اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

مزایای تجارت الکترونیک

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

مزایای تجارت الکترونیک ، جهانی شدن فناوری، فرصت های زیادی نظیر دستیابی به ارتباط میلیونی انسان ها، تعامل ها، رفاه بیشتر، رشد سریع زیرساخت های پشتیبانی کننده (اینترنت) را فراهم کرده است که سازمان ها از منافع آن بهره مند شده اند. این منافع، قابل لمس و شهودی است و با رشد سریع و موفق تجارت الکترونیک، می توان آن را افزایش داد. کثرت نظرات دانشمندان، اثر انقلاب دیجیتالی را بسیار عمیق تر از انقلاب صنعتی می داند. شرکت هایی که به دنبال  ارتقاء سیستم فعلی خود با تجارت الکترونیک هستند، از مزایای آن به طور کامل بهره نخواهند برد. سازمانی بیشترین امتیازات تجارت الکترونیکـی را بهره خواهد برد که می تواند روش اصولی و سـاختار تجـارت خـود را مناسب با تجارت الکترونیک تغییـر داده و همگون سازد. مزایای حاصل از تجارت الکترونیکی به سه دسته تقسیم می شوند:

 

۱٫ مزایا برای سازمان ها – مزایای تجارت الکترونیک

۱-۱٫ دسترسی جهانی- برنامه ریزی در سطح کلان، تجارت الکترونیک را با گسترش روزافزون از بازار محلی به بازار بین المللی تبدیل کرده است. شرکت ها، با

صرف کمترین هزینه سرمایه گذاری، به سهولت و سرعت بالا مشتریان بیشتر، تامین کنندگان مواد اولیه بهتر و شریک های مناسب تری در سطح بین المللی پیدا می کنند. در سال ۱۹۹۷، شرکت هواپیمایی بوئینگ[۱] با پذیرش پیشنهاد زیر سیستم-های اینترنتی، صرفه جویی ۲۰ درصدی را تجربه نمود.

۱-۲٫ کاستن هزینه ها- با نگرشی جدید، تجارت الکترونیک می تواند هزینه ایجاد، پردازش، توزیع، ذخیره و بازیابی اطلاعات کاغذی را کاهش دهد. به طور مثال، ایجاد سیستم تدارکات الکترونیکی، سازمان را قادر می سازد تا هزینه های اداری خرید را تا ۱۵ درصد کاهش دهد.

۱-۳٫ تک محصولی(تخصصی) شدن کسب و کارها- تجارت الکترونیکی امکان تخصصی شدن کسب و کارها را فراهم می کند. به طور مثال، شرکتی که تنها قصد فروش سگ های عروسکی را دارد (شرکت داگ تویز)، می تواند در محیط مجازی به حیات خود ادامه دهد، اما ممکن است در محیط فیزیکی مشتری چندانی نداشته باشد. بهبود زنجیره تامین تجارت الکترونیکی می تواند با کمک مدیریت زنجیره تامین، موجودی ها و هزینه های سربار و نیز تاخیرات تحویل را کاهش دهد.

۱-۴٫ ساعت کار شبانه روزی- آنچه تجارت الکترونیک را با کسب و کار سنتی متمایز می کند، کسب و کار همیشه برخط به وسیله اینترنت است که شبانه روز  باز بوده و ساعت اتمام کار ندارد.

۱-۵٫ سفارشی سازی- به دلیل ارتباط چندگانه در محیط مجازی (تجارت الکترونیک) و راحتی مشتری از نظرسنجی و ارتباط بهتر، امکان سفارشی سازی کالاها و خدماتی که منجر به ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان می گردند، فراهم می شود.

مثال این مورد شرکت کامپیوتری  “دل” می باشد که توانست با کم کردن وزن رایانه های همراه خود، مزیت رقابتی خود را در بین مشتریان حفظ کند.

۱-۶٫ کاهش زمان پیاده سازی محصول- تجارت الکترونیکی باعث کاهش زمان بین سرمایه گذاری تولید کالاها و خدمات می گردد.

۱-۷٫ بهبود روابط با مشتری- مزیتی که تجارت الکترونیکی را برتری نسبی به تجارت سنتی می دهد، امکان برقراری روابط نزدیک مشتریان برای شرکت ها حتی در زمانی که پای واسطه ها در میان است، می باشد.

۱-۸٫ کاهش هزینه های ارتباطی- تجارت الکترونیکی باعث کاهش هزینه های ارتباطات می شود. اینترنت ارزان ترین راه ارتباطی است.

۱-۹٫ به روز بودن مطالب مربوط به شرکت- وجه تمایز رقابتی تجارت الکترونیکی در شرکت ها، با بروز رسانی لحظه ای قیمت توسط شرکت ایجاد می گردد. این کار باعث می شود مشتریان از قیمت های لحظه ای آگاهی داشته و نیاز به حضور فیزیکی در بازار نداشته باشند. سایر مزایای شرکت های الکترونیکی، شامل بهبود دیدگاه مشتری نسبت به شرکت، بهبود ارائه خدمات به مشتری، ظهور شرکای تجاری جدید، سهولت فرآیندها، کاهش زمان تحویل، بهبود بهره وری، حذف کاغذ بازی، دسترسی بیشتر به اطلاعات، کاهش هزینه های حمل و نقل و افزایش انعطاف پذیری است.

 

مزایای تجارت الکترونیک

مزایای تجارت الکترونیک – کالج مدیریت

 

می توانید تاریخچه تجارت الکترونیک را هم مطالعه کنید.

 

۲٫ مزایا برای مشتریان – مزایای تجارت الکترونیک

مشتریان می توانند از بیشترین مزایای تجارت الکترونیکی بهره مند شوند. این مزایا، به این شرح است:

۲-۱٫ در دسترس بودن شبانه روزی کسب وکارها- خرید کالاها و سفارش خدمات در طول ۲۴ ساعت شبانه روز و از نقاط مختلف بدون دسترسی به فروشگاه و شرکت ارائه دهنده محصول یا خدمت، امتیاز بزرگی برای مشتریان محسوب می شود که بتوانند تبادلات مورد نیاز خویش را انجام دهند.

۲-۲٫ ارائه انبوهی از کالاها و خدمات جدید- تجارت الکترونیک قدرت انتخاب را به وسیله کالاها متنوع در بین مشتریان خود، افزایش داده و برای هر نوع نیاز آن ها چندین محصول با کیفیت های مختلف پیشنهاد می دهد. مشتریان در انتخاب خود اختیار دارند.

۲-۳٫ دریافت کالاها و خدمات سفارشی- شرکت ها درخواست های سفارشی را با لیست قابل رقابت به بازار عرضه می کنند.

۲-۴٫ دریافت کالاها و خدمات ارزان قیمت- مشتریان می توانند با کمی جستجو، به راحتی به ارزان ترین کالاها و خدمات دسترسی پیدا کرده و از هر جایی که علاقه دارند، خرید کنند.

 ۲-۵٫ امکان تحویل سریع- در بعضی مواقع به خصوص در مورد کالاها دیجیتالی، تجارت الکترونیکی امکان تحویل سریع را فراهم می کند.

۲-۶٫ دسترسی به اطلاعات- مشتریان می توانند در زمان بسیار کمتری (به جای روز یا هفته) به اطلاعات طبقه بندی شده دسترسی پیدا کنند.

۲-۷٫ مشارکت در حراجی ها- تجارت الکترونیکی امکان مشارکت در حراجی های مجازی را به مشتریان می دهد.

۲-۸٫ دسترسی به جوامع الکترونیکی- تجارت الکترونیکی امکان تعامل مشتریان با مشتریان دیگر و تبادل تجربیات بین آن ها را فراهم می سازد.

۲-۹٫ حذف مالیات فروش- در بسیاری از کشورها،کسب و کارهای الکترونیکی از پرداخت مالیات معاف هستند.

۳٫ مزایا برای جامعه 

مزایای تجارت الکترونیک برای جامعه به این شرح می باشد:

۳-۱٫ ارتباط از راه دور- تجارت الکترونیکی، به افراد بیشتری امکان کار در خانه را می دهد. بنابراین، زمان کمتری برای خرید صرف می شود که منجر به کاهش ترافیک و آلودگی هوا می شود.

۳-۲٫ افزایش استاندارهای زندگی- تجارت الکترونیکی باعث فروش بعضی از کالاها با قیمت پایین تر شده است. بنابراین، قدرت خرید افراد بالا رفته و به این ترتیب استاندارد زندگی نیز افزایش می یابد.

 ۳-۳٫ احساس امیدواری در قشرهای کم درآمد- تجارت الکترونیکی باعث دستیابی مردم کشورهای جهان سوم و نیز روستائیان به کالاها و خدماتی می شود که قبلا امکان دسترسی به آن ها وجود نداشت. این موضوع منجر به یادگیری حرفه-ها و کسب مدارج دانشگاهی خواهد شد.

۳-۴٫ دسترسی به خدمات عمومی- تجارت الکترونیکی باعث تسهیل در ارائه خدمات عمومی، مانند بهداشت و نگهداری، آموزش و توزیع خدمات دولتی با هزینه پایین و کیفیت بالا می شود.

نوشته های مشابه

تاریخچه تجارت الکترونیک

تاریخچه تجارت الکترونیک ، در این قسمت، تجارت الکترونیک از گذشته تا بحال مورد بحث قرار می گیرد. تجارت الکترونیک…

بازاریابی‌ الکترونیکی

بازاریابی‌ الکترونیکی ،بازاریابی الکترونیک به عنوان یک زیر مجموعه تجارت الکترونیک می باشد. شرکت های زیادی استراتژی خود را به…