اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در پایان نامه / توسط
آخرین زمان ویرایش:

تحقیقات پیمایشی

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

تحقیق پیمایشی چیست؟

تحقیقات پیمایشی ، Survey Research به عنوان فرآیند انجام تحقیق با استفاده از نظرسنجی هایی که محققان برای پاسخ دهندگان به نظر سنجی ارسال می کنند، تعریف می شود. داده های جمع آوری شده از نظر سنجی ها پس از تجزیه و تحلیل آماری برای نتیجه گیری معنادار در تحقیقات انجام می شود.

در قرن بیست و یکم، هر سازمانی مشتاق درک دیدگاه مشتریان خود در مورد محصولات یا خدمات خود و تصمیم گیری بهتر در زمینه تجارت است. محققان می توانند به روش های مختلفی تحقیق کنند، اما ثابت شده است که نظرسنجی ها یکی از موثرترین و قابل اعتمادترین روش های تحقیق هستند. نظرسنجی آنلاین روشی برای استخراج اطلاعات مربوط به یک موضوع مهم تجاری از یک فرد یا گروهی از افراد است. این شامل سوالات نظرسنجی ساختاری است که به شرکت کنندگان انگیزه می دهد تا پاسخ دهند.

تحقیقات پیمایشی معتبر می تواند به این مشاغل دسترسی به یک بانک اطلاعاتی گسترده را بدهد. سازمان های موجود در رسانه ها، سایر شرکت ها و حتی دولت ها برای دستیابی به داده های دقیق به تحقیقات نظرسنجی اعتماد می کنند.

تعریف سنتی تحقیق پیمایشی، روشی کمی برای جمع آوری اطلاعات از گروهی از پاسخ دهندگان با پرسیدن چند سوال نظر سنجی است. این نوع تحقیق شامل استخدام افراد، جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها است. این برای محققانی مفید است که هدف آن ها برقراری ارتباط ویژگی ها یا روندهای جدید به پاسخ دهندگانشان است.

به طور کلی، این اولین گام برای دستیابی به اطلاعات سریع در مورد موضوعات اصلی و انجام روش های تحقیق کمی دقیق تر و دقیق تر مانند نظرسنجی ها / نظرسنجی ها یا روش های تحقیق کیفی مانند گروه های متمرکز / مصاحبه های تماس است. موقعیت های بسیاری وجود دارد که محققان می توانند با استفاده از ترکیبی از استراتژی های کمی و کیفی تحقیقاتی را انجام دهند.

 

روش تحقیق پیمایشی

روش تحقیق پیمایشی را می توان بر اساس دو عامل مهم بدست آورد: ابزار تحقیق پیمایشی و زمان لازم برای انجام تحقیق.

سه روش اصلی تحقیق پیمایشی وجود دارد که بر اساس ماده انجام تحقیقات پیمایشی تقسیم می شوند:

آنلاین / ایمیل: تحقیقات نظرسنجی آنلاین یکی از محبوب ترین روش های تحقیق نظرسنجی امروزه است. هزینه انجام شده در تحقیقات نظرسنجی آنلاین بسیار ناچیز است و پاسخ های جمع آوری شده بسیار دقیق هستند.

تلفن: تحقیقات پیمایشی انجام شده از طریق تلفن (CATI) می تواند در جمع آوری داده ها از بخش گسترده تری از جمعیت هدف مفید باشد. این احتمال وجود دارد که پول سرمایه گذاری شده در نظرسنجی های تلفنی بیشتر از سایر رسانه ها باشد و زمان مورد نیاز نیز بیشتر باشد.

رو در رو: محققان در موقعیت هایی که برای حل یک مسئله پیچیده وجود دارد، مصاحبه های عمیق رو در رو انجام می دهند. نرخ پاسخ برای این روش بالاترین است، اما ممکن است هزینه بر باشد.

بعلاوه، بر اساس زمان صرف شده، تحقیقات پیمایشی را می توان به دو روش طبقه بندی کرد:

تحقیق پیمایشی طولی: تحقیق پیمایشی طولی شامل انجام تحقیقات پیمایشی در یک بازه زمانی و گسترش یافته در سال ها و دهه ها است. داده های جمع آوری شده با استفاده از این روش تحقیق پیمایشی از یک دوره زمانی به دوره دیگر، کیفی یا کمی است. رفتار، ترجیحات، نگرش های پاسخ دهنده به طور مداوم در طول زمان مشاهده می شود تا دلایل تغییر رفتار یا تنظیمات را تجزیه و تحلیل کند. به عنوان مثال، فرض کنید یک محقق قصد دارد در مورد عادات غذایی نوجوانان اطلاعاتی کسب کند. در این صورت، وی برای اطمینان از قابل اعتماد بودن اطلاعات جمع آوری شده، نمونه ای از نوجوانان را در مدت زمان قابل توجهی دنبال خواهد کرد. اغلب، تحقیقات پیمایشی مقطعی، از یک مطالعه پیمایشی طولی پیروی می کند.

تحقیق پیمایشی مقطعی: محققان برای جمع آوری بینش از مخاطب هدف در یک بازه زمانی خاص، یک تحقیق مقطعی انجام می دهند. این روش تحقیق پیمایشی در بخش های مختلف مانند خرده فروشی، آموزش، مراقبت های بهداشتی، مشاغل کوچک و متوسط ​​و غیره اجرا می شود. تحقیقات پیمایشی مقطعی می تواند توصیفی یا تحلیلی باشد. سریع است و به محققان کمک می کند تا اطلاعات را در یک دوره کوتاه جمع آوری کنند. محققان در شرایطی که به تجزیه و تحلیل توصیفی یک موضوع نیاز است، به روش تحقیق پیمایشی مقطعی اعتماد می کنند.

تحقیقات پیمایشی نیز با توجه به روش های نمونه گیری که برای تشکیل نمونه های تحقیق استفاده می شود، دو شاخه است: نمونه گیری از احتمال و غیر احتمال. هر فرد از جمعیت باید به همان اندازه در نظر گرفته شود که بخشی از نمونه تحقیق پیمایشی است. نمونه گیری احتمال روشی نمونه گیری است که در آن محقق عناصر را بر اساس نظریه احتمال انتخاب می کند. روش های مختلف تحقیق احتمال، از جمله نمونه گیری تصادفی ساده، نمونه گیری سیستماتیک، نمونه گیری خوشه ای، نمونه گیری تصادفی طبقه ای و غیره وجود دارد. تکنیک های مختلف نمونه گیری غیر احتمالاتی عبارتند از: نمونه گیری راحت، نمونه گلوله برفی، نمونه برداری متوالی، نمونه گیری قضاوتی و نمونه برداری سهمیه ای.

 

روند اجرای روشهای تحقیق پیمایشی:

