اینستاگرام کالج مدیریت را دنبال کنید
/ در بازاریابی / توسط

بازاریابی ارجاعی

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

بازاریابی ارجاعی چیست؟

بازاریابی ارجاعی ، استراتژی تشویق مشتریان پرشور و طرفداران این است که شبکه خود را مستقیماً به تجارت شما ارجاع دهند.

مطالعات به طور مداوم نشان داده است که مشتریان نه تنها به افراد مراجعه می کنند، بلکه بر اساس آن ها نیز عمل می کنند. بازاریابی ارجاعی ماهیت ارگانیک و نوع دوستانه ارجاعات را دارد و به مارک ها ابزاری برای ایجاد انگیزه و مدیریت در مقیاس می دهد.

شما احتمالاً یک برنامه ارجاع را دیده اید، به احتمال زیاد حتی در آن شرکت کرده اید. و گرچه اکثر شرکت ها به طور حکایت انگیز هیجان زده هستند و می فهمند که معرفی ها محرک قابل توجهی برای مشتریان جدید و ارزش آن ها است، اما هنوز هم در مورد نحوه مقیاس گذاری این استراتژی سردرگمی وجود دارد.

ما دیده ایم که شرکت ها یک برنامه ارجاع در داخل و دیگران ایجاد می کنند که سعی می کنند از طریق ایمیل و سایر سیستم های اساسی آن را به صورت دستی مدیریت کنند. اما موفق ترین شرکت ها با استفاده از یک بستر برای ثبت نام، ردیابی، مدیریت و پاداش دادن به سفیران خود، فرآیند را خودکار می کنند.

استراتژی های بازاریابی ارجاعی

درخواست مراجعه

این استراتژی ساده و موثر شامل ذکر یک برنامه ارجاع به بیشترین تعداد ممکن مشتری است. یک شرکت تعمیر کامپیوتر از این استراتژی به طور موثر با مهر کردن “ما خواستار مراجعه” در هر کاغذی هستیم که مشتریان دریافت می کنند – از جمله خبرنامه ها، مواد بازاریابی و فاکتورها.

آموزش کارمندان

همراه با درخواست برای معرفی، بسیاری از شرکت ها یک فرایند آموزشی دارند که کارکنان را با دانش لازم برای بازاریابی موثر برنامه ارجاع به هر مشتری، آماده می کند.

ارجاعات سرمایه گذاری

مشترک برخی از شرکت ها با مشاغل تکمیلی همکاری می کنند تا بتوانند به مشتریان مشترک یکدیگر تبلیغ کنند. این استراتژی شامل هر مشاغل ارائه تخفیف یا مشوق های دیگر به مشتریان از طرف شرکت ارجاع دهنده، به طور معمول در ازای درصدی از فروش از تجارت ارجاع شده است.

چه کسی بازاریابی ارجاعی را اجرا می کند؟

بازاریابی ارجاعی توسط طیف گسترده ای از مشاغل استفاده می شود. این استراتژی ها می توانند برای شرکت های مختلف از شرکت های کوچک مالک منفرد و کارآفرین گرفته تا شرکت های بزرگ تقریباً در هر صنعت موثر باشند. بسیاری از مشاغل ارائه دهنده محصولات یا خدمات می توانند کمپین های بازاریابی ارجاعی را پیاده سازی کنند.

برخی از انواع مشاغل معمولاً بازاریابی ارجاعی را شامل می شوند:

فروشگاه های خرده فروشی
فروشگاه های تخصصی
رستوران ها
شرکت های خدمات خودروسازی
فرودگاه ها، هتل ها و آژانس های مسافرتی
بانک ها
کلوپ ها و سالن های ورزشی
پزشکان، دندانپزشکان و متخصصان بهداشتی

شرکت های آنلاین نیز از بازاریابی ارجاعی استفاده می کنند. در واقع، این شکل از بازاریابی به دلیل محبوبیت شبکه های اجتماعی و سایت های اشتراک، می تواند در یک فضای آنلاین بسیار موثر باشد. بازاریابی ارجاعی اینترنتی می تواند به طور بالاتری نسبت به اکثر استراتژی های بازاریابی آفلاین سریع تر و به مخاطبان بیشتری گسترش یابد.

