اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

مفهوم کالا

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

مفهوم کالا ، بر اساس مفهوم کالا مصرف کنندگان طرفدار کالا هایی هستند که دارای بهترین کیفیت، کارآیی یا ویژگی های نو باشند. مدیران مؤسساتی که از جهت یابی به سمت مفهوم کالا تبعیت می کنند، در پی تولید کالا های با کیفیت خوب بوده و در طول زمان نیز در جهت بهبود کالا جدیت به خرج می دهند.

بر اساس مفهوم کالا، فرض مدیران بر آن است که خریداران کالا های خوب را مورد ستایش و تمجید قرار می دهند و توانایی ارزیابی کردن کیفیت و کارآیی آن را دارند. به هر حال این مدیران اغلب آنچنان شیفته تولیدات خود می شوند که واقعیات مربوط را فراموش می کنند. شرکت هایی که جهت یابی به سمت کالا دارند اغلب محصولات خود را با هیچ، یا با حداقل داده های مشتری طراحی می کنند. آن ها در مورد طراحی یا بهبود کالا به مهندسین خود اعتماد و اطمینان دارند. آن ها حتی به ندرت محصولات تولیدی رقبای خود را مورد بررسی قرار می دهند.
مفهوم کالا، به گونه ای از نزدیک بینی بازاریابی می انجامد. مدیریت راه آهن به تصور این که استفاده کنندگان از راه آهن خواهان قطار هستند نه حمل و نقل، از چالش فزاینده خطوط هوایی، اتوبوس، کامیون و اتومبیل غافل ماند. تولید کنندگان خط کش های مهندسی نیز به گمان این که مهندسین خواهان خط کش هستند و نه انجام محاسبات، از رقابتی که از طرف ماشین های حساب جیبی متوجه آن بود، غافل ماندند. کلیسا ها، فروشگاه های بزرگ و مراکز پستی، همه در این اندیشه اند که محصول آن ها همان چیزی است که مردم خواهان آن هستند؛ و از این که فروش آن ها رو به کاهش است در شگفتند. این مؤسسات بیشتر اوقات به جای این که از پنجره به بیرون نگاه کنند، در آینه به خود می نگرند.

تعریف کالا

کالا شیئی ملموس و قابل رویت است که می توان آن را از بازار جهت مصرف یا فروش تهیه نمود. یک ویژگی مهم کالا، قابلیت انباشت و ذخیره سازی برای استفاده های بعدی است. بنابراین مداد، خودکار، کیف، کفش، آجر، گچ، سیمان، نوشابه و نان کالا هستند.

اقسام کالا

کالای مجانی :

مفهوم کالا ، به تمام کالاهایی که به سبب فعالیت های انسان تولید نمی شود و خداوند بزرگ آنها را بصورت رایگان در طبیعت در اختیار بشر قرار داده است ، کالای مجانی و یا رایگان می گویند. مانند: هوا، نور آفتاب و … . از آنجا که انسان برای تولید این کالا ها زحمت نکشیده است ، لذا برای اکتساب آن نیز حاضر به پرداخت بهائی نیست.

کالای اقتصادی :

همانگونه که گفته شد بشر قادر به تأمین همه نیازهای خود در طبیعت بصورت رایگان نیست . این بدان معنا است که اکثر کالاهای مورد نیاز انسان که متناسب با رفع نیاز وی است، به اندازه کافی در اختیار او قرار ندارد ، این نوع کالا های را در تولید و ایجاد آن محدودیت وجود دارد ، کالای اقتصادی می گویند. علم اقتصاد به بررسی شیوه های می پردازد که افراد و جوامع از میان روش های مختلف استفاده از منابع کمیاب برای تأمین خواست های خود برمی گزینند. از آنجا که کالای اقتصادی بها دارد ، انسان ناگذیر است تا بهترین شیوه را برای انتخاب و مصرف کالاهای اقتصادی برگزیند.

 

اگر به دنبال صفحه اول در گوگل هستید، سئو سایت کلینیک کسب و کار را امتحان کنید.

 

مفهوم کالا

مفهوم کالا – کالج مدیریت

طبقه بندی کالا

کالاهای مصرفی

مفهوم کالا ، کالاهای مصرفی کالاها و خدماتی هستند که آنها را مصرف کننده ی نهایی برای مصارف شخصی خریداری می‌کند. بازاریابان ،اینگونه کالاها و خدمات را ،بسته به نحوه خرید مصرف‌کنندگان، طبقه بندی می کنند .کالاهای مصرفی شامل کالاهای راحتی ،کالا های مقایسه ای، کالاهای اختصاصی و کالاهای ناخواسته است .این کالاها از نظر نحوه ی خرید مصرف‌کنندگان و نیز نحوه ی عرضه شان به بازار با همدیگر فرق دارند.

