اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط
آخرین زمان ویرایش:

بازاریابی پنهان

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

بازاریابی پنهان یا مخفی چیست؟

بازاریابی پنهان یا مخفی یا Stealth Marketing روشی از بازاریابی است که در آن تبلیغات به صورت مستقیم انجام نمی گیرد و ممکن است مردم حتی متوجه تبیلغاتی بودن آن عمل نشوند. حتی اگر متوجه هم بشوند آزار دهنده نیست.اصلا هدف از ابداع این روش این بود که یک روش بازاریابی ابداع کنند که آزار دهنده نباشد.

زیرا بازاریابی و تبلیغات اگر به طور مستقیم انجام شود ممکن است باعث اذیت شدن مردم و بد بینی نسبت به برند شود. برای مثال یک تبلیغ که برای پخش در تلویزیون میرود به مدتی مدام تکرار می شود و بعد از گذشت چند روز وقتی پخش می شود مردم می گویند اه… باز این تبلیغ!! اما مزیت  روش بازاریابی مخفی این است که اصلا آزار دهنده نیست و در صورت متوجه شدن مردم باز هم از آن استقبال می کنند چون معمولا به همراه یک فرایند مفید یا یک چیز آموزشی این تبلیغ صورت میگیرد. بازاریابی مخفی مدل های گوناگونی دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

 روشی از بازاریابی است که در آن تبلیغات به صورت مستقیم انجام نمی گیرد و ممکن است مردم حتی متوجه تبیلغاتی بودن آن عمل نشوند.حتی اگر متوجه هم بشوند آزار دهنده نیست.اصلا هدف از ابداع این روش این بود که یک روش بازاریابی ابداع کنند که آزار دهنده نباشد.

چه کسانی از بازاریابی پنهانی استفاده می‌کنند؟

دو مزیت بزرگ بازاریابی پنهان هزینه پایین و قابلیت توصیه‌های دهان به دهان بین مردم است. این دو مزیت این امکان را فراهم می‌کند که هم شرکت‌های کوچکی که بودجه تبلیغات کمی دارند از این روش استفاده کنند و هم شرکت‌های بزرگی که می‌خواهند از روش‌های سنتی بیشترین بهره را ببرند.

برای مثال یک فروشگاه جدید و مستقل فروش دوچرخه می‌تواند با استخدام کردن افراد مشتاق به دوچرخه سواری و فرستادن آن‌ها به گردهمایی‌ها و رویداد های مرتبط و صحبت کردن میان افراد، تاثیرات مثبتی در اذهان ایجاد کند. همچنین این افراد می‌توانند در سایت‌های مختلف مربوط به دوچرخه نظرات مثبت در خصوص فروشگاه ذکر کنند. بر خلاف تبلیغات مستقیم، این افراد مشتاق می‌توانند همزمان با بالا بردن آگاهی افراد به وسیله اطلاعات، برای فروشگاه هم بازاریابی کنند.

یک شرکت بزرگ‌تر که منابع بیشتری برای تبلیغات دارد می‌تواند یک کمپین بازاریابی پنهان خیلی راضی‌کننده‌تر و پیچیده‌تر اجرا کند. برای مثال یک شرکت بزرگ تولیدکننده کفش می‌تواند چندین بازیکن حرفه‌ای بسکتبال را استخدام کند و مدل جدید کفش خود را در اختیار آن‌ها بگذارد تا چند هفته قبل از شروع تبلیغات آن را به پا کنند. این کار می‌تواند میزان بازدهی تبلیغات را بسیار بالاتر ببرد و به احتمال زیاد بعد از شروع تبلیغات به دلیل تاثیری که افراد مشهور ورزشی روی مردم می‌گذارند، میزان تقاضا برای آن مدل کفش بالاتر برود.

 

بازاریابی پنهان

بازاریابی پنهان – کالج مدیریت

بارایابی پنهان از طریق محتوا

امروزه محتوا در دنیای کسب و کارها بسیار مهم است، از محتوا هم می شود برای بازاریابی پنهان استفاده کرد. برندی متنی را که نقاط ضعف و قوت محصولش را بیان می کند، در فضای مجازی منتشر می کند. معمولاً در این مطالب سمت و سوی مطلب به سمت مثبت سوق پیدا می کند و در آخر آن برند، به صورت غیر مستقیم توصیه می شود. این امر ممکن است در خبرهای غیر رسمی هم وجود داشته باشد.

افراد مشهور

در اکثر مواقع افراد مشهور مانند فوتبالیست ها، بازیگران و اشخاص تاثیرگذار در فیلم یا شرایطی خاص، پیراهن برند معروفی را می پوشند. شاید آنها در حال حرف زدن در خصوص مسائل دیگر باشند اما کسانی که به افراد معروف اهمیت می دهند و آنها را به عنوان الگو قبول دارند به سرعت جذب برند یا عکس روی لباس آنها شده و بدنبال آن می روند.

 

معرف در بازاریابی پنهان

تصور کنید می خواهید از فروشگاهی صابون بخرید اما بین ۳ مارک شک و تردید دارید. در این شرایط به طور ناگهان فردی در کنارتان ظاهر شده و در مورد ویژگی های برند اولین صابون صحبت می کند. فرد شروع به حرف زدن می کند و بدون اینکه متوجه علامت خاصی شوید؛ می فهمید، وی فروشنده و بازاریاب برند بوده است.

این هم یکی دیگر از روش های بازاریابی مخفی است که افراد را برای ارائه غیرمستقیم محصولات، استخدام می کنند و در بیشتر فروشگاه های حضور دارند.

نوشته های مشابه

بازاریابی تراکنشی

بازاریابی تراکنشی چیست؟ بازاریابی تراکنشی ایجاد رونق در فروش می‌تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص برای خرده‌فروشانی که مجبور هستند…

کارآفرینی اجتماعی

کارآفرینی اجتماعی چیست؟ کار آفرینی اجتماعی(Social Entrepreneurship): کارآفرینی اجتماعی فرآیند دنبال کردن راه حل های خلاقانه برای مسائل اجتماعی است. به…