/ در پایان نامه / توسط

تحقیقات اجتماعی

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

تحقیق اجتماعی چیست؟

تحقیقات اجتماعی ، روشی است که دانشمندان علوم اجتماعی و محققان از آن برای یادگیری در مورد مردم و جوامع استفاده می کنند تا بتوانند محصولات / خدماتی را طراحی کنند که نیازهای مختلف مردم را تأمین کند. گروه های مختلف اقتصادی اجتماعی متعلق به بخش های مختلف یک شهرستان متفاوت فکر می کنند. برای درک افکار و بازخورد آن ها درباره جهان اجتماعی، که می تواند با استفاده از تحقیقات اجتماعی انجام شود، باید جنبه های مختلفی از رفتار انسان مورد توجه قرار گیرد. هر موضوعی می تواند تحقیقات اجتماعی را آغاز کند – ویژگی جدید، روند جدید بازار یا ارتقا در فناوری قدیمی.

تحقیقات اجتماعی با پیروی از یک برنامه عملیاتی عملی شامل روش های مشاهده کمی و کیفی انجام می شود:

. روش های کیفی به ارتباط مستقیم با اعضای بازار، مشاهده، تحلیل متن متکی هستند. نتایج این روش بیش از تعمیم دادن به کل جمعیت، بیشتر بر روی دقیق بودن متمرکز است.
. روش های کمی از روش های تجزیه و تحلیل آماری برای ارزیابی داده های جمع آوری شده از طریق نظرسنجی ها، نظرسنجی ها یا پرسشنامه ها استفاده می کنند.

تحقیقات اجتماعی شامل عناصر هر دو روش برای تجزیه و تحلیل طیف وسیعی از وقایع اجتماعی مانند بررسی اماکن تاریخی، سرشماری کشور، تجزیه و تحلیل دقیق تحقیقات انجام شده برای درک دلایل افزایش گزارشات آزار و اذیت در کشور و غیره است.

یک نظرسنجی برای نظارت بر خوشبختی در یک جامعه پاسخگو یکی از پرکاربردترین تحقیقات اجتماعی است. الگوی سنجش خوشبختی می تواند توسط محققان سازمان ها برای سنجش میزان رضایتمندی یک پاسخ دهنده و کارهایی که می توان برای افزایش شادی در آن پاسخ دهنده انجام داد، استفاده شود.

انواع تحقیقات اجتماعی

تحقیقات اجتماعی چهار نوع اصلی دارد: تحقیقات کیفی و کمی، تحقیقات اولیه و ثانویه.

تحقیقات کیفی: تحقیقات کیفی به عنوان روشی برای جمع آوری داده ها از طریق گفتگوهای باز و گفتگو تعریف می شود، پنج روش تحقیق کیفی اصلی وجود دارد: تحقیقات قوم نگاری، گروه های متمرکز، مصاحبه آنلاین یک به یک، تحلیل محتوا و تحقیق موردی. معمولاً شرکت کنندگان برای جمع آوری اطلاعات در زمان واقعی که به اعتماد سازی کمک می کند، برای جمع آوری اطلاعات کیفی از اکوسیستم خود خارج نمی شوند. محققان برای جمع آوری داده های کیفی برای موضوعات پیچیده، به روش های مختلفی وابسته هستند.

تحقیقات کمی: تحقیقات کمی منبع بسیار آموزنده ای برای جمع آوری اطلاعات است که از طریق رسانه هایی مانند نظرسنجی ها، نظرسنجی ها و پرسشنامه ها انجام می شود. داده های جمع آوری شده را می توان برای نتیجه گیری نتایج عددی یا آماری تجزیه و تحلیل کرد. چهار روش تحقیق کمی متمایز وجود دارد: تحقیقات پیمایشی، تحقیقات همبستگی، تحقیقات علی – مقایسه ای و تحقیقات تجربی. این تحقیق روی نمونه ای انجام می شود که نماینده بازار هدف است و معمولاً با استفاده از سوالات نزدیک به پایان می رسد و داده ها در جداول، نمودارها، نمودارها و غیره ارائه می شود.

