اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در استارت آپ / توسط
آخرین زمان ویرایش:

کسب و کار کوچک

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

کسب و کار کوچک چیست؟

به منظور تحلیل آمارى و با قاعده در خصوص کسب و کار کوچک ، باید گفت که این مقوله داراىقوانین اجرایى تجارى است. هر صنعتى بر اساس درآمد و میزان استخدام سالانه ، اندازه استانداردى را براى خود تعریف مى‌کند. در بیشتر موارد این تعریف به واسطه نمایندگى‌هاى دولتى تعریف مى‌شود تا تحت قوانین تغییرپذیر دولتى تحلیل ‌هایى را صورت دهند. به علاوه ، این استانداردها براى برنامه‌هایى که در خصوص کمک بهبود به امور مالى است کارا مى‌باشد. کسب و کار کوچک بصورت مستقل است و هر شرکتى با کمتر از ۵۰۰ پرسنل در این حیطه قرار مى‌گیرد.این اندازه مرسومترین استاندارد تعریف شده است. در آمریکا حدود ۵/۲۲ میلیون کسب و کار مستقل از کشاورزى و زراعت وجود دارد که ۹۹ درصد آن کسب و کار کوچک(Small Business) به حساب مى‌آیند.

تعریف کسب و کار کوچک و متوسط

کسب وکارهای کوچک و متوسط در کشورهای مختلف جهان دارای شباهت های بسیاری هستند اما با این وجود، نمی توان تعریف واحد و یکسانی از آنها ارائه داد و هر کشور باتوجه به شرایط خاص خود، تعریفی از آ ن ها ارائه کرده است. در برخی از کشورها، این تعریف تنها بر اساس تعداد نیروی کار شکل می‌گیرد، در حالی که در برخی دیگر، متغیرهای مالی مانند گردش مالی و یا دارایی ها نیز در این تعریف گنجانده می‌شود. با این حال، مهم ترین متغیری که مبنای تمامی تعاریف ارائه شده قرار می‌گیرد، تعداد کارکنان می‌باشد که از این متغیر نیز در کشورهای مختلف و حتی در صنایع مختلف، تعاریف متفاوتی ارائه شده است.

 

طبقه‌بندیکسب وکارها بر اساس تعریف بانک جهانی

طبقه‌بندی کسب وکارها تعداد پرسنل کل داراییها/ فروش سالیانه
۱ کسب وکارهای خرد کمتر از ۱۰ نفر کمتر از ۱۰۰ هزار دلار
۲ کسب وکارهای کوچک بین ۱۰ تا ۵۰ نفر بین ۱۰۰هزار و ۳ میلیون دلار
۳ کسب وکارهای متوسط بین ۵۰ تا ۳۰۰ نفر بین ۳ میلیون و ۱۵ میلیون دلار

در ایران نیز تعریف کسب وکارهای کوچک و متوسط از سازمانی به سازمان دیگر فرق می‌کند و تعریف واحد و مشترکی در این خصوص وجود ندارد. ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف هر یک بنا به مقتضیات کاری خود، تعاریف و تقسیم‌بندی‌های متفاوتی ارائه داده‌اند. وزارتخانه‌های ذیربط اعم از وزارت صنعت، معدن و تجارت یک تعریف از این کسب وکارها دارند و بانک مرکزی و مرکز آمار نیز هر یک تعاریف متفاوتی از این بنگاه‌ها ارائه داده‌اند. شاخص‌های مختلفی برای تعریف این کسب وکارها وجود دارد اما شاخصی که در این تعاریف مشترک است، تعداد کارکنان این کسب وکارها می‌باشد. به عنوان نمونه در طبقه‌بندی اداره آمار بانک مرکزی واحدهای با کمتر از ۱۰ پرسنل «خرد»، ۱۰ تا ۴۹ پرسنل «کوچک»، ۵۰ تا ۹۹ پرسنل  «متوسط» و بالاتر از ۱۰۰ پرسنل «بزرگ» نامیده می‌شوند.

 کسب و کار کوچک

کسب و کار کوچک – کالج مدیریت

سیستم‌هایی مورد نیاز برای کسب و کارهای کوچک به شرح زیر هستند:

مدیریت نقدینگی در کسب و کار کوچک

از این سیستم برای پیش‌بینی استفاده می‌شود که حساب‌های قابل دریافت و دیگر مبالغ ورودی را در مقابل حساب‌های پرداختی و دیگر مبالغ خروجی قرار و به مدیران اجازه می‌دهد کمبودها را پیش‌بینی کنند و قبل از اینکه بحران از راه برسد، جلوی آن را بگیرند. این پیش‌نمایی‌ها حداقل باید شش هفته زودتر صورت بگیرند. اگر این سیستم به خوبی اجرا شود، یکی از کارمندان اداری می‌تواند در کمتر از ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در هفته گزارشی برای مدیران آماده کند.

