اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط
آخرین زمان ویرایش:

خرده فروشی

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

تعریف خرده فروشی

خرده فروشی (به انگلیسی: Retailing) مفهوم جدیدی نیست و فرهنگ خرده فروشی با شکل‌گیری نخستین بازارها در تاریخ بشر، همراه انسان بوده است.

لغت Retailer از ریشه‌ی یک واژه‌ی کهن فرانسوی (Tailer) اقتباس شده است که در مورد خیاط‌هایی که پارچه‌های خود را خُرد و تکه تکه می‌کردند مورد استفاده قرار می‌گرفت.

ساده ترین تعریف خرده فروشی به صورت زیر است: هر نوع فروش کالا یا خدمت به مصرف کننده نهایی (به جای فروش به کارخانه یا تامین کننده یا عمده فروش) خرده فروشی نامیده می‌شود.

چرا مهم است؟

خرده فروشان پیوند نهایی در زنجیره‌ی تأمین بین تولیدکنندگان و مشتری هستند. خرده فروشی مهم است چون به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا بر تولید کالاها تمرکز کنند،‌ بدون اینکه حواس‌شان به تلاش مورد نیاز برای تعامل با کاربران نهایی که می‌خواهند آن کالاها را بخرند، پرت شود.

خرده فروشان باید خرید کالا را برای مصرف‌کننده تسهیل کنند. به همین دلیل فروشگاه‌های خرده فروشی بازاریاب دارند، فروشگاه‌های اینترنتی دارای خدمات مشتری زنده (گفت‌وگوی آنلاین) هستند و کاتالوگ‌ها توضیحات، عکس و شماره تلفن رایگان دارند. خرده فروشی با مسائلی چون نمایش محصولات، توصیف ویژگی‌ها و مزایای محصولات، ذخیره کردن محصولات، پردازش پرداخت‌ها و انجام هر کاری برای رساندن محصولات صحیح با قیمت صحیح به مشتریان صحیح در زمان صحیح درگیر است. بعضی خرده فروشان خدمات اضافی مثل مشاوره‌های خرید و کادو کردن کالا ارائه می‌دهند تا چیزی به تجربه‌ی خرده فروشی مشتری اضافه کنند و رضایت وی را افزایش دهند.

تفاوت بین خرده و عمده فروشی

تفاوت بین خرده فروشی ، عمده فروشی و مقایسه خرده فروشی و عمده فروشی و تعریف خرده فروشی و عمده فروشی موضوع این بخش از آموزش بازاریابی و فروش است.

واژه عمده فروشی در ساده ترین تعریف به معنای فروش در حجم های بزرگ و خرده فروشی به معنای فروش کالا در مقادیر کم است. خرده فروشی و عمد ه فروشی هر دو ، قسمتی از زنجیره تامین را تشکیل می دهند. هنگامی که کالایی تولید می شود مقادیر زیاد آن به عمده فروشان فروخته می شود که بیشتر عمده فروشان کالا را در اختیار خرده فروشانی که در نهایت با مشتریان نهایی در ارتباط هستند، می فروشند.

تفاوت های کلیدی بین خرده و عمده فروشی

نکات زیر تفاوت های کلیدی بین کسب و کار خرده فروشی و عمده فروشی را تشریح می کنند :

  • عمده فروشی به معنای فروش کالا با حجم زیاد و قیمت پایین است. کسب و کارهایی که کالاها را به مصرف کنندگان نهایی و با حجم اندک  می فروشند، به عنوان خرده فروش شناخته می شوند.
  • عمده فروشی ارتباط بین تولید کننده و خرده فروش را بر عهده دارد درحالی که خرده فروشی مسئول ارتباط میان خرده فروش و مشتری است.
  • بین قیمت خرده فروشی و عمده فروشی کالای خاص تفاوت های زیادی وجود دارد ، به عنوان مثال قیمت خرده فروشی همواره بالاتر از قیمت عمده فروشی است.
  • آنقدر که در کسب و کار خرده فروشی به هنر فروش نیاز است ددر کسب و کارهای عمده فروشی این الزام خیلی مورد توجه نیست.
  • اندازه کسب و کارهای عمده فروشی به مراتب بزرگتر از خرده فروشی بوده و عمده فروش نیاز به سرمایه بسیار بالا دارد.
  • در خرده فروشی ، مغازه دار خرده فروش می تواند آزادانه کالاها را انتخاب کند در حالی که عمده فروشان به دلیل خرید عمده چنین امتیازی ندارند.
  • یکی از عناصر مهم در خرده فروشی محل کسب و کار است در حالی که در عمده فروشی چنین پارامتری در درجه اهمیت پایینی قرار دارد.
  • در عمده فروشی نیاز به تبلیغات چندانی نیست ، اما خرده فروشی برای جلب توجه مشتری به شدت به این پارامتر وابسته است.
خرده فروشی

