل یا بخش بررسی ادبیات پایان نامه، شما نباید فقط مطالعات موجود را خلاصه کنید، بلکه یک ساختار و استدلال منسجم ایجاد کنید که منجر به یک پایه یا توجیه روشن برای تحقیقات خود شود. به عنوان مثال، ممکن است هدف نشان دادن چگونگی تحقیقات شما باشد:

. خلاء موجود در ادبیات را برطرف می کند
. رویکرد نظری یا روش شناختی جدیدی را به موضوع می پردازد
. راه حلی برای مسئله حل نشده پیشنهاد می کند
. بحث نظری را پیش می برد
. دانش موجود را با داده های جدید ایجاد و تقویت می کند

مرور ادبیات اغلب مبنایی برای یک چارچوب نظری می شود، که در آن شما تئوری ها، مفاهیم و مدل های اصلی تحقیق خود را تنظیم می کنید و تحلیل می کنید. در این بخش می توانید به سوالات تحقیق توصیفی در مورد رابطه بین مفاهیم یا متغیرها پاسخ دهید.

روش شناسی

فصل یا بخش روش، نحوه انجام تحقیقات خود را توصیف می کند و به خواننده اجازه می دهد اعتبار آن را ارزیابی کند. شما باید به طور کلی شامل موارد زیر باشید:

< رویکرد کلی و نوع تحقیق (به عنوان مثال کیفی، کمی، تجربی، مردم نگاری)
< روش های جمع آوری داده های شما (به عنوان مثال مصاحبه، نظرسنجی، بایگانی)
< جزئیات اینکه کجا، چه زمانی و با چه کسی تحقیق انجام شده است
< روش های تجزیه و تحلیل داده ها (به عنوان مثال تجزیه و تحلیل آماری، تحلیل گفتمان)
< ابزار و موادی که استفاده کرده اید (به عنوان مثال برنامه های رایانه ای، تجهیزات آزمایشگاهی)
< بحث در مورد موانعی که در انجام تحقیق با آن روبرو هستید و چگونگی غلبه بر آن ها
< ارزیابی یا توجیه روش های شما

هدف شما در این روش، گزارش دقیق کارهایی است که انجام داده اید و همچنین متقاعد کردن خواننده مبنی بر اینکه این بهترین روش پاسخگویی به سوالات یا اهداف تحقیق شماست.

نتایج

در مرحله بعد، شما نتایج تحقیقات خود را گزارش می دهید. می توانید این بخش را پیرامون سوالات فرعی، فرضیه ها یا مضامین تنظیم کنید.

در برخی از رشته ها، بخش نتایج به شدت از بحث جدا شده است، در حالی که در برخی دیگر این دو ترکیب می شوند. به عنوان مثال، در روش های کیفی مانند مردم نگاری، ارائه داده ها اغلب همراه با بحث و تحلیل بافته می شود.

با این حال، در تحقیقات کمی و تجربی، نتایج باید جداگانه ارائه شود قبل از اینکه در مورد معنای آن ها بحث کنید:

< هر نتیجه مربوطه را به طور خلاصه بیان کنید، از جمله آمار توصیفی مربوطه (به عنوان مثال میانگین ها، انحراف معیارها) و آمار استنباطی (به عنوان مثال آمار آزمون، مقادیر p).
< به طور خلاصه بگویید که چگونه نتیجه به سوال مربوط می شود یا اینکه فرضیه مورد تأیید است.
< اگر آن ها به خواننده کمک می کنند نتایج شما را درک کند، جداول و ارقام را وارد کنید.
< همه نتایجی را که مربوط به سوالات تحقیق شما هستند گزارش کنید، از جمله هر کدام که انتظارات شما را برآورده نکرده است.
> شامل تفاسیر ذهنی یا حدس و گمان نباشید.

داده های اضافی (شامل اعداد خام، پرسشنامه کامل یا متن مصاحبه) می توانند به عنوان ضمیمه وارد شوند.

بحث

بحث در اینجاست که شما معنا و پیامدهای نتایج خود را در رابطه با سوالات تحقیق خود کشف می کنید. در اینجا باید نتایج را به تفصیل تفسیر کنید، در مورد اینکه آیا آن ها انتظارات شما را برآورده می کنند و چقدر با چارچوبی که در فصل های قبلی ساخته اید متناسب است، بحث کنید.

< تفسیرهای خود را بیان کنید: نتایج به چه معناست؟
< مفاهیم را کاوش کنید: چرا نتایج مهم هستند؟
< محدودیت ها را بپذیرید: نتایج چه چیزی نمی تواند به ما بگوید؟

اگر هر یک از نتایج غیرمنتظره بود، توضیحاتی راجع به این دلیل ارائه دهید. بهتر است تفسیرهای جایگزین داده های خود را در نظر بگیرید این بحث باید به منابع مربوطه ارجاع داده شود تا نشان دهد که نتایج شما با دانش موجود مطابقت دارد.

نتیجه

نتیجه گیری پایان نامه باید به طور خلاصه به سوال اصلی تحقیق پاسخ دهد و خواننده را با درک روشنی از استدلال اصلی شما و تأکید بر آنچه تحقیق شما در آن نقش داشته است، فراهم کند.

در بعضی از کنوانسیون های دانشگاهی، نتیجه گیری به یک بخش کوتاه اشاره می کند که قبل از بحث آمده است: ابتدا شما نتیجه گیری کلی خود را مستقیماً بیان می کنید، سپس در مورد معنای آن ها بحث و تفسیر می کنید.

با این حال، در زمینه های دیگر، نتیجه گیری به فصل آخر اشاره دارد، جایی که شما پایان نامه خود را با تأمل نهایی در مورد آنچه پیدا کردید، جمع بندی می کنید. این نوع نتیجه گیری اغلب شامل توصیه هایی برای تحقیق یا عمل در آینده نیز می باشد.

در این فصل، مهم است که خواننده را با درک روشنی از اهمیت تحقیقات خود درگیر کنید. چه چیزی را به آنچه قبلاً شناخته شده بود اضافه کردید؟

لیست مرجع

شما باید جزئیات کامل همه منابعی را که ذکر کرده اید در یک لیست مرجع ذکر کنید (که بعضاً به آن لیست آثار ذکر شده یا کتابشناسی نیز گفته می شود). مهم است که یک سبک استناد را دنبال کنید. هر سبک نیازهای دقیق و خاصی برای نحوه قالب بندی منابع خود در لیست مرجع دارد.

سبک های رایج شامل APA و MLA هستند، اما برنامه شما اغلب مشخص می کند که از کدام سبک استناد استفاده کنید – مطمئن شوید که شرایط را بررسی کنید و اگر مطمئن نیستید از سرپرست خود بپرسید.

برای صرفه جویی در وقت در ایجاد لیست مرجع و مطمئن شوید که نقل قول های شما به طور صحیح و مداوم قالب بندی شده است، می توانید از مولد استنادی Scribbr استفاده کنید.

ضمائم

پایان نامه شما باید فقط حاوی اطلاعات اساسی باشد که مستقیماً در پاسخ به سوال تحقیق شما نقش دارد. اسنادی که استفاده کرده اید و متن اصلی رساله شما نیستند (مانند متن مصاحبه، سوالات نظرسنجی یا جداول با شکل کامل) می توانند به عنوان ضمیمه اضافه شوند.

ویرایش و تصحیح

اطمینان از اینکه همه بخش ها در جای مناسب قرار گرفته اند، تنها اولین قدم برای رساله ای است که به خوبی نوشته شده است. وقت زیادی برای ویرایش و تصحیح بگذارید. اشتباهات گرامری و خطاهای قالب بندی شلخته می تواند کیفیت کار سخت شما را پایین بیاورد.

شما باید قبل از تمرکز روی اشتباهات زبان، غلط نوشتاری و مغایرت، چندین پیش نویس یا پایان نامه خود را بنویسید و اصلاح کنید. ممکن است بخواهید برای اطمینان از کامل بودن خدمات قبل از ارسال از خدمات ویرایش پایان نامه استفاده کنید.

نوشته های مشابه

نحوه نوشتن بخش بحث و نتیجه گیری

نحوه نوشتن بخش بحث و نتیجه گیری ، فصل بحث جایی است که شما به معنی، اهمیت و ارتباط نتایج…

دکترا یا فوق لیسانس

تفاوت های اساسی Master’s vs PhD دکترا یا فوق لیسانس ، دو نوع متداول در مقاطع تحصیلات تکمیلی، مدرک کارشناسی…