کارآفرینی اجتماعی چیست؟
کار آفرینی اجتماعی(Social Entrepreneurship): کارآفرینی اجتماعی فرآیند دنبال کردن راه حل های خلاقانه برای مسائل اجتماعی است. به طور ویژه، کارآفرینان اجتماعی، ماموریتی برای خلق و نگهداری ارزش های اجتماعی در خود احساس می کنند و خروجی کار آنها ممکن است در طیف متنوعی از سازمان ها باشد.
کارآفرینی قبل از کارآفرینی اجتماعی
کارآفرینی(Entrepreneurship): کارآفرینی، فرآیند خلق ارزش از خلاقیت است. در کارآفرینی حتماْ باید یک ارزش افزوده ایجاد شود که این ایجاد ارزش، مبتنی بر خلاقیت است. به عبارت دیگر کارآفرین باید خلاقیت داشته باشد و بتواند خلاقیت خود را تبدیل به یک کالا یا خدمت با ارزش کند.
ویژگیهای کارآفرینی
کارآفرین جذب موارد نیمه مطلوب میشود. فرصتی که در این موارد پنهان شده را میبیند و از آن برای ایجاد راهی تازه، محصول یا سرویسی جدید یا فرآیندی نو استفاده میکند. عاملی که کمک میکند کارآفرین بتواند این فرصتها را ببیند و از آن به عنوان شرایطی برای خلق چیزی جدید استفاده کند، تحمل سختیها و ناسازگاریهاست. ریشهی این تحمل در داشتن مجموعهای از خصلتها مانند خلاقیت، اقدام مستقیم، شجاعت، پایداری و قدرت الهام گرفتن است. داشتن این خصلتها اساس روندی است که منجر به ابداع چیزی میشود.
عاملی باعث الهام بخشیدن به کارآفرین میشود تا شرایط نامطلوب را تغییر دهد. جلوگیری و ناامید کردن او یا کسانی که با او احساس همدلی میکنند، میتواند عامل انگیزشی برای کارآفرین باشد. گاهی اوقات کارآفرین چنان به فرصتی که برای تغییر میبیند میچسبد و حرارت و شور بالایی نشان میدهد که این امر منجر به خراب کردن زندگی شخصیاش میشود. به عنوان مثال در مورد زندگی شخصی امیدیار، بنیانگزار eBay که شریک زندگیاش او را ترک کرد.
چگونه می خواهید خود را به دیگران معرفی کنید؟
کارآفرینان اجتماعی باید یک داستان خلاقانه برای شرح چشم انداز کسب و کار خود طرح کنند. داستان شما باید بتواند ماموریت اصلی و مراحل کسب و کارتان را به گونه ای جذاب و متفاوت برای مشتریان و سرمایه گذارانتان شرح دهد. به عنوان مثال، شیرینی پزی گریستون، که هدف اصلی آن استخدام افراد کم توان است، یک جمله ی معروف برای معرفی کسب و کار خود وارزشی که ایجاد می کند دارد: «ما افراد را استخدام نمی کنیم تا برای ما کیک درست کنند، ما کیک درست می کنیم تا بتوانیم افراد را استخدام کنیم.» این جمله به طور هوشمندانه ای ماموریت اصلی گریستون را بیان می کند.

کارآفرینی اجتماعی – کالج مدیریت
از کارهای تان تعریف کنید
به یاد داشته باشید که یک کسب و کار اجتماعی قرار است به حل مسائل اجتماعی کند بنابراین شما هر چه بیشتر از دست آوردهای تان در این زمینه برای مشتری بگویید آن ها بیشتر جذب شما می شوند. مشتریان به دنبال کسب و کارهای اجتماعی هستند که نه روی کاغذ بلکه در دنیای واقعی تاثیر گذار هستند.
مشتریان تان را درگیر کنید
مردم عاشق کسب و کارهای اجتماعی هستند که برای آن ها هم امکان تأثیر گذاری فراهم کند. بنگاه اجتماعی TOMS از این روش برای جذب مشتریان خود استفاده می کند. او به آن ها کمک می کند تا تحت حمایت شرکت در هر کجای دنیای که هستند به انجام کارهای خیرخواهانه بپردازند.
هدف از ایجاد کارآفرینی اجتماعی
مهم ترین هدف کارافرینی اجتماعی توجه به یک انگیزه ی اجتماعی ، بهبود انسجام اجتماعی ، کمک به واحد های خیریه ، سازماندهی کمک های داوطلبانه و یاری رسانی به افراد نیازمند می باشد. به طور کلی کارآفرینی اجتماعی فعالیتی نوآورانه برای خلق ارزش اجتماعی است که میتواند درون حتی کوچکترین بخش های جامعه نیز شکل بگیرد.
کارآفرینی اجتماعی با به کارگیری های مدل های کسب و کار ، تاحدی به راه حل های نوآورانه برای مشکلات اجتماعی پایدارو پیچیده مطرح میکند.امروزه در سراسر جهان ، افراد آگاه به مسائل اجتماعی ، مدل های ارزش آفرین و خلاقانه ای را به منظور حل مشکلات اجتماعی معرفی میکنند.