بودجه در کسب و کار کوچک

این برنامه‌ی سود یک ساله و در مدیریت کنترل بسیار حیاتی است. این سیستم باید به پیشینه‌ی ساختار هزینه‌ای سازمان مرتبط باشد، اما بودجه‌بندی باید بر مبنای صفر باشد و تمامی هزینه‌ها (نه تنها کاهش یا افزایش) باید توجیه شوند. این سیستم به‌صورت خودکار بودجه‌ی ماهیانه ایجاد می‌کند که مستقیما به حجم فروش مرتبط است. اگر این سیستم به خوبی تنظیم شده باشد، فقط چند ساعت برای مدیریت داده‌‌ها نیاز دارد.

گزارش مغایرت

این سیستم مکمل سیستم بودجه است. باید به‌صورت خودکار کار کند تا بتواند نتایج واقعی را با بودجه مقایسه و به‌صورت ماهیانه گزارش تهیه کند. این گزارش باید قسمت‌هایی را که با مشکل روبه‌رو هستند و مدیریت باید سریعا در مورد آنها اقدام کند، مشخص کند. این سیستم هم اگر به‌ خوبی تنظیم شده باشد، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در ماه زمان برای آماده کردن گزارش نیاز دارد.

گزارش شاخص کلیدی

 این گزارش در یک صفحه تغییرات هفتگی در نقدینگی، حساب‌های قابل‌دریافت، حساب‌های قابل‌پرداخت، فروش و لیست موجودی کالاها را نشان می‌دهد. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در هفته برای تهیه‌ی این گزارش‌ها زمان نیاز است.

کاربرگ هزینه‌ی نیروی کار: این کاربرگ، ردِ هزینه‌‌‌های مربوط به کارمندان و بخش‌های سازمان را دنبال می‌کند. هزینه‌ی کامل هر کارمند در ساعت یا در سال به دقت محاسبه و گزارش می‌شود. این گزارش می‌تواند در استراتژی و محاسبه‌ی قیمت‌گذاری استفاده شود. برگه‌ی دیگری برای سود هر کارمند به آن اضافه و به هر کارمند داده می‌شود تا بسته‌ی پاداش خود را محاسبه کند. این سیستم ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در هر فصل کاری برای به‌روز کردن اطلاعات زمان نیاز دارد.

سیستم قیمت‌گذاری محصولات

 این سیستم با توجه به بودجه و هزینه‌های انجام شده، قیمت محصولات را به‌صورت خودکار محاسبه می‌کند. همچنین می‌‌تواند سود خالصِ قبل از پرداخت مالیات را نیز بر حسب قیمت‌های پیش‌بینی شده محاسبه کند. این سیستم با توجه به نیاز سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرگ برنامه‌ی پاداش: این سیستمی برای توزیع عادلانه‌ی سود بین کارمندان با توجه به میزان وفاداری‌شان به سازمان، عملکرد و میزان مسئولیت‌ها است. اگر به خوبی اجرا شود، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در هر فصل کاری برای به‌روزرسانیِ داده‌ها زمان نیاز دارد.

محاسبه‌کننده‌ی نقطه‌ی سر‌به‌سر: این سیستم، فروش سر‌به‌سر شرکت را با توجه به حجم فروش در روز، هفته یا سال محاسبه می‌کند. همچنین تصمیمات مهمی را که تأثیر اساسی در ساختار هزینه‌ای سازمان دارند، قبل از اینکه به مرحله‌ی عمل درآیند تجزیه و تحلیل می‌کند. این سیستم به میزان نیاز شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گزارش فروش هفتگی: این سیستم برای تهیه‌ی گزارش‌هایی است که به حساب فروش‌، با توجه به گروه محصولات و فروشنده‌ها به صورت هفتگی، ماهیانه و سالانه رسیدگی می‌کند. ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در هفته برای به‌روزرسانی زمان نیاز دارد.

نوشته های مشابه

نوآوری

تعریف نوآوری نوآوری بوسیله پژوهشگران رشته‌های مختلف مورد مطالعه قرار گرفته است و از دیدگاه‌های مختلف تعریف شده است و…

انجام پایان نامه مدیریت صنعتی

انجام پایان نامه انجام پایان نامه مدیریت صنعتی، مدیریت  صنعتی دارای زیر شاخه ها  و گرایش هایی است. این گرایش…