اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در پایان نامه / توسط
آخرین زمان ویرایش:

گروه نمونه

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

مقدمه ای بر روش های نمونه گیری

گروه نمونه ، وقتی درباره گروهی از افراد تحقیق می کنید، به ندرت امکان جمع آوری داده ها از هر فرد در آن گروه وجود دارد. در عوض، شما یک نمونه را انتخاب می کنید. نمونه گروهی از افراد است که در واقع در تحقیق شرکت خواهند کرد.

برای نتیجه گیری معتبر از نتایج خود، باید به دقت تصمیم بگیرید که چگونه نمونه ای را انتخاب کنید که نماینده کل گروه باشد. دو نوع روش نمونه گیری وجود دارد:

نمونه گیری احتمال شامل انتخاب تصادفی است، به شما این امکان را می دهد که در مورد کل گروه استنباط آماری قوی داشته باشید.
نمونه گیری غیر احتمالاتی شامل انتخاب غیر تصادفی بر اساس راحتی یا معیارهای دیگر است که به شما امکان می دهد به راحتی داده ها را جمع آوری کنید.

شما باید به روشنی توضیح دهید که چگونه نمونه خود را در بخش روش مقاله یا پایان نامه خود انتخاب کرده اید.

 

جمعیت در برابر نمونه

در ابتدا، شما باید تفاوت بین یک جمعیت و یک نمونه را درک کرده و جمعیت مورد نظر خود را در تحقیقات خود شناسایی کنید.

. جمعیت کل گروهی است که شما می خواهید در مورد آن نتیجه بگیرید.
. نمونه گروه خاصی از افراد است که شما از آن ها داده جمع آوری خواهید کرد.

جمعیت را می توان از نظر موقعیت جغرافیایی، سن، درآمد و بسیاری از خصوصیات دیگر تعریف کرد.

این می تواند بسیار گسترده یا کاملاً باریک باشد: شاید شما بخواهید در مورد کل جمعیت بزرگسال کشور خود استنباط کنید. شاید تحقیقات شما بر روی مشتریان یک شرکت خاص، بیماران با شرایط خاص بهداشتی یا دانش آموزان در یک مدرسه متمرکز باشد.

مهم است که جمعیت هدف خود را با توجه به هدف و کاربردهای پروژه خود به دقت مشخص کنید.

اگر جمعیت بسیار زیاد، از نظر جمعیتی مختلط و از نظر جغرافیایی پراکنده باشد، دستیابی به یک نمونه نماینده ممکن است دشوار باشد.

چارچوب نمونه

چارچوب نمونه برداری لیست واقعی افرادی است که از آن ها نمونه گرفته می شود. در حالت ایده آل، این باید شامل کل جمعیت هدف باشد (و هیچ کس که بخشی از آن جمعیت نیست).

اندازهی نمونه

تعداد افرادی که باید در نمونه خود بگنجانید به عوامل مختلفی از جمله اندازه و تنوع جمعیت و طرح تحقیق شما بستگی دارد. ماشین حساب ها و فرمول های اندازه نمونه مختلفی وجود دارد که به آنچه می خواهید با تجزیه و تحلیل آماری بدست آورید، وجود دارد.

 

روش های نمونه گیری احتمال

نمونه گیری احتمال به این معنی است که هر عضو از جمعیت شانس انتخاب شدن را دارد. عمدتا در تحقیقات کمی استفاده می شود. اگر می خواهید نتایجی تولید کنید که نمایانگر کل جمعیت باشد، روش های نمونه گیری احتمال معتبرترین انتخاب هستند.

۱٫ نمونه گیری تصادفی ساده

در یک نمونه تصادفی ساده، هر عضو از جمعیت شانس انتخاب برابر دارد. چارچوب نمونه برداری شما باید شامل کل جمعیت باشد.

برای انجام این نوع نمونه گیری، می توانید از ابزارهایی مانند مولد اعداد تصادفی یا سایر تکنیک هایی که کاملاً مبتنی بر شانس هستند استفاده کنید.

۲٫ نمونه گیری سیستماتیک

نمونه گیری سیستماتیک مشابه نمونه گیری تصادفی ساده است، اما انجام آن معمولاً کمی آسان تر است. هر عضو از جمعیت با یک عدد ذکر شده است، اما به جای تولید اعداد به صورت تصادفی، افراد در فواصل منظم انتخاب می شوند.

اگر از این تکنیک استفاده می کنید، مهم است که مطمئن شوید هیچ الگوی پنهانی در لیست وجود ندارد که بتواند نمونه را منحرف کند. به عنوان مثال، اگر بانک اطلاعاتی منابع انسانی کارمندان را بر اساس تیم گروه بندی کند و اعضای تیم به ترتیب سن بالاتر لیست شوند، این خطر وجود دارد که فاصله شما از افراد در پست های بالاتر بیشتر شود، در نتیجه نمونه ای به سمت کارمندان ارشد انحراف دارد.

۳٫ نمونه گیری طبقه ای

نمونه گیری طبقه ای شامل تقسیم جمعیت به زیرجمعیت هایی است که ممکن است از جهات مهم متفاوت باشد. با اطمینان از اینکه هر زیرگروه به درستی در نمونه نشان داده شده است، به شما امکان می دهد نتیجه گیری دقیق تری داشته باشید.

