اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در مدیریت / توسط

نقشه استراتژی

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

نقشه استراتژی چیست؟

نقشه استراتژی ، یک دیاگرام است که استراتژی سازمان شما را در یک صفحه نشان می‌دهد. این نقشه برای درک ارتباط بین اهداف، برای همه افراد بسیار عالی است.

اهمیت نقشه استراتژی

مهم ترین دغدغه اکثر سازمان ها جاری سازی استراتژی هایی است که با زحمت فراوان تدوین کرده اند، کارت امتیازی متوازن ابزاری در اختیار سازمان ها می گذارد تا اجرای استراتژی را با وجوه مختلف دنبال کنند و مهم تر از آن، بر عملکرد استراتژیک سازمان خود مدیریت داشته باشند، اما پیش از سنجش و مدیریت بر عملکرد برمبنای استراتژی، لازم است توصیفی دقیق و کامل از استراتژی در دسترس باشد که تمامی اعضای سازمان آن را درک کنند نقشه استراتژی به این منظور تدوین می گردد.

نقشه استراتژی ابزاری شماتیک است که به منظور تشریح موثر استراتژی برای بدنه مدیریتی سازمان توسعه یافته است. با استفاده از این ابزار با چهار دیدگاه مالی، مشتری، فرایندهای داخلی و سرمایه سازمانی به استراتژی در نظر گرفته شده، توجه گردیده و نحوه تاثیر استراتژی بر هر یک از این مولفه ها معین می شود.

فواید نقشه استراتژی:

در صورت استفاده از نقشه استراتژی، اطمینان بیشتری از موفقیت در مدیریت استراتژیک حاصل می گردد، زیرا این ابزار استراتژی را به خوبی برای بدنه مدیریتی سازمان تشریح کرده و نمود آن را بر سایر مولفه های سازمانی مشخص می سازد پس به تعبیری می توان گفت نقشه استراتژی می تواند به عنوان ابزاری برای نشان دادن مسیر راه دستیابی به استراتژی در نظر گرفته شده در سازمان به کار رود.

روش تهیه نقشه استراتژی به تیم مدیریتی سازمان کمک می کند تا ابعاد مختلف تاثیر استراتژی بر سازمان را دریابند و به همه مولفه های سازمانی که بر استراتژی موثر هستند توجه نمایند. این ابزار استراتژی را از یک بیانیه آرزو مانند به یک برنامه برای دستیابی تبدیل می نماید.

نقشه استراتژی کمک می کند تا تمام اعضای سازمان نقش خود را در تحول استراتژیک سازمان بیابند و بدانند که چگونه تغییر در شیوه عملکرد آنان می تواند منجر به دستیابی به اهداف سازمان شود.

نقشه استراتژی برپایه روش پرسش و پاسخ، استراتژی سازمان را تشریح می کنند. چه تغییراتی در کدام یک از ابعاد سازمان می تواند تحولات چشم گیری را به همراه داشته باشد و با ارزش افزایی برای مشتری و ذینفعان سوددهی و رشد پایدار سازمان را به همراه بیاورد؟

بدون نقشه استراتژی، کارتهای امتیازی متوازن تنها ابزارهایی برای اندازه گیری عملکرد عملیاتی سازمان است و بنگاه بر مبنای نتایج آن اندازه گیری ها نمی تواند تحولی در راستای بهبود ارزش آفرینی برای ذینفعان به وجود آورد.

از آنجا که نقشه استراتژی، اولویت های تحولی سازمان و آنچه را که سازمان می خواهد به آن دست یابد را توصیف و اهداف ممتاز سازمان را تبیین می نماید، می تواند ابزار مناسبی برای شناخت اولویت های بودجه و سرمایه گذاری سازمان به شمار آید.

نقشه استراتژی ابزار ترجمه استراتژی به زبان قابل فهم برای سازمان است، از این رو در چرخه مدیریت استراتژیک بعد از مرحله تدوین استراتژی و قبل از مرحله همسوسازی استراتژیک تدوین می گردد.

 

نقشه استراتژی

نقشه استراتژی – کالج مدیریت

چگونه اهداف نقشه راه استراتژی را تدوین نماییم ؟

  • اهداف را با فعل شروع کنید : یک هدف استراتژیک یا راهبردی ، بیانیه ای مختصر از چیزی است که سازمان می بایست به خوبی انجام دهد تا بتواند استراتژی منحصربفرد خود را اجراء نماید . بنابراین ضروری است که هر هدف با یک فعل شروع شود تا بطور مختصر عملیات و اقداماتی که می بایست صورت پذیرد دقیقا مشخص گردد . وظیفه اولیه و مهم نقشه استراتژی برقراری ارتباط با استراتژی با صرف کمترین زمان و انرژی توسط هر فردی است که آن را مطالعه می کند . به عنوان نمونه فرض کنید که در دیدگاه مشتری یکی از اهداف ، وفاداری مشتری عنوان شود . هدف فوق مبهم و دارای بار معنایی اندکی جهت شکل دهی تلاش هر یک از کارکنان است. آیا سازمان مورد نظر قصد دارد میزان وفاداری را افزایش دهد ؟ آیا می خواهد آن را ایجاد نماید ؟آیا قصد تقویت آن را دارد ؟ هر یک از موارد فوق با یکدیگر متفاوت بوده و باعث طراحی شاخص های عملکردی مختلف و بالطبع آن ، طرح های استراتژیک مختص به خود می باشند . توجه داشته باشید که هر کلمه در نقشه استراتژی مهم است .
  • تعیین کنید چه چیزی شما را عقب نگه داشته است : قدرت تشخیص مسایل و غلبه بر آنان همواره حائز اهمیت است . چراکه هدف بهبود وضعیت جاری است . استراتژی به دنبال آن است که شما را از موقعیت فعلی به یک مقصد  جدید در آینده منتقل نماید.رسیدن به مقصد ، مستلزم غلبه بر چالش های حیاتی متعددی است .از خود بپرسید چه مسائلی شما را از اجرای استراتژی عقب نگه داشته است و این را به عنوان یک منشور و در هر یک از دیدگاه ها به بحث بگذارید .به عنوان نمونه اگر تصمیم دارید یک استراتژی جدید را با تمرکز بر روی ایجاد روابط پایدار با مشتریان ایجاد نمایید، چه چیزی شما را  در اجرای این استراتژی جدید عقب نگه داشته است ؟ اگر تیم فروش شما بطور سنتی بر روی فروش محصول در مقابل ارایه راه حل ها به نیاز مشتریان ( یک بعد کلیدی صمیمت مشتری ) تمرکز دارد ،  ممکن است لازم باشد که آموزش های متعددی در این رابطه انجام شود . این موضوع خود می تواند عامل محرک شکل گیری یک هدف دیگر در بخش دیگری نظیر رشد و توسعه گردد : تطبیق مجموعه مهارت ها با استراتژی. با نگاهی عمیق به مشکلاتی که به نوعی مانع اجرای موفقیت آمیز استراتژی می باشند، می توان در شناسایی و تدوین اهداف نقشه استراتژی کمک قابل توجهی نماید .
  • برخورد مناسب با  ایده های خلاق  . فرآیندهای BSC ارتباطی نزدیک با خلاقیت دارند .خلاقیت هسته تمامی فعالیت ها را شکل می دهد . شناسایی اهدافی که می تواند نقشی تعیین کننده برای یک سازمان باشد و ترجمه آنها به طرح های نوآورانه و همچنین طراحی شاخص های عملکرد معنی دار تصویری نوین از یک مدیریت خلاقانه را دریک سازمان ترسیم خواهد کرد .
  • همواره بخاطر داشته باشید این استراتژی شما است ، نه استراتژی شرکت هایی مثل گوگل ، اپل و آمازون . این شرکت ها و سایر ستارگان درخشان در آسمان کسب و کار امروزی ، بدون شک شرکت های موفقی هستند و غیرمنصفانه است که آنها را با سازمان خود مقایسه کنیم . شرکت های فوق ، مجموعه ای از فعالیت ها را با هم افزایی بالا به منظور اجرای استراتژی خود به خدمت می گیرند . اگر ما هم بتوانیم تمام چیزهایی را که آنها انجام می دهند ، انجام دهیم ، خیلی خوب است ولی این کار شدنی نیست و یا بهتر بگوییم کار ساده ای نیست . نمی شود کارهایی را که دیگران انجام می دهند و بدون در نظر گرفتن خیلی از حقایق و شرایط به صورت کورکورانه انجام داد . نمی شود موفقیت دیگران را بدون در نظرگرفتن بسیاری از واقعیت ها کپی کرد ، می توانیم از آنها چیزهای زیادی یاد بگیریم ولی نمی توان استراتژی آنها را برای خود copy&paste کنیم . زمانی که نقشه استراتژی  را برای سازمان خود ایجاد می نماییم ، می توان وضعیت شرکت های موفق  را مطالعه و با رمز و راز موفقیت آنها آشنا شد ولی صرفا آن گروه از اهدافی را باید درگیر نقشه استراتژی خود بکنیم که اگر و تنها اگر مستقیما به اجرای موفقیت آمیز استراتژی منحصربفرد ما  گره می خورند .
  •  توجه به توصیه های اهل فن  : امروزه در اطراف زندگی ما مملو از توصیه ها و یا افرادی است که عاشق نصیحت دیگران هستند و به همان اندازه از نصحیت خود توسط دیگران نفرت دارند ! شناسایی اهل فن و توجه به انتقادات دلسوزانه آنها همواره می بایست مد نظر قرار گیرد . بررسی دقیق و همه جانبه توصیه های اهل فن فرصت بهتر شدن و یا ارتقاء سطح بلوغ یک نقشه استراتژی را به دنبال خواهد داشت . مهم این است که نقطه نظرات و  راه حل های ارایه شده توسط منتقدین ، متناسب با وضعیت و شرایط ما باشد و راه حل ارایه شده متناسب با صورت مساله ما تدوین شده باشد نه این که راه حل مربوط به صورت مساله ای دیگر باشد.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

بازاریابی یکپارچه

بازاریابی یکپارچه ، واژه یکپارچگی در بازاریابی با تکنولوژی اجین شده است. به گونه ای که شرکت­ها برای برگزاری کمپین­هایی…