 کالاهای راحتی: کالاها و خدماتی مصرفی هستند که مشتری آنها را به دفعات و به سرعت و با حداقل مقایسه و تلاش می خرد .صابون ،شکلات ،روزنامه و غذای آماده از جمله کالاهای راحتی به شمار می‌روند کالاهای راحتی معمولاً ارزان قیمت هستند و بازاریابان اغلب این گونه کالا ها را برای آن که مشتریان هنگام نیاز به آنها راحت دسترسی داشته باشند در مکان های زیادی عرضه می کنند.

 کالای مقایسه ای: از جمله کالاها و خدمات مصرفی هستند که دفعات خرید کمتری دارند و مشتریان آنها را از نظر مناسب بودن ،کیفیت، قیمت و شکل به دقت با دیگر کالاهای مشابه مقایسه می‌کنند .مصرف کنندگان هنگام خرید کالاها و خدمات مقایسه ای، برای جمع آوری اطلاعات و انجام دادن مقایسه وقت و تلاش زیادی به خرج می‌دهند. اسباب و اثاثیه ی منزل ،پوشاک ،خودروی دسته دوم، لوازم خانگی عمده و خدمات هتلداری و هواپیمایی از جمله کالاهای مقایسه ای به شمار می روند . بازاریابان کالاهای مقایسه ای معمولا برای توزیع کالاهای خود از شبکه های توزیع کمتری استفاده می‌کنند و از مشتریان خود که برای مقایسه تلاش می کنند حمایت های فروش خوبی به عمل می آورند .

کالای اختصاصی : کالاها و خدمات مصرفی هستند که دارای ویژگی‌های خاص یا شناسه ای منحصر به فرد از نامی تجاری هستند، به طوری که گروه عمده ای از خریداران حاضرند برای خرید آنها تلاش ویژه ای به خرج دهند. خودروهای مختلفی که دارای نام های تجاری خاص هستند تجهیزات عکسبرداری گران قیمت، پوشاک طراحان بزرگ و خدمات متخصصان حقوقی یا پزشکی از جمله ی این کالاها به شمار می‌روند. مثلاً هر دستگاه خودرو لامبورگینی کالایی اختصاصی محسوب میشود، چون معمولا خریداران حاضرند برای خرید آن مسافت زیادی را بپیمایند .خریداران معمولا کالاهای اختصاصی را مقایسه نمی کنند؛ آنها فقط برای رسیدن به فروشندگانی که کالای مورد علاقه شان را دارند وقت می‌گذارند.

 کالای ناخواسته: کالاهای مصرفی هستند که مصرف کننده یا درباره ی آن اطلاعاتی ندارد یا اگر هم داشته باشد به فکر خرید آن نیست. اکثر نوآوری های جدید مادام که مصرف کنندگان از طریق تبلیغات از وجود آن آگاه نشده‌اند از جمله کالاهای ناخواسته به شمار می روند. بیمه عمر ، خدمات رایگان و اهدای مراسم کفن و دفن و اهدای خون به صلیب سرخ از جمله مثال های قدیمی هستند که می‌توان درباره کالاها و خدمات موجود اما ناخواسته بیان کرد. کالاهای ناخواسته ذاتا به تبلیغات، فروشندگی شخصی و تلاشهای بازاریابی زیادی نیاز دارند.

کالاهای صنعتی

 کالاهای صنعتی اقلامی هستند که فرآوری بیشتر یا استفاده در فرآیند کار خرید می شوند. بدین ترتیب، تفاوت میان کالای مصرفی و کالای صنعتی در هدف از خرید آن نهفته است. اگر مصرف کننده یک دستگاه چمن زن برای استفاده در منزل خود خریداری کند این کالای مصرفی است. اگر همان مصرف کننده چمن زن را برای استفاده در فضای سبز بنگاه بخرد، در این صورت این کالا صنعتی تلقی می شود.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

مفهوم تولید

مفهوم تولید ، تولید عبارت از یک جریان یا پروسه (Process)، است. این عبارت به‌نحوى در کلیه تعاریف تولید دیده…

مفهوم بازاریابی اجتماعی

مفهوم بازاریابی اجتماعی ، براساس مفهوم بازاریابی اجتماعی، مدیران بازاریابی سازمان ها و شرکت های بزرگ ناگزیرند در تعیین خطر…