اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در استارت آپ / توسط
آخرین زمان ویرایش:

کسب و کار هوشمند

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

کسب وکار هوشمند ، عموماً وقتی از سایت شما صحبت می شود ، نباید هیچ کم و کسری در آن وجود داشته باشد . اما خیلی کم به آن چه که نباید در وب سایت باشد توجه می کنیم . اگر بپذیریم به کار گیری مکانیزم ها و فرایندهای پایدار گرد آوری ذخیره سازی ارزیابی و تحلیل و در نهایت کسب اطلاعات از داده های انبوه ، آشفته و پراکنده یک سازمان در هر مقیاس و اندازه ای چنان اهمیت یافته که امروز به عنوان عاملی رقابتی در سازمان ها مطرح می شود و تاثیری مستقیم بر موفقیت یا نا کامی آن ها ایفا می کند درک این که چرا در سال های اخیر هوشمندی کسب و کار یا Business intelligence به موضوع داغی تبدیل شده است دشوار نخواهد بود . BI به عنوان مجموعه ابزار ها ، راهکارها ، فناوری ها ، و مهارت های کسب دانشی جامع و یکپارچه از وضعیت کسب و کار یک سازمان به منظور ارائه اطلاعاتی فرا گیر به گونه ای که بتوان با استنباط از آن ها تصمیم سازی کرد و بهره وری را افزایش داد به یکی از کلیدی ترین اجزای یک معماری سازمانی بدل شده است . آمار های موجود شواهد و دلایل معتبری را ارائه می کنند که بر اساس آن ها ، سازمان ها توانسته اند هزینه های غیر ضروری تحلیل های عمیق و دقیق تر از وضعیت درون سازمانی رقابت پذیری کاهش و ضریب موفقیت خود را افزایش دهند و به یک معماری تجاری قابل اطمینان دست یابند . با پشت سر گذاشتن چند دهه از طرح مبانی نظری و فلسفی BI ( اواخر دهه ۱۹۵۰ میلادی ) و پس از گذشت ابزار های آن ، امروز از نسل جدید ابزار های کسب و کار هوشمند سخن به میان می آید که در مقایسه با نسل پیشین بهبود یافته و کار آمد تر شده اند و به جای تکیه بر داده های سنتی بر داده های معنایی (semantic Data ) استوارند در پرونده پیش رو بر آن شدیم تا با بررسی دوباره این موضوع این بار جامع تر و کامل تر از گذشته بر اهمیت آن تاکیدی دوباره کنیم  .

کسب و کار هوشمند چیست؟

کسب و کار هوشمند تمام فناوریهای کامپیوتری را دربر می‌گیرد که از آن جمله می‌توان به نرم‌افزارهای کاربردی، مدلهای کسب و کار و الگوهایی که به سازمانها یا شرکتها کمک می‌کند اشاره کرد. این الگوها داده‌های پراکنده را به اطلاعاتی قابل فهم، قابل تبادل، قابل اشتراک‌گذاری و قابل ذخیره برای تصمیم‌سازی‌های بعدی تبدیل می‌کند. یا به تعبیر دیگر مدیریت هوشمند یک فرایند شامل جمع‌آوری قانونی و اخلاقی اطلاعات و انتقال کنترل شده هوش عملیاتی به تصمیم‌گیران است. کسب و کار هوشمند، استفاده هوشمندانه و آگاهانه از اطلاعاتی است که به سختی و با صرف هزینه‌های زیاد به دست آمده است و در جهت تصمیم‌گیری‌های مدیریتی و کنترل سریع و دقیق وضعیت سازمان استفاده می‌شود.

نقش کسب و کار هوشمند در موفقیت

هوشمندی کسب و کار، مجموعه ای از روش ها و فرآیند هاست برای تبدیل داده های خام به اطلاعات معنادار. به عبارتی، هوشمندی کسب و کار داده ها را پالایش و موجب ارزش افزوده برای سازمان ها و کسب و کارها خواهد شد .

در یک بازار رقابتی برای اینکه بتوان به صورت پایدار و بلند مدت باقی ماند باید با اشراف به اطلاعات کسب و کار، فرصت های جدید را شناسایی و در جهت یک استراتژی موثر در کسب و کار مورد نظر از آن بهره برد.

به کارگیری تکنولوژی مناسب در عصر حاضر سبب می شود مدیران و سیاست گذاران سازمان ها، راهبردها و تصمیمات خود را در جهت صحیح و کارآمد هدایت کنند. بنابراین نهادها و سازمان هایی که به دنبال بهبود کیفیت در عرصه های تصمیم گیری و خدمات هستند ناگزیر به داشتن کسب و کاری هوشمند می باشند که با توسعه زیرساخت های تکنولوژیک به این مهم دست می یابند.

لازم به ذکر است وجود کسب و کار هوشمند به تنهایی نمی تواند راهگشا باشد. بلکه هوشمندی کسب و کار در کنار افراد توانمند و مبدع می تواند به موفقیت در کسب و کار منجر شود.

 

کسب و کار هوشمند

کسب و کار هوشمند – کالج مدیریت

 

فرایند هوشمندی کسب و کار

برنامه ریزی و سازماندهی: مرحله برنامه ریزی و هدایت در ابتدا و انتهای فرآیند هوشمندی کسب و کار بکار بسته می شود. ابتدا، متعاقب درخواست مدیریت ارشد قاعده مند نمودن سئوالات، برنامه ریزی برای پاسخ به سئوالات آغاز می شود.

جمع آوری اطلاعات از منابع: منابع زیادی برای کسب اطلاعات در سازمان وجود دارند. با علم به اینکه اطلاعات، آگاهی و هوشمندی نیستند؛ می توان گفت اطلاعات بعد از تحلیل و پردازش به هوش و دانش تبدیل میشوند. در این مرحله اطلاعات از کلیه پایگاه های اطلاعاتی و منابع اطلاعاتی (مراکز داده) جمع آوری، پردازش و پالایش شده، بعنوان منابع لازمه مورد تحقیق و بررسی قرار میگیرند تا آگاهی و دانش لازم و مناسب برای سوالات و خواسته ها حاصل شود

 پردازش داده ها: در این مرحله داده های جمع آوری شده مجتمع شده، روابط بین آنها شناسایی و تحلیل می گردد. نتیجه این مرحله میتواند منجر به ایجاد پایگاه اطلاعاتی یا افزودن داده ها به پایگاه داده فعلی و یا نمودارها باشد. این مرحله را به اصطلاح مرحله استخراج، دگرگونی و بارگذاری می نامند.

تجزیه و تحلیل اطلاعات: در این مرحله با استفاده از فناوری پیشرفته از اطلاعات مجتمع شده، هوشمندی مورد نظر حاصل می گردد. سیستم در انتهای این مرحله پاسخ هوشمندانه ای به سئوالات مدیران ارائه می کند. تیم بررسی کننده از ابزارهای کاوش اطلاعات برای دسته بندی و تحلیل آنها استفاده کرده، آگاهی و دانش و به همراه آن هوشمندی را فراهم میکند. نتیجه این کار جواب سوالات مورد نظر است که در قالب ارائه گزارشات، جداول و نمودارها منتشر شده، امکان تغییر سئوال و یا بررسی موضوع از زوایای دیگر منجر به تکرار چرخه فرآیند فوق خواهد گرددید. در این قسمت سوالات جانبی دیگری نیز ممکن است ایجاد شده که برای حل و رسیدن به جواب، به مرحله ابتدایی ارسال میشود.

 دسته بندی و نشر: ابزارهای گزارش گیری در سطح عملیاتی از کارآیی لازم برای مدیران برخوردار نیستند؛ و مدیران استفاده مؤثری از آنها ندارند. استقرار سکوی هوشمند کسب و کار در سازمان و استفاده از راهکاری مناسب، ضروری می نماید. سازمان ها با استفاده از نرم افزارهای مبتنی بر هوشمندی کسب و کار می توانند اثربخشی استفاده از ساختارهای اطلاعاتی موجود را در راستای اهداف سازمان افزایش دهند؛ تااطلاعات از حالت عملیاتی و محدود به استفاده در لایه های اجرایی سازمان به آگاهی و دانش قابل استفاده جهت مدیریت سازمان توسعه یابند. این ابزارها می توانند برای کلیه اطلاعات و داده های تولید شده در سازمان مورد بهره برداری قرار گیرند.

هوشمندی کسب و کار بر سطح کسب و کار تاثیر می گزارد، پس بر رقابت بطور مستقیم تاثیرگزار است. به طور کلی هوشمندی کسب و کار شامل موارد زیر است و چارچوب هوشمندی کسب و کار شامل موارد زیرساختی، کارکردی، سازمانی، کسب و کاری است.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

انواع کسب و کار

انواع کسب و کار ، چنانچه جویای کار و یا در فکر راه‌اندازی یک کسب و کار هستید، در وهله اول…

وفادارسازی های مشتری

وفادارسازی های مشتری ، شاید با خود تصور کنید که کار یک بازاریاب خوب، با جذب مشتری و خرید تمام…