اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط
آخرین زمان ویرایش:

شبکه اجتماعی

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

شبکه اجتماعی چیست؟

شبکه اجتماعی آندره کاپلن و مایکل هانلین رسانه‌های اجتماعی را این گونه تعریف می‌کنند:

“گروهی از برنامه‌های کاربردی (applications) متنی بر اینترنت هستند که با اتکا به بنیان‌های تکنولوژیک وب ۲، امکان ایجاد و تبادل محتوای تولید‌شده بوسیله کاربران را می‌دهند”. برای تعریف شبکه های اجتماعی باید ابتدا سه مفهوم را از یکدیگر تفکیک کنیم:

  • شبکه  به عنوان شبکه ای از ارتباطات انسانی (Social Networks)
  • سرویس‌های ایجاد و توسعه شبکه های اجتماعی (Social networking services)
  • سرویس‌های دیجیتال ایجاد و توسعه  اجتماعی (Digital social networking services)

 

این شبکه‌ها چگونه شکل گرفتند؟

شبکه‌های اجتماعی چند سالی است که مخاطبان و یا اگر بخواهیم از جهت منفی به آن نگاه کنیم معتادین به خودش را یافته و هر روز در حال گسترش و پیشرفت است و به همه جای دنیا سَرَک می‌کشد و ریشه می‌دواند. این شبکه‌های اجتماعی که با عناوین و کاربرد‌های مختلف در حال رشد هستند مخاطبانشان را به گونه‌ای گرفتار خود کرده اند که برخی از آن‌ها حتی زندگی روزمره خود را تعطیل کرده اند و مدام درگیر این شبکه‌ها هستند.

مقاله رسانه اجتماعی را مطالعه کنید.

شبکه اجتماعی

شبکه اجتماعی – کالج مدیریت

مهمترین شبکه های اجتماعی

Facebook

Youtube

Twitter

Pinterest

LinkedIn

Instagram

DeviantArt 

MeetMe

LiveJournal

classmates

AOL Hometown

Reunion

Club Penguin

Buzznet

CafeMom 

Ning

Meetup

myLife

Multiply

Flickr

مهمترین شبکه های اجتماعی ایرانی

 کلوب

شبکه آپارات

 فیس نما

و پیام رسانهای جدید داخلی

 

ریشه‌شناسی شبکه اجتماعی

بیش از یک سده است که در جوامع، از واژه «شبکه اجتماعی» را برای اشاره ضمنی به مجموعه روابط پیچیده میان افراد در سیستم‌های اجتماعی در تمامی مقیاس‌ها از روابط بین فردی گرفته تا بین‌المللی مورد استفاده می‌گیرد. جان آروندل بارنس در سال ۱۹۴۵ برای نخستین بار از اصطلاح قاعده‌مند برای مشخص کردن الگو‌هایی از رشته‌ها استفاده کرد که مفاهیم را مشخص می‌کنند و به صورت رایج توسط عموم و دانشمندان علوم اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد: گروه اجتماعی محدود (مانند: قبیله و خانواده) و طبقات اجتماعی (مانند: جنسیّت و قومیت).

 

اولین وب‌سایت‌های حرفه‌ای

کاربران اینترنت در سال ۱۹۹۵ توانستند اولین وب‌سایت‌های حرفه‌ای را تجربه کنند. در آن زمان سرویس هاستینگ Geocities توسط Beverly Hills Internet راه‌اندازی شد، این سرویس به کاربران اینترنت امکاناتی را برای ساخت وب‌سایت عرضه می‌کرد. حضور وب‌سایت‌های حرفه‌ای در میان کاربران مراجعه به اینترنت را بیشتر کرد تا اینکه شاهد سرویس SixDegrees در سال ۱۹۹۷ بودیم، این سرویس به کاربران اجازه می‌داد تا برای خود پروفایل ایجاد کنند و دوستان خود را در قالب یک فهرست به این پروفایل اضافه نمایند، به لطف این ویژگی‌ها سرویس SixDegrees توانست به چیزی حدود ۱ میلیون کاربر دست پیدا کند.

 

مضرات

  • مانند اعتیاد دیگر چیزها حتی در مواقعی که کاربر از شبکه‌های اجتماعی متنفر است، نمی‌تواند آن را ترک کند.
  • از سوی دیگر، با وجود اینکه شبکه‌های اجتماعی می‌توانند حافظه کاربران را تقویت کند، اما استفاده بیش از اندازه می‌تواند باعث تضعیف حافظه و کاهش تمرکز شود.
  • به دنبال مقایسه دائمی کاربر با دیگر کاربران، شبکه‌های اجتماعی بر اعتماد به نفس جوانان می‌تواند اثر مخربی داشته باشد. اگر مدام باشند.

نوشته های مشابه

ریبرندینگ

ریبرندینگ چیست؟ ریبرندینگ، یعنی تغییر دادن ظاهر برندتان، و یا به طور کلی حسی که مخاطبان نسبت به برندتان دارند،…

بازارپردازی

مرچندایزینگ یا بازارپردازی چیست؟ مرچندآیزینگ یا بازارپردازی ایده ای است که از خلاقیت تغذیه می کند و تمام عوامل به شیوه…