خرده فروشی – کالج مدیریت

سطح خدمات در خرده فروشی چگونه است؟

در خرده فروشی کالاها از نظر خدمات مورد نیاز با هم فرق می کنند. مشتریان نیز از نظر اهمیتی که برای خدمات قایل می شوند، با هم تفاوت دارند. در اینجا سه سطح خدمات، شامل سلف سرویس، خدمات محدود و خدمات کامل، همراه با خرده فروشانی که این گونه خدمات را ارائه می دهند، مورد بررسی قرار میگیرد.

در طول سالهای بحران بزرگ ۱۹۳۰، در ایالات متحده، خرده فروشیها سلف سرویسی رشد سریعی داشته است. در این سال ها مشتریان برای صرفه جویی، خود با رغبت، وظیفه (جستجو، مقایسه و انتخاب) را بر عهده می گرفتند. امروزه، سلف سرویس، پایه و اساس تمام فعالیت های تخفیف دار محسوب می شود. شیوه فروش سلف سرویسی در سوپرمارکت ها، برای فروش کالاهای راحتی و در نمایشگاه های فروش با کاتالوگ برای فروش کالاهای با مارک های ملی و همچنین کالاهای مصرفی دارای گردش سریع مورد استفاده قرار میگیرد.

از جمله خرده فروشیهای با خدمات محدود می توان از فروشگاه های سیرز و جیسی پنی (J. C. Penney) نام برد. این فروشگاه ها، در امر فروش به مشتریان خود، تا اندازه ای کمک می کنند، زیرا کالاهایی که برای فروش عرضه می کنند نسبتا زیاد است و به همین دلیل، مشتریان به اطلاعات بیشتری نیاز دارند. این فروشگاه ها معمولا خدمات اعتباری و امکان مرجوع کردن کالا را نیز برای مشتریان فراهم می کنند. خدماتی که به ندرت توسط سایر فروشگاه ها ارائه می شوند. هزینه های عملیاتی زیاد از حد این فروشگاه ها باعث افزایش قیمت فروش آنها می شود.

خرده فروشیها با خدمات کامل، خرده فروشانی هستند نظیر فروشگاههای اختصاصی و فروشگاه های بزرگ درجه یک. در این گونه فروشگاه ها، در تمام مراحل فرآیند خرید، فروشندگان به مشتریان کمک می کنند. خرده فروشی با خدمات کامل، معمولا کالاهای اختصاصی و کالاهایی را در اختیار دارند که مشتریان غالبا می خواهند درباره آنها اطلاعات بیشتری کسب کنند، کالاهایی مانند دوربین عکاسی، جواهرآلات و انواع پوشاک گرانقیمت. این فروشگاه ها برای مرجوع کردن کالا، اختیارات بیشتری به مشتریان می دهند. تسهیلات اعتباری مختلف، حمل و تحویل مجانی، انجام خدمات تعمیراتی و سرویس در منزل و ایجاد رستوران و قهوه خانه در فروشگاه از جمله خدمات اضافی دیگری است که این فروشگاه ها در اختیار مشتریان خود قرار می دهند. این خدمات اضافی، معمولا هزینه های عملیاتی این فروشگاه ها را افزایش میدهند که این هزینه ها نهایتا از طریق قیمت فروش به مشتریان تحمیل می شوند.

ترکیب کالا برای فروش در آن چگونه تقسیم بندی می شود؟

در ابتدای مقاله سطح مختلف خرده فروشی معرفی شد. حال قصد داریم. تقسیم بندی ترکیب کالا ها را مورد بررسی قرار دهیم. که شامل فروشگاه های اختصاصی، فروشگاه های بزرگ، سوپرمارکت ها، فروشگاه های فروشنده کالاهای راحتی و سوپر استور ها (Super Store) می باشند.

ترکیب کالای  در فروشگاه های اختصاصی

در خرده فروشی یک فروشگاه اختصاصی، تعداد نسبتا محدودی کالا  با ترکیب نسبتا کاملی از هر قلم کالا در اختیار دارد. فروشگاه های کالاهای ورزشی، مبلمان و اثاثیه منزل، کتاب فروشی ها، فروشگاه های وسایل و قطعات الکترونیکی، گل فروشیها یا اسباب بازی فروشی ها از انواع این فروشگاه ها هستند. یک فروشگاه پوشاک، فروشگاه تک خطی است. یک فروشگاه پوشاک مردانه، نوعی فروشگاه تک خطی محدود است و یک فروشگاه پیراهن سفارشی مردانه، یک فروشگاه فوق اختصاصی است.