به عنوان مثال، یک تحقیق می تواند برای درک آگاهی از تغییرات آب و هوایی در بین مردم عمومی انجام شود. چنین پیمایشی اطلاعات عمیقی راجع به درک افراد از تغییر اقلیم و همچنین رفتارهایی که بر رفتار مثبت تأثیر می گذارد، ارائه می دهد. چنین پرسشنامه ای محقق را قادر می سازد آنچه را که باید برای ایجاد آگاهی بیشتر در بین مردم انجام شود، درک کند.

تحقیقات اولیه: تحقیقات اولیه توسط خود محققان انجام می شود. لیستی از سوالات وجود دارد که یک محقق قصد دارد بپرسد و نیاز است که مطابق بازار هدف سفارشی شود. این سوالات از طریق نظرسنجی، نظرسنجی یا پرسشنامه برای پاسخ دهندگان ارسال می شود تا تحلیل آن ها برای محقق راحت شود. از آنجا که داده ها به صورت دست اول جمع آوری می شوند، با توجه به نیاز تحقیق بسیار دقیق هستند.

به عنوان مثال: ده ها هزار کشته و زخمی مربوط به خشونت اسلحه در ایالات متحده وجود دارد. ما در اخبار درباره حمله افرادی که سلاح حمل می کنند به عموم مردم می شنویم. بحث در مورد اینکه آیا داشتن اسلحه دلیل این امر است یا خیر، در بین مردم آمریکا کاملاً بحث شده است. موسسات مرتبط با بهداشت عمومی یا سازمان های دولتی در حال انجام مطالعاتی برای یافتن علت آن هستند. بسیاری از سیاست ها نیز تحت تأثیر نظر عموم مردم است و سیاست های کنترل اسلحه تفاوتی ندارند. از این رو می توان یک پرسشنامه کنترل اسلحه برای جمع آوری داده ها برای فهم نظر مردم درباره خشونت اسلحه، کنترل اسلحه، عوامل و اثرات داشتن اسلحه گرم تهیه کرد. چنین پیمایشی می تواند به این موسسات کمک کند تا اصلاحات معتبری را بر اساس داده های جمع آوری شده انجام دهند.

تحقیقات ثانویه: تحقیقات ثانویه روشی است که قبلاً اطلاعات توسط سازمان های تحقیقاتی یا بازاریاب جمع آوری شده است. روزنامه ها، انجمن های آنلاین، گزارش ها، شواهد دیداری و شنیداری و غیره در گروه داده های ثانویه قرار می گیرند. پس از شناسایی موضوع تحقیق و منابع تحقیق، یک محقق می تواند اطلاعات موجود موجود از منابع ذکر شده را جمع آوری کند. سپس آن ها می توانند تمام اطلاعات را برای مقایسه و تجزیه و تحلیل آن ها برای نتیجه گیری ترکیب کنند.

 

تحقیقات اجتماعی

تحقیقات اجتماعی – کالج مدیریت

روش های تحقیق اجتماعی

نظرسنجی ها: یک نظرسنجی با ارسال مجموعه ای از سوالات از پیش تعیین شده به یک نمونه از افراد از بازار هدف انجام می شود. این امر منجر به مجموعه ای از اطلاعات و بازخورد افراد می شود که به زمینه های مختلف، قومیت ها، گروه های سنی و غیره تعلق دارند. نظرسنجی را می توان از طریق رسانه های آنلاین و آفلاین انجام داد. با توجه به پیشرفت در محیط های فناوری و میزان دسترسی آن ها، رسانه های آنلاین شکوفا شده اند و تعداد افراد وابسته به نرم افزار نظرسنجی آنلاین برای انجام نظرسنجی ها و نظرسنجی های منظم افزایش می یابد.

تحقیقات مختلف اجتماعی انواع مختلفی دارد: تحقیقات طولی، مقطعی، تحقیقات همبستگی. نظرسنجی های تحقیق اجتماعی طولی و مقطعی روش مشاهده ای است در حالی که همبستگی یک روش تحقیق غیرتجربی است. نظرسنجی های طولی تحقیقات اجتماعی با یک نمونه در طی یک دوره زمانی انجام می شود در حالی که نظرسنجی های مقطعی با نمونه های مختلف انجام می شود.

