تبلیغات موضوعی چیست؟
تبلیغات موضوعی نوعی جدید و تکنولوژیک از تبلیغات آنلاین است که با استفاده از هوش مصنوعی و روشهای متن کاوی، موضوع محتوای موجود در صفحات مختلف وب را تشخیص میدهد و تبلیغات متناسب با آن موضوع را در جایگاههای تبلیغاتی صفحه موردنظر به نمایش میگذارد.
این تبلیغات چگونه کار می کند؟
تبلیغات موضوعی برای کسبوکارها این امکان را فراهم میآورد تا بتوانند صرف نظر از اطلاعات کاربر، با استفاده از روشهای متن کاوی و هوش مصنوعی، بهترین تبلیغ مرتبط با محتوای موجود در صفحه را به کاربر نمایش دهند. برای یک مجله تفاوت چندانی ندارد که در حال حاضر چه موضوعی ذهن مخاطب را درگیر کرده است، تنها با توجه به موضوع صفحه، تبلیغات مناسب را در جایگاههای تبلیغاتی قرار میدهد. در صورتی که در تبلیغات موضوعی، کاربر برای یافتن پاسخ و رفع نیاز خود به صفحهی موردنظر آمده است و با انگیزهی پیدا کردن راهحل، محتوای صفحه را مطالعه میکند؛ از آنجایی که این مرتبط با نیاز فعلی کاربر است، به خوبی میتواند توجه کاربر را به خود جلب کند.
در تبلیغات موضوعی اتفاقی فراتر از نمایش تبلیغاتی مرتبط با موضوع هر صفحه رخ میدهد. این سرویس که برای اولین بار است در ایران ارائه گردیده، برای کسبوکارها این امکان را فراهم میکند تا معجزه هوش مصنوعی را در کار خود به کار گیرند و به نتایج بهینهای در کمپینهای تبلیغاتی خود دست یابند. درحال حاضر کمپینهای موضوعی برای تبلیغات بنری و همسان قابل استفاده است. تیم یکتانت تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا استفاده از فناوری تبلیغات موضوعی را بسیار ساده نماید تا در نتیجهی آن، تبلیغدهندگان قادر شوند تنها با چند کلیک جامعه هدف تبلیغات خود را با دقت بالایی انتخاب کنند و به آن دسترسی یابند.

تبلیغات موضوعی – کالج مدیریت
مزایای تبلیغات موضوعی چیست؟
- هدف قرار دادن کاربرانی که در همین لحظه به زمینه کاری شما علاقه نشان دادهاند و در حال مطالعه مطلبی در زمینه کسبوکار شما هستند.
- بهینهسازی بودجه کمپینهای آگاهی از برند با تمرکز روی مخاطبینی که موضوعات مرتبط با حوزه فعالیت شرکت را دنبال میکنند.
- با توجه به اینکه آیتمهای تبلیغات موضوعی تنها در صفحاتی که محتوای آنها با موضوع تبلیغ مرتبط است، نمایش داده میشود، این امکان را برای کسبوکارها به وجود میآورد تا بتوانند از نمایش تبلیغات خود در صفحاتی که محتوای متناسب با برندشان را ندارد، جلوگیری کنند و از برند خود محافظت نمایند. (Brand Safety)
- اصطلاحی به نام کوری تبلیغاتی یا Ad Blindness در بازاریابی وجود دارد و حاکی از این است که بعضی از کاربران صرفا محتواها و آیتمهای تبلیغاتی متناسب با نیازشان را میبینند و بقیه آیتمهای تبلیغاتی توجهشان را جلب نمیکند و توسط کاربر نادیده گرفته میشود. با توجه به اینکه این موضوع متناسب با موضوع محتوای صفحه است و کاربر به آن علاقه دارد، احتمال دیده شدن آیتم تبلیغاتی افزایش و اثر کوری تبلیغاتی کاهش پیدا میکند.
چطور از تبلیغات موضوعی استفاده کنیم؟
۱. کسبوکارها میتوانند آیتمهای تبلیغاتی خود را تنها در معرض دید کاربرانی که هم اکنون در حال مطالعه موضوعی متناسب با کسبوکارشان هستند، قرار دهند. در نتیجه تبلیغکنندگان قادر خواهند بود با بهرهگیری از کمپینهای موضوعی، تبلیغات خود را فقط به افراد علاقهمند به موضوع کسبوکارشان نمایش دهند. در نتیجه یکی از بهترین زمینههایی که در آن میتواند به کسبوکارها کمک کند، افزایش آگاهی از برند به صورت هدفمند است.
۲. تبلیغات موضوعی به کسبوکارهایی که به دلیل خاص بودن زمینه فعالیت خود قصد نمایش تبلیغات به افراد مشخصی را دارند، کمک میکند تا در میان میلیونها کاربر وب، مستقیما به مخاطبان خود دست یابند و محصول یا خدمت خود را به کاربران مد نظر خود ارائه کنند.
۳. این موضوع کسبوکارها را قادر میسازد تا از نمایش تبلیغاتشان در صفحاتی که موضوع آنها با تصویر و جایگاه برند ایشان مطابقت ندارد، جلوگیری کنند. به عنوان مثال یک بانک یا خودروساز ممکن است تمایلی به قرارگیری تبلیغات خود در صفحات دانلود موسیقی نداشته باشد و ترجیح میدهد تبلیغات برند خود را تنها در صفحات مربوط به مقالات اقتصادی یا ارزیابی خودرو به نمایش بگذارد.