اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط
آخرین زمان ویرایش:

فروش یک محصول

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

فروش یک محصول ، اگر مدیری تصمیم به بستن بخشی از سازمان خود را داشته باشد، بخش فروش آخرین بخش آن مجموعه است. چراکه فروش یکی از پرسودترین بخش ها در هر حرفه به شمار می آید. فروش در نگاه کلی تر یک هنر به شمار می‌آید که در آن فرد به ازای دریافت پول یا محصولی خدمات یا محصول مورد نظر خود را به مشتری ارائه می کند. در این تعریف معلم نیز یک فروشنده به حساب می آید و در واقع معلم علم، یک مهندس طرح و ایده و یک مغازه دار محصول خود را به فروش می رساند. با توجه به پهنه گسترده فروش هر حرفه و کسب و کار شیوه فروش محصول مختص به خود را می طلبد. آشنایی با روش های فروش محصول برای کسب و کاری امری ضروری هست.

 هر چقدر یک مجموعه شیوه ها، تکنیک ها و روش های فروش بیشتری داشته باشد، با احتمال بیشتری می تواند به اهداف سازمانی خود دست پیدا کند. در هر نوع از فروش باید برنامه‌ریزی مناسب با آن شیوه را برای محصولات داشته باشیم. در شیوه ها و روش های فروش محصول باید شخص مناسب و با ویژگی های مناسب در نظر گرفته شود و در روش و شیوه های فروش محصول فروشنده نقش ژنراتورهای درآمدزایی در این چرخه را ایفا می کند. ازین رو آموزش فروشنگی اهمیت می یابد. فروش قسمت آخر و تعیین‌کننده در کسب و کارها است و تمامی بخش های دیگر سازمان متکی  بر قسمت فروش محصول است.

محصول چیست؟

محصول عبارت است از چیزی که برای توجه، خرید، بکارگرفتن یا مصرف آن به بازار عرضه شود که ممکن است نیاز یا میلی را ارضا نماید. محصول می تواند شامل یک شیء فیزیکی، خدمت، مکان، سازمان و حتی یک ایده یا فکر باشد.

 

فروش یک محصول

فروش یک محصول – کالج مدیریت

 

راهکارهایی برای فروش یک محصول

  1. مشتریان را ترغیب کنید که محصول گرانتر را بخرند.

یک روش موثر برای فروش محصول به مشتری این است که یک محصول گرانتر را به او پیشنهاد بدهیم. با این روش، نیاز به کار اضافی برای فروش یک محصول مانند پیدا کردن یک مشتری دیگر نیست. مشتری برای خرید یک محصول خاص با شما تماس گرفته یا شخصاً به شرکت شما آمده است. به عنوان مثال، این مشتری می خواهد کالای X را به قیمت ۱۰۰ هزار تومان خریداری کند، اینجاست که فروشنده می تواند به او محصول Y را که قیمت آن ۱۴۰ هزار تومان است اما به جای محصول مورد نظر مشتری مزایای بیشتری مانند ضمانت نامه طولانی تر دارد به او پیشنهاد بدهد. این روش فروش بسیار ساده است زیرا فروش محصول را با خدمات بهتر برای مشتری ادغام می کند.

  1. محصولات را به طور مستقیم بفروش برسانید.

بازاریابی به صورت فروش مستقیم می تواند هزینه های بالایی داشته باشد اما موثر است. در این روش محصولات یا خدمات خود را از طریق تبلیغات اینترنتی یا تلویزیونی به فروش برسانید. بنابراین وقتی که مشتری محصولات را مشاهده نمود با شما تماس می گیرد یا به فروشگاه اینترنتی تان سر می زند و بلافاصله خرید خود را انجام می دهد.

  1. مشتریان خود را از به روز شدن محصولات آگاه کنید.

یک روش مفید برای بهبود فروش و حفظ مشتریان این است که به آن ها پیشنهاد دهیم  محصولات جدید و به روز شده را خریداری کنند. بنابراین می توانیم با احترام کامل با مشتریان کنونی تماس بگیریم و به آن ها خبر دهیم محصولات به روز شده ای در فروشگاه خود داریم. علاوه بر این می توانیم به آن ها پیشنهاد دهیم که به دلیل وفاداری آن ها در صورت خرید فوری به آن ها تخفیف خواهیم داد.

  1. محصولات را به صورت پکیج بفروشید.