سازمان های غیر انتفاعی از استراتژی های بازاریابی ارجاعی برای افزایش تبلیغات خود و ترغیب اهدا کنندگان بیشتر برای حمایت از اهداف خود استفاده می کنند. یکی از رایج ترین استراتژی های بازاریابی ارجاعی که توسط افراد غیرانتفاعی استفاده می شود، سرمایه گذاری مشترک است که در آن سازمانی با یک شرکت انتفاعی مشارکت می کند که برای هر مراجعه، درصدی از سود را ارائه می دهد.

به عنوان مثال، از طریق برنامه ارجاع غیرانتفاعی H&R Block، سازمان ها برای هر مشتری جدیدی که از طریق سازمان غیر انتفاعی برای خدمات H&R Block ثبت نام می کنند، ۲۵ دلار کمک مالی دریافت می کنند.

 

بازاریابی ارجاعی

بازاریابی ارجاعی – کالج مدیریت

یک کمپین بازاریابی ارجاع موفقیت آمیز

Dropbox، یک شرکت ذخیره سازی فایل آنلاین که هم خدمات رایگان و هم خدمات پولی را ارائه می دهد، یک برنامه ارجاع را در سال ۲۰۰۹ اجرا کرد که از کاربران می خواهد در مورد این سرویس به دوستان خود بگویند. این برنامه برای هر دو طرف سکه ارجاع پاداش در نظر می گرفت. کسانی که برای لینک ارجاع ثبت نام کرده بودند فضای آزاد بیشتری دریافت می کنند و شخصی که آن ها را معرفی می کند نیز فضای بیشتری به دست می آورد.

تا سال ۲۰۱۰، تعداد مراجعه ها حدود ۳۵٪ از ثبت نام های روزانه آن ها را تشکیل می داد و ثبت نام های Dropbox به طور کلی برای همیشه ۶۰٪ افزایش یافته بود. این شرکت تخمین زده است که در یک دوره ۳۰ روزه (آوریل ۲۰۱۰) ، کاربران آن ها بیش از ۲٫۸ میلیون دعوت نامه ارجاع مستقیم ارسال کرده اند.

با بازاریابی ارجاعی چه نوع مشتری هایی به طور موثر به بازار عرضه می شوند؟

از آنجا که بازاریابی ارجاعی دارای مزایای بالقوه زیادی است، می توان این نوع استراتژی بازاریابی را برای دستیابی به انواع جمعیتی هدف، سفارشی کرد.

مشاغل باید از خود بپرسند: چه کسی انگیزه دارد تجارت را به ما ارجاع دهد؟ مشتریانی که انگیزه ای مانند پاداش دارند، بیشتر به دوستان و خانواده خود مراجعه می کنند.

هرچه جوایز کسب و کار برای معرفی افراد بیشتر باشد، مشتریان آن ها تلاش بیشتری برای یافتن معرفی با کیفیت می کنند. AT&T Wireless یک برنامه ارجاع ارائه می دهد که این فرصت را برای مشتریان فراهم می کند تا بتوانند سالانه ۵۷۵ دلار از طریق مراجعه به خدمات مختلف، از جمله اینترنت پرسرعت، تلفن های خانگی، تلفن های بی سیم و بسته های آیهی U آن ها، درآمد کسب کنند.

چگونه یک طرح بازاریابی ارجاعی تهیه می شود؟

تحقیقات اولین قدم مهم برای هر استراتژی بازاریابی است. با بازاریابی ارجاعی، تحقیقات اولیه اغلب شامل کشف خواسته های مشتریان است. اگر مشوق ها از نظر مشتری موجود شرکت بی ارزش یا نامطلوب باشند، مشتریان علاقه کافی برای شرکت در برنامه معرفی ندارند.