به عنوان مثال: در چند وقت اخیر مشاهده شده است که تعداد طلاق ها، یا روابط ناموفق افزایش می یابد. تعداد زوج هایی که به مشاوران ازدواج یا روانپزشکان مراجعه می کنند در حال افزایش است. گاهی اوقات فهمیدن اینکه دلیل از بین رفتن رابطه چیست، مشکل است. یک فرآیند غربالگری برای درک نمای کلی رابطه می تواند یک روش آسان باشد. یک مشاور ازدواج می تواند برای درک شیمی در یک رابطه، عواملی که بر سلامت یک رابطه تأثیر می گذارند، چالش های پیش روی یک رابطه و انتظارات در یک رابطه، از یک نظرسنجی رابطه استفاده کند. چنین بررسی می تواند برای استنباط یافته های مختلف در بیمار بسیار مفید باشد و درمان نیز بر این اساس انجام شود.

مثال دیگر برای استفاده از نظرسنجی ها می تواند جمع آوری اطلاعات در مورد آگاهی از بلایا و برنامه های مدیریت بلایا باشد. بسیاری از موسسات مانند سازمان ملل یا تیم محلی برای مدیریت حوادث سعی می کنند جوامع خود را برای مقابله با حوادث آماده کنند. داشتن دانش در مورد این موضوع در مناطق مستعد برای بروز بلایا بسیار مهم است و نوع خوبی از دانش است که می تواند به همه کمک کند. در چنین حالتی، یک نظرسنجی می تواند این موسسات را قادر سازد درک کنند که چه مناطقی می توانند بیشتر ارتقا یابند و چه مناطقی به چه نوع آموزشی نیاز دارند. از این رو می توان برای درک دانش عموم در مورد تأثیر بلایا بر جوامع، و اقداماتی که آن ها برای مقابله با بلایا انجام می دهند و چگونه می توان خطر را کاهش داد، یک بررسی مدیریت بلایای طبیعی انجام می شود.

آزمایشات: یک تحقیق تجربی توسط محققان برای مشاهده تغییر در یک متغیر بر روی متغیر دیگر انجام می شود، یعنی برای تعیین علت و نتایج یک متغیر. در آزمایشات، نظریه ای وجود دارد که باید با مشاهده و تجزیه و تحلیل دقیق اثبات یا رد شود. یک آزمایش کارآمد ضمن اثبات، رد یا رد نظریه، در ایجاد رابطه علت و معلولی موفق خواهد بود. آزمایشات آزمایشگاهی و میدانی توسط محققان ترجیح داده می شود.

مصاحبه ها: تکنیک بدست آوردن نظرات و بازخوردها با پرسیدن سالات انتخابی رو در رو، از طریق تلفن یا رسانه های آنلاین تحقیق مصاحبه نامیده می شود. مصاحبه های رسمی و غیررسمی وجود دارد – مصاحبه های رسمی مصاحبه هایی است که توسط محقق با سوالات و قالب های باز و بسته به صورت ساختار یافته تنظیم می شود در حالی که مصاحبه های غیررسمی مصاحبه هایی است که بیشتر گفتگو با شرکت کنندگان است و جمع آوری آن بسیار انعطاف پذیر است.

نمونه هایی از مصاحبه ها در تحقیقات اجتماعی، مطالعات جامعه شناسی است که برای درک چگونگی مذهبی بودن انجام می شود. به همین منظور، یک کشیش یا کشیش می تواند از یک نظرسنجی کلیسا استفاده کند تا از عوام بتواند دلایل حضور آن ها در کلیسا و اینکه آیا آن ها نیازهای معنوی آن ها را تأمین می کند، درک کند.

مشاهده: در تحقیقات مشاهده ای، انتظار می رود که یک محقق در زندگی روزمره همه شرکت کنندگان درگیر شود تا کارهای روزمره، مهارت های تصمیم گیری، توانایی کنترل فشارها و کل علاقه و مخالفت آن ها را درک کند. این عوامل و مشاهدات دقیق و ثبت شده برای تصمیم گیری در مورد عواملی از جمله اینکه آیا تغییر قانون در سبک زندگی آن ها تأثیر می گذارد یا ویژگی جدیدی توسط افراد پذیرفته می شود، انجام می شود.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

تحقیقات علّی

تحقیق علی چیست؟ تحقیقات علّی ، به دلیل تلاش برای آشکار کردن رابطه علت و معلولی بین دو متغیر، در…

تحقیقات طولی

تحقیقات طولی چیست؟ تحقیقات طولی ، به تحقیقاتی گفته می شود که رویدادها یا پدیده ها را برای مدت زمان…