درباره سوالات نظرسنجی تصمیم بگیرید: طوفان فکری کنید و سوالات معتبر نظر سنجی را که از نظر دستوری و منطقی مناسب هستند، کنار هم قرار دهید. درک نتایج عینی و مورد انتظار نظرسنجی بسیار کمک می کند. بسیاری از نظرسنجی ها وجود دارد که جزئیات پاسخ ها به اندازه کسب بینش درباره آنچه مشتریان از گزینه های ارائه شده ترجیح می دهند، مهم نیستند. در چنین شرایطی، یک محقق می تواند سوالات چند گزینه ای یا سوالات بسته داشته باشد. در حالی که، اگر محققان نیاز به کسب جزئیات در مورد موضوعات خاص داشته باشند، می توانند از سوالات بازپرس برای پرسشنامه تشکیل شوند. در حالت ایده آل، نظرسنجی ها باید شامل تعادل هوشمندانه سوالات باز و بسته باشد. برای جلوگیری از نشستن در حصار، از سوالات نظرسنجی مانند مقیاس Likert، مقیاس معنایی، سوال Net Promoter Score Score و … استفاده کنید.
مخاطب هدف را نهایی کنید: نظرسنجی های مربوطه را بر اساس مخاطب ارسال کنید و سوالات بی ربط را در صورت نیاز فیلتر کنید. تحقیقات پیمایشی در صورت تصمیم گیری نمونه مورد نظر برای جامعه هدف بسیار مهم خواهد بود. به این ترتیب، نتایج می توانند مطابق با بازار مورد نظر باشند و به کل مردم تعمیم داده شوند
ارسال نظرسنجی از طریق رسانه های تصمیم گرفته شده: توزیع نظر سنجی ها را به مخاطب مورد نظر و صبر کنید تا منتظر بازخورد و نظرات باشید- این مهمترین مرحله تحقیق نظرسنجی است. این نظرسنجی باید با در نظر گرفتن ماهیت مخاطب هدف و مناطق آن برنامه ریزی شود. نظرسنجی ها می توانند از طریق ایمیل انجام شوند، در یک وب سایت تعبیه شده، از طریق رسانه های اجتماعی و غیره به اشتراک گذاشته شوند تا حداکثر پاسخ را بدست آورند.
تجزیه و تحلیل نتایج نظرسنجی: بازخورد را در زمان واقعی تجزیه و تحلیل کنید و الگوهایی را در پاسخ ها شناسایی کنید که ممکن است به یک موفقیت بسیار مهم برای سازمان شما منجر شود. GAP ،TUR، تجزیه و تحلیل متقابل، جدول گذاری متقاطع و بسیاری از این روش های تجزیه و تحلیل بازخورد نظرسنجی می توانند برای تشخیص و روشن کردن رفتار پاسخ دهندگان استفاده شوند. محققان می توانند از نتایج برای پیاده سازی اقدامات اصلاحی برای بهبود رضایت مشتری / کارمند استفاده کنند.

 

دلایل انجام تحقیقات پیمایشی

مهمترین و اصلی ترین دلیل برای انجام تحقیقات بازار با استفاده از نظرسنجی ها این است که شما می توانید در مورد سوالات خاص و اساسی پاسخ دهید این سوالات را می توانید با توجه به مخاطب مورد نظر و هدف نظرسنجی در چند قالب بپرسید. قبل از طراحی یک مطالعه، هر سازمانی باید هدف از انجام این کار را دریابد تا مطالعه بتواند به طور کامل ساختار، برنامه ریزی و اجرا شود.

سوالاتی که هنگام طراحی نظر سنجی باید در ذهن شما باشد:

هدف اصلی انجام نظرسنجی چیست؟
چگونه می خواهید از داده های نظرسنجی جمع آوری شده استفاده کنید؟
بر اساس نکاتی که در بالا ذکر شد تصمیم دارید چه نوع تصمیمی بگیرید.

سه دلیل مهم وجود دارد که چرا یک سازمان باید تحقیق پیمایشی را انجام دهد.