برای استفاده از این روش نمونه گیری، شما بر اساس ویژگی مربوطه (به عنوان مثال جنسیت، دامنه سنی، گروه درآمد، نقش شغلی) جمعیت را به زیر گروه هایی تقسیم می کنید (که به آن ها اقشار گفته می شود).

بر اساس نسبت کلی جمعیت، شما محاسبه می کنید که از هر زیر گروه چند نفر باید نمونه برداری شوند. سپس برای انتخاب نمونه از هر زیر گروه از نمونه گیری تصادفی یا سیستماتیک استفاده می کنید.

۴٫ نمونه گیری خوشه ای

نمونه گیری خوشه ای همچنین شامل تقسیم جمعیت به زیر گروه ها است، اما هر زیر گروه باید ویژگی های مشابه کل نمونه را داشته باشد. به جای نمونه گیری از افراد از هر زیر گروه، شما به طور تصادفی کل زیر گروه ها را انتخاب می کنید.

اگر عملاً امکان پذیر باشد، ممکن است هر فرد را از هر خوشه نمونه گیری کنید. اگر خوشه ها بزرگ باشند، می توانید از داخل هر خوشه با استفاده از یکی از تکنیک های بالا از افراد نمونه بگیرید.

این روش برای مقابله با جمعیت های بزرگ و پراکنده مناسب است، اما خطر خطای بیشتری در نمونه وجود دارد، زیرا تفاوت های اساسی بین خوشه ها وجود دارد. تضمین اینکه خوشه های نمونه واقعا نمایانگر کل جمعیت هستند دشوار است.

 

گروه نمونه

گروه نمونه – کالج مدیریت

 

روش های نمونه گیری غیر احتمال

در یک نمونه غیر احتمال، افراد براساس معیارهای غیر تصادفی انتخاب می شوند و هر فردی شانس ورود به آن را ندارد.

دسترسی به این نوع نمونه راحت تر و ارزان تر است، اما خطر سوگیری نمونه برداری بیشتر است. این بدان معنی است که استنباطی که می توانید در مورد جمعیت داشته باشید ضعیف تر از نمونه های احتمال است و نتیجه گیری شما ممکن است محدودتر باشد. اگر از یک نمونه غیر محتمل استفاده می کنید، باید همچنان آن را به عنوان نماینده جمعیت تا حد امکان تعیین کنید.

در تحقیقات اکتشافی و کیفی اغلب از تکنیک های نمونه گیری غیر احتمال استفاده می شود. در این نوع تحقیقات، هدف آزمایش فرضیه در مورد یک جمعیت گسترده نیست، بلکه توسعه درک اولیه از یک جمعیت کم یا کم تحقیق است.

۱٫ نمونه گیری آسان

یک نمونه راحتی به سادگی شامل افرادی است که اتفاقاً بیشتر در دسترس محقق هستند.

این یک روش آسان و ارزان برای جمع آوری داده های اولیه است، اما هیچ راهی وجود ندارد که بتوان نمونه ای از جمعیت را نشان داد، بنابراین نمی تواند نتایج قابل تعمیم ایجاد کند.

۲٫ نمونه گیری پاسخ داوطلبانه

مشابه نمونه راحتی، نمونه پاسخ داوطلبانه عمدتاً مبتنی بر سهولت دسترسی است. افراد به جای انتخاب شرکت کنندگان و تماس مستقیم با آن ها، خود داوطلب می شوند (به عنوان مثال با پاسخ به یک نظرسنجی آنلاین عمومی).

نمونه های پاسخ داوطلبانه همیشه حداقل تا حدودی مغرضانه هستند، زیرا بعضی از افراد ذاتاً بیشتر از دیگران داوطلب می شوند.

۳٫ نمونه گیری هدفمند

این نوع نمونه گیری، که به عنوان نمونه گیری قضاوتی نیز شناخته می شود، شامل این است که محقق با استفاده از تخصص خود، نمونه ای را انتخاب می کند که بیشتر از همه برای اهداف تحقیق مفید باشد.

این روش اغلب در تحقیقات کیفی مورد استفاده قرار می گیرد، جایی که محقق می خواهد دانش دقیق در مورد یک پدیده خاص را به جای استنباط آماری بدست آورد، یا در آنجا که جمعیت بسیار کم و خاصی است. یک نمونه هدفمند موثر باید دارای معیارهای روشن و منطقی برای گنجاندن باشد.

۴٫ نمونه برداری از گلوله برفی

اگر دسترسی به جمعیت سخت باشد، می توان از نمونه گیری گلوله برفی برای جذب شرکت کنندگان از طریق سایر شرکت کنندگان استفاده کرد. تعداد افرادی که به “گلوله های برفی” دسترسی پیدا می کنید وقتی با افراد بیشتری در تماس هستید.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

مصاحبه ها رونویسی شد

نحوه مصاحبه مصاحبه ها رونویسی شد ، رونویسی تبدیل گفتار به متن کلمه به کلمه است. رونویسی یک روش معمول…

بیان مسأله

نحوه نوشتن بیانیه مسئله بیان مسأله ، بعد از اینکه یک مشکل تحقیقاتی برای پروژه خود شناسایی کردید، قدم بعدی…