این تحقیقات اولیه می تواند به روش های مختلفی انجام شود. پرسنل بازاریابی ممکن است عادت های خرید مشتریان خود را مطالعه کنند تا دریابند از چه محصولات یا خدماتی بیشترین بهره را می برند و بسته به نوع صنعت تخفیف، محصولات رایگان، خدمات الحاقی یا اعتبار قبض را ارائه می دهند.

روش دیگری که شرکت ها درباره آنچه مشتری می خواهند تحقیق می کنند، نظرسنجی از مشتری است. بیشتر این نظرسنجی ها به سادگی از مشتریان می پرسند که چه پاداش یا انگیزه ای برای شرکت در یک برنامه ارجاع بیشتر جلب می کند. بازاریاب ها لیستی از جوایز احتمالی را که باید در نظرسنجی ها بگنجانند، طوفان می کنند و همچنین از مشتریان می خواهند گزینه های خود را ارائه دهند.

بازاریابان همچنین باید روش های اعتبار دهی به مراجع، تعداد مراجعه به ادعای پاداش و سایر ابزارهای اثبات واقع شدن مراجعه را برنامه ریزی کنند. به عنوان مثال، شرکت خدمات تلفنی Vonage برای هر مراجعه موفق دو ماه خدمات رایگان و برای ثبت نام جدید یک ماه رایگان ارائه می دهد. برای ردیابی اینکه چه مشتریانی باید اعتبار ارجاع دریافت کنند، این شرکت پیوند ثبت نام جداگانه ای را برای برنامه Refer-A-Friend ارائه می دهد و مشتریان جدید شماره تلفن شخصی را که در طی مراحل ثبت نام به آن ها مراجعه کرده است، وارد می کنند.

گام بعدی در استراتژی بازاریابی ارجاع، بازاریابی عمومی برنامه است. برخی از مشاغل تجاری علائم و نشانه هایی را در فروشگاه های فیزیکی قرار می دهند، معمولاً در نزدیکی صندوق های پول که مشتریان را به برنامه دعوت می کنند. یک استراتژی مشترک ایجاد بروشورهایی است که مشتریان می توانند با خود ببرند، حاوی اطلاعاتی در مورد برنامه ارجاع، و به مشتریان یادآوری فیزیکی برنامه را ارائه می دهد.

بازاریابی اینترنتی همچنین روشی محبوب برای گسترش آگاهی در مورد برنامه های بازاریابی ارجاعی، چه برای مشاغل فیزیکی و چه به صورت آنلاین است. این کار را می توان از طریق کمپین های بازاریابی پست الکترونیکی، تبلیغات بانری، یا حتی امضاهای ایمیل با پیوند به صفحه ثبت نام برنامه ارجاع انجام داد.

هنگامی که برنامه بازاریابی ارجاع در حال حرکت است، بخش بازاریابی شرکت در معرض بازاریابی مداوم برای برنامه و همچنین فعالیت های پیگیری برای پیگیری موفقیت است. معمولاً این فرآیند شامل فهمیدن اینکه کدام یک از استراتژی ها بیشترین مراجعه را دارند و تمرکز تلاش ها بر روی بهترین راهبردها است.

ادمین

حدود 6 سالی هست که در زمینه آموزش رشته مدیریت به صورت تخصصی فعالیت می کند و علاقه زیادی به کسب تجربه در زمینه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک دارد، یک کارآفرین خستگی ناپذیر است و با انرژی حیرت انگیزی تمام قسمت های کالج مدیریت را توسعه می دهد، به سبک حرفه ای و انحصاری خود زندگی می کند و خط فکری خاصی را همیشه دنبال می کند، او رفتار هایی کاملا متفاوت نسبت به سایر مدیرانی که تا به حال دیده اید دارد...

نوشته های مشابه

بازاریابی وابسته

بازاریابی وابسته ، همچنین می تواند به عنوان بازاریابی شریک شناخته شود. در اینجا شرکت های وابسته یا شرکا products…