رفتار پاسخ دهندگان را برای به دست آوردن راه حل برای سوالات خود درک کنید: اگر یک نظرسنجی را با دقت تنظیم کرده اید، پاسخ دهندگان اطلاعاتی درباره آنچه که درباره سازمان شما دوست دارند و همچنین پیشنهادهایی برای بهبود ارائه می دهند. برای ایجاد انگیزه برای پاسخ دادن به آن ها، باید بسیار واضح باشید که پاسخ های آن ها تا چه اندازه ایمن خواهد بود و چگونه از پاسخ ها استفاده خواهید کرد. این آن ها را وادار می کند که در مورد بازخورد، نظرات و نظرات خود صددرصد صادق باشند. نظرسنجی های آنلاین یا نظرسنجی های تلفن همراه، حریم خصوصی آن ها را اثبات کرده است و به همین دلیل، بیشتر پاسخ دهندگان احساس راحتی می کنند تا بازخورد خود را از طریق این رسانه ها ارائه دهند.
ارائه یک رسانه برای بحث: یک نظرسنجی می تواند بستر مناسبی برای پاسخ دهندگان برای ارائه انتقاد یا تشویق برای یک سازمان باشد. موضوعات مهم مانند کیفیت محصول یا کیفیت خدمات به مشتری و غیره را می توان برای بحث روی میز قرار داد. راهی که می توانید این کار را انجام دهید این است که با سوالات پایان باز در جایی که پاسخ دهندگان می توانند افکار خود را بنویسند، باشد. این امر باعث می شود که شما بتوانید نظرسنجی خود را با آنچه قصد دارید با محصول یا خدمات خود انجام دهید مرتبط کنید.
استراتژی برای پیشرفتهای بی پایان: یک سازمان می تواند ویژگی های مخاطب هدف را از مرحله آزمایشی تحقیقات بررسی ایجاد کند. محققان می توانند از انتقادات و بازخورد دریافت شده از این نظرسنجی برای بهبود محصول / خدمات استفاده کنند. هنگامی که شرکت با موفقیت پیشرفت ها را انجام داد، می تواند نظرسنجی دیگری را برای اندازه گیری تغییر بازخورد و نگه داشتن مرحله آزمایشی معیار ارسال کند. با انجام این فعالیت، سازمان می تواند آنچه را که به طور موثر بهبود یافته است و آنچه هنوز نیاز به بهبود دارد را پیگیری کند.

 

تحقیقات پیمایشی

تحقیقات پیمایشی – کالج مدیریت

 

مقیاس های تحقیق پیمایشی

مقیاس اسمی: مقیاس اسمی اعداد را با متغیرهای صرف نامگذاری یا برچسب گذاری مرتبط می کند و اعداد معمولاً ارتباط دیگری ندارند. این ابتدایی ترین سطح از چهار سطح اندازه گیری است.
مقیاس ترتیبی: مقیاس ترتیبی دارای یک ترتیب ذاتی در متغیرها همراه با برچسب ها است. این رتبه بین متغیرهای مقیاس را تعیین می کند اما تفاوت تفاوت بین متغیرها را تعیین نمی کند.
مقیاس فاصله: مقیاس فاصله در مقایسه با دو مقیاس دیگر یک قدم جلوتر است. همراه با تعیین رتبه و نام متغیرها، مقیاس تفاوت بین دو متغیر را نیز مشخص می کند. تنها اشکال این است که هیچ نقطه شروع ثابت مقیاس وجود ندارد، یعنی مقدار صفر واقعی وجود ندارد.
مقیاس نسبت: مقیاس نسبت پیشرفته ترین مقیاس اندازه گیری است که دارای متغیرهایی است که به ترتیب برچسب گذاری می شوند و تفاوت متغیرهایی را با یکدیگر محاسبه می کنند. علاوه بر اینکه مقیاس فاصله ای چه سفارشاتی می دهد، این مقیاس یک نقطه شروع ثابت دارد، یعنی مقدار صفر واقعی وجود دارد.

 

مزایای تحقیق پیمایشی

حداقل سرمایه گذاری: نظرسنجی های تلفن همراه و نظرسنجی های آنلاین حداقل سرمایه سرمایه گذاری شده برای هر پاسخ دهنده را دارند. حتی با توجه به هدایا و مشوق های دیگر به افرادی که در این مطالعه شرکت می کنند، نظرسنجی های آنلاین در مقایسه با نظرسنجی های مبتنی بر مقاله بسیار اقتصادی هستند.
منابع متنوع برای جمع آوری پاسخ: شما می توانید نظرسنجی را از طریق رسانه های مختلف مانند نظرسنجی های آنلاین و تلفن همراه انجام دهید. در ادامه می توانید آن ها را به رسانه های کیفی مانند گروه های متمرکز، مصاحبه ها و رسانه های کمی مانند نظرسنجی های مشتری مدار طبقه بندی کنید. با توجه به گزینه آفلاین جمع آوری پاسخ نظرسنجی، محققان می توانند نظرسنجی هایی را در مناطق دور افتاده با اتصال اینترنت محدود انجام دهند. این می تواند جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها را راحت تر و گسترده تر کند.
قابل اعتماد برای پاسخ دهندگان: نظرسنجی ها به دلیل حفاظت از جزئیات و پاسخ های پاسخ دهندگان بسیار ایمن هستند. این بی هویتی باعث می شود پاسخ دهندگان صریح و با صداقت کامل به سوالات نظرسنجی پاسخ دهند. سازمانی که به دنبال دریافت پاسخ های صریح برای تحقیقات پیمایشی خود است، باید ذکر کند که محرمانه خواهد بود.

 

طرح تحقیق پیمایشی

تصمیم گیری در مورد یک هدف از تحقیق: دلایل متعددی برای انجام یک تحقیق در یک محقق می تواند وجود داشته باشد، اما آن ها باید برای تحقیق هدف تعیین کنند. این مرحله اولیه تحقیق نظرسنجی است زیرا می تواند کل مسیر یک نظر سنجی را شکل دهد و بر نتایج آن تأثیر بگذارد.
نمونه را از جمعیت مورد نظر فیلتر کنید: چه کسی را هدف قرار دهید؟ یک سوال اساسی است که یک محقق باید هنگام انجام تحقیق به آن پاسخ دهد و آن را در ذهن داشته باشد. دقت نتایج براساس این است که اعضای یک نمونه چگونه هستند و نظرات آن ها چقدر مفید است. کیفیت پاسخ دهندگان در یک نمونه برای نتایج دریافت شده برای تحقیق و نه کمیت ضروری است. اگر محققی بخواهد بفهمد آیا ویژگی محصول با بازار هدف آن ها خوب کار می کند، می تواند تحقیقات گروهی را با گروهی از متخصصان بازار برای آن محصول یا فناوری انجام دهد.
استفاده صفر از روش پیمایشی: بسیاری از روش های تحقیق کیفی و کمی را می توان در مورد آن ها بحث و تصمیم گیری کرد. گروه های متمرکز، مصاحبه های آنلاین، نظرسنجی ها، نظرسنجی ها، پرسشنامه ها و … را می توان با نمونه از پیش تعیین شده افراد انجام داد.
پرسشنامه را طراحی کنید: محتوای نظرسنجی چه خواهد بود؟ یک محقق لازم است به این سوال پاسخ دهد تا بتواند آن را به طور موثر طراحی کند. محتوای جلد نامه چه خواهد بود؟ یا سوالات نظرسنجی این پرسشنامه چیست؟ برای ایجاد پرسشنامه ای که نمونه ای را هدف قرار می دهد تا بینش در مورد یک موضوع تحقیق پیمایشی داشته باشید، بازار هدف را کاملاً بفهمید.
ارسال نظرسنجی ها و تجزیه و تحلیل نتایج: هنگامی که محقق تصمیم گرفت که کدام سوال را در یک مطالعه قرار دهد، می تواند آن را به نمونه انتخاب شده ارسال کند. پاسخ های بدست آمده برای این نظرسنجی را می توان برای تصمیم گیری در رابطه با محصول یا مربوط به بازاریابی تحلیل کرد.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

تحقیقات همبستگی

تحقیقات همبستگی چیست؟ تحقیقات همبستگی ، تحقیق همبستگی نوعی روش تحقیق غیر تجربی است که در آن محقق دو متغیر…

تحقیقات میدانی

تحقیقات میدانی چیست؟ تحقیقات میدانی ، به عنوان یک روش کیفی برای جمع آوری داده ها تعریف می شود که…