امروزه به دلایل زیادی فروشگاه های اختصاصی در حال زیاد شدن هستند. استفاده روز افزون از تقسیم بازار نشانه گیری در بازار و تخصص بر کالاها، موجب نیاز روز افزون به فروشگاه هایی شده است که بر کالاها و قسمت های خاصی از بازار تمرکز دارند. سبک زندگی متغیر مصرف کننده و افزایش تعداد زوج های صاحب درآمد نیز سبب شده است بسیاری از مصرف کنندگان، برای خرید، درآمد کافی داشته باشند، اما وقت کافی نداشته باشند. این مصرف کنندگان، معمولا جذب فروشگاه های اختصاصی می شوند. زیرا این فروشگاه ها برای فروش کالاهای با کیفیتی را عرضه می کنند، از نظر مکان دارای موقعیت مناسبی هستند، ساعات کار این فروشگاه ها مناسب مشتریان است، خدمات خوبی ارائه می کنند و ورود و خروج به داخل این فروشگاه ها نیز سریع انجام می شود.

مراکز خدماتی

کالای موضوع بعضی از فعالیت های اقتصادی، خدمت است. هتلداری، متلداری، بانکداری خطوط هواپیمایی، مراکز آموزش عالی، بیمارستان ها، تئاترها و سینماها، باشگاه های تنیس، رستوران ها و خدمات تعمیراتی، آرایشگاه ها و خشکشویی ها از جمله خرده فروشیهای خدماتی اند. رشد این خدماتی در ایالات متحده آمریکا به مراتب بیش از رشد خرده فروشیهای کالا بوده است و هر صنعت آن دارای مشی خاصی است. بانک ها درصدد دستیابی به روش جدید توزیع و ارائه خدمات اند. تحویل داری اتوماتیک، سپرده گذاری مستقیم و بدون واسطه و بانکداری تلفنی از جمله این خدمات جدید هستند. مؤسسات و سازمان های بهداشتی، راه های پرداخت هزینه و دریافت خدمات بهداشتی را تغییر می دهند.

خرده فروشی مراکز خرید

یک مرکز خرید شامل گروهی از خرده فروشان است که دارای برنامه ریزی، راه اندازی، مالکیت و مدیریت واحدی باشند. یک مرکز خرید منطقه ای که بزرگترین و برجسته ترین نوع مرکز خرید است بی شباهت به یک منطقه پایین شهری کوچک نیست. این مرکز خرید دارای حدود ۴۰ تا ۱۰۰ فروشگاه است و مشتریان زیادی را از مناطقی نسبتا وسیع به طرف خود جلب می کند. مراکز خرید بزرگتر، اغلب دارای چندین فروشگاه بزرگ و تعداد متنوعی از فروشگاه های اختصاصی هستند. بسیاری از این مراکز، انواع خرده فروشیهای جدیدی نظیر دندانپزشکی، درمانگاه و حتی شعبی از کتابخانه ها را به فعالیت های خود افزوده اند.

یک مرکز خرید ناحیه ای دارای ۱۵ تا ۵۰ فروشگاه خرده فروشی است. در این مرکز خرید، معمولا شعبه ای از یک فروشگاه بزرگ یا فروشگاه متنوع، یک سوپرمارکت، فروشگاه های اختصاصی، دفاتر حرفه ای و گاهی یک بانک وجود دارد. اکثر این مراکز خرید، مراکز خرید محلی هستند. مراکز خرید محلی، هر کدام از ۵ تا ۱۵ فروشگاه تشکیل می شوند. این مراکز برای مصرف کنندگان بسیار نزدیک و راحت اند. مراکز خرید محلی، معمولا دارای یک سوپر مارکت و چند مرکز خدماتی و از جمله خشکشویی سلف سرویس، داروخانه، آرایشگاه یا سالن زیبایی و فروشگاه ابزارآلات هستند. هم اکنون مراکز خرید حدود یک سوم کل فروش خرده فروشیها را در اختیار دارند و این می تواند ظرفیت فروش کامل آنها باشد. در بسیاری از مناطق، مراکز خرید فراوانی وجود دارند و همچنان که میزان فروش کاهش می یابد، کرایه محل ها هم افزایش می یابد.

نوشته های مشابه

کالا چیست؟

کالا چیست ؟ کالا چیست؟ یک راکت تنیس با علامت تجاری خاص، خدمات آرایشگاهی، یک نمایش تئاتر، گذراندن تعطیلات، یک…

فروش

فروش چیست؟ فروش چیست؟ فروش یعنی؛ دانش و توانایی به نتیجه رساندن کلیه تلاش ها و کوشش هایی که نیروهای…

نظری بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *