/ در مدیریت / توسط
آخرین زمان ویرایش:

مدیریت زنجیره تامین

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

تحولات مدیریت زنجیره تامین

در دو دهه ۶۰ و۷۰ میلادی، سازمانها برای افزایش توان رقابتی خود تلاش می کردند تا با استاندارد سازی و بهبود فرایند های داخلی خود محصولی با کیفیت بهتر و هزینه کمتر تولید کنند. در آن زمان تفکر غالب این بود که مهندسی و طراحی قوی و نیز عملیات تولید منسجم و هماهنگ پیش نیاز دستیابی به خواسته های بازار و در نتیجه کسب سهم بازار بیشتری است. به همین دلیل سازمانها تلاش خود را بر افزایش کارایی معطوف می کردند. در دهه ۸۰ میلادی با افزایش تنوع در الگوهای مورد انتظار مشتریان، سازمانها به طور فزاینده ای به افزایش انعطاف پذیری در خطوط تولید و توسعه محصولات جدید برای ارضای نیاز های مشتریان علاقمند شدند.

فرآیندهاى اصلی مدیریت زنجیره تامین

مدیریت زنجیره تامین داراى سه فرآیند عمده است که عبارت‌اند از:

۱)مدیریت اطلاعات

۲)مدیریت لجستیک

 ۳)مدیریت روابط

اهداف مدیریت زنجیره تامین

کاهش هزینه یا کاهش موجودی ها، افزایش مسئولیت پذیری در برابر مشتریان، بهبود ارتباط زنجیره تامین، کاهش زمان چرخه تولید و بهبود هماهنگی. سه عامل اصلی که باعث شدند تا مدیران موضوع مدیریت زنجیره تامین را بصورت جدی دنبال کنندعبارتند از:

  • انقلاب اطلاعات
  • تقاضای مشتریان در جهت خرید محصولات وخدمات با کیفیت با هزینه کمتر تحویل مناسب تر تکنولوژی مدرن تر وطول عمر بیشتر که در نهایت به افزایش رقابت دربین تولید کنندگان وسازندگان منجر شد
  • ضرورت ایجاد ساختاری جدید در روابط بین سازمانی
مدیریت زنجیره تامین

مدیریت زنجیره تامین- کالج مدیریت

پنج فرآیند مدیریت زنجیره تامین چیست؟

مدیریت زنجیره تامین فرآیندی است که توسط شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرد تا اطمینان حاصل شود که زنجیره تامین آنها کارآمد و مقرون به صرفه است. زنجیره تامین، مجموعه مراحلی است که یک شرکت برای تبدیل مواد خام محصول نهایی انجام می دهد. پنج جزء اصلی مدیریت زنجیره تامین در ادامه شرح داده شده است.

برنامه ریزی

مرحله اولیه فرآیند زنجیره تامین، برنامه ریزی است. ما نیاز به توسعه ی یک برنامه یا استراتژی داریم تا بفهمیم که محصولات و خدمات ما، چگونه نیازهای مشتریان را برآورده می کنند. در این مرحله، برنامه ریزی باید بیشتر روی طراحی یک استراتژی با هدف ماکزیمم کردن سود، تمرکز کنیم. برای مدیریت تمام منابع مورد نیاز برای طراحی محصولات و ارائه خدمات، یک استراتژی باید توسط شرکت ها طراحی شود. مدیریت زنجیره تامین به طور عمده بر برنامه ریزی و توسعه مجموعه ای از معیارها تمرکز می کند.

می توانید مقاله ای در مورد استارت آپ را مطالعه کنید.

توسعه (منبع)

پس از برنامه ریزی، گام بعدی شامل توسعه و یا یافتن منابع است. در این مرحله، عمدتا تمرکز ما بر ایجاد رابطه قوی با تامین کنندگان مواد خام مورد نیاز برای تولید است. این مرحله نه تنها شامل شناسایی تامین کنندگان قابل اعتماد است، بلکه روش های گوناگون برنامه ریزی از جمله برنامه ریزی حمل و نقل، تحویل و پرداخت محصول را شامل می شود. شرکت ها نیاز به انتخاب تامین کنندگان برای ارسال اقلام و خدمات مورد نیاز برای توسعه محصول خود دارند. بنابراین در این مرحله، مدیران زنجیره تامین نیاز به ایجاد مجموعه ای از فرآیندها (قیمت گذاری، تحویل و پرداخت) با تامین کنندگان و نیز ایجاد معیارهای کنترل و بهبود روابط دارند.

ساخت

مرحله سوم در فرآیند مدیریت زنجیره تامین، تولید یا ساخت محصولاتی است که مورد تقاضای مشتری است. در این مرحله، محصولات طراحی، تولید، تست، بسته بندی می شوند و برای تحویل هماهنگ می شوند. در اینجا، وظیفه مدیر زنجیره تامین، برنامه ریزی تمام فعالیت های مورد نیاز برای تولید، تست، بسته بندی و آماده سازی برای تحویل است. چون شرکت ها می توانند سطح کیفیت، خروجی تولید و بهره وری کارگران را در این مرحله ارزیابی کنند، این مرحله به عنوان متمرکزترین واحد ارزیابی در زنجیره تامین در نظر گرفته می شود.

ارسال

مرحله چهارم مرحله ارسال است. در این مرحله، محصولات توسط تامین کننده به مشتری ارسال می شود. چون در این مرحله سفارشات مشتری پذیرفته و تحویل کالاها برنامه ریزی می شود، در واقع، این مرحله، فاز لجستیک است. در این مرحله شرکت ها برای دریافت سفارشات از مشتریان، ایجاد یک شبکه از انبارها، انتخاب وسیله برای ارسال محصولات به مشتریان و ایجاد یک سیستم صورتحساب برای دریافت پرداخت ها، با یکدیگر همکاری می کنند، به همین دلیل، مرحله ارسال اغلب به عنوان لجستیک شناخته می شود.

برگشت

مرحله آخر و نهایی مدیریت زنجیره تامین به عنوان برگشت شناخته می شود. دراین مرحله، کالاهای معیوب یا آسیب دیده توسط مشتری به تامین کننده بازگردانده می شوند. در اینجا، شرکت ها باید به درخواست های مشتریان پاسخ دهند و به شکایات رسیدگی کنند.
این مرحله اغلب به عنوان یک بخش چالش برانگیز در زنجیره تامین برای بسیاری از شرکتها است. برنامه ریزان زنجیره تامین نیاز به ایجاد یک شبکه پاسخگو و انعطاف پذیر برای پذیرش محصولات آسیب دیده، معیوب و اضافی از مشتریان خود و تسهیل روند بازگشت برای مشتریان را دارند.

چه کارهایی در زنجیره تامین انجام می‌شوند؟

منظور از زنجیره تامین، تمام کارهایی است که باعث می‌شوند تا مواد اولیه به کالاهای نهایی تبدیل شوند و به دست مشتری برسند. یک زنجیره می‌تواند شامل تامین مواد اولیه، حمل مواد اولیه به محل تولید، انبار کردن مواد، استفاده از مواد اولیه برای ساخت کالاها، توزیع کالاهای تولید شده و در نهایت رسیدن کالا به دست مصرف‌کننده باشد. چنانچه هر کدام از عوامل نام‌برده را حذف یا نقش آنها را کم‌رنگ کنیم، زنجیره تامین را ناقص کرده‌ایم و دیگر نمی‌توانیم انتظار کار کردن صحیح را از آن داشته باشیم.

هدف از نصب نرم افزار مدیریت زنجیره تامین SCM چیست ؟

قبل از فراگیر شدن اینترنت مریدان نرم افزار زنجیره تامین عمدتا” به تقویت امکان پیش بینی نیاز مشتریان و روان سازی زنجیره تامین محدود بودند . ولی ذات ارزان و هم جا حاضر اینترنت به همراه استانداردهای ارتباطی جهانی و ساده خود امکانات وسیعی بوجود آورده است.

تصمیمات زنجیره تامین در چه حیطه ای هستند ؟

ما تصمیمات لازم در رابطه با مدیریت زنجیره تامین را به دو دسته کلی تقسیم میکنیم . تقسیمات استراتژیک و عملیاتی . همانطوریکه از نام آن پیدا است , تصمیمات استراتژیک معمولا” برای افق زمانی بلندی است و تا حد زیادی به سیاستهای طراحی زنجیره تامین را فراهم می آورند . در سوی دیگری تصمیمات عملیاتی بیشتر بر عملیات روزمره تمرکز دارند. هدف این تصمیمات حرکت موثر و بهینه تولیدات در زنجیره تامین تعریف شده استراتژیک می باشد.

 

چه افرادی در زنجیره تامین نقش دارند؟

زنجیره تامین تنها از افراد تشکیل نمی‌شود. می‌توانیم در این زمینه به ویکی‌پدیای فارسی استناد کنیم و بگوییم تمام سازمان‌ها، افراد، فعالیت‌ها، اطلاعات و منابعی که در انتقال کالا یا خدمات از عرضه‌کننده به مشتری ایفای نقش می‌کنند، همگی از اعضای زنجیره هستند. اما به هر حال افرادی در این زنجیره حاضر هستند که در حرکت رو به جلوی آن نقش مستقیم دارند. بیایید نگاهی به افراد اصلی حاضر در زنجیره تامین داشته باشیم:

  • تامین کننده مواد اولیه
  • سرمایه‌گذار
  • تولید کننده
  • توزیع کننده
  • عمده فروش
  • خرده فروش
  • نیروهای ستادی

 

مشکلات زنجیره تامین

تعدد مراکز تصمیم گیری: با توجه به اینکه در زنجیره تامین، سازمانهای مختلفی دخیل هستند لذا هماهنگی و یکصدا شدن در زنجیره تامین نیاز به هماهنگی بالایی دارد. عدم اطمینان: یک منبع اصلی عدم اطمینان زنجیره تامین پیش بینی تقاضاست. پیش بینی تقاضا از چندین فاکتور از قبیل رقابت، قیمت ها، شرایط فعلی، توسعه تکنولوژیکی، و سطح عمومی تعهد مشتریان تاثیر می پذیرد. دیگر عامل عدم اطمینان زنجیره تامین زمانهای تحویل است. عدم هماهنگی: این نوع مشکلات هنگامی اتفاق می افتد که یک بخش شرکت با دیگر بخشها ارتباط خوبی ندارد. وقتی پیغام برای شرکا تجاری غیر قابل فهم باشد و وقتی بخشهای شرکت از بعضی مسائل آگاهی ندارد و یا خیلی دیر از آنچه مورد نیاز است و یا آنچه باید اتفاق بیفتد آگاه می شوند. ذخیره فریبنده: این گونه مشکل زمانی که مشتریان محصولی را می خواهند که در دسترس نیست اتفاق می افتد. گر چه در حقیقت وجود دارد مثل وقتی که محصول در جایی نادرست قرار می گیرد یا اینکه مقدار ذخیره ناصحیح است.

نوشته های مشابه

مدیریت مالی

تعریف رشته مدیریت مالی رشته مدیریت مالی، از گرایش های حسابداری در مقطع کارشناسی ارشد است که بر مهارت های…

هک رشد

هک رشد هک رشد اصطلاحی است که برای استراتژی‌هایی با هدف رشد روند بازاریابی به کار می‌رود.  هک رشد استراتژی‌ای…

نظری بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *