اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

شبکه های اجتماعی و تجارت الکترونیک

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

شبکه های اجتماعی گرایشی جدید در بازاریابی الکترونیکی

شبکه های اجتماعی و تجارت الکترونیک ، در دنیای بازاریابی الکترونیکی مدل های کسب و کار جدیدی معرفی شده اند و گرایشات جدیدی نیز در حال ظهور می­باشند. یکی از آخرین گرایش ها، وب سایت های شبکه های اجتماعی هستند که نه تنها تعداد زیادی کاربر و بازدید کننده را  جذب کرده­اند، بلکه مکانی برای قرار دادن تبلیغات برخط شرکت ها و کمپانی های مختلف می باشند. کسب و کارها استفاده از شبکه های اجتماعی را به عنوان راهی برای کمک به ارتباط کارکنان، مشتریان برای به دست آوردن اطلاعات و کمک را آغاز کرده اند. کمپانی های کسب و کار، از سرویس های شبکه های اجتماعی برای حمایت از کالاهای خود و یا سرویس دهی به مشتری به عنوان گرایشی جدید استفاده می کنند. علاوه بر شبکه های اجتماعی استفاده شده به وسیله کمپانی­ها، فراهم آوردن سرویس­های کارمندان یا مشتری­ها، شبکه های اجتماعی برخط محبوب مثل نینگ تبلیغات برخط از خرده فروشی­ها و شرکت­های دیگر  را جذب می کنند. قرار دادن تبلیغات برخط در وب سایت های شبکه­ های اجتماعی از مزیت حجم بازدید بالای مشتریان بالقوه بهره مند خواهند شد. اکثر کسب و کارهای برخط از مدل­های درآمدی چندگانه استفاده می کنند و تقریباً تمام وب سایت های شبکه های اجتماعی از مدل های درآمدی تبلیغات، حق اشتراک و کارمزد پیوند استفاده می کنند. ولی منبع درآمد اصلی شبکه های اجتماعی برخط، تبلیغات و کارمزد پیوند می باشد. حق اشتراک سهم کمتری در میزان درآمد آن ها دارد.

شبکه های اجتماعی و تجارت الکترونیک

این روزها، مشتریان به طور چشمگیری رفتارهایشان را هم­راستا با تکنولوژی و محیط اقتصادی دنیا تغییر می دهند. آن ها حجم زیادی از اطلاعات را به دست می آورند، از کالاها با خبر، با آن ها آشنا و اعتمادشان را نسبت به تبلیغات از دست می­دهند. کالاها و خدمات سفارشی را ترجیح می دهند و کانال های خرید خود را تغییر می دهند. بنابراین کسب و کارها برای بقای خود مجبور به اصلاح یا حتی تغییر استراتژی های تبلیغاتی خود برای از عهده بر آمدن تغییرات، حقایق و رفتارهای مشتریان خود می باشند. این روزها تجارت الکترونیک در حال انتقال از حالت تراکنش پایه به سمت شبکه اجتماعی پایه یا اعتماد پایه می باشند.

آیا شبکه های اجتماعی تجارت الکترونیک را بهبود می بخشد؟

شبکه های اجتماعی تاثیر بسیار مهمی بر چگونگی ارتباط کاربران اینترنت دارند. امروزه کاربران اینترنت به دنبال پژوهش و تقسیم اطلاعاتشان هستند. نتایج نشان می دهد هنگامی که اکثر کاربران در شبکه های اجتماعی درگیر نباشند، آن هایی که با دوستانشان از طریق شبکه های اجتماعی تراکنش و داد و ستد دارند، معمولاً منفعت های مهمی در فرم رضایت بالاتر کاربران  بدست می آورند. کاربران به این شبکه ها ملحق شده، پروفایل های خود را منتشر و پشتیبانی کرده و ارتباطاتی را با دوستانشان ایجاد می کنند. نتیجه این ارتباطات اجتماعی، سندی است که نشان دهنده سطح و مقدار اعتماد ایجاد شده بین کاربران مرتبط می باشد. افراد بسیاری معتقدند که افزایش بازارهای برخط با خصوصیات و ویژگی های شبکه های اجتماعی، باید اعتماد مابین طرفین تراکنش و رضایت کاربران را بهبود بخشد.

شبکه های اجتماعی و تجارت الکترونیک

شبکه های اجتماعی و تجارت الکترونیک – کالج مدیریت

تجارت الکترونیک و شبکه های اجتماعی                                            

مشتریان بازارهای برخط سنتی مانند کریگزلیست و(ای.بی) به طور معمول با افرادی کاملاً غریبه داد و ستد انجام می دهد که بنابراین، آن ها را در برابر متقلّبین آسیب پذیر می نماید. در حالی که یک بازار اجتماعی ویژگی های شبکه های اجتماعی را با جامعه خرید برخط جمع کرده و به مشتریان اجازه خرید از دوستان یا دوستان دوستانشان را می دهد. برای ارزیابی تاثیر شبکه های اجتماعی بر بازارهای برخط، ارتباط کاربران و رفتار آن ها از  طریق یک پایگاه داده ای بزرگ از کاربران حراجی بزرگ مورد مطالعه قرار گرفته است. یک خانه حراجی مشابه با «یوبید» و «ای.بی» می باشد. ولی از لحاظ اجتماع شبکه های اجتماعی، با جامعه بازار، تک و منحصر به فرد می باشد. همانند دیگر شبکه های اجتماعی این حراجی نیز کاربران را تشویق به ایجاد یک پروفایل از طریق یک صفحه اختصاصی همراه با تاریخچه فردی ، عکس و ارتباط با دوستان می نماید. ولی بر عکس شبکه های اجتماعی معمولی، این سایت شامل اولویت های خرید و سیاست های بازگشت می باشد.

رابطه بین شبکه های اجتماعی و بهبود تجارت الکترونیکی

امروزه مشتریان به طور چشمگیر رفتارهایشان را همراستا با فناوری و محیط اقتصادی دنیا تغییر می دهند. آن ها حجم زیادی از اطلاعات را به دست می آورند، از محصولات باخبر و با آن ها آشنا می شوند، و اعتمادشان را به تبلیغات از دست می دهند. از طرفی کالاها و خدمات سفارشی را ترجیح می دهند و کانال های خرید خود را تغییر می دهند. بنابراین کسب و کارها برای این که از عهده تغییرات و تقاضا و نیاز مشــتریان خود بر بیایند، برای بقای خود مجبور به اصلاح یا حتی تغییر استراتژی های تبلیغاتی خود هستند.

امروزه تجارت الکترونیکی در حال انتقال از حالت تراکنش پایه به سمت شبکه اجتماعی پایه یا اعتماد پایه است. شبکه های اجتماعی تاثیر بسیار زیادی بر چگونگی ارتباط کاربران اینترنت دارند. کاربران اینترنت به دنبال پژوهش و تقسیم اطلاعاتشان هستند. نتایج نشان می دهد هنگامی که اکثر کاربران در شبکه های اجتماعی درگیر نباشند، آن هایی که از طریق شبکه های اجتماعی با دوستانشان تراکنش و داد و ستد دارند، معمولا منفعت های مهمی در فرم رضایت بالاتر کاربران به دست می آورند. کاربران به این شبکه ها ملحق می شوند، پروفایل های خود را منتشر و پشتیبانی می کنند، و با دوستانشان ارتباط برقرار می کنند. نتیجه این ارتباطات اجتماعی، سندی است که نشان دهنده سطح و مقدار اعتماد ایجادشده بین کاربران مرتبط است.

افراد بســیاری معتقدند که افزایش بازارهای برخط با خصوصیات و ویژگی های شبکه های اجتماعی باید اعتماد بین طرفین تراکنش و رضایت کاربران را بهبود بخشد. مشتریان بازارهای برخط سنتی مانند «کریگزلیست» و «ای.بی»، به طور معمول با افرادی کاملاً غریبه داد و ستد می کنند که  در نتیجه آن ها را در برابر متقلبین آسیب پذیر می کند. در حالی که یک بازار اجتماعی ویژگی های شبکه های اجتماعی را با جامعه خرید برخط جمع می کند و به مشتریان اجازه خرید از دوستان یا دوستان دوستانشان را می دهد.

نوشته های مشابه

سطوح هرم بازاریابی الکترونیکی

سطوح هرم بازاریابی الکترونیکی به ۴ سطح تقسیم می شود: ۱٫ سطح اول: کالاها و خدمات – اساس استراتژی بازاریابی…

بازاریابی رسانه های اجتماعی و تاثیر آن بر کسب و کار

بازاریابی رسانه های اجتماعی و تاثیر آن بر کسب و کار بازاریابی رسانه های اجتماعی و تاثیر آن بر کسب…