اگر بخواهیم که محصولات را به صورت تکی و جدا بفروشیم فرایند فروش بسیار زمان بر خواهد بود و حتی ممکن است بی نتیجه باشد. در نتیجه می توان به جای فروش یک محصول، چند محصول را بصورت دسته بندی شده و بسته ای بفروش رساند. به عنوان مثال، می توان یک سِت کامل از محصولات مراقبت از پوست را در یک بسته قرار داد به جای اینکه مرطوب کننده و تمیز کننده را تک تک فروخت. در صورتی که مشتری خواهان تمام بسته نبود می توان آن ها را به صورت تکی فروخت.

  1. محصولات را به صورت اینترنتی به فروش برسانید.

اگر محصولات را از طریق یک سایت معتبر و امن به فروش برسانید بسیار بهتر است. علاوه بر این مشتریان ترجیح می دهند که اینترنتی خرید خود را انجام دهند زیرا راحت تر است و لزومی ندارد که شلوغی خیابان ها را نیز تحمل کنند. بنابراین یک کاتالوگ اینترنتی از محصولات شرکت فراهم کنید و در آن محصولات به علاوه‌ی قیمت هر محصول در کنار آن را به خوبی توصیف کنید. برخی از شرکت ها برای خریدهای اینترنتی تخفیفاتی نیز لحاظ می کنند.

  1. محصولات خود را با استفاده از کاتالوگ به فروش برسانید.

بسیاری از مردم ترجیح می دهند که با دیدن کاتالوگ، کالای مورد نظر خود را خرید نمایند. شما باید کاتالوگ محصولات متداول خود را برای مشتریان ارسال نمایید. در این کاتالوگ سعی نمایید که محصولات را بر اساس دپارتمان طبقه بندی کنید یا اینکه محصولات مربوط به فصل فعلی فروش را در صفحه ی اول کاتالوگ قرار دهید تا نظر مشتریان را بیشتر جلب نماید.

  1. با برگزاری نمایشگاه ها و نمایش محصولات، بفروشید.

اگر دوست دارید که مردم را ملاقات کنید و به صورت حضوری کیفیت محصولات خود را به آن ها نشان دهید، برگزاری نمایشگاه و نمایش محصولات بهترین انتخاب می باشد. فقط لازم است که برنامه ریزی مناسب داشته باشید و هزینه ی فضای مورد نیاز نمایش محصول را تقبل کنید. بنابراین باید زمانی را برای دعوت افراد و پاسخگویی به آن ها اختصاص دهید. این روش معمولاً فصلی است بنابراین ممکن است فروش به این شیوه تا حدی محدود باشد.

  1. با نمایش محصولات خود در فروشگاه، بفروشید.

شرکت های کوچک که داری فروشگاه هستند برای فروش کالاهای خود باید از نمایش محصولات در فروشگاه استفاده کنند. بسیاری از سازندگان از بسته هایی که جنبه ی پوستر، استند و بنرهای رنگارنگ دارند استفاده می کنند. قفسه های جذاب را در فروشگاه به گونه ای بچینید که محصولات به خوبی در دید مشتری باشد. فراموش نکنید که فروشگاهی مرتب و منظم را برای خرید مشتریان فراهم کنید.

  1. با استفاده از مهمانی های خانگی محصولات را به فروش برسانید.

برخی از صاحبان مشاغل کوچک با استفاده از مهمانی های خانگی فروش خود را انجام می دهد. در این روش صاحبان شرکت نمونه هایی از محصولات خود را به افراد می دهند و سفارشات را دریافت می کنند. مهمانی های خانگی شبکه ای از مشتریان را که خواهان خرید در یک فضای آرام هستند، فراهم می نماید.

  1. از رویدادها برای فروش محصولات استفاده کنید.

رویدادهای سالانه، فصلی و ماهانه می تواند سطحی از هیجان را در مشتریان به وجود آورد و آن ها را تشویق به خرید نماید. با برگزاری رویدادهایی مانند مراسم روز افتتاحیه، خیریه یا تعطیلات، فروش را افزایش دهید. نمایش مد در فروشگاه نیز می تواند روش خوبی برای فروش محصولات باشد.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

برنامه ریزی تولید

برنامه ریزی تولید ، تعیین برنامه زمانبندی و توالی عملیات در مسائل برنامه ‏ریزی تولید به عنوان یکی از عوامل…